Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 52.
Då blev det onsdagen den 14:e juni och min 52:a resdag var kommen. Denna dag vaknade jag upp i båten i hamnen i Töre, dit jag anlände under tisdagen.
Mitt mål för båtresan har ju bland annat varit att nå upp till Haparanda och Finland, men riktigt vad jag skulle ta och hitta på och göra med båten då jag väl nått dit, var något som jag inte hade lika klart för mig. När jag köpte båten så valde jag ju en modell av båt, som inte är större än att den skulle gå att ha på en trailer bakom en bil, då den väger cirka 1500 kg och inte heller är bredare än cirka 2,5-2,6 meter, för min tanke var att även skaffa mig en trailer till båten så att jag skulle kunna köra den på land till olika sjöar och andra vattendrag, för det går ju också mycket snabbare att dra den på land än att köra i cirka 5-6 knop ute på vattnet. Men nu när jag började närma mig Haparanda så hade jag ju ännu ingen trailer till båten och faktum är att jag varken då eller ens nu har någon bil heller. Så jag funderade lite på saken hur jag skulle göra med båten. Skulle jag försöka sälja den? Jag skickade faktiskt ett mail till en båtaffär i Luleå och undrade om de ville köpa in båten, men de visade sig inte vara intresserade av att köpa in båten, som jag förstod det. Men visst, om de hade fått köpa den riktigt billigt kanske de hade vilja köpa in den. Så jag insåg att innan jag hade fått tag i en trailer och en bil, så skulle det nog dröja ett tag och likaså om jag istället gick på det andra alternativet och istället skulle föröka mig på att sälja båten, så var det nog också något som skulle ta sin lilla tid. Så jag började kolla om jag kunde hyra någon båtplats i Haparandatrakten till båten och efter en del telefonsamtal, så stod det klart att jag kunde få hyra en säsongsplats i ”Vuono Fiskehamn”, som ligger strax väster om Haparanda, så denna dag blev målet för mig att ta mig dit.
I samband med att jag lämnade hamnen i Töre så passade jag först på att köra något varv runt den stora gula bojen som finns vid hamnen i Töre och som är en sorts markering på att man nått högst upp i Bottenviken. Sedan fortsatte jag min resa med siktet inställt österut för dagen. Jag höll mig innanför Rånön, då jag passerade den stora Rånön. Efter ytterligare en stunds körnings så körde jag under den stora Seskaröbron, som är en del i länken mellan Seskarö och fastlandet, som gjorde att Seskarö fick en landsvägsförbindelse med fastlandet 1978.
Efter ännu en stunds körning så körde jag in till Haparanda hamn med båten. Denna hamn ligger drygt en mil väster om Haparanda och är belägen i närheten av byn Nikkala. Här i hamnen var min tanke att göra ett kortare stopp och bland annat ta mig an en av de mindre glamorösa uppgifterna med båtlivet, nämligen att tömma båtens toalettank, vilket visade sig att det inte var så värst lätt då jag var ensam i båten. Precis som i många andra hamnar så finns det en sugtömningsanläggning för båttoaletter i denna hamn. Vanligtvis brukar dessa sugtömningsanläggningar vara elektriska så att man bara trycker på en knapp så att en elektrisk pump startar, så att man sedan kan suga ur båtens avfallstank med en slang som man håller mot båtens avfallstanks tömningshål och liksom suger ur tanken med slangen, liksom att ungefär suga ur den med en dammsugare. Även om jag fått erfara att det inte alltid är så värst fräschts och trevligt, då det exempelvis kan läcka i anslutningen mellan båten och sugtömningsanläggningen, så det har hänt att jag fått slänga jackan i tvätten efter denna syssla. Nu har det ju varit långt ifrån alla av dessa sugtömningsanläggningar som jag träffat på som har fungerat, utan det har varit många av de som inte varit i drift utav olika anledningar, speciellt i början av min båtresa som jag började redan i april var det svårt att träffa på sugtömningsanläggningar som fungerade, så det dröjde ett bra tag innan jag hittade på någon sådan som fungerade, då de första som jag träffade på verkade vara avstängda för vintern, utan att de då ännu hade startats upp inför båtsommaren. En positiv sak är att dessa anläggningar brukar vara gratis att använda, eftersom att det anses bättre att man använder dessa sugtömningsanläggningar, än att man släpper ut avfallet i havet eller andra vatten. Sugtömningsanläggningen som jag träffade på i Haparanda hamn, var av en ny sort för mig. Det var nämligen så att den var handdriven, så att en person skulle pumpa med en stor handpump och en annan person skulle hålla i slangen mot båten, vilket ju ställde till det för mig som var själv ombord på båten. Men nu hade jag en sådan tur att jag träffade på en person i hamnen som ställde upp och stod för pumpandet, så det löste sig i alla fall, då jag ju ville tömma båtens tank då jag inte hade så långt kvar till resans mål. Så jag får tacka honom som hjälpte mig med pumpandet!
