Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 53.
Så nådde jag fram till mitten av den första sommarmånaden (som man borde kunna betrakta juni), då alltså kalendern sa torsdagen den 15:e juni och denna dag var jag framme på min sista resdag med båten, och den totaltsett näst sista resdagen under resan och kunde konstatera att det alltså var resdag nummer 53.
Denna dag började jag med att köra ut ur hamnområdet vid Vuono Fiskehamn, för att ännu en gång ta mig ut på det stora vida havet. Precis som under föregående dag blev det till att köra mellan björkruskorna som markerade vägen in och ut mellan det stora vida havet och den lilla småbåtshamnen, och även denna gång lyckades jag med manövern, utan att köra på grund.
Väl ute på havet så började jag med att köra ett varv runt de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari, samt att jag även samtidigt rundade en mindre ö som ligger strax söder om dessa sammanvuxna öar, då det verkade besvärligt att ta sig emellan den mindre ön och de större sammanvuxna öarna. På de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari (som en gång i tiden bestått av två separata öar), som har vuxit ihop på grund av landhöjningen finns Sveriges östligaste punkt. Min tanke var väl i ett första skeda gå iland på dessa sammanvuxna öar, men det struntade jag i, då det inte fanns så mycket till lämpliga ställen att gå i land på där, förutom någon brygga som verkade vara av privat karaktär. Något som jag konstaterat under resan är nämligen att det hade varit praktiskt att ha en liten jolle/roddbåt med sig, som man skulle kunna sjösätta för att ro in till öar som man vill besöka, men som inte är så lätta att lägga till vid med min båt. På de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari finns gränsrösen som markerar gränsen mellan Sverige och Finland, en gräns som tidigare legat ute i vattnet mellan de båda öarna innan de växte ihop, och eventuellt har även gränsen ändrats något genom tiden. Det är alltså på dessa sammanväxta öar som Sveriges östligaste punkt är belägen, men även den östligaste punkten på det svenska fastlandet finns också belägen ganska nära denna plats, nämligen vid ”Sundholmen” som är belägen vid Torneälvens mynning ut i havet, strax söder om Haparanda, där ”Cape East” (som är en ett hotell i kombination med en campingplats, som även utnyttjats som asylboende) är beläget. Min tanke var också att besöka denna punkt, men inte heller denna punkt besökte jag vid detta tillfälle och faktum är att jag aldrig kan påminna mig om jag varit vid denna plats, som ju är synnerligen lättillgänglig då den ligger på fastlandet, så den platsen får jag allt se till att bocka av snart vid något lämpligt besök i Haparanda.
Efter att jag rundat öarna så styrde jag mot Finland och gick iland vid en brygga (som dock verkade vara privat) vid Puotikari gästhamn, som ligger vid Röyttä där Torneå hamn och ett av Outokumpus stålverk är beläget, strax utanför Torneå. Således hade jag kommit tillbaka till det land som jag började min resa i (även om jag nu var längre norrut i landet) nästan två månader tidigare och hade således följt i princip hela Norrlandskusten och kunde känna att jag snart var i mål med min resa. Sedan körde jag in i Torneälven, som visade sig vare rejält ström och trots att jag körde med fullt gaspådrag i min lilla plastnipa och pressade den stackars dieselmotorn till max efter dess långa resa, så gick det knappt framåt i den strömma älven, men det gick ändå framåt, men med väldigt låg hastighet. Jag körde under järnvägsbron som går mellan Sverige och Finland (som har både svensk och finsk spårvidd) och vidare under ytterligare några broar, varav E4:an går över en av dessa broar. Sedan körde jag en bit uppströms längs Torneälven och vände strax efter att jag passerat en mindre hamn/brygga i höjd med Kiviranta, utan att jag gick iland där. Det var lite vanskligt att köra i älven, då mitt digitala sjökort inte var så detaljerat där och samtidigt var det väldigt strömt, även om det var mer strömt på vissa ställen i älven, än på andra ställen i älven. Kanske var det rent av en räddning för mig att det var så mycket vatten i älven, som räddade mig från att köra på grund. En tanke var ju också att gå iland vid Haparanda vid älven, men det var framförallt väldigt strömt i älven, men även lite ont om lämpliga bryggplatser att lägga till vid, så jag struntade i att gå i land i centrala Haparanda.
