Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 52.
Då blev det onsdagen den 14:e juni och min 52:a resdag var kommen. Denna dag vaknade jag upp i båten i hamnen i Töre, dit jag anlände under tisdagen.
Mitt mål för båtresan har ju bland annat varit att nå upp till Haparanda och Finland, men riktigt vad jag skulle ta och hitta på och göra med båten då jag väl nått dit, var något som jag inte hade lika klart för mig. När jag köpte båten så valde jag ju en modell av båt, som inte är större än att den skulle gå att ha på en trailer bakom en bil, då den väger cirka 1500 kg och inte heller är bredare än cirka 2,5-2,6 meter, för min tanke var att även skaffa mig en trailer till båten så att jag skulle kunna köra den på land till olika sjöar och andra vattendrag, för det går ju också mycket snabbare att dra den på land än att köra i cirka 5-6 knop ute på vattnet. Men nu när jag började närma mig Haparanda så hade jag ju ännu ingen trailer till båten och faktum är att jag varken då eller ens nu har någon bil heller. Så jag funderade lite på saken hur jag skulle göra med båten. Skulle jag försöka sälja den? Jag skickade faktiskt ett mail till en båtaffär i Luleå och undrade om de ville köpa in båten, men de visade sig inte vara intresserade av att köpa in båten, som jag förstod det. Men visst, om de hade fått köpa den riktigt billigt kanske de hade vilja köpa in den. Så jag insåg att innan jag hade fått tag i en trailer och en bil, så skulle det nog dröja ett tag och likaså om jag istället gick på det andra alternativet och istället skulle föröka mig på att sälja båten, så var det nog också något som skulle ta sin lilla tid. Så jag började kolla om jag kunde hyra någon båtplats i Haparandatrakten till båten och efter en del telefonsamtal, så stod det klart att jag kunde få hyra en säsongsplats i ”Vuono Fiskehamn”, som ligger strax väster om Haparanda, så denna dag blev målet för mig att ta mig dit.
I samband med att jag lämnade hamnen i Töre så passade jag först på att köra något varv runt den stora gula bojen som finns vid hamnen i Töre och som är en sorts markering på att man nått högst upp i Bottenviken. Sedan fortsatte jag min resa med siktet inställt österut för dagen. Jag höll mig innanför Rånön, då jag passerade den stora Rånön. Efter ytterligare en stunds körnings så körde jag under den stora Seskaröbron, som är en del i länken mellan Seskarö och fastlandet, som gjorde att Seskarö fick en landsvägsförbindelse med fastlandet 1978.
Efter ännu en stunds körning så körde jag in till Haparanda hamn med båten. Denna hamn ligger drygt en mil väster om Haparanda och är belägen i närheten av byn Nikkala. Här i hamnen var min tanke att göra ett kortare stopp och bland annat ta mig an en av de mindre glamorösa uppgifterna med båtlivet, nämligen att tömma båtens toalettank, vilket visade sig att det inte var så värst lätt då jag var ensam i båten. Precis som i många andra hamnar så finns det en sugtömningsanläggning för båttoaletter i denna hamn. Vanligtvis brukar dessa sugtömningsanläggningar vara elektriska så att man bara trycker på en knapp så att en elektrisk pump startar, så att man sedan kan suga ur båtens avfallstank med en slang som man håller mot båtens avfallstanks tömningshål och liksom suger ur tanken med slangen, liksom att ungefär suga ur den med en dammsugare. Även om jag fått erfara att det inte alltid är så värst fräschts och trevligt, då det exempelvis kan läcka i anslutningen mellan båten och sugtömningsanläggningen, så det har hänt att jag fått slänga jackan i tvätten efter denna syssla. Nu har det ju varit långt ifrån alla av dessa sugtömningsanläggningar som jag träffat på som har fungerat, utan det har varit många av de som inte varit i drift utav olika anledningar, speciellt i början av min båtresa som jag började redan i april var det svårt att träffa på sugtömningsanläggningar som fungerade, så det dröjde ett bra tag innan jag hittade på någon sådan som fungerade, då de första som jag träffade på verkade vara avstängda för vintern, utan att de då ännu hade startats upp inför båtsommaren. En positiv sak är att dessa anläggningar brukar vara gratis att använda, eftersom att det anses bättre att man använder dessa sugtömningsanläggningar, än att man släpper ut avfallet i havet eller andra vatten. Sugtömningsanläggningen som jag träffade på i Haparanda hamn, var av en ny sort för mig. Det var nämligen så att den var handdriven, så att en person skulle pumpa med en stor handpump och en annan person skulle hålla i slangen mot båten, vilket ju ställde till det för mig som var själv ombord på båten. Men nu hade jag en sådan tur att jag träffade på en person i hamnen som ställde upp och stod för pumpandet, så det löste sig i alla fall, då jag ju ville tömma båtens tank då jag inte hade så långt kvar till resans mål. Så jag får tacka honom som hjälpte mig med pumpandet!
