Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen den 16:e juli 2019. Båtresa vid Notodden och genom Herøyakanalen, via Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen inleddes med att vi tog en kort båttur vid Notodden på Heddalsvatnet, och åkte till några närbelägna bryggor i trakten av Notodden, i det fina sommarvädret. En av bryggorna som vi passade på att besöka under denna lilla båttur vid Notodden var bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden, där vi stannade till och köpte glass. Vid bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden kunde vi begrunda någon gammal pråm, som påminde om forna tiders industrier i Notodden.
Tyvärr så var Herøyakanalen och dess båttunnel inte något som jag var bekant med, då jag någon vecka tidigare körde in från havet mot Skien och Telemarkskanalen. Detta trots att jag såg en båt, som jag i efterhand har förstått att svängde in mot Herøyakanalen, eller dess närområde. Det var nämligen så att under min båtresa från havet in mot Skien, så passerade jag alldeles i närheten av Herøyakanalen, då jag passerade det stora industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark" invid Frierfjorden, utanför orten Porsgrunn. Så om jag hade känt till Herøyakanalen då, så hade jag självklart passat på att åka genom Herøyakanalen, då jag var så nära kanalen, inte minst med tanke på att kanalen dessutom har något så unikt som en båttunnel!
Så nu när jag ändå var relativt nära Herøyakanalen, så tänkte jag att vi i alla fall skulle passa på att åka genom Herøyakanalen och dess spektakulära båttunnel, vilken jag var besviken att jag råkat missa (eftersom att jag inte kände till kanalen), trots att jag varit så nära kanalen.
Dock tvekade jag ännu under tisdagen på hur vi skulle ta oss till Herøyakanalen. Antingen kunde vi dra upp båten på sin båttrailer och ta landsvägen ner till Herøyakanalen, eller så kunde jag och min mamma ta sjövägen med båten via sjön Norsjø, samt slussarna vid Løveid/Skotfoss och Skien, ner till Herøyakanalen (medan min pappa i så fall skulle få köra dit själv med bilen och båttrailern).
Vi hade ju ända köpt en ”tur och returbiljett” genom hela Telemarkskanalen (som även gällde som ett säsongskort), så alternativet via sjövägen skulle i alla fall inte innebära några fler slussavgifter för oss.
Valet föll i alla fall på att vi valde att dra upp båten på dess båttrailer vid ”Nesøya Marina” i Notodden, där det finns en fin upptagningsramp. Detta då vi bedömde att det borde gå snabbare att ta sig till Herøyakanalen längs landsvägen, än via sjövägen. Detta trots att landsvägsalternativet innebar både en upptagning av båten och en sjösättning, men med landsvägsalternativet så behövde vi ju inte heller anpassa oss efter några slusstider.
Så med båten på sin båttrailer bakom bilen, så fortsatte vi ner mot Herøyatrakten, även om vi knappast valde de lämpligaste vägvalen, då våra vägval även gick via en mindre grusväg. Väl nere i trakterna av Herøya så började vi leta efter en lämplig sjösätningsramp, som var lagom brant, och som inte var för trång eller för smal, för att det skulle vara smidigt att sjösätta båten.
Jag vill minnas att vi var ända ut till Langesundstrakten och tittade efter någon lämplig ramp, liksom vi även tittade vid Stathella. Det var dock svårt att finna en för allmänheten tillgänglig och bra ramp för sjösättning av min båt. Detta då jag även ville hitta en ramp, där det även fanns gott om plats i vattnet utanför rampen, så att jag inte skulle riskera att köra på någon annan båt, med tanke på att när man backar med min båt, så är min min båt ganska svår att svänga med. Således ville jag gärna finna en ramp med gott om utrymme utanför rampen i vattnet, och helst ville jag även finna en ramp med en brygga invid rampen, där man kunde förtöja båten en liten stund.
Så till slut fick vi ett tips om att det fanns en ramp i en gammal småbåtshamn (som numera inte längre är i bruk) alldeles vid Herøya invid Herøyakanalen, vid kanalens norra tunnelmynning. Så vi testade att åka dit. Mycket riktigt så fanns det en helt okej ramp (vid kanalens norra tunnelmynning), som inte heller var spärrad med någon bom.