När jag lämnat älven, efter att ha vänt om och kört nedströms (något som gick betydligt mycket snabbare än uppströms), så körde jag in till en marina på den finska sidan av gränsen, nämligen till ”Toranda Marina” vid Hellälä. Detta visade sig vara en riktigt fin och relativt nybyggd marina, som dock inte verkade vara öppen för dagen, för då jag gick iland där så hamnade jag innanför stängda grindar som spärrade av området ut mot vägnätet och övriga Finland. Men jag passade ändå på att tömma båtens avfallstank ännu en gång, då det här fanns en fin och välfungerade elektrisk sugtömningsanläggning, så om jag vetat om denna marina och dess faciliteter, så hade jag ju inte behövt kämpa med den handpumpade sugtömningsanläggningen vid Haparanda hamn, som jag besökte under föregående kväll. Vid marinan så passade även på att kasta lite skräp, som jag hade samlat på mig under min långa båtresa, även om det inte var helt lätt att hitta någonstans att kasta det, så jag hoppas att det inte var allt för privata soptunnor som jag lyckades hitta och som jag använde mig utav.
Från marinan så kunde man även följa en mindre kanalaktig farled (som bland annat gick under någon bro) in mot Puotikari gästhamn, där jag varit tidigare under dagen. Så jag började först följa denna sträckning ditåt, men efter en stund vände jag om, då jag blev orolig huruvida jag verkligen skulle kunna ta mig fram längs denna sträcka med min båt i dess storlek, och fortsatte istället mera på öppet vatten (ungefär längs samma sträcka som jag tidigare kört i motsatt riktning) in mot Puotikari gästhamn ännu en gång. Sedan fortsatte jag tillbaka till den plats där jag började dagens båtresa, nämligen till Vuono Fiskehamn. Där jag för en sista gång under resan körde mellan björkriskorna in till den lilla hamnen och när jag väl var framme vid bryggan, så kunde jag konstatera att jag inte varit på något grund under denna dag, även om det kanske varit lite väl nära att ske under dagen. Så när jag styrt in till bryggan så var min båtresa avslutad, så jag knöt fast båten ordentligt och städade ur båten lite lätt och packade iordning för att kommande dag kunna bege mig hemåt mot Kiruna med buss, medan min båt nu skulle få ta igen sig ett tag. Men innan bussresan hemåt så övernattade jag en sista natt i båten (vilket alltså skedde i samma hamn, som under föregående natt), innan det var dags för mig att bege mig hemåt
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
gustavsfors ålesund vardø bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss bmw welt väddö roddbåt ställverk honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna norddalen fagersta otteid åmål bergfors kristinehamn lunde europa holmsund hallstahammar granhult finnsnes kumlinge gotlandsruss bjurbäcken södertälje frantsebu inlandsbanan vålådalen lukt flygresa storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal svolvær ms nordstjernen muskö kanal halden karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan henrik dorsin 142 killingi strömstad gråda härnösand skarvruet billingsfors brønnøysund kaitum smöghålet båttunnel söderköping vistasstugan kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro bandaksli nedalshytta västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren renar måløy båtsfjord yxlan eidsfoss falun vätö storsteinshytta östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum blidö orsasjön kloster skellefteälven strömsholm hurtigruten havøysund kobba klintar farled fjellbu kolbäcksån karungi skjervøy mariehamn kalixfors paurohytta igelkott blogg nössemark ärr ms trollfjord ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen sitasjaure ulvöhamn rogenstugan hällristningar stamsund ms nordnorge landsort kosteröarna filipstad nynäshamn tjäktja fjällstuga lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg norrkrog ubåt lisas stuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven glass tarfala fjällstuga sillebotten ms fram besök lårdal gagnef sandarne storerikvollen tarfala nedre soppero vadsø vittangi modelljärnväg storlien y1 risudden vaisaluokta söderöra båtresa kyrkkåta arvidsjaur hedenäset norrsken ekenäs siljan skellefteå surahammar fjord hammerfest karlstad ulefoss tyskland ängesön torshälla kanal kainulasjärvi tromsø museum lojsta hed asphyttan sitashytta västerås ånimmen ms spitsbergen idefjorden lungsund gautelishytta hävlingen upperud ms polarlys grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland robert gustafsson saab vindkraftverk nord-koster daglösen dragets kanal tänndalen gränsleden sandnessjøen hållplats sotekanalen gunnekleivfjorden högakustenbron frusen krokfors rc6 sjisjka stenungssund dälälven boden harrå östra silen geiranger lasse åberg lidköping e10 lap dånalds gävle padda sulvik slada hamn hisingen östersund hjälmaren bjuröklubb omniaugn stensdalsstugan padjelantaleden kinda kanal vadstena narvik sickla kanal tjäktja hudiksvall natt söderhamn arvika piteå kebnats dalen holmöarna torneträsk bil varberg jämtland riksgränsen ulvön hallands väderö ofotbanen lörudden spår stora luleälven akvedukt uppsala bergs slussar hjälmare kanal sölvesborg muséum hotell örebro motala lilla bommen vålåstugan porsgrunn lkab storklubben järnäsklubb höga kusten natur utö alesjaure rønne göteborg byar kraftverk töre skåne notodden öland borensberg gällivare glesbygd töreboda fårö trollhättan vägen västerut dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm järnväg raukar laponia pappa trollhätte kanal haparanda kyrka snö danmark bilfärja svenska turistföreningen finland buss malmbanan sommar kiruna göta kanal skärgård fjällstuga vinter gotland fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn turskidor bro stuga mat fjällvandring vänern tåg vandring blåsigt stockholm höst ritsem sjötorp kapell fika mamma vuono fiskehamn fjällstation mem båttrailer mälaren båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien nikkaluokta norsholm bottenviken muddus nationalpark tunnel kallt göta älv björkliden mora våfflor räls abisko bergslagskanalen laxforsen kalixälven luleälven ven akkajaure hunddalshytta katterjåkk fåglar slite holmön åland hammarbyslussen brasa kalmar m/s langas öregrund nordre älv vikingaleden sjösjuka lurö låktatjåkko skåre e45 gråsjälören friluftsliv herøyakanalen katterat karlsborg åbo tornedalen herøya telemarkskanalen kvikkjokk gräddö säffle glödkaka borenshult friluftsfrämjandet svan luleå berg löran hus stegeborg järnäshamn övertorneå frierfjorden hammarby sjöstad fjällstugan lunndörren roslagen m/s storlule skelleftehamn säffle kanal påsk pältsa hund ljungsbro orsa flåvatn gustavsberg ms finnmarken lainioälven vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan bandak kungsängen ms kong harald trondheim nallostugan bruksvallarna vaverön helsingör järlasjön nordnorge laxsjön goldahytta seskaröbron myr mölle möja ms nordlys bodø mustadfors rogen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn trollfjorden dals-ed oxelösund viken kor linköping risøyhamn skaulo lappjordhytta bmw kalixforsbron rimforsa nakeri snäcke kanal foxen jämtlandsfjällen lossihytta timsälven blå lagunen bergsbana 1957 båstnäs höglekardalen münchen akkerhaugen stora sjöfallet havila holding as östen torshälla rönnskärsverken løveid berlevåg florø holmerudsfors treriksröset pitsundsbron rättvik hogga torvik årjäng kallblodig strömsundskanalen sälka jukkasjärvi nordön sigtuna molde sørfjorden sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms lofoten rørvik vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed grövelsjön blåbär kullen får vindkraftpark scania lena philipsson väg torneälv arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen horn harstad nilivaara smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen forsvik järnvägsmuseum köpmannebro stora le storulvån prag otterbäcken fartyg 1958 bilskrot arådalen väddö kanal torn blåkulla köping kjøllefjord luppio ångtåg anarsisstugan bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn strängnäs änonjalme lennartsfors pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta historia lannavaara vistas avesta uddevalla ädnamvaara doft signebyn fjälllstugan fältjägaren västerdalälven falsterbokanalen gotska sandön lofoten äventyr abiskojåkka fjällstuga seskarö singi höganäs strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron bjørnfjell hemsön skog naturreservat klintehamn norrtåg avgaser håverud beisfjord kalix hukejaure häst ms roald amundsen sortland mellerud strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge ms vesterålen fröskog ed snurijåkkåtan baugebua bergslagen bästeträsk hamar øksfjord banvall västerbotten vårvinter tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors anaris slott runn blå jungfrun arboga mehamn bergen dressin dnt pitsundet borlänge kjeldal mariefred akka fjällstuga övre soppero
Jo det är fint att se Sommarsverige ifrån en båt! I Mälaren har jag inte åkt så mycket ännu, men det ska bli mera av det då jag tänkte åka Strömsholms kanal ut till Mälaren och sedan fortsätta till Örebro i Hjälmaren via Hälmare kanal och sedan fortsättaa tillbaka till Mälaren via Hjälmare kanal igen och sedan åka upp mot Uppsala för att sedan lämna Mälaren och fortsätta ut i havet i Stockholm eller Södertälje och sedan sikta på Göta kanal och följa den till Kinda kanal och sedan följa Kinda kanal till dess ände. Vi får se om den resan blir av i år eller ett annat år och åt vilket håll som jag väljer att genomföra den, men något år är tanken att den turen ska bli av.
/Fredrik Tysk
19 januari 2018 20:16:31