Sedan fortsatte jag med båten genom den sena junikvällen vidare mot just ”Vuono Fiskehamn” som ligger långt in i Vuonoviken, som är belägen strax väster om Haparanda. Så mycket till farled in i viken var det väl inte att tala om, och jag såg på ekolodet hur det blev allt grundare och grundare och efter en stund visade ekolodet att djupet bara var knappa metern, och min båt går ungefär 60-80 centimeter djupt. Så jag blev orolig om jag verkligen skulle kunna ta mig in i hamnen, för trots att ekolodet sa att det var mindre än en meter djupt så hade jag fortfarande långt in till land och jag visste inte riktigt vad jag skulle sikte på för att hitta den djupaste vägen in mot hamnen, samtidigt var det mitt i natten, så jag tyckte inte heller att det var en lämplig tidpunkt att försöka ringa någon i hamnföreningen och be om råd huruvida man skulle köra in mot hamnen på bästa sätt. För övrigt visste jag ju inte ens helt säkert var själva hamnen var belägen, men jag tyckte mig ha funnit hamnen på ”Google Maps”, så jag trodde i alla fall att jag visste ungefär vart jag var på väg, även om jag inte alls var övertygad om att jag siktade mot rätt ställe. Men hur som helst så såg jag några björkriskor som liksom ”stod upp” ute i vattnet, men utan att veta om de markerade något grund eller om de kanske rent av var någon sorts markering för mig att följa, så bestämde jag mig för att köra lite sakta mot dem, för att ta reda på vad de eventuellt ville markera. Jag kunde konstatera att de satt som ”två och två”, liksom en allé. Så jag anade att det kanske var markeringar för att visa på vägen in mot hamnen, likt man vanligtvis brukar märka upp farleder med gröna och röda markeringar. Så jag styrde in emellan björkriskorna, som majoriteten av dem ännu bar blad på sig. Sedan följde jag dem, då jag anade mer och mer att de markerade en farled, även om jag till en början var lite skeptisk till om de verkligen ledde mig åt rätt håll. Men jag fortsatte att följa dem och efter en stund kom jag mycket riktigt fram till hamnen, som jag var på väg till. Anledningen till att björkriskorna (som jag upplevde det) inte gick rakaste vägen mot hamnen, var antagligen helt enkelt eftersom att björkriskorna istället följde en så pass djup sträcka som möjligt in mot hamnen. För min del så klarade jag att nå ända fram till hamnen utan att köra på grund, även om det inte kan ha varit några stora marginaler som jag hade ner till botten varken innan jag styrde in mellan björkriskorna, eller då jag väl följde dem, även om det inte var riktigt lika grunt då följde björkriskorna som vid den grundaste platsen jag var på innan jag styrde in emellan björkriskorna.
