Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen den 16:e juli 2019. Båtresa vid Notodden och genom Herøyakanalen, via Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen inleddes med att vi tog en kort båttur vid Notodden på Heddalsvatnet, och åkte till några närbelägna bryggor i trakten av Notodden, i det fina sommarvädret. En av bryggorna som vi passade på att besöka under denna lilla båttur vid Notodden var bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden, där vi stannade till och köpte glass. Vid bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden kunde vi begrunda någon gammal pråm, som påminde om forna tiders industrier i Notodden.
Tyvärr så var Herøyakanalen och dess båttunnel inte något som jag var bekant med, då jag någon vecka tidigare körde in från havet mot Skien och Telemarkskanalen. Detta trots att jag såg en båt, som jag i efterhand har förstått att svängde in mot Herøyakanalen, eller dess närområde. Det var nämligen så att under min båtresa från havet in mot Skien, så passerade jag alldeles i närheten av Herøyakanalen, då jag passerade det stora industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark" invid Frierfjorden, utanför orten Porsgrunn. Så om jag hade känt till Herøyakanalen då, så hade jag självklart passat på att åka genom Herøyakanalen, då jag var så nära kanalen, inte minst med tanke på att kanalen dessutom har något så unikt som en båttunnel!
Så nu när jag ändå var relativt nära Herøyakanalen, så tänkte jag att vi i alla fall skulle passa på att åka genom Herøyakanalen och dess spektakulära båttunnel, vilken jag var besviken att jag råkat missa (eftersom att jag inte kände till kanalen), trots att jag varit så nära kanalen.
Dock tvekade jag ännu under tisdagen på hur vi skulle ta oss till Herøyakanalen. Antingen kunde vi dra upp båten på sin båttrailer och ta landsvägen ner till Herøyakanalen, eller så kunde jag och min mamma ta sjövägen med båten via sjön Norsjø, samt slussarna vid Løveid/Skotfoss och Skien, ner till Herøyakanalen (medan min pappa i så fall skulle få köra dit själv med bilen och båttrailern).
Vi hade ju ända köpt en ”tur och returbiljett” genom hela Telemarkskanalen (som även gällde som ett säsongskort), så alternativet via sjövägen skulle i alla fall inte innebära några fler slussavgifter för oss.
Valet föll i alla fall på att vi valde att dra upp båten på dess båttrailer vid ”Nesøya Marina” i Notodden, där det finns en fin upptagningsramp. Detta då vi bedömde att det borde gå snabbare att ta sig till Herøyakanalen längs landsvägen, än via sjövägen. Detta trots att landsvägsalternativet innebar både en upptagning av båten och en sjösättning, men med landsvägsalternativet så behövde vi ju inte heller anpassa oss efter några slusstider.
Så med båten på sin båttrailer bakom bilen, så fortsatte vi ner mot Herøyatrakten, även om vi knappast valde de lämpligaste vägvalen, då våra vägval även gick via en mindre grusväg. Väl nere i trakterna av Herøya så började vi leta efter en lämplig sjösätningsramp, som var lagom brant, och som inte var för trång eller för smal, för att det skulle vara smidigt att sjösätta båten.
Jag vill minnas att vi var ända ut till Langesundstrakten och tittade efter någon lämplig ramp, liksom vi även tittade vid Stathella. Det var dock svårt att finna en för allmänheten tillgänglig och bra ramp för sjösättning av min båt. Detta då jag även ville hitta en ramp, där det även fanns gott om plats i vattnet utanför rampen, så att jag inte skulle riskera att köra på någon annan båt, med tanke på att när man backar med min båt, så är min min båt ganska svår att svänga med. Således ville jag gärna finna en ramp med gott om utrymme utanför rampen i vattnet, och helst ville jag även finna en ramp med en brygga invid rampen, där man kunde förtöja båten en liten stund.
Så till slut fick vi ett tips om att det fanns en ramp i en gammal småbåtshamn (som numera inte längre är i bruk) alldeles vid Herøya invid Herøyakanalen, vid kanalens norra tunnelmynning. Så vi testade att åka dit. Mycket riktigt så fanns det en helt okej ramp (vid kanalens norra tunnelmynning), som inte heller var spärrad med någon bom.
