Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 33.

Vattenpåfyllning i en slussbassäng.

Efter en längre paus från bloggandet om båtresan som jag var ute på tidigare i år så fortsätter jag nu att berätta om båtresan. Vi har alltså nu kommit fram till den 33:e resdagen, som är fredagen den 26:e maj 2017. På morgonen vaknade jag, Jonas och Åsa upp båten i hamnen i Vadstena, där vi bodde vid en gästbrygga i de yttre delarna av hamnområdet. Under dagen tog vi en promenad i Vadstena, där vi såg Vadstena slott och Vadstena kloster.

Sedan fortsatte vi med båten på Vättern till Motala, där jag hann in i staden och hämtade ut ett nytt SIM-kort i en Teliabutik, så att jag kunde starta upp den omoderna ”knapptelefonen”, som jag hade med mig i reserv, vilken skulle visa sig komma till användning, nu när min ”smartphone” låg kvar nere på Göta kanals botten i Töreboda sedan onsdagskvällen. I båda Vadstena och i Motala kunde man se en hel del fina bilar, då det verkade vara en del bilträffar i området, under denna så kallade långhelg. Från Vättern i Motala anslöt sig ännu fler båtar till kolonnen. Så när vi gav oss av ut från Motala och gled in i Göta kanal igen, så var vi fler båtar än vad vi hade varit tidigare. Efter en stund så kom vi fram till Borenshult, där vi skulle sluss ner oss till sjön Boren.

Det är så att på min båt så sitter tanklocket till dieselpåfyllningen en bit ovanför tankens avluftningsventil och avluftningsventilen sitter i sin tur ovanför relingslisten som löper runt båten. Ett problem med detta är ju att då man tankar, så finns ju risken att diesel rinner ut genom tankens avluftningsventil (som alltså är nedanför tanklocket) om man fyller bränsletanken rejält. Jag kan tycka att konstruktionen är lite underligt utförd, för det har ju hänt mig flera gånger att det runnit ur diesel genom avluftningsventilen, då man tankat båten och diesel har sedan då naturligtvis hamnat i vattnet där båten befunnit sig, vilket ju inte alls är bra. Eftersom att även relingslisten sitter under avluftningsventilen till bränsletanken, så innebär det ju även i dessa situationer att även en liten mängd bränsle lätt blir kvar på och omkring relingslisten. Ett annat problem som jag också råkat ut för, när det gäller tankning är ju också det mera generella problemet att de gånger jag tankat båten från framförallt lösa bränsledunkar, så är det ju lätt att man spillt lite diesel omkring tanklocket på båten.

Nu när vi började slussa ner oss genom slussarna vid Borenshult så var det så att det sprutade ut en hel del vatten från slussbassängens väggar på min båt i en av slussbassängerna, allt eftersom att vattennivån i slussen sjönk. Det resulterade ju i att båten sköljdes av och på båten fanns det antagligen en del rester av intorkad diesel invid tanklocket och vid relingslisten som fått en del diesel på sig vid en del tankningar, då det kommit ut diesel genom avluftningsventilen till bränsletanken som sitter strax ovanför relingslisten. Så när vi kommit en bit ner i slussen kom slusspersonalen och sa att någon båt läckte olja i slussen och till en början rådde en viss osäkerhet vilken båt som läckte olja. Men det kunde ju ganska snabbt konstateras att det var min båt som lär ha varit den orsakande båten. Så vi fick inte till en början starta motorn sa slusspersonalen. Efter en liten stund så kunde jag vara ganska säker på vad som orsakat att det såg ut som olja i slussens vatten. Det lär alltså ha varit så att när båten spolades av med vatten som sipprade ut från slussbassängens väggar, så drog det med sig en del diesel som fanns intorkat på båten vid dess tanklock och vid dess relingslist, vilket vi nämnde för slusspersonalen. När diesel hamnar i vattnet så lägger det ju sig som en tunn (förvisso ganska vacker, men olämplig) hinna uppe på vattenytan. Efter en stund så fick vi också veta vi fick avvakta ett tag i slussarna eftersom att de inväntade räddningstjänsten eftersom att det skett oljeläckage i slussen och då befann jag mig en bra bit ner i slussbassängen så det var inte jätte lätt för mig att se vad som hände uppe på land, men Åsa som var uppe på land kunde i kunde i alla fall konstatera att när räddningstjänsten kom så hade de sirenerna och/eller blåljusen på. Så efter en stund kom räddningspersonalen fram till mig, som befann mig halvvägs ner i slussen och pratade med mig. De gjorde bedömningen att de skulle äta glass medan vi kunde fortsätta slussa ner i sjön Boren och när vi hade kommit ner till sjön och kommit ut genom sista slussbassängen, skulle de låta slussen spolas igen (om jag förstod saken rätt) på något sätt och då skulle de samla upp alla föroreningar i vattnet i den nedersta slussbassängen, om det nu var några mängder kvar där och då (vilket jag inte vet hur det förhöll sig med den saken då vi lämnat slussen), detta eftersom att det var i en av de övre slussbassängerna som det såg ut att finnas mest föroreningar och inte som mest i den slussbassängen där vi blivit stoppade från att fortsätta slussa. Anledningen till att vi blev stoppade i en av de lägre slussbassängerna, var antagligen att man inte ville släppa ut föroreningarna i sjön Boren, så därför blev vi stoppade innan vi blev utsläppta dit, innan räddningstjänsten gjort bedömningen att vi kunde fortsätta ut i sjön Boren. Så det var ju mindre bra och mycket pinsamt att jag lär ha orsakat en utryckning för räddningstjänsten. Hopps innerligt att det inte var någon annan som var i akut behov av hjälp och tvingades vänta på hjälp, då jag upptog räddningstjänstens och SOS:s tid.

Sedan när vi lämnat Borenshult, så fortsatte vi genom sjön Boren och stannade sedan till vid gästbryggan i Borensberg för att övernatta. På kvällen passade vi även på att grilla och äta gott invid kanalen i Borensberg, där det var riktigt fint.

/Fredrik

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

Allmänt
blogglista.se