Sedan fortsatte jag med båten genom den sena junikvällen vidare mot just ”Vuono Fiskehamn” som ligger långt in i Vuonoviken, som är belägen strax väster om Haparanda. Så mycket till farled in i viken var det väl inte att tala om, och jag såg på ekolodet hur det blev allt grundare och grundare och efter en stund visade ekolodet att djupet bara var knappa metern, och min båt går ungefär 60-80 centimeter djupt. Så jag blev orolig om jag verkligen skulle kunna ta mig in i hamnen, för trots att ekolodet sa att det var mindre än en meter djupt så hade jag fortfarande långt in till land och jag visste inte riktigt vad jag skulle sikte på för att hitta den djupaste vägen in mot hamnen, samtidigt var det mitt i natten, så jag tyckte inte heller att det var en lämplig tidpunkt att försöka ringa någon i hamnföreningen och be om råd huruvida man skulle köra in mot hamnen på bästa sätt. För övrigt visste jag ju inte ens helt säkert var själva hamnen var belägen, men jag tyckte mig ha funnit hamnen på ”Google Maps”, så jag trodde i alla fall att jag visste ungefär vart jag var på väg, även om jag inte alls var övertygad om att jag siktade mot rätt ställe. Men hur som helst så såg jag några björkriskor som liksom ”stod upp” ute i vattnet, men utan att veta om de markerade något grund eller om de kanske rent av var någon sorts markering för mig att följa, så bestämde jag mig för att köra lite sakta mot dem, för att ta reda på vad de eventuellt ville markera. Jag kunde konstatera att de satt som ”två och två”, liksom en allé. Så jag anade att det kanske var markeringar för att visa på vägen in mot hamnen, likt man vanligtvis brukar märka upp farleder med gröna och röda markeringar. Så jag styrde in emellan björkriskorna, som majoriteten av dem ännu bar blad på sig. Sedan följde jag dem, då jag anade mer och mer att de markerade en farled, även om jag till en början var lite skeptisk till om de verkligen ledde mig åt rätt håll. Men jag fortsatte att följa dem och efter en stund kom jag mycket riktigt fram till hamnen, som jag var på väg till. Anledningen till att björkriskorna (som jag upplevde det) inte gick rakaste vägen mot hamnen, var antagligen helt enkelt eftersom att björkriskorna istället följde en så pass djup sträcka som möjligt in mot hamnen. För min del så klarade jag att nå ända fram till hamnen utan att köra på grund, även om det inte kan ha varit några stora marginaler som jag hade ner till botten varken innan jag styrde in mellan björkriskorna, eller då jag väl följde dem, även om det inte var riktigt lika grunt då följde björkriskorna som vid den grundaste platsen jag var på innan jag styrde in emellan björkriskorna.
