'lickershamn'

Kvällen var fin under min färd från Gotland till Öland.

Under min sjuttonde resdag som var den 10:e maj så kom jag äntligen iväg ut på havet igen. Denna dag styrde jag först till Visby. I Visby tankade jag upp båten med diesel. Något som förvånat mig är hur många sjömackar är relativt manuella, det är långt ifrån alla sjömackar som erbjuder att man själv bara kan stoppa i kreditkortet och tanka. På macken i Visby så fick man tillkalla hamnpersonal som kom och startade pumpen åt en och det var ju tur att det var en vardag på kontorstid för annars hade det visst tillkommit en ganska rejäl extra avgift att betala. Sedan hur mycket bränsle olika båtägare fyller i sina båtar varierat ju rejält, en del båtar rymmer flera hundra liter bränsle, ja till och med flera kubikmeter, samtidigt som det finns mindre båtar som rymmer bara några liter, så beloppet som man handlar bränsle för varierar ju rejält, för min del lär det gå i 60-70 liter i tanken om den är tom och till det har jag två 20 litersdunkar, som jag kan använda om det blir långt mellan besöken vid mackarna. Lite tur är det nog att min båt går på diesel och inte på bensin för det har även visat sig att det verkar finnas betydligt fler tankställen för diesel än för bensin vid hamnarna.

Efter mitt stopp i Visby styrde jag färden mot de nordligare delarna av Öland, närmare bestämt till ”Nabbelund”, där jag sedan övernattade vid en kaj, efter att haft en fin tur över havet.

/Fredrik

Besök aktuellt blogginlägg där du bland annat kan läsa och skriva kommentarer.
Rauken med namnet "Jungfrun", vid Lickershamn.

Även min sextonde resdag, alltså tisdagen den 9:e maj bjöd på en hel del blåsväder, så jag lät båten ligga kvar i hamnen vid Lickershamn även under hela den dagen. Visserligen så mojnade det en del framåt kvällen, så jag hade nog kunnat våga mig ut på havet för att ta mig en bit, men jag struntade i det under denna dag.

Istället passade jag på att låna tvättstugan i hamnen där jag och båten blivit lite strandade, så att jag kunde passa på att tvätta mina kläder, då en hel del av mina kläder som jag har med mig, vid det lagret hade hunnit bli smutsiga. Så jag passade på att fixa lite praktiska saker när det inte var så lämpligt väder ute på havet för min lilla plastsnipa.

Invid Lickershamn finns ett par olika raukområden, så jag passade på att titta på några raukar i närområdet av Lickershamn. Bland annat tittade jag på rauken som fått namnet ”Jungfrun”, som är Gotlands högsta rauk.

På eftermiddagen så tog jag även en kortare cykeltur och besökte affären som finns cirka tre kilometer från Lickershamn på platsen med namnet ”Stenkyra”.

/Fredrik

Besök aktuellt blogginlägg där du bland annat kan läsa och skriva kommentarer.
Lickershamn på Gotland.

När jag vaknade till min femtonde resdag så var datumet måndagen den 8:e maj. Denna dag hade jag gärna fortsatt min båtresa ut på havet igen, men tyvärr var det blåsigt och stora vågor, så jag ansåg inte att det var en så lämplig dag att bege mig iväg från Gotland ut på långtur ut på det stora och skummande havet. Därför tog jag istället bussen ifrån en busshållplats som finns ungefär två kilometer ifrån Lickershamn (där jag hade båten) och åkte buss in till Visby, då jag inte heller var så sugen på en cykeltur i blåsvädret.

