Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 48.
Lördagen den 10:e juni innebar min 48:e resdag. Denna dag vaknade jag upp i båten i gästhamnen vid Bjuröklubb. Då jag vaknade stod fortfarande den tyskflaggade segelbåten kvar i hamnen, som var i hamnen redan då jag anlände under natten. På förmiddagen så tog jag mig en promenad upp till fyrplatsen vid Bjuröklubb, och i dess närhet verkade det förberedas för att någon typ av servering skulle hålla öppet senare under dagen.
När jag kom tillbaka till båten efter den korta promenaden upp till fyrplatsen så flyttade jag båten till kajen, alldeles vid gästhamnens inlopp, där en sugtömningsanläggning för båtars toalettankar var placerad, eftersom att jag passade på att tömma båtens inbyggda toalettank där. Tyvärr låg nu vinden på rätt in mot gästhamnen och i synnerhet mot denna kaj där sugtömningsanläggningen var belägen, så det var inte lätt att förtöja båten där och försöka att placera den på ett lämpligt ställe, då jag var ensam och fick kämpa rejält mot vinden då jag slet och drog i båtens tampar, för att den inte skulle fara iväg. Det slutade med att mannen i den tyskaflaggade segelbåten såg att jag hade vissa problem vid kajen, då jag slet i båten och kämpade mot vinden, så innan jag var klar vid kajen kom han dit och hjälpte mig, inte minst med att hålla i min båt då det var dags för mig att fara iväg. Det var ju snällt, så det tackar jag för! Även om det ju inte heller är helt osannolikt att han kom just för att hålla i min båt så att den inte skulle slita sig och blåsa in i hans båt och skada den…
Efter lite hjälp av mannen från segelbåten, så kom jag då iväg ut på havet igen och styrde mot Skelleftehamn. Vid Skelleftehamn så styrde jag in i Skellefteälven som jag började följa in mot Skellefteå. Mellan Skelleftehamn och Skellefteå finns en sluss vid Bergsbyn, eftersom att man där dämt upp älven, med den så kallade ”Bergsbydammen” i samband med att man byggde Kvistforsens kraftstation, strax norr om Skellefteå på 1960-talet. Anledningen till att man byggde ”Bergsbydammen”, lär ha varit för att tillgodose att det alltid skulle finnas ett tillfredställande djup i Skellefteälven genom staden Skellefteå även efter Kvistforsens kraftstation, som är det sydligaste av flera kraftverk i Skellefteälven.
Således kom jag nu alltså fram till en sluss som skulle passeras innan jag var framme i Skellefteå. Jag skulle tro att detta är landets nordligaste sluss. Slussen är obemannad, så det är med andra ord självbetjäning som gäller i slussen, men det fina med det är ju att det är gratis att slussa sig igenom slussen. Så om vattnet i slussen är i fel nivå, i förhållande till den nivån som man kommer ifrån så får man alltså först klättra upp vid slussen och gå in i dess manöverkur, för att där ändra slussens vattennivå och se till att den slusslucka som man ska köra in i slussen genom är öppen. Men om slussens vattennivå är i den nivå som man kommer ifrån, så är det ju istället bara att köra in i slussen på en gång. Slussen visade sig vara konstruerad på ett sådant sätt att det skulle gå bra att slussa helt själv, även om det tog sin lilla tid för mig att förstå hur man skulle knyta fast båten och hur allt fungerade. På den nordöstra sidan i slussbassängen fanns det öglor som man kunde förtöja båten i, dessa öglor satt på en sorts ”flytblock” som löpte in en lodrät skena, så att de sjönk, respektive höjdes då vattennivån i slussen ändrades, så att således kunde man sätta fast båten i dessa och sedan skulle båten kunna glida uppåt eller sjunka nedåt längs slussväggen. Till en början upptäckte jag inte att dessa öglor skulle ändra sig tillsammans med vattennivån, så jag var lite onödigt snabb att börja knyta fast båten på andra sätt än i bara dessa öglor. Nu fanns det ett flertal av dessa öglor som kunde ändra höjd, längs ena slussväggen, men någon av dessa var dock trasig, då antagligen dess ”flyttblock” hade gått sönder. Men hur som helst så tog jag mig i alla fall upp genom slussen och satte mig i båten för att köra i väg och la i växeln framåt och kom en liten bit innan det tog tvärstopp. Då visade det sig att jag hade glömt att lossa en av alla tamparna som jag bundit fast båten med i slussen, så med en viss stress lämnade jag förarplatsen med motorn på, gick iland och lossade tampen, men då började båten vilja fara framåt med en stor kraft, då jag upptäckte att jag hade missat att lägga ur växeln i båten… Så till slut, när jag kämpat och hållit emot båten en stund, började min kraft att tryta, så jag blev tvungen att hoppa i båten, som nu for iväg på en gång, då växeln var ilagd och motorn ville föra båten framåt, även om jag nog strök mot slussväggen/slussporten med båten då den for iväg. Slussen verkade vara ganska välutnyttjad under denna lördag, då det bland annat var några vattenskotrar som tog sig igenom slussen, innan jag slussade mig igenom slussen.
