Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 52.
Då blev det onsdagen den 14:e juni och min 52:a resdag var kommen. Denna dag vaknade jag upp i båten i hamnen i Töre, dit jag anlände under tisdagen.
Mitt mål för båtresan har ju bland annat varit att nå upp till Haparanda och Finland, men riktigt vad jag skulle ta och hitta på och göra med båten då jag väl nått dit, var något som jag inte hade lika klart för mig. När jag köpte båten så valde jag ju en modell av båt, som inte är större än att den skulle gå att ha på en trailer bakom en bil, då den väger cirka 1500 kg och inte heller är bredare än cirka 2,5-2,6 meter, för min tanke var att även skaffa mig en trailer till båten så att jag skulle kunna köra den på land till olika sjöar och andra vattendrag, för det går ju också mycket snabbare att dra den på land än att köra i cirka 5-6 knop ute på vattnet. Men nu när jag började närma mig Haparanda så hade jag ju ännu ingen trailer till båten och faktum är att jag varken då eller ens nu har någon bil heller. Så jag funderade lite på saken hur jag skulle göra med båten. Skulle jag försöka sälja den? Jag skickade faktiskt ett mail till en båtaffär i Luleå och undrade om de ville köpa in båten, men de visade sig inte vara intresserade av att köpa in båten, som jag förstod det. Men visst, om de hade fått köpa den riktigt billigt kanske de hade vilja köpa in den. Så jag insåg att innan jag hade fått tag i en trailer och en bil, så skulle det nog dröja ett tag och likaså om jag istället gick på det andra alternativet och istället skulle föröka mig på att sälja båten, så var det nog också något som skulle ta sin lilla tid. Så jag började kolla om jag kunde hyra någon båtplats i Haparandatrakten till båten och efter en del telefonsamtal, så stod det klart att jag kunde få hyra en säsongsplats i ”Vuono Fiskehamn”, som ligger strax väster om Haparanda, så denna dag blev målet för mig att ta mig dit.
I samband med att jag lämnade hamnen i Töre så passade jag först på att köra något varv runt den stora gula bojen som finns vid hamnen i Töre och som är en sorts markering på att man nått högst upp i Bottenviken. Sedan fortsatte jag min resa med siktet inställt österut för dagen. Jag höll mig innanför Rånön, då jag passerade den stora Rånön. Efter ytterligare en stunds körnings så körde jag under den stora Seskaröbron, som är en del i länken mellan Seskarö och fastlandet, som gjorde att Seskarö fick en landsvägsförbindelse med fastlandet 1978.
Efter ännu en stunds körning så körde jag in till Haparanda hamn med båten. Denna hamn ligger drygt en mil väster om Haparanda och är belägen i närheten av byn Nikkala. Här i hamnen var min tanke att göra ett kortare stopp och bland annat ta mig an en av de mindre glamorösa uppgifterna med båtlivet, nämligen att tömma båtens toalettank, vilket visade sig att det inte var så värst lätt då jag var ensam i båten. Precis som i många andra hamnar så finns det en sugtömningsanläggning för båttoaletter i denna hamn. Vanligtvis brukar dessa sugtömningsanläggningar vara elektriska så att man bara trycker på en knapp så att en elektrisk pump startar, så att man sedan kan suga ur båtens avfallstank med en slang som man håller mot båtens avfallstanks tömningshål och liksom suger ur tanken med slangen, liksom att ungefär suga ur den med en dammsugare. Även om jag fått erfara att det inte alltid är så värst fräschts och trevligt, då det exempelvis kan läcka i anslutningen mellan båten och sugtömningsanläggningen, så det har hänt att jag fått slänga jackan i tvätten efter denna syssla. Nu har det ju varit långt ifrån alla av dessa sugtömningsanläggningar som jag träffat på som har fungerat, utan det har varit många av de som inte varit i drift utav olika anledningar, speciellt i början av min båtresa som jag började redan i april var det svårt att träffa på sugtömningsanläggningar som fungerade, så det dröjde ett bra tag innan jag hittade på någon sådan som fungerade, då de första som jag träffade på verkade vara avstängda för vintern, utan att de då ännu hade startats upp inför båtsommaren. En positiv sak är att dessa anläggningar brukar vara gratis att använda, eftersom att det anses bättre att man använder dessa sugtömningsanläggningar, än att man släpper ut avfallet i havet eller andra vatten. Sugtömningsanläggningen som jag träffade på i Haparanda hamn, var av en ny sort för mig. Det var nämligen så att den var handdriven, så att en person skulle pumpa med en stor handpump och en annan person skulle hålla i slangen mot båten, vilket ju ställde till det för mig som var själv ombord på båten. Men nu hade jag en sådan tur att jag träffade på en person i hamnen som ställde upp och stod för pumpandet, så det löste sig i alla fall, då jag ju ville tömma båtens tank då jag inte hade så långt kvar till resans mål. Så jag får tacka honom som hjälpte mig med pumpandet!
