Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 53.
Så nådde jag fram till mitten av den första sommarmånaden (som man borde kunna betrakta juni), då alltså kalendern sa torsdagen den 15:e juni och denna dag var jag framme på min sista resdag med båten, och den totaltsett näst sista resdagen under resan och kunde konstatera att det alltså var resdag nummer 53.
Denna dag började jag med att köra ut ur hamnområdet vid Vuono Fiskehamn, för att ännu en gång ta mig ut på det stora vida havet. Precis som under föregående dag blev det till att köra mellan björkruskorna som markerade vägen in och ut mellan det stora vida havet och den lilla småbåtshamnen, och även denna gång lyckades jag med manövern, utan att köra på grund.
Väl ute på havet så började jag med att köra ett varv runt de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari, samt att jag även samtidigt rundade en mindre ö som ligger strax söder om dessa sammanvuxna öar, då det verkade besvärligt att ta sig emellan den mindre ön och de större sammanvuxna öarna. På de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari (som en gång i tiden bestått av två separata öar), som har vuxit ihop på grund av landhöjningen finns Sveriges östligaste punkt. Min tanke var väl i ett första skeda gå iland på dessa sammanvuxna öar, men det struntade jag i, då det inte fanns så mycket till lämpliga ställen att gå i land på där, förutom någon brygga som verkade vara av privat karaktär. Något som jag konstaterat under resan är nämligen att det hade varit praktiskt att ha en liten jolle/roddbåt med sig, som man skulle kunna sjösätta för att ro in till öar som man vill besöka, men som inte är så lätta att lägga till vid med min båt. På de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari finns gränsrösen som markerar gränsen mellan Sverige och Finland, en gräns som tidigare legat ute i vattnet mellan de båda öarna innan de växte ihop, och eventuellt har även gränsen ändrats något genom tiden. Det är alltså på dessa sammanväxta öar som Sveriges östligaste punkt är belägen, men även den östligaste punkten på det svenska fastlandet finns också belägen ganska nära denna plats, nämligen vid ”Sundholmen” som är belägen vid Torneälvens mynning ut i havet, strax söder om Haparanda, där ”Cape East” (som är en ett hotell i kombination med en campingplats, som även utnyttjats som asylboende) är beläget. Min tanke var också att besöka denna punkt, men inte heller denna punkt besökte jag vid detta tillfälle och faktum är att jag aldrig kan påminna mig om jag varit vid denna plats, som ju är synnerligen lättillgänglig då den ligger på fastlandet, så den platsen får jag allt se till att bocka av snart vid något lämpligt besök i Haparanda.
Efter att jag rundat öarna så styrde jag mot Finland och gick iland vid en brygga (som dock verkade vara privat) vid Puotikari gästhamn, som ligger vid Röyttä där Torneå hamn och ett av Outokumpus stålverk är beläget, strax utanför Torneå. Således hade jag kommit tillbaka till det land som jag började min resa i (även om jag nu var längre norrut i landet) nästan två månader tidigare och hade således följt i princip hela Norrlandskusten och kunde känna att jag snart var i mål med min resa. Sedan körde jag in i Torneälven, som visade sig vare rejält ström och trots att jag körde med fullt gaspådrag i min lilla plastnipa och pressade den stackars dieselmotorn till max efter dess långa resa, så gick det knappt framåt i den strömma älven, men det gick ändå framåt, men med väldigt låg hastighet. Jag körde under järnvägsbron som går mellan Sverige och Finland (som har både svensk och finsk spårvidd) och vidare under ytterligare några broar, varav E4:an går över en av dessa broar. Sedan körde jag en bit uppströms längs Torneälven och vände strax efter att jag passerat en mindre hamn/brygga i höjd med Kiviranta, utan att jag gick iland där. Det var lite vanskligt att köra i älven, då mitt digitala sjökort inte var så detaljerat där och samtidigt var det väldigt strömt, även om det var mer strömt på vissa ställen i älven, än på andra ställen i älven. Kanske var det rent av en räddning för mig att det var så mycket vatten i älven, som räddade mig från att köra på grund. En tanke var ju också att gå iland vid Haparanda vid älven, men det var framförallt väldigt strömt i älven, men även lite ont om lämpliga bryggplatser att lägga till vid, så jag struntade i att gå i land i centrala Haparanda.
