Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 26.

Jag närmar mig Sveriges näst största stad, nämligen Göteborg.

Fredagen den 19:e maj blev min 26:e resdag. Denna dag spenderade jag till stor del på havet då jag körde från Varberg upp till Göteborg. Resan in mot de centrala delarna av Göteborg var en fin försommarkväll mellan många fina öar bland många andra båtar som också passade på att vara ute i det fina vädret. I samband med att jag passerade under den stora Älvsborgsbron så tror jag faktiskt att jag såg en säl i vatten i närheten av bron.

I Göteborg stannade jag till vid den centrala hamnen ”Lilla bommen”, dit jag anlände ganska sent på kvällen. Hamnen ligger mycket centralt beläget strax nedströms om Götaälvbron och inte långt ifrån vare sig centralstationen eller shoppingcentret Nordstan. I Hamnen var det många båtar då jag anlände, men jag la mig först vid en stor bygga längst ut, framför en annan båt, nämligen en stor segelbåt som jag tror att seglat dit ända från utlandet (om jag inte missminner mig så hade den en tysk flagga). Tanken var ju bara från början att jag skulle ligga ute vid den för min båt onödigt stora bryggan en liten stund, medan jag gick iland och tittade om det fanns någon lämpligare plats längre in i hamnen för min lilla båt. I hamnen som var välfylld med båtar så fanns det visserligen fler lediga platser längre in (även om en del platser verkade vara reserverade), speciellt längst in, där det nog var mest lämpat för oss med lite mindre båtar att stå. Men för att komma dit in skulle man ju köra genom hamnen och infarten till bryggan längst in var delvis blockerad av större båtar, så det var inte så gott om plats att komma dit in, även om det nog hade gått att komma in med min båt. Men det såg lite trångt ut och jag var rädd för att köra på någon annan stor fin båt om jag skulle ta mig in dit då det inte alltid är så lätt att lägga till och lämna bryggor då man är själv på båten, inte minst kombination med att man inte är en så jätte skicklig båtförare. Men jag måste säga att jag är imponerad av hur duktiga en del andra är på att trixa in sina stora båtar i hamnarna, även om bogpropellrar och flera i besättningen ofta lär underlätta deras tilläggningar, men visst har man också fått se folk som ser skickliga och vana ut ropa ganska högljutt tillvarandra under deras parkeringsmanövrar…

Som vanligt hade jag ju kommit ganska sent till hamnen, så jag tänkte att det kommer nog ingen mer båt till hamnen under kvällen, så jag vågade ända lägga beslag på den onödigt stora platsen som jag stod vid (även om det kändes lite dumt), samtidigt som jag sett att det fanns andra lediga platser i hamnen för andra stora båtar. Där jag stod var ju inte heller platsen oändligt stor, då jag ju ändå delade brygga med en stor segelbåt, så jag lät min båt stå kvar på platsen under natten och inte brydde jag mig heller om att flytta båten under kommande dag (eftersom att jag konstaterade att det fanns flera ganska stora lediga platser i hamnen) då jag bodde kvar i hamnen under två nätter.

Men faktiskt så kom det ytterligare en båt efter min ankomst, så denna gång anlände jag inte som sista båt för kvällen till hamnen, vilket ofta varit fallet. Vid midnatt så kom nämligen en segelbåt med tända lanternor i mörkret och den trixade skickligt in sig på en av de andra lediga platserna. Det var riktigt fint att se den komma farande med sina lanternor den mörka försommarnatten. Det såg så trevligt ut då båten kom. Jag har ju sett att många av de andra som åker långt har just segelbåtar och det ser ju härligt ut, så lite sugen på en segelbåt har jag ju också blivit även om jag är rädd att det är svårare att kunna åka själv med en sådan båt, samtidigt som man inte kommer in på lika många ställen som med en mindre motorbåt och segelbåtar är ju ofta lite svårare att kunna ha bakom bilen än en mindre motorbåt. Men man kan ju åka långt och billigt med en segelbåt om man anpassar sig efter vädret så det har ju helt klart sina fördelar också. I denna hamn lär jag ha haft en av de minsta båtarna, då de flesta båtarna antingen var riktigt stora motorbåtar eller segelbåtar av olika storlekar.

Betalningen av hamnavgiften i denna hamn blev inte helt problemfri då jag kom sent. Man var då nämligen hänvisad till en app för att betala. I min gamla telefon med litet minne lyckades jag inte ladda ner appen, eftersom att det var för ont om ledigt minne i telefonen. Men jag hade ju även med mig en liten surfplatta som jag köpt för cirka 700 kronor på Elgiganten och som hade fått en mycket viktig uppgift under resan, då det var den som hade fått agera sjökort under resan, då jag använt mig av en navigationsapp i den. Så jag testade att ladda ner appen till den, men även surfplattan hade för lite minne för appen, till att börja med. Men efter att jag raderat ett par appar som jag laddat ner dör sjönavigation (men som jag inte använde mig utav), så fanns det tillräckligt med minne i surfplattan för att kunna ladda ner appen för att kunna betala hamnavgiften på platsen. Men som så många andra gånger så ville ju appen likt båtfolk inte använda sig utav vedertagna svenska utryck, utan istället för att ange båtens längd i meter så skulle båtlängden anges i fot, men med lite hjälp av Google så lyckades jag räkna ut hur stor min båt var i fot (vilket jag inte visste), även om jag hade bra koll på hur lång båten var i meter. För att komma in i servicebyggnaden (som innehöll toaletter, duschar och tvättstuga) i hamnen, så behövde man en kod. Appen levererade minsann också en kod, men inte kom jag in med den koden, utav någon anledning. Huruvida det berodde på att jag hade gjort något fel, som exempelvis betalt hamnavgift för fel hamn eller om det var något annat som gjorde att jag inte kom in i servicebyggnaden vet jag inte. Men som tur var för mig, så berättade en annan person för mig vad koden var för att komma in i servicebyggnaden, och då jag frågade hur hon lyckats få tag i rätt kod var dock svaret att hon fått veta koden av en bekant… Så jag är fortfarande frågande till hur det kom sig att jag inte kom in med den kod som appen levererade…