Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen den 16:e juli 2019. Båtresa vid Notodden och genom Herøyakanalen, via Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen inleddes med att vi tog en kort båttur vid Notodden på Heddalsvatnet, och åkte till några närbelägna bryggor i trakten av Notodden, i det fina sommarvädret. En av bryggorna som vi passade på att besöka under denna lilla båttur vid Notodden var bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden, där vi stannade till och köpte glass. Vid bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden kunde vi begrunda någon gammal pråm, som påminde om forna tiders industrier i Notodden.
Tyvärr så var Herøyakanalen och dess båttunnel inte något som jag var bekant med, då jag någon vecka tidigare körde in från havet mot Skien och Telemarkskanalen. Detta trots att jag såg en båt, som jag i efterhand har förstått att svängde in mot Herøyakanalen, eller dess närområde. Det var nämligen så att under min båtresa från havet in mot Skien, så passerade jag alldeles i närheten av Herøyakanalen, då jag passerade det stora industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark" invid Frierfjorden, utanför orten Porsgrunn. Så om jag hade känt till Herøyakanalen då, så hade jag självklart passat på att åka genom Herøyakanalen, då jag var så nära kanalen, inte minst med tanke på att kanalen dessutom har något så unikt som en båttunnel!
Så nu när jag ändå var relativt nära Herøyakanalen, så tänkte jag att vi i alla fall skulle passa på att åka genom Herøyakanalen och dess spektakulära båttunnel, vilken jag var besviken att jag råkat missa (eftersom att jag inte kände till kanalen), trots att jag varit så nära kanalen.
Dock tvekade jag ännu under tisdagen på hur vi skulle ta oss till Herøyakanalen. Antingen kunde vi dra upp båten på sin båttrailer och ta landsvägen ner till Herøyakanalen, eller så kunde jag och min mamma ta sjövägen med båten via sjön Norsjø, samt slussarna vid Løveid/Skotfoss och Skien, ner till Herøyakanalen (medan min pappa i så fall skulle få köra dit själv med bilen och båttrailern).
Vi hade ju ända köpt en ”tur och returbiljett” genom hela Telemarkskanalen (som även gällde som ett säsongskort), så alternativet via sjövägen skulle i alla fall inte innebära några fler slussavgifter för oss.
Valet föll i alla fall på att vi valde att dra upp båten på dess båttrailer vid ”Nesøya Marina” i Notodden, där det finns en fin upptagningsramp. Detta då vi bedömde att det borde gå snabbare att ta sig till Herøyakanalen längs landsvägen, än via sjövägen. Detta trots att landsvägsalternativet innebar både en upptagning av båten och en sjösättning, men med landsvägsalternativet så behövde vi ju inte heller anpassa oss efter några slusstider.
Så med båten på sin båttrailer bakom bilen, så fortsatte vi ner mot Herøyatrakten, även om vi knappast valde de lämpligaste vägvalen, då våra vägval även gick via en mindre grusväg. Väl nere i trakterna av Herøya så började vi leta efter en lämplig sjösätningsramp, som var lagom brant, och som inte var för trång eller för smal, för att det skulle vara smidigt att sjösätta båten.
Jag vill minnas att vi var ända ut till Langesundstrakten och tittade efter någon lämplig ramp, liksom vi även tittade vid Stathella. Det var dock svårt att finna en för allmänheten tillgänglig och bra ramp för sjösättning av min båt. Detta då jag även ville hitta en ramp, där det även fanns gott om plats i vattnet utanför rampen, så att jag inte skulle riskera att köra på någon annan båt, med tanke på att när man backar med min båt, så är min min båt ganska svår att svänga med. Således ville jag gärna finna en ramp med gott om utrymme utanför rampen i vattnet, och helst ville jag även finna en ramp med en brygga invid rampen, där man kunde förtöja båten en liten stund.
Så till slut fick vi ett tips om att det fanns en ramp i en gammal småbåtshamn (som numera inte längre är i bruk) alldeles vid Herøya invid Herøyakanalen, vid kanalens norra tunnelmynning. Så vi testade att åka dit. Mycket riktigt så fanns det en helt okej ramp (vid kanalens norra tunnelmynning), som inte heller var spärrad med någon bom.
