Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 31.
På Göta kanal råder ”högsäsong” under högsommaren och på vårkanten och på höstkanten råder istället någonting som kallas för ”bokningssäsong”. Under ”högsäsongen” öppnas broar och slussar kontinuerligt under dagen (på de flesta ställena) allt efter att båtar ankommer till platserna, men under ”bokningssäsongen” kan man bara starta sin resa under ett par dagar under veckan och sedan så måste man åka i kolonn med andra båtar längs Göta kanal, eftersom att slussvakterna åker bil mellan broarna och slussarna, för att öppna broarna och bemanna slussarna allt eftersom att kolonnen med båtar glider fram i kanalen. Just då det var tidsmässigt lämpligt att åka genom Göta kanal för mig så var det alltså en så kallad ”bokningssäsong”, så jag hade redan i förväg bokat in mig och båten på en kanalresa i kanalen, eftersom att man måste förboka sin kanalresa om man vill genomföra den under den så kallade ”bokningssäsongen”. Om man är flera båtar som vil ta sig genom kanalen snabbare än de fem dagar som det normalt tar under bokningssäsongen, så kan man även boka in sig på en snabbare variant av kanalresa som istället bara tar tre dagar, om man exempelvis gör resan med huvudsakliga syftet att förflytta sin båt mellan två olika platser.
Innan kanalresan började skulle man samlas och få lite information om kanalresan vid en byggnad invid kanalen i Sjötorp. Så jag och Daniel promenerade iväg i tid och inväntade samlingen vid en byggnad som jag gissade att var den plats som vi skulle samlas på, men det visade sig att vi skulle samlas vid en annan byggnad än vid den byggnad som jag gissade att vi skulle samlas vid. Så vi kom väl något sent till samlingen, men det var nog ingen större skada skedd trots det. Nu när vi skulle ge oss in i kanalen så stundade ju Kristihimmelsfärdshelgen, så intresset var ganska stort att åka genom kanalen så vi var från början åtta stycken båtar i Sjötorp som skulle ge sig av i kanalen, och eftersom att det bara fick plats fyra stycken båtar (i förekommande storlek) i varje slussbassäng, så blev vi indelade i två grupper som skulle följas åt under dagen, i vår grupp var vi tre motorbåtar och en segelbåt. En trevlig sak med att åka i kolonn var ju att man träffade besättningen på de olika båtarna ett flertal gånger under dagarna som kanalresan pågick.
Vår grupp av de två grupperna som skulle ge sig iväg, var den gruppen som fick åka från Sjötorp sist denna dag, så det dröjde ett tag innan vi kom iväg därifrån. I Sjötorp finns visserligen en sjömack (även om den ligger ovanför den första slussen som vi skulle slussa uppför), men jag bedömde att vi hade tillräckligt med bränsle med oss även efter att jag hällt i en av de båda reservdunkarna ner i tanken på båten, så vi behövde inte besöka sjömacken i Sjötorp.
Det var många slussar som vi slussade uppför under denna dag och även ett antal broar som skulle öppnas när vi skulle fram med kolonnen. På ett ställe råkade dock en bil köra sönder en vägbom vid en öppningsbar bro, och då vägbommen var trasig så kunde inte bron öppnas på normalt sätt, så vi fick invänta någon typ av tekniker en längre stund innan vi kunde fortsätta vår resa. Men så småningom hade vi nått fram till Töreboda framåt kvällen. Under dagen så hade vi inte kommit så långt geografiskt, men vi hade slussat uppför ett stort antal slussar, så det hade ju tagit sin tid. Men även om vi inte hade kommit så långt så hade vi ju ändå trots allt kommit så långt som planen var. I Töreboda så lagades mat i båten som vi åt på båtens akterdäck då vi låg förtöjda vid en brygga. En man på en grannbåt fick testa att sjösätta sin livbåt och ta en roddtur i den, då några barn hade råkat få sin boll ner i kanalen och bollen behövde hjälp upp till land igen…
Daniel passade för övrigt på att ta en simtur i kanalen i Töreboda.