Sedan fortsatte jag med båten genom den sena junikvällen vidare mot just ”Vuono Fiskehamn” som ligger långt in i Vuonoviken, som är belägen strax väster om Haparanda. Så mycket till farled in i viken var det väl inte att tala om, och jag såg på ekolodet hur det blev allt grundare och grundare och efter en stund visade ekolodet att djupet bara var knappa metern, och min båt går ungefär 60-80 centimeter djupt. Så jag blev orolig om jag verkligen skulle kunna ta mig in i hamnen, för trots att ekolodet sa att det var mindre än en meter djupt så hade jag fortfarande långt in till land och jag visste inte riktigt vad jag skulle sikte på för att hitta den djupaste vägen in mot hamnen, samtidigt var det mitt i natten, så jag tyckte inte heller att det var en lämplig tidpunkt att försöka ringa någon i hamnföreningen och be om råd huruvida man skulle köra in mot hamnen på bästa sätt. För övrigt visste jag ju inte ens helt säkert var själva hamnen var belägen, men jag tyckte mig ha funnit hamnen på ”Google Maps”, så jag trodde i alla fall att jag visste ungefär vart jag var på väg, även om jag inte alls var övertygad om att jag siktade mot rätt ställe. Men hur som helst så såg jag några björkriskor som liksom ”stod upp” ute i vattnet, men utan att veta om de markerade något grund eller om de kanske rent av var någon sorts markering för mig att följa, så bestämde jag mig för att köra lite sakta mot dem, för att ta reda på vad de eventuellt ville markera. Jag kunde konstatera att de satt som ”två och två”, liksom en allé. Så jag anade att det kanske var markeringar för att visa på vägen in mot hamnen, likt man vanligtvis brukar märka upp farleder med gröna och röda markeringar. Så jag styrde in emellan björkriskorna, som majoriteten av dem ännu bar blad på sig. Sedan följde jag dem, då jag anade mer och mer att de markerade en farled, även om jag till en början var lite skeptisk till om de verkligen ledde mig åt rätt håll. Men jag fortsatte att följa dem och efter en stund kom jag mycket riktigt fram till hamnen, som jag var på väg till. Anledningen till att björkriskorna (som jag upplevde det) inte gick rakaste vägen mot hamnen, var antagligen helt enkelt eftersom att björkriskorna istället följde en så pass djup sträcka som möjligt in mot hamnen. För min del så klarade jag att nå ända fram till hamnen utan att köra på grund, även om det inte kan ha varit några stora marginaler som jag hade ner till botten varken innan jag styrde in mellan björkriskorna, eller då jag väl följde dem, även om det inte var riktigt lika grunt då följde björkriskorna som vid den grundaste platsen jag var på innan jag styrde in emellan björkriskorna.