Det var dock ingen brygga alldeles invid rampen, men det gick bra ändå, tack vare att det fanns gott om svängrum i hamnen. Detta då det inte längre fanns några båtar som låg förtöjda i hamnen, så man riskerade alltså inte att köra på några andra båtar, i samband med sjösättningen.
Så vi sjösatte båten och jag stannade ombord i båten, medan mina föräldrar åkte iväg med bilen för att köpa pizza. Tyvärr råkade bilen bli påkörd av en kundvagn utanför en matvarubutik, i samband med mina föräldrars biltur för pizzainköp. Detta då en kund råkade tappa en kundvagn, som oturligt nog rullade in i bilen, som då stod stilla. Så bilen blev lite lätt skadad (vilket naturligtvis gick att fixa till i efterhand, med hjälp av försäkringsbolag och en duktig bilverkstad).
Så efter en stund återkom mina föräldrar med nybakade pizzor till båten. Så vi körde ut en liten bit från land och släppte i ankaret i Gunnekleivfjorden, där vi passade på att äta pizzorna ombord i båten, denna fina julikväll.
Efter att vi sjösatt båten och ätit pizza, så körde vi i nordlig riktning över Gunnekleivfjorden.
Vid Gunnekleivfjordens norra inlopp så passerade vi under ett par broar, varav den första bron var en järnvägsbro, som tidigare används för järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya. Numera används inte järnvägen till industriområdet vid Herøya, som för övrigt kallas för "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten". Namnet "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten"" åsyftar på att järnvägen går mellan Porsgrunn och ett ställe som heter "Roligheten", där i alla fall en del av industriområdet är beläget. Järnvägen går genom den cirka 2880 meter långa järnvägstunneln "Herøyatunnelen", och med lite tur så kan det mycket väl bli järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya i framtiden igen.
Efter att vi passerat under järnvägsbron och någon ytterligare bro, så kom vi ut i Skienselva, men alldeles innan vi nådde fram till Skienselva så passade vi på att svänga höger, så att vi liksom var in och vände i en liten vik med båtbryggor.
Efter att vi kommit ut från den lilla viken med båtbryggorna, så fortsatte vi längs Skienselva ut i Frierfjorden.
Från Frierfjorden styrde vi in i Herøyakanalen söderifrån (där det finns en båthamn som är i bruk), och körde norrut genom Herøyakanalen, samt dess tillhörande mysiga och tillika spektakulära båttunnel, så att vi alltså sedan kom tillbaka till den före detta småbåtshamnen, där vi en stund tidigare hade sjösatt båten. Detta innebar att vi då hade kört som ett varv runt det stora fabriksområdet på industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark", som ligger invid orten Porsgrunn.
Det ansågs på 1950-talet att något behövde göras för att få till ett renare vatten i den då så pass förorenade Gunnekleivfjorden, med sitt relativt stilla vatten, invid det intilliggande industriområdet, där Norsk Hydro på den tiden dominerat industriområdet. Så därför byggdes Herøyakanalen och dess båttunnel 1954, så att vattnet i Gunnekleivfjorden skulle få mer rörelse. Båttunneln som har invändig belysning är cirka 2,2 meter djup, och den maximala höjden på båtar som kan ta sig igenom båttunneln är cirka 2,5 meter. Bredden på båttunneln lär vara cirka 3,3 meter och båttunnelns längd är gissningsvis knappt 135 meter.
Gunnekleivfjorden anses dock fortfarande som förorenad, så även nu i modern tid pågår det projekt för att rena Gunnekleivfjorden, även om jag tror att kanalen i all fall bidragit till att vattnet i Gunnekleivfjorden är renare, än vad det hade varit utan kanalen.
Då vi skulle dra upp båten på sin båttrailer (vid samma ramp som vi sjösatt båten), efter vår tur genom Herøyakanalen, så råkade jag dock dra av båtens gasvajer (så att båtens motor endast gick att köra på tomgångsvarv), för andra gången under sommaren. Kanske berodde haveriet på att gasvajern eventuellt blivit felmonterad, då jag monterade den efter förra gasvajerhaveriet några veckor tidigare.
Jag hade ursprungligen tänkt att vi skulle fortsätta till Haldenkanalen och åka Haldenkanalen med båten direkt efter vår tur i Herøyakanalen, då man ändå inte kan komma in i Haldenkanalen via sjövägen, eftersom att Haldenkanalen saknar förbindelse med havet.