Väl framme i hamnen hade jag ett par olika lediga bryggplatser att välja emellan, så jag hittade en plats som var ledig och som jag utan större problem fick in båten på, även om jag måste erkänna att det var lite småtrångt och grunt i hamnområdet, men tack och lov var den platsen som jag valde belägen vid första bryggan inne i hamnområdet och dessutom ganska långt ut vid den aktuella bryggan. Men jag kunde konstatera att jag i denna hamn hade en av de större båtarna. Under min resa har jag kunnat konstatera att i de hamnarna där min båt har tillhört de största båtarna, så har det oftast inneburit att det inte varit så lätt att komma in i de hamnarna, då det exempelvis inte alltid varit så värst djupt på de platserna och det har ju liksom oftast funnits någon anledning till att det är ont om stora båtar i de hamnarna, så det har visat sig att det vanligtvis varit smidigare att lägga till i de hamnarna där det istället funnits en del större båtar. Jag vill i alla fall minnas att jag nämnde hur stor min båt var, då jag frågade de i den aktuella hamnen om de hade någon ledig båtplats som jag kunde få hyra. De i hamnen gissade att jag med min båt i alla fall skulle kunna ta mig in i hamnen och det visade sig att det stämde att det gick bra att komma in i hamnen, och det var ju faktiskt ytterligare någon enstaka båt i hamnen i ungefär samma storlek som min båt, även om hamnen framförallt dominerades utav små öppna båtar. Räddningen för mig denna dag lär dock ha varit att det inte vågade och att det inte var ännu lägre vattenstånd än vad det faktiskt var i havet, för det är ju en del tidvatten på platsen och vattenståndet kan ju variera en del beroende på väder och vind. Nu vet jag dock inte om detta var en dag med högt eller lågt vattenstånd i havet för den aktuella platsen, men jag kan i alla fall konstatera att om det hade varit ett betydligt lägre vattenstånd så hade jag antagligen kört på grund om jag hade försökt mig på att köra in till hamnen då!
Så till slut hade jag kommit in till bryggan i hamnen och kunde alltså lägga mig i båten för att sova, men min båtresa tog inte slut redan då, utan jag hade mera kvar att upptäcka från båten, då jag sovit några timmar.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
fjälllstugan fältjägaren billingsfors brønnøysund kaitum smöghålet båttunnel söderköping vistas kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro bandaksli pite havsbad pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden norsjø leksand roxen storsteinshytta lennartsfors änonjalme strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet skellefteälven strömsholm luppio kjøllefjord köping blåkulla torn väddö kanal kolbäcksån hurtigruten havøysund kobba klintar farled fjellbu blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum forsvik sträcknäsholmen södertälje kanal stordalsstua rallarvägen nilivaara harstad horn knappforsen längdskidor torneälv åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen sitasjaure ulvöhamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge landsort kosteröarna filipstad nynäshamn ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg norrkrog sylarnas fjällstation sørfjorden rørvik ms lofoten enköping öresundsbron lilla edet abiskojaure strömsundskanalen kallblodig sillebotten ms fram besök lårdal gagnef sandarne storlien y1 nedre soppero vadsø vittangi modelljärnväg kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra båtresa höglekardalen östen havila holding as stora sjöfallet akkerhaugen münchen torshälla kanal fjord hammerfest karlstad ulefoss tyskland ängesön västerås kainulasjärvi tromsø museum lojsta hed asphyttan sitashytta dals-ed ånimmen ms spitsbergen idefjorden lungsund gautelishytta torneå dalsland trollfjorden sandhamn svinesundsbron hjulångare arkö tänndalen gränsleden robert gustafsson saab vindkraftverk nord-koster daglösen dragets kanal frusen laxsjön nordnorge järlasjön helsingör vaverön boden harrå krokfors rc6 sjisjka stenungssund dälälven hund pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro pitsundet dnt gustavsfors ålesund vardø bodskäret nordkalottleden boren roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss bmw welt väddö fagersta töcksfors hurtigruten as lotshus borgholm göteborgsvarvet tjeckien snurijåkkåtan otteid åmål bergfors kristinehamn lunde europa holmsund strömsholms kanal ed fröskog ms vesterålen