Först besökte jag biblioteket i Visby där jag fördrev tiden med datorn, sedan så gick jag och åt en god lunchbuffé. Sedan fortsatte jag upp till ett köpcentrum och sedan promenerade jag till en bilaffär för att se om de hade någon begagnad Passat av den förra generationen. Men innan jag väl kommit dit så hade det både hunnit regna och kommit, något snöblandat hagel från himlen, så jag var rejält blöt innan jag kom fram till bilaffären som låg i en annan del av Visby. Även om det inte riktigt var läge då att provsitta bilar i det blöta skicket som jag kom dit i så tänkte jag att jag kunde ju gå kring i begagnathallen och värma mig en stund och torka, men tyvärr hade de inte någon direkt begagnathall, utan de flesta begagnade bilarna stod ute så jag fick gå ut i det blåsiga och blöta vädret. Jag gick en snabb lov kring de bilar som de hade pekat mot, men riktigt vad jag ville ha såg jag inte där, så jag traskade ganska snabbt iväg igen till biblioteket igen där jag satte mig med datorn igen och blev både varm och torr efter ett tag. När väl biblioteket stängde för kvällen så gick jag vidare genom ringmuren till Max-restaurangen i Visby och fördrev ännu lite tid innan det blev dags att ta kvällens sista buss tillbaka mot den plats där båten stod och gungade och väntade på mig.

Under mina dagar på Gotland har jag kunnat konstatera att det finns många kaniner och rådjur på Gotland, men det är inte bara kaniner och rådjur som jag sett på Gotland utan även en hel del fåglar och harar har jag fått se. Inte minst under kvällens bussresa från Visby var det många djur av olika sorter som dök upp framför bussen, men som tur var klarade de sig utan att bli påkörda, men chauffören fick vara på alerten.

Innan jag spenderade dessa dagar på Gotland, så har jag ibland funderat lite på om kanske Gotland skulle kunna vara en plats som jag skulle kunna tänka mig att bo på. Gotland har ju en del likheter med Norrbotten, som en hel del landsbygd, det ligger ”lite avsides” och för att kunna ta sig dit är man i viss mån lite beroende av vädret, precis som att vägar och järnvägen uppe i norr ibland är avstängda på grund av vädrets makter så inträffar det ju även att färjorna till Gotland tvingas ställas in då vindarna är för hårda, denna dag gick visserligen de stora snabbfärjorna mellan Gotland och fastlandet, men båten ut till Stora Karlsö var inställd på grund av vinden. En tanke var att kanske åka med den båten dit denna dag (men jag gick upp för sent för att hinna det ändå), men det var ju alltså ingenting att fundera på denna dagen ändå. Men efter några dagar på Gotland så känns det inte som att det är där jag vill bo, det är visserligen fint där, men ännu har jag inte hittat något riktigt paradis där, kanske inverkade vädret lite i negativ riktning, då jag kan tänka mig att Gotland är härligare en varm sommardag, men på Gotland saknar jag både fjällen och de ljusa kvällarna i norr. Så en av de bättre sakerna med min vistelse på Gotland är att jag inte behöver fundera på om jag vill flytta dit, för så känns det inte just nu.

/Fredrik

Besök aktuellt blogginlägg där du bland annat kan läsa och skriva kommentarer.
Kalkindustrin är stor på Gotland, som här där lanadsvägen genomkorsar industriområdet.

Söndagen den 7:e maj vaknade jag till en ganska blåsig dag, då jag skulle ut och cykla. När jag lämnade in nyckeln till stugan i receptionen vid stugområdet så såg jag att det stod en kompressor framme, så jag passade på att tigga om luft till min cykel, vilket jag självklart fick om jag ville. Nu visade det sig dock att min mountainbike inte hade vanliga bilventiler (som jag trodde) till däcken, utan i istället så kallade ”dunlopventiler”, som är vanliga på racercyklar. Men det skulle inte vara något problem för de hade ju en adapter till kompressorn för att kunna pumpa även sådana ventiler, då de även hyrde ut racercyklar i receptionen. Men tyvärr så lyckades inte receptionisten att hitta denna adapter för att fylla mina däck med luft, men han testade ändå att få i luft i en ventil, men resultatet blev tyvärr att det kom ut mer luft ur däcket än vad som kom i det. Jag hade ju under hela min cykeltur tänkt att jag skulle fylla däcken med mera luft på något lämpligt ställe, då de inte var så välpumpade och jag gissar att jag aldrig fyllt luft i denna cykel eftersom att jag trodde att det var en annan sorts ventiler till däcken än vad det var, för hade jag vetat att det var dessa ventiler på cykeln så hade jag ju tagit med mig en adapter till dessa ventiler som jag har hemma, då det kan vara lite besvärligt att hitta dessa adaptrar om man vill fylla luft i däcken. Så nu råkade jag först få ännu mindre luft i däcken, men som tur var hittade vi en lämplig slang man kunde få över ventilen till däcken så att det gick att klämma i mera luft med kompressorn och efter en stund så hade de båda däcken blivit välpumpade även om vi inte hade de mest lämpade sakerna för att fylla dem med luft.