Det var dock ingen brygga alldeles invid rampen, men det gick bra ändå, tack vare att det fanns gott om svängrum i hamnen. Detta då det inte längre fanns några båtar som låg förtöjda i hamnen, så man riskerade alltså inte att köra på några andra båtar, i samband med sjösättningen.
Så vi sjösatte båten och jag stannade ombord i båten, medan mina föräldrar åkte iväg med bilen för att köpa pizza. Tyvärr råkade bilen bli påkörd av en kundvagn utanför en matvarubutik, i samband med mina föräldrars biltur för pizzainköp. Detta då en kund råkade tappa en kundvagn, som oturligt nog rullade in i bilen, som då stod stilla. Så bilen blev lite lätt skadad (vilket naturligtvis gick att fixa till i efterhand, med hjälp av försäkringsbolag och en duktig bilverkstad).
Så efter en stund återkom mina föräldrar med nybakade pizzor till båten. Så vi körde ut en liten bit från land och släppte i ankaret i Gunnekleivfjorden, där vi passade på att äta pizzorna ombord i båten, denna fina julikväll.
Efter att vi sjösatt båten och ätit pizza, så körde vi i nordlig riktning över Gunnekleivfjorden.
Vid Gunnekleivfjordens norra inlopp så passerade vi under ett par broar, varav den första bron var en järnvägsbro, som tidigare används för järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya. Numera används inte järnvägen till industriområdet vid Herøya, som för övrigt kallas för "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten". Namnet "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten"" åsyftar på att järnvägen går mellan Porsgrunn och ett ställe som heter "Roligheten", där i alla fall en del av industriområdet är beläget. Järnvägen går genom den cirka 2880 meter långa järnvägstunneln "Herøyatunnelen", och med lite tur så kan det mycket väl bli järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya i framtiden igen.
Efter att vi passerat under järnvägsbron och någon ytterligare bro, så kom vi ut i Skienselva, men alldeles innan vi nådde fram till Skienselva så passade vi på att svänga höger, så att vi liksom var in och vände i en liten vik med båtbryggor.
Efter att vi kommit ut från den lilla viken med båtbryggorna, så fortsatte vi längs Skienselva ut i Frierfjorden.
Från Frierfjorden styrde vi in i Herøyakanalen söderifrån (där det finns en båthamn som är i bruk), och körde norrut genom Herøyakanalen, samt dess tillhörande mysiga och tillika spektakulära båttunnel, så att vi alltså sedan kom tillbaka till den före detta småbåtshamnen, där vi en stund tidigare hade sjösatt båten. Detta innebar att vi då hade kört som ett varv runt det stora fabriksområdet på industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark", som ligger invid orten Porsgrunn.
Det ansågs på 1950-talet att något behövde göras för att få till ett renare vatten i den då så pass förorenade Gunnekleivfjorden, med sitt relativt stilla vatten, invid det intilliggande industriområdet, där Norsk Hydro på den tiden dominerat industriområdet. Så därför byggdes Herøyakanalen och dess båttunnel 1954, så att vattnet i Gunnekleivfjorden skulle få mer rörelse. Båttunneln som har invändig belysning är cirka 2,2 meter djup, och den maximala höjden på båtar som kan ta sig igenom båttunneln är cirka 2,5 meter. Bredden på båttunneln lär vara cirka 3,3 meter och båttunnelns längd är gissningsvis knappt 135 meter.
Gunnekleivfjorden anses dock fortfarande som förorenad, så även nu i modern tid pågår det projekt för att rena Gunnekleivfjorden, även om jag tror att kanalen i all fall bidragit till att vattnet i Gunnekleivfjorden är renare, än vad det hade varit utan kanalen.
Då vi skulle dra upp båten på sin båttrailer (vid samma ramp som vi sjösatt båten), efter vår tur genom Herøyakanalen, så råkade jag dock dra av båtens gasvajer (så att båtens motor endast gick att köra på tomgångsvarv), för andra gången under sommaren. Kanske berodde haveriet på att gasvajern eventuellt blivit felmonterad, då jag monterade den efter förra gasvajerhaveriet några veckor tidigare.