När jag lämnat slussen så fortsatte jag in mot Skellefteå där jag passerade såväl under Viktoriabron som E4:an går över och under den drygt hundra år gamla Parkbron. Sedan var min tanke att försöka ta mig så långt upp i Skellefteälven som jag kunde, tanken var väl att ta sig uppåt till Kvistforsens kraftstation, även om mitt digitala sjökort inte hade så mycket till information av denna del av älven. Men jag såg att det var en del öar i älven, och jag märkte också att det var grunt på sina ställen och jag har för med att det skramlade det till under båten vid något tillfälle. Så efter en liten bit norr om Parkbron så bar det sig inte bättre än att jag märkte att det blev riktigt grunt (och om jag inte missminner mig så la jag ur växeln då) och sedan stod det inte på förrän båten fastnade på ett grund. Så jag började med att försöka putta lös båten med båtshaken, som böjde sig, så jag kom inte lös på det sättet. Så det bar sig inte bättre än att jag fick kliva ner i vattnet och putta och gunga på båten så att jag till slut kom lös från grundet (som båten fastnat ganska rejält på, eftersom att jag nog glidit in mot ett ännu grundare ställe i älven då jag stoppat propellern och således glidit lite nedströms med älvens lätt strömmande vatten) efter en stunds kämpande och sedan så vände jag om in mot Skellefteå, för då hade jag redan tröttnat och gett upp hoppet att kunna komma längre upp i älven för denna dag, och kanske hade jag även lyckats roa någon på land som sett hur jag fastnade på ett grund.
Så här i efterhand, då jag läst på lite om att köra i Skellefteälven, så tror jag att jag hade kunnat komma betydligt längre upp i älven om jag hade hållit mig på rätt ställe i älven. Det stora misstaget som jag gjorde var nog helt enkelt att jag höll för långt in mot mitten av älven, utan istället skulle jag nog ha satsat på att hålla mig närmare någon av älven kanter, för där hade det nog varit djupare.
Efter att jag kommit lös från grundet som jag fastnade på ungefär mittemellan Parkbron och Lejonströmsbron så fortsatte jag alltså tillbaka nedströms i älven igen. I de centrala delarna av Skellefteå så knöt jag fast båten vid en brygga, medan jag tog en promenad in i staden och åt. Sedan fortsatte jag under lördagskvällen nedströms genom Skellefteälven och genom slussen igen. Så småningom nådde jag fram till Skelleftehamn, där jag tänkte tanka båten. Men då visade det sig att sjömacken var stängd under nattetid, så då funderade jag först på om jag skulle övernatta vid bryggan vid sjömacken i väntan på att den skulle öppna. Men istället så bestämde jag mig för att åka in till en gästbrygga vid Kurjovikens båthamn, som låg i anslutning till sjömacken, så det var inte speciellt långt att köra från sjömacken till en riktig gästbrygga. Vid Kurjovikens båthamn hade jag tillgång till både, toalett, dusch och en fin byggnad med bland annat ett rejält kök då jag betalade för en natt i gästhamnen, så det var ett lämpligt ställe att övernatta på. Så när jag satt inne i hamnens byggnad och skrev i hamnens gästbok mitt i natten innan jag gick ut i båten för att sova, så var det efter en händelserik dag, som kanske inte riktigt hade levt upp till mina förväntningar på dagen.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
kjeldal borlänge pitsundet dnt gustavsfors ålesund vardø bodskäret skotfoss bmw welt väddö roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra borgholm göteborgsvarvet tjeckien vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg kristinehamn lunde europa holmsund hallstahammar banvall øksfjord hamar gotlandsruss bjurbäcken södertälje frantsebu inlandsbanan granhult finnsnes kumlinge storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt flygresa halden karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan svolvær ms nordstjernen muskö kanal höganäs singi seskarö abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 killingi smöghålet båttunnel söderköping vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön bandaksli nedalshytta signebyn doft ädnamvaara mariestad svappavaara fjällräven classic pite havsbad pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden eidsfoss falun vätö storsteinshytta lennartsfors änonjalme strängnäs blåkulla torn väddö kanal arådalen östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum blidö farled fjellbu kolbäcksån hurtigruten havøysund kobba klintar kalixfors paurohytta igelkott blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum horn knappforsen längdskidor stordalsstua rallarvägen nilivaara harstad hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk kreosot vaxholm kosteröarna filipstad nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge landsort tällberg norrkrog ubåt lisas stuga dals långed nesna järnvägsstation smögen vrangfoss österdalälven glass tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen nordön jukkasjärvi sälka strömsundskanalen kallblodig