Efter att jag fått i luft i cykeldäcken så att de rullade lättare än vad de kanske någonsin gjort så trampade jag iväg till ett café i Slite där jag åt frukost. Sedan cyklade jag upp till Fårösund där jag åt pizza innan jag fortsatte till Bästeträsk som är Gotlands största sjö.

På Gotland finns mycket kalksten, så kalkindustrin är och har även varit stor under en längre tid. Ett före detta kalkbrott som numera är vattenfyllt har fått namnet ”Blå lagunen” då det kalkrika vattnet har en blåaktig färg. ”Blå lagunen” med sitt fina vatten är sommartid numera en populär liten badsjö och den ligger inte långt från Bästeträsk, så jag passade på att även se denna lilla badsjö.

Efter att jag varit vid ”Blå lagunen” så fick jag en ganska gynnsam vindriktning i blåsten som jag hade kämpat med under dagen. Så under kvällen trampade jag vidare till Lickershamn, där jag några dagar tidigare hade lämnat båten. Väl framme vid båten så övernattade jag i min båt under natten.

/Fredrik

Besök aktuellt blogginlägg där du bland annat kan läsa och skriva kommentarer.

'lickershamn'

Kvällen var fin under min färd från Gotland till Öland.

Under min sjuttonde resdag som var den 10:e maj så kom jag äntligen iväg ut på havet igen. Denna dag styrde jag först till Visby. I Visby tankade jag upp båten med diesel. Något som förvånat mig är hur många sjömackar är relativt manuella, det är långt ifrån alla sjömackar som erbjuder att man själv bara kan stoppa i kreditkortet och tanka. På macken i Visby så fick man tillkalla hamnpersonal som kom och startade pumpen åt en och det var ju tur att det var en vardag på kontorstid för annars hade det visst tillkommit en ganska rejäl extra avgift att betala. Sedan hur mycket bränsle olika båtägare fyller i sina båtar varierat ju rejält, en del båtar rymmer flera hundra liter bränsle, ja till och med flera kubikmeter, samtidigt som det finns mindre båtar som rymmer bara några liter, så beloppet som man handlar bränsle för varierar ju rejält, för min del lär det gå i 60-70 liter i tanken om den är tom och till det har jag två 20 litersdunkar, som jag kan använda om det blir långt mellan besöken vid mackarna. Lite tur är det nog att min båt går på diesel och inte på bensin för det har även visat sig att det verkar finnas betydligt fler tankställen för diesel än för bensin vid hamnarna.

Efter mitt stopp i Visby styrde jag färden mot de nordligare delarna av Öland, närmare bestämt till ”Nabbelund”, där jag sedan övernattade vid en kaj, efter att haft en fin tur över havet.

/Fredrik

Besök aktuellt blogginlägg där du bland annat kan läsa och skriva kommentarer.
Rauken med namnet "Jungfrun", vid Lickershamn.

Även min sextonde resdag, alltså tisdagen den 9:e maj bjöd på en hel del blåsväder, så jag lät båten ligga kvar i hamnen vid Lickershamn även under hela den dagen. Visserligen så mojnade det en del framåt kvällen, så jag hade nog kunnat våga mig ut på havet för att ta mig en bit, men jag struntade i det under denna dag.