När ändå gasvajern gått av, så fick det dock bli lite ändrade planer för den resterande delen av veckan. Så vi valde att fortsätta längs landsvägen till en annan kanal, nämligen till Bergslagskanalen i Värmland, istället för till Haldenkanalen. Detta eftersom att vi då således inte behövde leta efter någon gasvajer redan i Oslotrakten, då vi inte fann någon bra övernattningsplats inför natten, när vi närmade oss Oslo. Så vi fortsatte genom Oslo och vidare mot Sverige, samtidigt som vi letade efter någon lämplig övernattningsplats.
Bergslagskanalen som inte heller går att nå via sjövägen från vare sig havet eller Vänern, hade jag visserligen tänkt att besöka vid ett senare tillfälle, men nu passade vi alltså på att ta den under resterande del av denna vecka. Det får istället bli en tur på Haldenkanalen vid något senare tillfälle. Min förhoppning är att kunna åka Haldenkanalen redan under sommaren 2020, men om inte det är genomförbart så får det bli en tur på Haldenkanalen något annat år.
Strax innan vi rullade över Haldenkanalen (som vi skulle komma att korsa längs Europaväg E18), så stannade vi till och övernattade i båten (som då var upplastad på sin båttrailer) på en lastbilsparkering, invid en norsk YX-bensinstation.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tjusiga bilder, men i del 2 verkar inte de stora bilderna komma fram, bara minia..”
-
Thomas Darmark » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för en intressant och läsvärd reseskildring! Själv vistas jag i trakterna v..”
-
Marie Rydén » Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017.: ”Kul resa med verklig upptäckarglädje! Smart att ha med en cykel för ökad räckvid..”
-
Lina » En vandring från Narvik till Katterjåkk via Beisfjord, Hunddalshytta, Katterat och Bjørnfjell.: ”Hej! Tack för fin text! Vi funderar på att gå från Katterat till Narvik nu i jul..”
Bloggarkiv
Etikettmoln
äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen västerdalälven fjälllstugan fältjägaren billingsfors doft ädnamvaara uddevalla avesta vistas hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren renar lannavaara änonjalme strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet anarsisstugan ångtåg kystruten bergen-kirkenes naturum blidö orsasjön kloster skellefteälven strömsholm luppio 1958 fartyg otterbäcken prag storulvån bilskrot skjervøy mariehamn kalixfors paurohytta igelkott blogg stora le ärr ms trollfjord ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen sitasjaure ulvöhamn rogenstugan stamsund ms nordnorge landsort kosteröarna filipstad nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar nesna järnvägsstation grebbestad tävling sundsvall ramundberget vattenmagasin rørvik ms lofoten enköping öresundsbron lilla edet abiskojaure sylarnas fjällstation sørfjorden molde sigtuna nordön jukkasjärvi sälka strömsundskanalen kallblodig sillebotten vadsø vittangi modelljärnväg storlien y1 nedre soppero vaisaluokta söderöra båtresa kyrkkåta arvidsjaur risudden norrsken ekenäs siljan skellefteå surahammar hedenäset 1957 bergsbana blå lagunen timsälven lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs tromsø museum lojsta hed asphyttan sitashytta västerås kainulasjärvi risøyhamn linköping kor viken oxelösund dals-ed upperud ms polarlys grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland bodø ms nordlys möja mölle myr seskaröbron goldahytta mustadfors nordnorge järlasjön helsingör vaverön bruksvallarna nallostugan trondheim ms kong harald kungsängen bandak svartsundsrännan helags fjällstation vistasdalen geiranger lasse åberg lidköping e10 lap dånalds gävle padda östra silen ålesund vardø bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss bmw welt väddö roddbåt bäckesta honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna norddalen fagersta töcksfors åmål bergfors kristinehamn lunde europa holmsund hallstahammar banvall finnsnes kumlinge gotlandsruss bjurbäcken södertälje frantsebu inlandsbanan granhult vålådalen lukt flygresa storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal avgaser norrtåg klintehamn naturreservat skog hemsön bjørnfjell håverud ørnes ms nordkapp strömma kanal