Det var dock ingen brygga alldeles invid rampen, men det gick bra ändå, tack vare att det fanns gott om svängrum i hamnen. Detta då det inte längre fanns några båtar som låg förtöjda i hamnen, så man riskerade alltså inte att köra på några andra båtar, i samband med sjösättningen.
Så vi sjösatte båten och jag stannade ombord i båten, medan mina föräldrar åkte iväg med bilen för att köpa pizza. Tyvärr råkade bilen bli påkörd av en kundvagn utanför en matvarubutik, i samband med mina föräldrars biltur för pizzainköp. Detta då en kund råkade tappa en kundvagn, som oturligt nog rullade in i bilen, som då stod stilla. Så bilen blev lite lätt skadad (vilket naturligtvis gick att fixa till i efterhand, med hjälp av försäkringsbolag och en duktig bilverkstad).
Så efter en stund återkom mina föräldrar med nybakade pizzor till båten. Så vi körde ut en liten bit från land och släppte i ankaret i Gunnekleivfjorden, där vi passade på att äta pizzorna ombord i båten, denna fina julikväll.
Efter att vi sjösatt båten och ätit pizza, så körde vi i nordlig riktning över Gunnekleivfjorden.
Vid Gunnekleivfjordens norra inlopp så passerade vi under ett par broar, varav den första bron var en järnvägsbro, som tidigare används för järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya. Numera används inte järnvägen till industriområdet vid Herøya, som för övrigt kallas för "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten". Namnet "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten"" åsyftar på att järnvägen går mellan Porsgrunn och ett ställe som heter "Roligheten", där i alla fall en del av industriområdet är beläget. Järnvägen går genom den cirka 2880 meter långa järnvägstunneln "Herøyatunnelen", och med lite tur så kan det mycket väl bli järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya i framtiden igen.
Efter att vi passerat under järnvägsbron och någon ytterligare bro, så kom vi ut i Skienselva, men alldeles innan vi nådde fram till Skienselva så passade vi på att svänga höger, så att vi liksom var in och vände i en liten vik med båtbryggor.
Efter att vi kommit ut från den lilla viken med båtbryggorna, så fortsatte vi längs Skienselva ut i Frierfjorden.
Från Frierfjorden styrde vi in i Herøyakanalen söderifrån (där det finns en båthamn som är i bruk), och körde norrut genom Herøyakanalen, samt dess tillhörande mysiga och tillika spektakulära båttunnel, så att vi alltså sedan kom tillbaka till den före detta småbåtshamnen, där vi en stund tidigare hade sjösatt båten. Detta innebar att vi då hade kört som ett varv runt det stora fabriksområdet på industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark", som ligger invid orten Porsgrunn.
Det ansågs på 1950-talet att något behövde göras för att få till ett renare vatten i den då så pass förorenade Gunnekleivfjorden, med sitt relativt stilla vatten, invid det intilliggande industriområdet, där Norsk Hydro på den tiden dominerat industriområdet. Så därför byggdes Herøyakanalen och dess båttunnel 1954, så att vattnet i Gunnekleivfjorden skulle få mer rörelse. Båttunneln som har invändig belysning är cirka 2,2 meter djup, och den maximala höjden på båtar som kan ta sig igenom båttunneln är cirka 2,5 meter. Bredden på båttunneln lär vara cirka 3,3 meter och båttunnelns längd är gissningsvis knappt 135 meter.
Gunnekleivfjorden anses dock fortfarande som förorenad, så även nu i modern tid pågår det projekt för att rena Gunnekleivfjorden, även om jag tror att kanalen i all fall bidragit till att vattnet i Gunnekleivfjorden är renare, än vad det hade varit utan kanalen.
Då vi skulle dra upp båten på sin båttrailer (vid samma ramp som vi sjösatt båten), efter vår tur genom Herøyakanalen, så råkade jag dock dra av båtens gasvajer (så att båtens motor endast gick att köra på tomgångsvarv), för andra gången under sommaren. Kanske berodde haveriet på att gasvajern eventuellt blivit felmonterad, då jag monterade den efter förra gasvajerhaveriet några veckor tidigare.