Istället passade jag på att låna tvättstugan i hamnen där jag och båten blivit lite strandade, så att jag kunde passa på att tvätta mina kläder, då en hel del av mina kläder som jag har med mig, vid det lagret hade hunnit bli smutsiga. Så jag passade på att fixa lite praktiska saker när det inte var så lämpligt väder ute på havet för min lilla plastsnipa.

Invid Lickershamn finns ett par olika raukområden, så jag passade på att titta på några raukar i närområdet av Lickershamn. Bland annat tittade jag på rauken som fått namnet ”Jungfrun”, som är Gotlands högsta rauk.

På eftermiddagen så tog jag även en kortare cykeltur och besökte affären som finns cirka tre kilometer från Lickershamn på platsen med namnet ”Stenkyra”.

/Fredrik

Besök aktuellt blogginlägg där du bland annat kan läsa och skriva kommentarer.
Lickershamn på Gotland.

När jag vaknade till min femtonde resdag så var datumet måndagen den 8:e maj. Denna dag hade jag gärna fortsatt min båtresa ut på havet igen, men tyvärr var det blåsigt och stora vågor, så jag ansåg inte att det var en så lämplig dag att bege mig iväg från Gotland ut på långtur ut på det stora och skummande havet. Därför tog jag istället bussen ifrån en busshållplats som finns ungefär två kilometer ifrån Lickershamn (där jag hade båten) och åkte buss in till Visby, då jag inte heller var så sugen på en cykeltur i blåsvädret.

Först besökte jag biblioteket i Visby där jag fördrev tiden med datorn, sedan så gick jag och åt en god lunchbuffé. Sedan fortsatte jag upp till ett köpcentrum och sedan promenerade jag till en bilaffär för att se om de hade någon begagnad Passat av den förra generationen. Men innan jag väl kommit dit så hade det både hunnit regna och kommit, något snöblandat hagel från himlen, så jag var rejält blöt innan jag kom fram till bilaffären som låg i en annan del av Visby. Även om det inte riktigt var läge då att provsitta bilar i det blöta skicket som jag kom dit i så tänkte jag att jag kunde ju gå kring i begagnathallen och värma mig en stund och torka, men tyvärr hade de inte någon direkt begagnathall, utan de flesta begagnade bilarna stod ute så jag fick gå ut i det blåsiga och blöta vädret. Jag gick en snabb lov kring de bilar som de hade pekat mot, men riktigt vad jag ville ha såg jag inte där, så jag traskade ganska snabbt iväg igen till biblioteket igen där jag satte mig med datorn igen och blev både varm och torr efter ett tag. När väl biblioteket stängde för kvällen så gick jag vidare genom ringmuren till Max-restaurangen i Visby och fördrev ännu lite tid innan det blev dags att ta kvällens sista buss tillbaka mot den plats där båten stod och gungade och väntade på mig.

Under mina dagar på Gotland har jag kunnat konstatera att det finns många kaniner och rådjur på Gotland, men det är inte bara kaniner och rådjur som jag sett på Gotland utan även en hel del fåglar och harar har jag fått se. Inte minst under kvällens bussresa från Visby var det många djur av olika sorter som dök upp framför bussen, men som tur var klarade de sig utan att bli påkörda, men chauffören fick vara på alerten.