Väl framme i hamnen hade jag ett par olika lediga bryggplatser att välja emellan, så jag hittade en plats som var ledig och som jag utan större problem fick in båten på, även om jag måste erkänna att det var lite småtrångt och grunt i hamnområdet, men tack och lov var den platsen som jag valde belägen vid första bryggan inne i hamnområdet och dessutom ganska långt ut vid den aktuella bryggan. Men jag kunde konstatera att jag i denna hamn hade en av de större båtarna. Under min resa har jag kunnat konstatera att i de hamnarna där min båt har tillhört de största båtarna, så har det oftast inneburit att det inte varit så lätt att komma in i de hamnarna, då det exempelvis inte alltid varit så värst djupt på de platserna och det har ju liksom oftast funnits någon anledning till att det är ont om stora båtar i de hamnarna, så det har visat sig att det vanligtvis varit smidigare att lägga till i de hamnarna där det istället funnits en del större båtar. Jag vill i alla fall minnas att jag nämnde hur stor min båt var, då jag frågade de i den aktuella hamnen om de hade någon ledig båtplats som jag kunde få hyra. De i hamnen gissade att jag med min båt i alla fall skulle kunna ta mig in i hamnen och det visade sig att det stämde att det gick bra att komma in i hamnen, och det var ju faktiskt ytterligare någon enstaka båt i hamnen i ungefär samma storlek som min båt, även om hamnen framförallt dominerades utav små öppna båtar. Räddningen för mig denna dag lär dock ha varit att det inte vågade och att det inte var ännu lägre vattenstånd än vad det faktiskt var i havet, för det är ju en del tidvatten på platsen och vattenståndet kan ju variera en del beroende på väder och vind. Nu vet jag dock inte om detta var en dag med högt eller lågt vattenstånd i havet för den aktuella platsen, men jag kan i alla fall konstatera att om det hade varit ett betydligt lägre vattenstånd så hade jag antagligen kört på grund om jag hade försökt mig på att köra in till hamnen då!
Så till slut hade jag kommit in till bryggan i hamnen och kunde alltså lägga mig i båten för att sova, men min båtresa tog inte slut redan då, utan jag hade mera kvar att upptäcka från båten, då jag sovit några timmar.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Några sommarveckor med båt på Dalslands kanal.
- Då var samtliga av Svenska Turistföreningens bemannade fjällstugor besökta, och även Lisas stuga i …
- Mina senaste turer till Låktatjåkko fjällstation och ett besök i Storsteinshytta.
- Efter tredje försöket tog jag mig äntligen genom Strömsholms kanal, om än bara åt ett håll.
- 38 mil på skidor genom Jämtlandsfjällen med omnejd.
Senaste kommentarer
-
Thomas Lummi » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Hej. Har tänkt att besöka Muddus hösten 2019, och ska ta reda på så mycket som m..”
-
Ibb Jessen » Nära 60 år gamla filmer från leveransen av Svenska Turistöreningens båtar m/s Langas och m/s Storlul: ”Hej, Varvet som byggde Langas o Storlule var Gustafsson & Anderssons Varv på Lid..”
-
Earl » Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017.: ”Härlig resa! Jag blir riktigt inspirerad. Har du sammanställt kostnad för soppa..”
-
Björn Gunnebro » Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 53.: ”Hej och tack för en fantastisk reseskildring! Jag har själv en båt i ungefär sa..”
-
Gäst » En tur till Stordalsstua och ett misslyckat försök att komma till Frantsebu.: ”Det verkar ha varit en jobbig utmaning ute på fjället när du inte hittade överna..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
strömsholms kanal ed fröskog gotlandsruss skoaddejávrehytta umeå fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen flygresa hukejaure kalix bjørnfjell håverud norrtåg naturreservat nyköping skarvruet långbron 142 höganäs härnösand fjälllstugan fältjägaren billingsfors kaitum falsterbokanalen söderköping vistas doft berg pältsa fjällstuga västra silen historia svappavaara roxen anarsisstugan ångtåg änonjalme simrishamn bmw muséet vätö strömsholm luppio blidö torn väddö kanal kolbäcksån 1958 prag storulvån smedjebacken karungi mariehamn paurohytta igelkott hävlingsstugorna nössemark ärr cáihnavággihytta örnsköldsvik rogenstugan