sillebotten ms fram besök vittangi modelljärnväg storlien y1 nedre soppero vadsø båtresa kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra akkerhaugen münchen höglekardalen östen havila holding as stora sjöfallet blå lagunen timsälven lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs 1957 bergsbana lojsta hed asphyttan sitashytta västerås kainulasjärvi tromsø museum kor viken oxelösund dals-ed ånimmen ms spitsbergen grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland trollfjorden sandhamn mölle myr seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys möja helsingör vaverön bruksvallarna nallostugan sandnessjøen hållplats stenungssund dälälven boden harrå krokfors rc6 sjisjka lidköping e10 lap dånalds gävle padda östra silen geiranger lasse åberg sulvik slada hamn hisingen östersund bjuröklubb hjälmaren fjällstugan lunndörren frierfjorden stensdalsstugan övertorneå vadstena narvik hus tjäktja hudiksvall natt söderhamn borenshult glödkaka säffle dalen holmöarna telemarkskanalen torneträsk varberg tornedalen åbo ulvön hallands väderö ofotbanen gråsjälören friluftsliv akvedukt stora luleälven bergs slussar låktatjåkko vikingaleden nordre älv öregrund hjälmare kanal motala örebro hammarbyslussen porsgrunn vålåstugan slite lkab järnäsklubb höga kusten natur ven utö rønne göteborg byar kraftverk töre skåne notodden öland borensberg gällivare glesbygd töreboda muddus nationalpark trollhättan nikkaluokta dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa båttransport järnväg raukar laponia pappa trollhätte kanal haparanda kapell snö danmark bilfärja svenska turistföreningen finland buss malmbanan vänern kiruna göta kanal skärgård fjällstuga vinter gotland fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn turskidor bro stuga mat fjällvandring sommar tåg vandring blåsigt stockholm höst ritsem sjötorp kyrka fika mamma vuono fiskehamn fjällstation mem båttrailer mälaren bornholm visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien vägen västerut norsholm fårö bottenviken tunnel kallt göta älv björkliden mora våfflor räls abisko bergslagskanalen laxforsen kalixälven luleälven alesjaure akkajaure hunddalshytta katterjåkk fåglar storklubben åland holmön brasa lilla bommen m/s langas kalmar hotell muséum sölvesborg uppsala sjösjuka lurö e45 skåre spår lörudden herøyakanalen katterat karlsborg jämtland riksgränsen herøya bil kvikkjokk gräddö kebnats friluftsfrämjandet piteå arvika svan luleå berg sickla kanal löran stegeborg kinda kanal järnäshamn padjelantaleden omniaugn hammarby sjöstad m/s storlule roslagen skelleftehamn säffle kanal påsk gustavsberg ms finnmarken lainioälven pältsa hund ljungsbro orsa flåvatn kungsängen ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan bandak järlasjön nordnorge laxsjön frusen högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen dragets kanal daglösen nord-koster ms polarlys upperud rogen arkö hjulångare svinesundsbron linköping risøyhamn skaulo hävlingen gautelishytta lungsund idefjorden nakeri snäcke kanal foxen lappjordhytta bmw kalixforsbron rimforsa hammerfest fjord torshälla kanal ängesön tyskland ulefoss karlstad norrsken hedenäset surahammar skellefteå siljan ekenäs berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken løveid torvik årjäng treriksröset pitsundsbron rättvik hogga sigtuna molde tarfala storerikvollen sandarne gagnef lårdal enköping ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron åkers kanal ms midnatsol lucia vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling grebbestad vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön blåbär kullen får ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen larvik ms trollfjord ärr nössemark hävlingsstugorna örnsköldsvik cáihnavággihytta ljugarn mariehamn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen forsvik fartyg 1958 bilskrot storulvån prag otterbäcken köping kjøllefjord luppio strömsholm skellefteälven kloster orsasjön yxlan båtsfjord måløy ångtåg anarsisstugan bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn bålsta historia lannavaara renar blåhammaren roxen leksand norsjø örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund vistas avesta uddevalla kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren västerdalälven falsterbokanalen strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron skarvruet härnösand gråda strömstad norrtåg avgaser håverud bjørnfjell hemsön skog naturreservat klintehamn ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord kalix hukejaure häst ms vesterålen fröskog ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge bergfors åmål otteid snurijåkkåtan baugebua bergslagen bästeträsk lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen farled dalarna kviteseid skoghall arboga mehamn bergen dressin anaris slott runn blå jungfrun mariefred akka fjällstuga övre soppero motorvagn gåsenstugorna boren nordkalottleden