Innan jag spenderade dessa dagar på Gotland, så har jag ibland funderat lite på om kanske Gotland skulle kunna vara en plats som jag skulle kunna tänka mig att bo på. Gotland har ju en del likheter med Norrbotten, som en hel del landsbygd, det ligger ”lite avsides” och för att kunna ta sig dit är man i viss mån lite beroende av vädret, precis som att vägar och järnvägen uppe i norr ibland är avstängda på grund av vädrets makter så inträffar det ju även att färjorna till Gotland tvingas ställas in då vindarna är för hårda, denna dag gick visserligen de stora snabbfärjorna mellan Gotland och fastlandet, men båten ut till Stora Karlsö var inställd på grund av vinden. En tanke var att kanske åka med den båten dit denna dag (men jag gick upp för sent för att hinna det ändå), men det var ju alltså ingenting att fundera på denna dagen ändå. Men efter några dagar på Gotland så känns det inte som att det är där jag vill bo, det är visserligen fint där, men ännu har jag inte hittat något riktigt paradis där, kanske inverkade vädret lite i negativ riktning, då jag kan tänka mig att Gotland är härligare en varm sommardag, men på Gotland saknar jag både fjällen och de ljusa kvällarna i norr. Så en av de bättre sakerna med min vistelse på Gotland är att jag inte behöver fundera på om jag vill flytta dit, för så känns det inte just nu.

/Fredrik

Besök aktuellt blogginlägg där du bland annat kan läsa och skriva kommentarer.
Kalkindustrin är stor på Gotland, som här där lanadsvägen genomkorsar industriområdet.

Söndagen den 7:e maj vaknade jag till en ganska blåsig dag, då jag skulle ut och cykla. När jag lämnade in nyckeln till stugan i receptionen vid stugområdet så såg jag att det stod en kompressor framme, så jag passade på att tigga om luft till min cykel, vilket jag självklart fick om jag ville. Nu visade det sig dock att min mountainbike inte hade vanliga bilventiler (som jag trodde) till däcken, utan i istället så kallade ”dunlopventiler”, som är vanliga på racercyklar. Men det skulle inte vara något problem för de hade ju en adapter till kompressorn för att kunna pumpa även sådana ventiler, då de även hyrde ut racercyklar i receptionen. Men tyvärr så lyckades inte receptionisten att hitta denna adapter för att fylla mina däck med luft, men han testade ändå att få i luft i en ventil, men resultatet blev tyvärr att det kom ut mer luft ur däcket än vad som kom i det. Jag hade ju under hela min cykeltur tänkt att jag skulle fylla däcken med mera luft på något lämpligt ställe, då de inte var så välpumpade och jag gissar att jag aldrig fyllt luft i denna cykel eftersom att jag trodde att det var en annan sorts ventiler till däcken än vad det var, för hade jag vetat att det var dessa ventiler på cykeln så hade jag ju tagit med mig en adapter till dessa ventiler som jag har hemma, då det kan vara lite besvärligt att hitta dessa adaptrar om man vill fylla luft i däcken. Så nu råkade jag först få ännu mindre luft i däcken, men som tur var hittade vi en lämplig slang man kunde få över ventilen till däcken så att det gick att klämma i mera luft med kompressorn och efter en stund så hade de båda däcken blivit välpumpade även om vi inte hade de mest lämpade sakerna för att fylla dem med luft.

Efter att jag fått i luft i cykeldäcken så att de rullade lättare än vad de kanske någonsin gjort så trampade jag iväg till ett café i Slite där jag åt frukost. Sedan cyklade jag upp till Fårösund där jag åt pizza innan jag fortsatte till Bästeträsk som är Gotlands största sjö.

På Gotland finns mycket kalksten, så kalkindustrin är och har även varit stor under en längre tid. Ett före detta kalkbrott som numera är vattenfyllt har fått namnet ”Blå lagunen” då det kalkrika vattnet har en blåaktig färg. ”Blå lagunen” med sitt fina vatten är sommartid numera en populär liten badsjö och den ligger inte långt från Bästeträsk, så jag passade på att även se denna lilla badsjö.

Efter att jag varit vid ”Blå lagunen” så fick jag en ganska gynnsam vindriktning i blåsten som jag hade kämpat med under dagen. Så under kvällen trampade jag vidare till Lickershamn, där jag några dagar tidigare hade lämnat båten. Väl framme vid båten så övernattade jag i min båt under natten.

/Fredrik

Besök aktuellt blogginlägg där du bland annat kan läsa och skriva kommentarer.
Allmänt
blogglista.se