Jag hade ursprungligen tänkt att vi skulle fortsätta till Haldenkanalen och åka Haldenkanalen med båten direkt efter vår tur i Herøyakanalen, då man ändå inte kan komma in i Haldenkanalen via sjövägen, eftersom att Haldenkanalen saknar förbindelse med havet.
När ändå gasvajern gått av, så fick det dock bli lite ändrade planer för den resterande delen av veckan. Så vi valde att fortsätta längs landsvägen till en annan kanal, nämligen till Bergslagskanalen i Värmland, istället för till Haldenkanalen. Detta eftersom att vi då således inte behövde leta efter någon gasvajer redan i Oslotrakten, då vi inte fann någon bra övernattningsplats inför natten, när vi närmade oss Oslo. Så vi fortsatte genom Oslo och vidare mot Sverige, samtidigt som vi letade efter någon lämplig övernattningsplats.
Bergslagskanalen som inte heller går att nå via sjövägen från vare sig havet eller Vänern, hade jag visserligen tänkt att besöka vid ett senare tillfälle, men nu passade vi alltså på att ta den under resterande del av denna vecka. Det får istället bli en tur på Haldenkanalen vid något senare tillfälle. Min förhoppning är att kunna åka Haldenkanalen redan under sommaren 2020, men om inte det är genomförbart så får det bli en tur på Haldenkanalen något annat år.
Strax innan vi rullade över Haldenkanalen (som vi skulle komma att korsa längs Europaväg E18), så stannade vi till och övernattade i båten (som då var upplastad på sin båttrailer) på en lastbilsparkering, invid en norsk YX-bensinstation.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Etikettmoln
rogenstugan stokmarknes ms richard with hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge landsort kosteröarna filipstad nynäshamn lisas stuga dals långed nesna järnvägsstation grebbestad tävling sundsvall tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven glass kallblodig sillebotten ms fram besök lårdal gagnef sandarne storerikvollen y1 nedre soppero vadsø vittangi modelljärnväg storlien arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra båtresa kyrkkåta östen havila holding as stora sjöfallet akkerhaugen münchen höglekardalen båstnäs 1957 bergsbana blå lagunen timsälven lossihytta jämtlandsfjällen foxen snäcke kanal nakeri rimforsa kalixforsbron bmw lappjordhytta dals-ed ånimmen ms spitsbergen idefjorden lungsund gautelishytta rogen upperud ms polarlys grotta prästbäcken jokkmokk torneå goldahytta mustadfors bodø ms nordlys möja mölle myr seskaröbron frusen laxsjön nordnorge järlasjön helsingör vaverön harrå krokfors rc6 sjisjka stenungssund dälälven boden padda östra silen geiranger lasse åberg lidköping e10 lap dånalds gävle dnt gustavsfors ålesund vardø bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna dressin bergen mehamn arboga blå jungfrun runn slott anaris västerbotten ställverk honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna norddalen hallstahammar banvall øksfjord hamar bästeträsk bergslagen baugebua snurijåkkåtan inlandsbanan granhult finnsnes kumlinge gotlandsruss bjurbäcken södertälje frantsebu beisfjord mellerud sortland ms roald amundsen häst hukejaure kalix bjørnfjell håverud avgaser norrtåg klintehamn naturreservat skog hemsön abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 killingi strömstad gråda härnösand vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen västerdalälven fjälllstugan fältjägaren signebyn doft ädnamvaara uddevalla avesta pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren ångtåg måløy båtsfjord yxlan eidsfoss falun vätö strömsholm luppio kjøllefjord köping blåkulla torn väddö kanal arådalen bilskrot 1958 fartyg otterbäcken prag storulvån stora le köpmannebro järnvägsmuseum forsvik sträcknäsholmen södertälje kanal pålnostugan hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik riksgränsen jämtland katterat ulvön hallands väderö spår lörudden e45 skåre låktatjåkko lurö sjösjuka vikingaleden nordre älv öregrund m/s langas kalmar brasa hammarbyslussen åland holmön slite katterjåkk järnäsklubb höga kusten natur ven luleälven påsk östersund hisingen