åsensbruk hoburgsgubben karlsborgs fästning arkösund torneälv tjäktja fjällstuga hällristningar scania får karlsborg nynäshamn lisas stuga dals långed järnvägsstation norrkrog ubåt tarfala fjällstuga bengtsfors fjällåsen lilla edet glass kallblodig resa besök sälka strömsundskanalen treriksröset årjäng vittangi bergs slussar hotell torshälla holmerudsfors vaisaluokta nordre älv höglekardalen östen stora sjöfallet motala torshälla kanal 1957 tyskland hammarbyslussen jämtlandsfjällen foxen snäcke kanal lojsta hed bmw lappjordhytta dals-ed ånimmen viken oxelösund dalsland tunnel hjulångare arkö tänndalen gränsleden robert gustafsson vindkraftverk myr seskaröbron frusen laxsjön helsingör mem helags fjällstation vistasdalen rc6 svartsundsrännan hund pältsa lainioälven e10 ljungsbro gåsenstugorna motorvagn övre soppero bodskäret boren anaris dressin saltoluokta fjällstation norröra hisingen slott fagersta töcksfors lotshus göteborgsvarvet norddalen hallstahammar banvall bergfors europa hammarby sjöstad snurijåkkåtan stensdalsstugan vättern vadstena kraftverk hus natt hudiksvall svan glödkaka piteå kebnats gräddö torneträsk varberg tornedalen åbo ulvön hallands väderö friluftsliv gråsjälören stora luleälven akvedukt låktatjåkko sölvesborg borensberg m/s langas brasa vålåstugan mälaren lkab storklubben katterjåkk järnäsklubb töreboda akkajaure utö trollhättan norsholm påsk östersund m/s storlule bjuröklubb omniaugn fyr räls töre skåne öland vänern göta älv kallt muddus nationalpark bottenviken vägen västerut kalixälven göteborg tält torneälven visby kyrka laponia vuono fiskehamn haparanda stockholm kapell snö fjällstation höst svenska turistföreningen blåsigt göta kanal malmbanan fjällvandring skärgård norge fjällstuga vinter hamn gotland cykeltur vår havet båt semester norrland norrbotten lappland fjällen turskidor sluss bro stuga mat buss kiruna vandring ritsem finland tåg bilfärja danmark kanal fika sommar mamma pappa raukar bornholm lickershamn trollhätte kanal kiruna kommun dalarna rønne nikkaluokta fårö glesbygd järnväg gällivare björkliden våfflor fjäderholmarna abisko byar laxforsen fjällstugan lunndörren roslagen skelleftehamn slada hamn luleälven alesjaure ven sjötorp höga kusten hunddalshytta fåglar båttrailer slite holmön åland lilla bommen kalmar öregrund muséum sjösjuka båttransport skåre e45 lörudden spår ofotbanen katterat jämtland riksgränsen bil holmöarna kvikkjokk mora friluftsfrämjandet söderhamn luleå tjäktja löran stegeborg narvik järnäshamn övertorneå padjelantaleden holmsund baugebua bästeträsk åmål otteid vårvinter tjeckien borgholm ställverk västerbotten väddö bmw welt blå jungfrun dundret bäckesta roddbåt pitsundet nordkalottleden akka fjällstuga gustavsfors dnt gävle lap dånalds gustavsberg östra silen padda boden sjisjka krokfors harrå högakustenbron natur hållplats nallostugan bruksvallarna dragets kanal mölle saab mustadfors goldahytta torneå jokkmokk grotta upperud rogen gautelishytta kor skaulo hävlingen sitashytta kalixforsbron nakeri kainulasjärvi västerås ängesön lossihytta blå lagunen båstnäs skellefteå münchen hedenäset surahammar rönnskärsverken söderöra risudden arvidsjaur kyrkkåta pitsundsbron modelljärnväg nedre soppero y1 storlien sandarne jukkasjärvi sillebotten tarfala storerikvollen abiskojaure öresundsbron mormor sørfjorden sylarnas fjällstation sundsvall tävling lucia vattenmagasin ramundberget blåbär kullen vindkraftpark lena philipsson väg grövelsjön ulvöhamn sitasjaure sälar kreosot värmland stordalsstua längdskidor ljugarn nilivaara rallarvägen pålnostugan södertälje kanal kalixfors köpmannebro stora le blogg fjellbu kobba klintar bilskrot skellefteälven kloster blåkulla naturum östervallskog arådalen borenshult padjelanta nationalpark yxlan lennartsfors storsteinshytta pite havsbad fjällräven classic saltsjöbaden lannavaara renar blåhammaren ädnamvaara signebyn nedalshytta vänersborg gotska sandön äventyr vistasstugan seskarö singi killingi henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga hemsön skog klintehamn avgaser unna allakasstugan skedbrostugan norrköping häst lukt mellerud beisfjord frantsebu södertälje regnbåge kumlinge granhult inlandsbanan