Jag hade ursprungligen tänkt att vi skulle fortsätta till Haldenkanalen och åka Haldenkanalen med båten direkt efter vår tur i Herøyakanalen, då man ändå inte kan komma in i Haldenkanalen via sjövägen, eftersom att Haldenkanalen saknar förbindelse med havet.
När ändå gasvajern gått av, så fick det dock bli lite ändrade planer för den resterande delen av veckan. Så vi valde att fortsätta längs landsvägen till en annan kanal, nämligen till Bergslagskanalen i Värmland, istället för till Haldenkanalen. Detta eftersom att vi då således inte behövde leta efter någon gasvajer redan i Oslotrakten, då vi inte fann någon bra övernattningsplats inför natten, när vi närmade oss Oslo. Så vi fortsatte genom Oslo och vidare mot Sverige, samtidigt som vi letade efter någon lämplig övernattningsplats.
Bergslagskanalen som inte heller går att nå via sjövägen från vare sig havet eller Vänern, hade jag visserligen tänkt att besöka vid ett senare tillfälle, men nu passade vi alltså på att ta den under resterande del av denna vecka. Det får istället bli en tur på Haldenkanalen vid något senare tillfälle. Min förhoppning är att kunna åka Haldenkanalen redan under sommaren 2020, men om inte det är genomförbart så får det bli en tur på Haldenkanalen något annat år.
Strax innan vi rullade över Haldenkanalen (som vi skulle komma att korsa längs Europaväg E18), så stannade vi till och övernattade i båten (som då var upplastad på sin båttrailer) på en lastbilsparkering, invid en norsk YX-bensinstation.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tjusiga bilder, men i del 2 verkar inte de stora bilderna komma fram, bara minia..”
Bloggarkiv
Etikettmoln
kjeldal borlänge pitsundet dnt gustavsfors ålesund vardø bodskäret runn slott anaris dressin bergen mehamn arboga blå jungfrun göteborgsvarvet tjeckien vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg skoghall lunde europa holmsund hallstahammar banvall øksfjord hamar bästeträsk bjurbäcken södertälje frantsebu inlandsbanan granhult finnsnes kumlinge gotlandsruss hukejaure kalix beisfjord mellerud sortland ms roald amundsen häst karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan svolvær ms nordstjernen muskö kanal halden singi seskarö abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 killingi strömstad båttunnel söderköping vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen avesta vistas kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro norsjø leksand roxen blåhammaren renar lannavaara historia bålsta mariestad padjelanta nationalpark bmw muséet anarsisstugan ångtåg måløy båtsfjord yxlan orsasjön kloster skellefteälven strömsholm luppio kjøllefjord köping blåkulla prag storulvån bilskrot 1958 fartyg otterbäcken sträcknäsholmen södertälje kanal pålnostugan smedjebacken karungi skjervøy mariehamn knappforsen längdskidor stordalsstua rallarvägen nilivaara harstad horn sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk kreosot vaxholm larvik filipstad nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge landsort kosteröarna tävling sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal vrangfoss österdalälven glass tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen lårdal gagnef sandarne storerikvollen tarfala molde sigtuna nordön vittangi modelljärnväg storlien y1 nedre soppero vadsø båtresa kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra siljan skellefteå surahammar hedenäset norrsken ekenäs timsälven lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs 1957 bergsbana blå lagunen asphyttan sitashytta västerås kainulasjärvi tromsø museum lojsta hed lungsund gautelishytta hävlingen skaulo risøyhamn linköping prästbäcken jokkmokk torneå dalsland trollfjorden sandhamn svinesundsbron myr seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys möja mölle vaverön bruksvallarna nallostugan sandnessjøen hållplats sotekanalen bandak svartsundsrännan helags fjällstation vistasdalen trondheim ms kong harald kungsängen flåvatn orsa ljungsbro hund pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg påsk sulvik skelleftehamn säffle kanal bjuröklubb hjälmaren fjällstugan lunndörren