hycklinge regnbåge skoaddejávrehytta umeå fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt flygresa storfors norrköping bjørnfjell håverud avgaser norrtåg klintehamn naturreservat skog hemsön skarvruet långbron ørnes ms nordkapp strömma kanal höganäs singi hus löran natt berg svan piteå friluftsfrämjandet borenshult säffle dalen holmöarna telemarkskanalen herøya riksgränsen jämtland katterat ulvön hallands väderö gråsjälören friluftsliv e45 skåre låktatjåkko lurö sjösjuka hjälmare kanal sölvesborg muséum m/s langas kalmar brasa hammarbyslussen åland holmön slite katterjåkk järnäsklubb höga kusten natur ven luleälven påsk skelleftehamn säffle kanal m/s storlule roslagen fjällstugan lunndörren hammarby sjöstad stensdalsstugan övertorneå järnäshamn narvik töre abisko våfflor notodden björkliden gällivare kallt tunnel bottenviken fårö norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen kraftverk vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm mälaren raukar laponia skien vättern mamma fika kyrka sjötorp fjällstation vuono fiskehamn svenska turistföreningen finland ritsem vandring tåg vänern fjällvandring mat stuga fjällstuga vinter turskidor fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn gotland bro göta kanal skärgård buss kiruna sommar malmbanan bilfärja blåsigt stockholm höst pappa danmark snö kapell haparanda trollhätte kanal fyr dalarna mem båttrailer järnväg båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna bergslagskanalen byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan muddus nationalpark töreboda glesbygd göta älv borensberg öland mora skåne räls stegeborg vadstena kinda kanal frierfjorden padjelantaleden omniaugn bjuröklubb hjälmaren hisingen östersund slada hamn sulvik alesjaure utö akkajaure hunddalshytta fåglar storklubben lkab porsgrunn vålåstugan lilla bommen motala örebro öregrund nordre älv vikingaleden hotell bergs slussar uppsala akvedukt stora luleälven lörudden spår herøyakanalen ofotbanen karlsborg åbo tornedalen varberg bil torneträsk gräddö kvikkjokk kebnats arvika glödkaka söderhamn hudiksvall tjäktja luleå sickla kanal härnösand gråda strömstad killingi 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö nyköping karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen svolvær unna allakasstugan skedbrostugan hukejaure häst ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord kalix södertälje bjurbäcken gotlandsruss kumlinge finnsnes granhult inlandsbanan frantsebu baugebua bergslagen bästeträsk hamar øksfjord banvall hallstahammar norddalen farled dalarna kviteseid skoghall honningsvåg ställverk västerbotten vårvinter slott runn blå jungfrun arboga mehamn bergen dressin anaris borlänge kjeldal mariefred akka fjällstuga övre soppero motorvagn gåsenstugorna gävle lap dånalds e10 lidköping lasse åberg geiranger östra silen padda svartsundsrännan bandak kungsängen ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen hållplats sandnessjøen nallostugan bruksvallarna myr mölle möja ms nordlys bodø mustadfors goldahytta seskaröbron jokkmokk prästbäcken grotta ms polarlys upperud rogen oxelösund viken kor linköping risøyhamn skaulo hävlingen bmw kalixforsbron rimforsa nakeri snäcke kanal foxen lappjordhytta lossihytta timsälven blå lagunen bergsbana 1957 båstnäs jämtlandsfjällen siljan ekenäs norrsken hedenäset surahammar skellefteå løveid berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken rättvik hogga torvik årjäng treriksröset pitsundsbron sälka jukkasjärvi nordön sigtuna molde tarfala storerikvollen glass österdalälven vrangfoss smögen fjällåsen mormor bengtsfors tarfala fjällstuga sundsvall tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga ubåt blåbär kullen får vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes rogenstugan örnsköldsvik cáihnavággihytta ljugarn ms trollfjord ärr nössemark hävlingsstugorna igelkott paurohytta kalixfors mariehamn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan prag otterbäcken fartyg 1958 bilskrot storulvån kloster orsasjön blidö naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen vätö falun eidsfoss yxlan båtsfjord måløy ångtåg anarsisstugan fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta historia lannavaara renar blåhammaren avesta uddevalla ädnamvaara doft signebyn nedalshytta västerdalälven falsterbokanalen gotska sandön lofoten äventyr vistasstugan