På kvällen i Töreboda så passade jag på att fylla i den sista reservdunken med diesel ner i båtens tank, och när jag lutade mig framåt med reservdunken för att hälla i dieseln ner i båtens tank så hörde jag ett plums i vattnet och tänkte: ”nej”, då jag trodde att jag råkade tappa i båtens tanklock ner i vattnet. Men jag blev också lite förvånad, för jag brukar ju ändå försöka lägga tanklocket på ett säkert ställe så att det inte ska kunna åka ner i vattnet, för om jag tappar ner det i vattnet och inte skulle få upp det (då det antagligen sjunker, eftersom att det är tungt och gjort i metall) skulle jag få problem. Delvis så skulle det ju riskera att rinna ner vatten ner i dieseltanken, men det skulle nog också vara ganska dyrt att köpa ett nytt tanklock, om jag nu ens skulle lyckas få tag i ett sådant. Men så fann jag till min glädje att tanklocket minsann låg kvar på en säker plats som jag lagt det på och kunde konstatera att det ”bara” var min telefon som glidit ur min ficka. Nämligen den telefon som jag ändå hade lessnat på, då dess batteri var dåligt, dess internminne var fullt och den fungerade allmänt dåligt, så då fick jag ju ännu en anledning att skaffa en ny telefon i alla fall. Daniel erbjöd sig visserligen att försöka sig på att dyka efter telefonen i det mörka och grumliga vattnet, men vi båda anade att det kunde bli svårt att hitta den och jag ville ju ändå ha en ny telefon, så han slapp gå ner i det mörka vattnet. Daniel berättade också att han under sin simtur även hade fått i uppdrag att titta på en annan båts propeller utan att kunna se den i det grumliga vattnet, och då var det ju ändå ljust ute och nu hade det dessutom hunnit bli mörkt, så det hade nog inte varit en lätt uppgift att dyka efter telefonen. Telefonen har visserligen en gång i tiden varit skapligt vattentät, så vi gjorde ett tappert försök att ringa till den för att se om den skulle kunna lysa, då kanske det skulle finnas en större chans att hitta den men då vi ringde till den kom vi bara till mobilsvar, så dess tid var nog redan förbi och inte så mycket att bry sig om. Turligt nog hade jag även med en äldre gammal hederlig knapptelefon, så det var bara att söka upp en Teliabutik för att få ett nytt SIM-kort till den, så ännu använder jag den gamla knapptelefonen i väntan på att jag ska bestämma mig för vad jag ska skaffa för någon ny telefon.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen sitasjaure ulvöhamn rogenstugan lena philipsson scania vindkraftpark får kullen blåbär grövelsjön väg lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg norrkrog ubåt lisas stuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven glass tarfala fjällstuga sillebotten ms fram besök lårdal gagnef sandarne storerikvollen tarfala torvik hogga rättvik pitsundsbron treriksröset årjäng florø berlevåg løveid rönnskärsverken torshälla holmerudsfors norrsken ekenäs siljan skellefteå surahammar hedenäset 1957 bergsbana blå lagunen timsälven lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs tromsø museum lojsta hed asphyttan sitashytta västerås kainulasjärvi risøyhamn linköping kor viken oxelösund dals-ed upperud ms polarlys grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland robert gustafsson saab vindkraftverk nord-koster daglösen dragets kanal tänndalen gränsleden sandnessjøen hållplats sotekanalen gunnekleivfjorden högakustenbron frusen krokfors rc6 sjisjka stenungssund dälälven boden harrå lainioälven ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro hund pältsa övre soppero akka fjällstuga mariefred kjeldal borlänge pitsundet dnt gustavsfors saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss bmw welt väddö roddbåt bäckesta honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna norddalen fagersta töcksfors åmål bergfors kristinehamn lunde europa holmsund hallstahammar banvall finnsnes kumlinge gotlandsruss bjurbäcken södertälje frantsebu inlandsbanan granhult vålådalen lukt flygresa storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal svolvær ms nordstjernen muskö kanal halden karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan henrik dorsin 142 killingi strömstad gråda härnösand skarvruet billingsfors brønnøysund kaitum smöghålet båttunnel söderköping vistasstugan kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro bandaksli nedalshytta lannavaara historia bålsta mariestad svappavaara fjällräven classic pite havsbad pältsa fjällstuga västra silen änonjalme strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet anarsisstugan ångtåg kystruten bergen-kirkenes naturum blidö orsasjön kloster skellefteälven strömsholm luppio 1958 fartyg otterbäcken prag storulvån bilskrot skjervøy mariehamn kalixfors paurohytta igelkott blogg stora le ärr ms trollfjord ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark jämtland riksgränsen karlsborg katterat herøyakanalen friluftsliv gråsjälören e45 skåre låktatjåkko lurö sjösjuka vikingaleden nordre älv öregrund m/s langas kalmar brasa hammarbyslussen åland holmön slite fåglar katterjåkk hunddalshytta akkajaure ven luleälven påsk säffle kanal skelleftehamn m/s storlule roslagen fjällstugan lunndörren hammarby sjöstad frierfjorden kinda kanal övertorneå stegeborg hus löran berg luleå svan friluftsfrämjandet borenshult glödkaka säffle gräddö kvikkjokk telemarkskanalen herøya borensberg gällivare tunnel töreboda fårö trollhättan vägen västerut rønne göteborg byar kraftverk töre skåne notodden öland värmland resa bornholm järnväg raukar laponia skien vättern fjäderholmarna tält lickershamn fika kapell sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma finland ritsem höst sommar kiruna buss malmbanan skärgård göta kanal fjällstuga vinter turskidor norge kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur hamn fjällen gotland bro mat stuga tåg vandring fjällvandring vänern svenska turistföreningen bilfärja blåsigt stockholm trollhätte kanal pappa danmark snö kyrka haparanda torneälven kiruna kommun vänersborg fyr dalarna mem båttrailer mälaren båttransport visby björkliden mora våfflor räls abisko bergslagskanalen laxforsen kalixälven nikkaluokta norsholm bottenviken muddus nationalpark glesbygd kallt göta älv varberg bil torneträsk holmöarna dalen kebnats piteå arvika söderhamn natt hudiksvall tjäktja sickla kanal narvik vadstena järnäshamn padjelantaleden stensdalsstugan omniaugn bjuröklubb hjälmaren östersund hisingen slada hamn sulvik alesjaure utö natur höga kusten järnäsklubb storklubben lkab porsgrunn vålåstugan lilla bommen motala örebro hotell muséum sölvesborg hjälmare kanal bergs slussar uppsala akvedukt stora luleälven spår lörudden ofotbanen hallands väderö ulvön tornedalen åbo nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen horn harstad karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen forsvik järnvägsmuseum köpmannebro kolbäcksån fjellbu farled kobba klintar havøysund hurtigruten östervallskog arådalen väddö kanal torn blåkulla köping kjøllefjord lennartsfors storsteinshytta vätö falun eidsfoss yxlan båtsfjord måløy renar blåhammaren roxen leksand norsjø saltsjöbaden kirkenes hjørundfjorden vistas avesta uddevalla ädnamvaara doft signebyn fjälllstugan fältjägaren västerdalälven falsterbokanalen gotska sandön lofoten äventyr abiskojåkka fjällstuga seskarö singi höganäs strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron bjørnfjell hemsön skog naturreservat klintehamn norrtåg avgaser håverud beisfjord kalix hukejaure häst ms roald amundsen sortland mellerud ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge ms vesterålen fröskog otteid snurijåkkåtan baugebua bergslagen bästeträsk hamar øksfjord ställverk västerbotten vårvinter tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as dressin anaris slott runn blå jungfrun arboga mehamn bergen motorvagn gåsenstugorna boren nordkalottleden bodskäret vardø ålesund östra silen padda gävle lap dånalds e10 lidköping lasse åberg geiranger vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan bandak kungsängen ms kong harald trondheim nallostugan bruksvallarna vaverön helsingör järlasjön nordnorge laxsjön goldahytta seskaröbron myr mölle möja ms nordlys bodø mustadfors rogen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn trollfjorden skaulo hävlingen gautelishytta lungsund idefjorden ms spitsbergen ånimmen foxen lappjordhytta bmw kalixforsbron rimforsa nakeri snäcke kanal torshälla kanal ängesön tyskland ulefoss karlstad hammerfest fjord östen höglekardalen münchen akkerhaugen stora sjöfallet havila holding as arvidsjaur kyrkkåta båtresa söderöra vaisaluokta risudden y1 storlien modelljärnväg vittangi vadsø nedre soppero kallblodig strömsundskanalen sälka jukkasjärvi nordön sigtuna molde sørfjorden sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms lofoten rørvik vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed tjäktja fjällstuga nynäshamn filipstad kosteröarna landsort ms nordnorge stamsund hällristningar torneälv arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes