Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 53.
Så nådde jag fram till mitten av den första sommarmånaden (som man borde kunna betrakta juni), då alltså kalendern sa torsdagen den 15:e juni och denna dag var jag framme på min sista resdag med båten, och den totaltsett näst sista resdagen under resan och kunde konstatera att det alltså var resdag nummer 53.
Denna dag började jag med att köra ut ur hamnområdet vid Vuono Fiskehamn, för att ännu en gång ta mig ut på det stora vida havet. Precis som under föregående dag blev det till att köra mellan björkruskorna som markerade vägen in och ut mellan det stora vida havet och den lilla småbåtshamnen, och även denna gång lyckades jag med manövern, utan att köra på grund.
Väl ute på havet så började jag med att köra ett varv runt de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari, samt att jag även samtidigt rundade en mindre ö som ligger strax söder om dessa sammanvuxna öar, då det verkade besvärligt att ta sig emellan den mindre ön och de större sammanvuxna öarna. På de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari (som en gång i tiden bestått av två separata öar), som har vuxit ihop på grund av landhöjningen finns Sveriges östligaste punkt. Min tanke var väl i ett första skeda gå iland på dessa sammanvuxna öar, men det struntade jag i, då det inte fanns så mycket till lämpliga ställen att gå i land på där, förutom någon brygga som verkade vara av privat karaktär. Något som jag konstaterat under resan är nämligen att det hade varit praktiskt att ha en liten jolle/roddbåt med sig, som man skulle kunna sjösätta för att ro in till öar som man vill besöka, men som inte är så lätta att lägga till vid med min båt. På de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari finns gränsrösen som markerar gränsen mellan Sverige och Finland, en gräns som tidigare legat ute i vattnet mellan de båda öarna innan de växte ihop, och eventuellt har även gränsen ändrats något genom tiden. Det är alltså på dessa sammanväxta öar som Sveriges östligaste punkt är belägen, men även den östligaste punkten på det svenska fastlandet finns också belägen ganska nära denna plats, nämligen vid ”Sundholmen” som är belägen vid Torneälvens mynning ut i havet, strax söder om Haparanda, där ”Cape East” (som är en ett hotell i kombination med en campingplats, som även utnyttjats som asylboende) är beläget. Min tanke var också att besöka denna punkt, men inte heller denna punkt besökte jag vid detta tillfälle och faktum är att jag aldrig kan påminna mig om jag varit vid denna plats, som ju är synnerligen lättillgänglig då den ligger på fastlandet, så den platsen får jag allt se till att bocka av snart vid något lämpligt besök i Haparanda.
Efter att jag rundat öarna så styrde jag mot Finland och gick iland vid en brygga (som dock verkade vara privat) vid Puotikari gästhamn, som ligger vid Röyttä där Torneå hamn och ett av Outokumpus stålverk är beläget, strax utanför Torneå. Således hade jag kommit tillbaka till det land som jag började min resa i (även om jag nu var längre norrut i landet) nästan två månader tidigare och hade således följt i princip hela Norrlandskusten och kunde känna att jag snart var i mål med min resa. Sedan körde jag in i Torneälven, som visade sig vare rejält ström och trots att jag körde med fullt gaspådrag i min lilla plastnipa och pressade den stackars dieselmotorn till max efter dess långa resa, så gick det knappt framåt i den strömma älven, men det gick ändå framåt, men med väldigt låg hastighet. Jag körde under järnvägsbron som går mellan Sverige och Finland (som har både svensk och finsk spårvidd) och vidare under ytterligare några broar, varav E4:an går över en av dessa broar. Sedan körde jag en bit uppströms längs Torneälven och vände strax efter att jag passerat en mindre hamn/brygga i höjd med Kiviranta, utan att jag gick iland där. Det var lite vanskligt att köra i älven, då mitt digitala sjökort inte var så detaljerat där och samtidigt var det väldigt strömt, även om det var mer strömt på vissa ställen i älven, än på andra ställen i älven. Kanske var det rent av en räddning för mig att det var så mycket vatten i älven, som räddade mig från att köra på grund. En tanke var ju också att gå iland vid Haparanda vid älven, men det var framförallt väldigt strömt i älven, men även lite ont om lämpliga bryggplatser att lägga till vid, så jag struntade i att gå i land i centrala Haparanda.