höganäs singi seskarö abiskojåkka fjällstuga hus löran berg luleå svan friluftsfrämjandet borenshult glödkaka säffle gräddö kvikkjokk telemarkskanalen herøya jämtland riksgränsen karlsborg katterat herøyakanalen lörudden spår stora luleälven akvedukt låktatjåkko lurö sjösjuka vikingaleden nordre älv öregrund m/s langas kalmar brasa hammarbyslussen åland holmön slite fåglar katterjåkk hunddalshytta akkajaure ven luleälven påsk säffle kanal skelleftehamn m/s storlule roslagen fjällstugan lunndörren hammarby sjöstad frierfjorden kinda kanal övertorneå stegeborg abisko räls våfflor mora björkliden göta älv kallt glesbygd muddus nationalpark bottenviken norsholm nikkaluokta kalixälven laxforsen bergslagskanalen vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm järnväg raukar laponia skien vättern mamma fika kapell sjötorp fjällstation vuono fiskehamn svenska turistföreningen finland ritsem vandring tåg vänern fjällvandring mat stuga fjällstuga vinter turskidor fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn gotland bro göta kanal skärgård buss kiruna sommar malmbanan bilfärja blåsigt stockholm höst pappa danmark snö kyrka haparanda trollhätte kanal fyr dalarna mem båttrailer mälaren båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna kraftverk byar göteborg rønne vägen västerut trollhättan fårö töreboda tunnel gällivare borensberg öland notodden skåne töre narvik vadstena järnäshamn padjelantaleden stensdalsstugan omniaugn bjuröklubb hjälmaren östersund hisingen slada hamn sulvik alesjaure utö natur höga kusten järnäsklubb storklubben lkab porsgrunn vålåstugan lilla bommen motala örebro hotell muséum sölvesborg hjälmare kanal bergs slussar uppsala e45 skåre friluftsliv gråsjälören ofotbanen hallands väderö ulvön tornedalen åbo varberg bil torneträsk holmöarna dalen kebnats piteå arvika söderhamn natt hudiksvall tjäktja sickla kanal långbron skarvruet härnösand gråda strömstad killingi 142 henrik dorsin unna allakasstugan skedbrostugan nyköping karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen svolvær beisfjord kalix hukejaure häst ms roald amundsen sortland mellerud ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge ms vesterålen fröskog otteid snurijåkkåtan baugebua bergslagen bästeträsk hamar øksfjord ställverk västerbotten vårvinter tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as dressin anaris slott runn blå jungfrun arboga mehamn bergen gustavsfors dnt pitsundet borlänge kjeldal mariefred akka fjällstuga lainioälven pältsa hund ljungsbro orsa flåvatn gustavsberg ms finnmarken krokfors harrå boden dälälven stenungssund sjisjka rc6 laxsjön frusen högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen hållplats sandnessjøen gränsleden tänndalen dragets kanal daglösen nord-koster vindkraftverk saab robert gustafsson rogen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn trollfjorden skaulo hävlingen gautelishytta lungsund idefjorden ms spitsbergen ånimmen foxen lappjordhytta bmw kalixforsbron rimforsa nakeri snäcke kanal torshälla kanal ängesön tyskland ulefoss karlstad hammerfest fjord östen höglekardalen münchen akkerhaugen stora sjöfallet havila holding as holmerudsfors torshälla rönnskärsverken løveid berlevåg florø årjäng treriksröset pitsundsbron rättvik hogga torvik tarfala storerikvollen sandarne gagnef lårdal besök ms fram bengtsfors tarfala fjällstuga glass österdalälven vrangfoss smögen fjällåsen mormor dals långed lisas stuga ubåt norrkrog tällberg åkers kanal ms midnatsol lucia väg grövelsjön blåbär kullen får vindkraftpark scania lena philipsson torneälv arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen horn harstad karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen forsvik järnvägsmuseum köpmannebro kolbäcksån fjellbu farled kobba klintar havøysund hurtigruten östervallskog arådalen väddö kanal torn blåkulla köping kjøllefjord lennartsfors storsteinshytta vätö falun eidsfoss yxlan båtsfjord måløy västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta historia signebyn nedalshytta bandaksli örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund vistasstugan söderköping båttunnel smöghålet kaitum brønnøysund