Cykling i 16 mil genom skogen till Vittangi och sedan tillbaka via Svappavaara.

Träd. Träd.

I onsdags så var jag ute på en cykeltur här hemma i Kirunatrakten. Det var så att jag hittade en väg på kartan redan förra året som jag tänkte att jag ville cykla då jag nämligen funnit en skogsväg som går från ”Esrangevaägen” ut till E45:an och kommer ut på E45:an mellan Vittangi och Svappavaara, så jag tänkte att det kunde bli en lämplig rundtur på cykel. För drygt en månad sedan gav jag mig på turen, men då hann jag inte långt innan jag fick punktering på bakhjulet, så den gången slutade det med en promenad hem från Laxforsentrakten och då var det ju tur att jag inte hunnit så långt…

Nästa gång jag tänkte ge mig ut på turen så kom jag aldrig iväg eftersom att jag istället stannade hemma och gjorde andra saker då.

Men nu i onsdags kom jag äntligen iväg på eftermiddagen. Först cyklade jag till Jukkasjärvi och handlade med lite fika till min fortsatta tur. Sedan fortsatte jag mot Esrange, men innan jag kom fram till Esrange, så svängde jag av på en skogsväg och trampade mil efter mil på grusvägar tills jag kom fram på E45:an mellan Vittangi och Svappavaara, efter att ha korsat en bro över Torneälven som jag aldrig åkt på tidigare. Sedan fortsatte jag upp till Vittangi, där jag bland annat var till campingen en vända och på vägen från Vittangi så passade jag på att svänga förbi en utsiktsplats vid Posiorova. Sedan fortsatte jag E45:an ner till Svappavaara och genom Svappavaara innan jag kom ut på E10:an och följden den vägen upp till Kiruna igen. När jag var framme i Svappavaara hade det dock hunnit bli natt så det var inte så mycket trafik på stora vägen, vilket ju var bra. Efter ytterligare några timmar kom jag fram till Kiruna och hade då trampat drygt 16 mil, även om tempot varit långsamt och jag gjort otaliga stopp vid allt från badplatser (även om jag inte badade) till andra små ställen som man kunde upptäcka. Turen genomfördes mestadels på asfalt, men ett antal av milen var också grusvägar. Vädret var helt okej då jag bjöds på solsken på eftermiddagen, även om jag också bjöds på lite duggregn under kvällen, men inte mera än att jag inte behövde ta på mig regnjackan. Dock var det en aning kyligt på natten, men jag hade ju med mig en del varma kläder så det var inga problem. När jag väl kommit hem och gott och lagt mig och sovit ett antal timmar så väcktes jag av ett riktigt oväder med både blåst och spöregn, så det var ju tur att jag inte mötte det vädret under min cykeltur…

Under turen såg jag ett träd med en speciell trädkrona (som ni kan se på bilden), en älg, en ren och ett rådjur. Rådjur är enligt min bedömning dock inte så vanliga här omkring, då ser jag minsann oftare harar och renar häromkring.

Kartan på denna länk visar ungefär hur jag åkte (även om den inte visar exakt som jag åkte och ordningen på delmålen på kartan verkar ha en tendens att byta plats med varandra).