När jag lämnat älven, efter att ha vänt om och kört nedströms (något som gick betydligt mycket snabbare än uppströms), så körde jag in till en marina på den finska sidan av gränsen, nämligen till ”Toranda Marina” vid Hellälä. Detta visade sig vara en riktigt fin och relativt nybyggd marina, som dock inte verkade vara öppen för dagen, för då jag gick iland där så hamnade jag innanför stängda grindar som spärrade av området ut mot vägnätet och övriga Finland. Men jag passade ändå på att tömma båtens avfallstank ännu en gång, då det här fanns en fin och välfungerade elektrisk sugtömningsanläggning, så om jag vetat om denna marina och dess faciliteter, så hade jag ju inte behövt kämpa med den handpumpade sugtömningsanläggningen vid Haparanda hamn, som jag besökte under föregående kväll. Vid marinan så passade även på att kasta lite skräp, som jag hade samlat på mig under min långa båtresa, även om det inte var helt lätt att hitta någonstans att kasta det, så jag hoppas att det inte var allt för privata soptunnor som jag lyckades hitta och som jag använde mig utav.
Från marinan så kunde man även följa en mindre kanalaktig farled (som bland annat gick under någon bro) in mot Puotikari gästhamn, där jag varit tidigare under dagen. Så jag började först följa denna sträckning ditåt, men efter en stund vände jag om, då jag blev orolig huruvida jag verkligen skulle kunna ta mig fram längs denna sträcka med min båt i dess storlek, och fortsatte istället mera på öppet vatten (ungefär längs samma sträcka som jag tidigare kört i motsatt riktning) in mot Puotikari gästhamn ännu en gång. Sedan fortsatte jag tillbaka till den plats där jag började dagens båtresa, nämligen till Vuono Fiskehamn. Där jag för en sista gång under resan körde mellan björkriskorna in till den lilla hamnen och när jag väl var framme vid bryggan, så kunde jag konstatera att jag inte varit på något grund under denna dag, även om det kanske varit lite väl nära att ske under dagen. Så när jag styrt in till bryggan så var min båtresa avslutad, så jag knöt fast båten ordentligt och städade ur båten lite lätt och packade iordning för att kommande dag kunna bege mig hemåt mot Kiruna med buss, medan min båt nu skulle få ta igen sig ett tag. Men innan bussresan hemåt så övernattade jag en sista natt i båten (vilket alltså skedde i samma hamn, som under föregående natt), innan det var dags för mig att bege mig hemåt
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
timsälven lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs 1957 bergsbana blå lagunen kalixforsbron bmw lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri rimforsa lungsund gautelishytta hävlingen skaulo risøyhamn linköping kor hjulångare arkö rogen upperud ms polarlys grotta daglösen dragets kanal tänndalen gränsleden robert gustafsson saab vindkraftverk nord-koster gunnekleivfjorden högakustenbron frusen laxsjön nordnorge järlasjön helsingör dälälven boden harrå krokfors rc6 sjisjka stenungssund e10 lap dånalds gävle padda östra silen geiranger lasse åberg lidköping nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga mariefred skotfoss bmw welt väddö roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra göteborgsvarvet tjeckien vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg skoghall kviteseid europa holmsund hallstahammar banvall øksfjord hamar bästeträsk bjurbäcken södertälje frantsebu inlandsbanan granhult finnsnes kumlinge gotlandsruss storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt flygresa karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan svolvær ms nordstjernen muskö kanal halden gråda härnösand skarvruet långbron ørnes ms nordkapp strömma kanal höganäs västerdalälven fjälllstugan fältjägaren billingsfors brønnøysund kaitum smöghålet bandaksli nedalshytta signebyn doft ädnamvaara uddevalla svappavaara fjällräven classic pite havsbad pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden eidsfoss falun vätö storsteinshytta lennartsfors änonjalme strängnäs simrishamn torn väddö kanal arådalen östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum blidö farled fjellbu kolbäcksån hurtigruten havøysund kobba klintar kalixfors paurohytta igelkott blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum forsvik cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord ljugarn karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk kreosot vaxholm larvik filipstad nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge landsort kosteröarna tällberg norrkrog ubåt lisas stuga dals långed nesna järnvägsstation grebbestad lilla edet abiskojaure sylarnas fjällstation sørfjorden rørvik ms lofoten enköping öresundsbron jukkasjärvi sälka strömsundskanalen kallblodig sillebotten ms fram besök hogga rättvik pitsundsbron treriksröset årjäng torvik løveid rönnskärsverken torshälla holmerudsfors florø berlevåg siljan skellefteå surahammar