Väl framme i hamnen hade jag ett par olika lediga bryggplatser att välja emellan, så jag hittade en plats som var ledig och som jag utan större problem fick in båten på, även om jag måste erkänna att det var lite småtrångt och grunt i hamnområdet, men tack och lov var den platsen som jag valde belägen vid första bryggan inne i hamnområdet och dessutom ganska långt ut vid den aktuella bryggan. Men jag kunde konstatera att jag i denna hamn hade en av de större båtarna. Under min resa har jag kunnat konstatera att i de hamnarna där min båt har tillhört de största båtarna, så har det oftast inneburit att det inte varit så lätt att komma in i de hamnarna, då det exempelvis inte alltid varit så värst djupt på de platserna och det har ju liksom oftast funnits någon anledning till att det är ont om stora båtar i de hamnarna, så det har visat sig att det vanligtvis varit smidigare att lägga till i de hamnarna där det istället funnits en del större båtar. Jag vill i alla fall minnas att jag nämnde hur stor min båt var, då jag frågade de i den aktuella hamnen om de hade någon ledig båtplats som jag kunde få hyra. De i hamnen gissade att jag med min båt i alla fall skulle kunna ta mig in i hamnen och det visade sig att det stämde att det gick bra att komma in i hamnen, och det var ju faktiskt ytterligare någon enstaka båt i hamnen i ungefär samma storlek som min båt, även om hamnen framförallt dominerades utav små öppna båtar. Räddningen för mig denna dag lär dock ha varit att det inte vågade och att det inte var ännu lägre vattenstånd än vad det faktiskt var i havet, för det är ju en del tidvatten på platsen och vattenståndet kan ju variera en del beroende på väder och vind. Nu vet jag dock inte om detta var en dag med högt eller lågt vattenstånd i havet för den aktuella platsen, men jag kan i alla fall konstatera att om det hade varit ett betydligt lägre vattenstånd så hade jag antagligen kört på grund om jag hade försökt mig på att köra in till hamnen då!
Så till slut hade jag kommit in till bryggan i hamnen och kunde alltså lägga mig i båten för att sova, men min båtresa tog inte slut redan då, utan jag hade mera kvar att upptäcka från båten, då jag sovit några timmar.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
smöghålet båttunnel söderköping vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön bandaksli nedalshytta signebyn doft ädnamvaara mariestad svappavaara fjällräven classic pite havsbad pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden eidsfoss falun vätö storsteinshytta lennartsfors änonjalme strängnäs blåkulla torn väddö kanal arådalen östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum blidö farled fjellbu kolbäcksån hurtigruten havøysund kobba klintar kalixfors paurohytta igelkott blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk kreosot vaxholm kullen blåbär grövelsjön väg lena philipsson scania vindkraftpark får tällberg norrkrog ubåt lisas stuga dals långed nesna järnvägsstation smögen vrangfoss österdalälven glass tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen nordön jukkasjärvi sälka strömsundskanalen kallblodig sillebotten ms fram besök vittangi modelljärnväg storlien y1 nedre soppero vadsø båtresa kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra akkerhaugen münchen höglekardalen östen havila holding as stora sjöfallet blå lagunen timsälven lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs 1957 bergsbana lojsta hed asphyttan sitashytta västerås kainulasjärvi tromsø museum kor viken oxelösund dals-ed ånimmen ms spitsbergen grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland trollfjorden sandhamn mölle myr seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys möja helsingör vaverön bruksvallarna nallostugan sandnessjøen hållplats stenungssund dälälven boden harrå krokfors rc6 sjisjka lidköping e10 lap dånalds gävle padda östra silen geiranger lasse åberg kjeldal borlänge pitsundet dnt gustavsfors ålesund vardø bodskäret skotfoss bmw welt väddö roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra borgholm göteborgsvarvet tjeckien vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg kristinehamn lunde europa holmsund hallstahammar banvall øksfjord hamar regnbåge skoaddejávrehytta umeå strömsholms kanal ed fröskog ms vesterålen hycklinge storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt flygresa naturreservat skog hemsön bjørnfjell håverud avgaser norrtåg klintehamn höganäs singi seskarö abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 killingi löran sickla kanal berg luleå svan arvika piteå friluftsfrämjandet kebnats gräddö kvikkjokk bil herøya riksgränsen jämtland karlsborg katterat herøyakanalen lörudden spår skåre e45 lurö sjösjuka uppsala sölvesborg muséum hotell kalmar m/s langas lilla bommen brasa holmön åland storklubben fåglar katterjåkk hunddalshytta akkajaure alesjaure luleälven påsk säffle kanal skelleftehamn roslagen m/s storlule hammarby sjöstad omniaugn padjelantaleden järnäshamn kinda kanal stegeborg abisko räls våfflor mora björkliden göta älv kallt tunnel bottenviken fårö norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen bergslagskanalen vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa båttransport järnväg raukar laponia skien vättern mamma fika kyrka sjötorp fjällstation vuono fiskehamn svenska turistföreningen finland ritsem vandring tåg sommar fjällvandring mat stuga fjällstuga vinter turskidor fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn gotland bro göta kanal skärgård buss kiruna vänern malmbanan bilfärja blåsigt stockholm höst pappa danmark snö kapell haparanda trollhätte kanal fyr dalarna mem båttrailer mälaren bornholm visby lickershamn tält fjäderholmarna kraftverk byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan muddus nationalpark töreboda glesbygd gällivare borensberg öland notodden skåne töre narvik vadstena övertorneå stensdalsstugan frierfjorden fjällstugan lunndörren hjälmaren bjuröklubb östersund hisingen slada hamn sulvik utö ven natur höga kusten järnäsklubb lkab slite vålåstugan porsgrunn hammarbyslussen örebro motala hjälmare kanal öregrund nordre älv vikingaleden låktatjåkko bergs slussar stora luleälven akvedukt friluftsliv gråsjälören ofotbanen hallands väderö ulvön åbo tornedalen varberg torneträsk telemarkskanalen holmöarna dalen säffle glödkaka borenshult söderhamn natt hudiksvall tjäktja hus strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron skarvruet härnösand gråda strömstad muskö kanal ms nordstjernen svolvær unna allakasstugan skedbrostugan nyköping karlskoga halden ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord kalix hukejaure häst kumlinge finnsnes granhult inlandsbanan frantsebu södertälje bjurbäcken gotlandsruss bergfors åmål otteid snurijåkkåtan baugebua bergslagen bästeträsk lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen farled dalarna kviteseid skoghall arboga mehamn bergen dressin anaris slott runn blå jungfrun mariefred akka fjällstuga övre soppero motorvagn gåsenstugorna boren nordkalottleden gustavsberg ms finnmarken lainioälven pältsa hund ljungsbro orsa flåvatn kungsängen ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan bandak järlasjön nordnorge laxsjön frusen högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen dragets kanal daglösen nord-koster ms polarlys upperud rogen arkö hjulångare svinesundsbron linköping risøyhamn skaulo hävlingen gautelishytta lungsund idefjorden nakeri snäcke kanal foxen lappjordhytta bmw kalixforsbron rimforsa hammerfest fjord torshälla kanal ängesön tyskland ulefoss karlstad norrsken hedenäset surahammar skellefteå siljan ekenäs berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken løveid torvik årjäng treriksröset pitsundsbron rättvik hogga sigtuna molde tarfala storerikvollen sandarne gagnef lårdal enköping ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron åkers kanal ms midnatsol lucia vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling grebbestad landsort ms nordnorge stamsund hällristningar tjäktja fjällstuga nynäshamn filipstad kosteröarna ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen larvik horn harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen mariehamn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen forsvik fartyg 1958 bilskrot storulvån prag otterbäcken köping kjøllefjord luppio strömsholm skellefteälven kloster orsasjön yxlan båtsfjord måløy ångtåg anarsisstugan bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn bålsta historia lannavaara renar blåhammaren roxen leksand norsjø örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund vistas avesta uddevalla kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren västerdalälven falsterbokanalen