frierfjorden stensdalsstugan övertorneå vadstena narvik hus tjäktja hudiksvall natt svan piteå friluftsfrämjandet kebnats dalen holmöarna telemarkskanalen torneträsk varberg tornedalen åbo ulvön herøyakanalen hallands väderö gråsjälören friluftsliv e45 skåre sjösjuka uppsala nordre älv öregrund hjälmare kanal sölvesborg m/s langas kalmar hammarbyslussen porsgrunn vålåstugan storklubben slite järnäsklubb höga kusten natur alesjaure ven rønne göteborg byar kraftverk töre skåne notodden öland borensberg gällivare glesbygd töreboda muddus nationalpark trollhättan nikkaluokta dalarna vättern vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm järnväg raukar laponia pappa trollhätte kanal haparanda kapell snö danmark bilfärja svenska turistföreningen finland buss malmbanan vänern kiruna göta kanal skärgård fjällstuga vinter gotland fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn turskidor bro stuga mat fjällvandring sommar tåg vandring blåsigt stockholm höst ritsem sjötorp kyrka fika mamma vuono fiskehamn fjällstation mem båttrailer mälaren båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna skien fyr vägen västerut norsholm fårö bottenviken tunnel kallt göta älv björkliden mora våfflor räls abisko bergslagskanalen laxforsen kalixälven luleälven utö akkajaure hunddalshytta katterjåkk fåglar lkab åland holmön brasa lilla bommen örebro motala vikingaleden hotell muséum lurö låktatjåkko bergs slussar stora luleälven akvedukt spår lörudden ofotbanen katterat karlsborg jämtland riksgränsen herøya bil kvikkjokk gräddö säffle arvika glödkaka borenshult söderhamn luleå berg sickla kanal löran stegeborg kinda kanal järnäshamn padjelantaleden omniaugn hammarby sjöstad m/s storlule roslagen östersund hisingen slada hamn lidköping lasse åberg geiranger östra silen padda gävle lap dånalds e10 stenungssund sjisjka rc6 krokfors harrå boden dälälven helsingör järlasjön nordnorge laxsjön frusen högakustenbron gunnekleivfjorden nord-koster vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen dragets kanal daglösen grotta ms polarlys upperud rogen arkö hjulångare idefjorden ms spitsbergen ånimmen dals-ed oxelösund viken kor rimforsa nakeri snäcke kanal foxen lappjordhytta bmw kalixforsbron karlstad hammerfest fjord torshälla kanal ängesön tyskland ulefoss stora sjöfallet havila holding as östen höglekardalen münchen akkerhaugen berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken løveid torvik årjäng treriksröset pitsundsbron rättvik hogga besök ms fram sillebotten kallblodig strömsundskanalen sälka jukkasjärvi öresundsbron enköping ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet grebbestad järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga ubåt norrkrog tällberg får vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön blåbär kullen hoburgsgubben ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen ljugarn ms trollfjord ärr nössemark hävlingsstugorna örnsköldsvik cáihnavággihytta forsvik järnvägsmuseum köpmannebro stora le blogg igelkott paurohytta kalixfors kobba klintar havøysund hurtigruten kolbäcksån fjellbu farled blidö naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen väddö kanal torn simrishamn strängnäs änonjalme lennartsfors storsteinshytta vätö falun eidsfoss saltsjöbaden kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara uddevalla ädnamvaara doft signebyn nedalshytta bandaksli smöghålet kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren västerdalälven höganäs strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron skarvruet härnösand gråda klintehamn norrtåg avgaser håverud bjørnfjell hemsön skog naturreservat flygresa lukt vålådalen dalslands kanal fjällstugan storrödtjärn norrköping storfors hycklinge ms vesterålen fröskog ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta regnbåge kristinehamn bergfors åmål otteid snurijåkkåtan baugebua bergslagen borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen farled dalarna kviteseid norröra dundret saltoluokta fjällstation bäckesta roddbåt väddö bmw welt skotfoss mariefred akka fjällstuga övre soppero motorvagn gåsenstugorna boren nordkalottleden