hedenäset norrsken ekenäs lilla bommen brasa vålåstugan porsgrunn lkab järnäsklubb fåglar hunddalshytta akkajaure utö luleälven slada hamn hisingen östersund roslagen m/s storlule hammarby sjöstad omniaugn stensdalsstugan järnäshamn kinda kanal stegeborg löran sickla kanal berg luleå söderhamn borenshult glödkaka arvika säffle holmöarna dalen torneträsk herøya riksgränsen jämtland karlsborg katterat ofotbanen lörudden spår akvedukt stora luleälven bergs slussar låktatjåkko lurö muséum hotell vikingaleden motala örebro kallt tunnel bottenviken fårö norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen bergslagskanalen abisko räls våfflor mora björkliden göta älv mälaren båttrailer mem dalarna skien vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma fika kyrka blåsigt bilfärja svenska turistföreningen fjällvandring vandring tåg sommar skärgård göta kanal fjällstuga vinter gotland norge cykeltur sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland kanal hamn fjällen turskidor bro mat stuga kiruna vänern malmbanan buss stockholm höst ritsem finland kapell haparanda trollhätte kanal pappa danmark snö båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna fyr vättern laponia raukar järnväg gällivare borensberg öland notodden skåne töre kraftverk byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan muddus nationalpark töreboda glesbygd kalmar m/s langas sölvesborg hjälmare kanal öregrund nordre älv uppsala sjösjuka skåre e45 friluftsliv gråsjälören hallands väderö herøyakanalen ulvön åbo tornedalen varberg telemarkskanalen bil kvikkjokk gräddö kebnats friluftsfrämjandet piteå svan natt hudiksvall tjäktja hus narvik vadstena övertorneå frierfjorden padjelantaleden fjällstugan lunndörren hjälmaren bjuröklubb säffle kanal skelleftehamn sulvik påsk ven alesjaure natur höga kusten katterjåkk slite storklubben åland holmön hammarbyslussen akkerhaugen stora sjöfallet havila holding as östen höglekardalen münchen söderöra vaisaluokta risudden arvidsjaur kyrkkåta båtresa vadsø nedre soppero y1 storlien modelljärnväg vittangi nordön sigtuna molde tarfala storerikvollen sandarne gagnef lårdal smögen fjällåsen mormor bengtsfors tarfala fjällstuga glass österdalälven vrangfoss åkers kanal ms midnatsol lucia vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling kullen får vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön blåbär sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen horn harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen mariehamn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen otterbäcken fartyg 1958 bilskrot storulvån prag blåkulla köping kjøllefjord luppio strömsholm skellefteälven kloster orsasjön yxlan båtsfjord måløy ångtåg anarsisstugan bmw muséet padjelanta nationalpark mariestad bålsta historia lannavaara renar blåhammaren roxen leksand norsjø örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund vistas avesta falsterbokanalen gotska sandön lofoten äventyr vistasstugan söderköping båttunnel strömstad killingi 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö singi naturreservat klintehamn norrtåg avgaser håverud bjørnfjell hemsön skog häst ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord kalix hukejaure regnbåge hycklinge ms vesterålen fröskog ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta lunde kristinehamn bergfors åmål otteid snurijåkkåtan baugebua bergslagen borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen farled dalarna blå jungfrun arboga mehamn bergen dressin anaris slott runn bodskäret vardø ålesund gustavsfors dnt pitsundet borlänge kjeldal gustavsberg ms finnmarken lainioälven pältsa hund ljungsbro orsa flåvatn kungsängen ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan bandak sotekanalen hållplats sandnessjøen nallostugan bruksvallarna vaverön mölle möja ms nordlys bodø mustadfors goldahytta seskaröbron myr svinesundsbron sandhamn trollfjorden dalsland torneå jokkmokk prästbäcken idefjorden ms spitsbergen ånimmen dals-ed oxelösund viken lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi västerås sitashytta asphyttan ulefoss karlstad hammerfest fjord torshälla kanal ängesön tyskland
Jo det är fint att se Sommarsverige ifrån en båt! I Mälaren har jag inte åkt så mycket ännu, men det ska bli mera av det då jag tänkte åka Strömsholms kanal ut till Mälaren och sedan fortsätta till Örebro i Hjälmaren via Hälmare kanal och sedan fortsättaa tillbaka till Mälaren via Hjälmare kanal igen och sedan åka upp mot Uppsala för att sedan lämna Mälaren och fortsätta ut i havet i Stockholm eller Södertälje och sedan sikta på Göta kanal och följa den till Kinda kanal och sedan följa Kinda kanal till dess ände. Vi får se om den resan blir av i år eller ett annat år och åt vilket håll som jag väljer att genomföra den, men något år är tanken att den turen ska bli av.
/Fredrik Tysk
19 januari 2018 20:16:31