m/s storlule roslagen fjällstugan lunndörren hammarby sjöstad frierfjorden övertorneå järnäshamn narvik hus löran tjäktja hudiksvall svan friluftsfrämjandet borenshult glödkaka säffle gräddö kvikkjokk telemarkskanalen herøya borensberg göta älv glesbygd töreboda fårö trollhättan nikkaluokta rønne göteborg byar bergslagskanalen abisko skåne mora öland värmland resa bornholm mälaren raukar laponia skien vättern fjäderholmarna tält lickershamn fika kapell sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma finland ritsem höst sommar kiruna buss malmbanan skärgård göta kanal fjällstuga vinter turskidor norge kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur hamn fjällen gotland bro mat stuga tåg vandring fjällvandring vänern svenska turistföreningen bilfärja blåsigt stockholm trollhätte kanal pappa danmark snö kyrka haparanda torneälven kiruna kommun vänersborg fyr dalarna mem båttrailer järnväg båttransport visby björkliden notodden våfflor töre räls kraftverk laxforsen kalixälven vägen västerut norsholm bottenviken muddus nationalpark tunnel kallt gällivare varberg bil torneträsk holmöarna dalen kebnats piteå arvika söderhamn luleå berg natt sickla kanal stegeborg vadstena kinda kanal padjelantaleden stensdalsstugan omniaugn bjuröklubb hjälmaren skelleftehamn säffle kanal slada hamn sulvik alesjaure utö akkajaure hunddalshytta fåglar storklubben lkab porsgrunn vålåstugan lilla bommen motala örebro hotell muséum sölvesborg hjälmare kanal bergs slussar uppsala akvedukt stora luleälven gråsjälören friluftsliv herøyakanalen ofotbanen karlsborg åbo tornedalen stordalsstua längdskidor knappforsen horn harstad nilivaara rallarvägen blogg igelkott paurohytta kalixfors mariehamn skjervøy karungi smedjebacken fjellbu farled kobba klintar havøysund hurtigruten kolbäcksån skellefteälven kloster orsasjön blidö naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog anarsisstugan bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn strängnäs änonjalme lennartsfors storsteinshytta pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta historia lannavaara renar nedalshytta bandaksli örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund vistas söderköping båttunnel smöghålet kaitum brønnøysund billingsfors seskarö singi höganäs strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron skarvruet nyköping karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen svolvær unna allakasstugan skedbrostugan norrköping storfors flygresa lukt vålådalen dalslands kanal fjällstugan storrödtjärn umeå skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge ms vesterålen fröskog ed strömsholms kanal holmsund europa lunde kristinehamn bergfors åmål otteid vårvinter tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta väddö bmw welt skotfoss norröra dundret saltoluokta fjällstation bäckesta roddbåt pitsundet borlänge kjeldal mariefred akka fjällstuga övre soppero motorvagn hund ljungsbro orsa flåvatn gustavsberg ms finnmarken lainioälven pältsa helags fjällstation svartsundsrännan bandak kungsängen ms kong harald trondheim vistasdalen högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen hållplats sandnessjøen nallostugan bruksvallarna dragets kanal daglösen nord-koster vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn trollfjorden dalsland oxelösund viken kor linköping risøyhamn skaulo hävlingen sitashytta asphyttan lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi västerås ängesön tyskland ulefoss karlstad hammerfest fjord torshälla kanal skellefteå siljan ekenäs norrsken hedenäset surahammar rönnskärsverken løveid berlevåg florø holmerudsfors torshälla pitsundsbron rättvik hogga torvik årjäng treriksröset strömsundskanalen sälka jukkasjärvi nordön sigtuna molde tarfala sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms lofoten rørvik sørfjorden ubåt norrkrog tällberg åkers kanal ms midnatsol lucia vattenmagasin ramundberget blåbär kullen får vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön ulvöhamn sitasjaure kväggen larvik vaxholm kreosot åsensbruk