När jag lämnat älven, efter att ha vänt om och kört nedströms (något som gick betydligt mycket snabbare än uppströms), så körde jag in till en marina på den finska sidan av gränsen, nämligen till ”Toranda Marina” vid Hellälä. Detta visade sig vara en riktigt fin och relativt nybyggd marina, som dock inte verkade vara öppen för dagen, för då jag gick iland där så hamnade jag innanför stängda grindar som spärrade av området ut mot vägnätet och övriga Finland. Men jag passade ändå på att tömma båtens avfallstank ännu en gång, då det här fanns en fin och välfungerade elektrisk sugtömningsanläggning, så om jag vetat om denna marina och dess faciliteter, så hade jag ju inte behövt kämpa med den handpumpade sugtömningsanläggningen vid Haparanda hamn, som jag besökte under föregående kväll. Vid marinan så passade även på att kasta lite skräp, som jag hade samlat på mig under min långa båtresa, även om det inte var helt lätt att hitta någonstans att kasta det, så jag hoppas att det inte var allt för privata soptunnor som jag lyckades hitta och som jag använde mig utav.
Från marinan så kunde man även följa en mindre kanalaktig farled (som bland annat gick under någon bro) in mot Puotikari gästhamn, där jag varit tidigare under dagen. Så jag började först följa denna sträckning ditåt, men efter en stund vände jag om, då jag blev orolig huruvida jag verkligen skulle kunna ta mig fram längs denna sträcka med min båt i dess storlek, och fortsatte istället mera på öppet vatten (ungefär längs samma sträcka som jag tidigare kört i motsatt riktning) in mot Puotikari gästhamn ännu en gång. Sedan fortsatte jag tillbaka till den plats där jag började dagens båtresa, nämligen till Vuono Fiskehamn. Där jag för en sista gång under resan körde mellan björkriskorna in till den lilla hamnen och när jag väl var framme vid bryggan, så kunde jag konstatera att jag inte varit på något grund under denna dag, även om det kanske varit lite väl nära att ske under dagen. Så när jag styrt in till bryggan så var min båtresa avslutad, så jag knöt fast båten ordentligt och städade ur båten lite lätt och packade iordning för att kommande dag kunna bege mig hemåt mot Kiruna med buss, medan min båt nu skulle få ta igen sig ett tag. Men innan bussresan hemåt så övernattade jag en sista natt i båten (vilket alltså skedde i samma hamn, som under föregående natt), innan det var dags för mig att bege mig hemåt
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tjusiga bilder, men i del 2 verkar inte de stora bilderna komma fram, bara minia..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
bergsbana blå lagunen timsälven lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs 1957 museum lojsta hed asphyttan sitashytta västerås kainulasjärvi tromsø ms spitsbergen idefjorden lungsund gautelishytta hävlingen skaulo risøyhamn sandhamn svinesundsbron hjulångare arkö rogen upperud ms nordlys möja mölle myr seskaröbron goldahytta mustadfors bodø hållplats sotekanalen gunnekleivfjorden högakustenbron frusen laxsjön nordnorge kungsängen bandak svartsundsrännan helags fjällstation vistasdalen trondheim ms kong harald gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro hund pältsa lainioälven ms finnmarken bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga arboga blå jungfrun runn slott anaris dressin bergen mehamn lotshus borgholm göteborgsvarvet tjeckien vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg kristinehamn lunde europa holmsund hallstahammar banvall øksfjord ms vesterålen hycklinge regnbåge skoaddejávrehytta umeå strömsholms kanal ed fröskog ms roald amundsen häst hukejaure kalix beisfjord mellerud sortland ms nordstjernen muskö kanal halden karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan svolvær ms nordkapp strömma kanal höganäs singi seskarö abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 gotska sandön falsterbokanalen västerdalälven fjälllstugan fältjägaren billingsfors brønnøysund ädnamvaara uddevalla avesta vistas kristiansund ms fridtjof nansen saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren renar lannavaara historia strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet anarsisstugan ångtåg måløy båtsfjord blidö orsasjön kloster skellefteälven strömsholm luppio kjøllefjord fartyg otterbäcken prag storulvån bilskrot 1958 järnvägsmuseum forsvik sträcknäsholmen södertälje kanal pålnostugan smedjebacken karungi skjervøy horn knappforsen längdskidor stordalsstua rallarvägen nilivaara harstad vaxholm larvik kväggen sitasjaure ulvöhamn rogenstugan stokmarknes ms nordnorge landsort kosteröarna filipstad nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund järnvägsstation grebbestad tävling sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol enköping öresundsbron lilla edet abiskojaure sylarnas fjällstation sørfjorden rørvik ms lofoten besök lårdal gagnef sandarne storerikvollen tarfala molde hogga rättvik pitsundsbron treriksröset årjäng torvik söderöra båtresa kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta ekenäs siljan skellefteå surahammar hedenäset norrsken lilla bommen brasa porsgrunn vålåstugan storklubben fåglar katterjåkk hunddalshytta akkajaure ven luleälven påsk säffle kanal skelleftehamn hjälmaren bjuröklubb omniaugn fjällstugan lunndörren padjelantaleden kinda kanal övertorneå stegeborg sickla kanal hus berg luleå svan arvika piteå friluftsfrämjandet kebnats gräddö kvikkjokk bil herøya åbo tornedalen karlsborg katterat herøyakanalen lörudden spår skåre e45 uppsala bergs slussar låktatjåkko vikingaleden nordre älv öregrund örebro motala kallt tunnel fårö muddus nationalpark norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen bergslagskanalen abisko räls våfflor mora björkliden göta älv mälaren båttrailer mem dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa båttransport sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma fika kapell blåsigt bilfärja svenska turistföreningen fjällvandring vandring tåg sommar skärgård göta kanal fjällstuga vinter gotland norge cykeltur sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland kanal hamn fjällen turskidor bro mat stuga kiruna vänern malmbanan buss stockholm höst ritsem finland kyrka haparanda trollhätte kanal pappa danmark snö bornholm visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien laponia raukar järnväg gällivare borensberg öland notodden skåne töre kraftverk byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan bottenviken töreboda glesbygd m/s langas kalmar hotell muséum sölvesborg hjälmare kanal sjösjuka lurö stora luleälven akvedukt friluftsliv gråsjälören ofotbanen hallands väderö ulvön jämtland riksgränsen varberg torneträsk telemarkskanalen holmöarna dalen säffle glödkaka borenshult söderhamn natt hudiksvall tjäktja löran narvik vadstena järnäshamn stensdalsstugan frierfjorden hammarby sjöstad m/s storlule roslagen östersund hisingen slada hamn sulvik alesjaure utö natur höga kusten järnäsklubb lkab slite holmön åland hammarbyslussen stora sjöfallet havila holding as östen höglekardalen münchen akkerhaugen berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken løveid vadsø nedre soppero y1 storlien modelljärnväg vittangi ms fram sillebotten kallblodig strömsundskanalen sälka jukkasjärvi nordön sigtuna mormor bengtsfors tarfala fjällstuga glass österdalälven vrangfoss smögen fjällåsen nesna dals långed lisas stuga ubåt norrkrog tällberg åkers kanal scania lena philipsson väg grövelsjön blåbär kullen får vindkraftpark kreosot åsensbruk torneälv arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with ärr nössemark hävlingsstugorna örnsköldsvik cáihnavággihytta ljugarn ms trollfjord köpmannebro stora le blogg igelkott paurohytta kalixfors mariehamn havøysund hurtigruten kolbäcksån fjellbu farled kobba klintar naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen väddö kanal torn blåkulla köping änonjalme lennartsfors storsteinshytta vätö falun eidsfoss yxlan kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta doft signebyn nedalshytta bandaksli örsundsbro lofoten äventyr vistasstugan söderköping båttunnel smöghålet kaitum ørnes långbron skarvruet härnösand gråda strömstad killingi avgaser håverud bjørnfjell hemsön skog naturreservat klintehamn norrtåg lukt vålådalen dalslands kanal fjällstugan storrödtjärn norrköping storfors flygresa finnsnes granhult inlandsbanan frantsebu södertälje bjurbäcken gotlandsruss kumlinge bergfors åmål otteid snurijåkkåtan baugebua bergslagen bästeträsk hamar hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen farled dalarna kviteseid skoghall dundret saltoluokta fjällstation bäckesta roddbåt väddö bmw welt skotfoss norröra vardø ålesund gustavsfors dnt pitsundet borlänge kjeldal mariefred geiranger östra silen padda gävle lap dånalds e10 lidköping lasse åberg rc6 krokfors harrå boden dälälven stenungssund sjisjka sandnessjøen nallostugan bruksvallarna vaverön helsingör järlasjön saab robert gustafsson gränsleden tänndalen dragets kanal daglösen nord-koster vindkraftverk trollfjorden dalsland torneå jokkmokk prästbäcken grotta ms polarlys ånimmen dals-ed oxelösund viken kor linköping nakeri snäcke kanal foxen lappjordhytta bmw kalixforsbron rimforsa hammerfest fjord torshälla kanal ängesön tyskland ulefoss karlstad
Jo det är fint att se Sommarsverige ifrån en båt! I Mälaren har jag inte åkt så mycket ännu, men det ska bli mera av det då jag tänkte åka Strömsholms kanal ut till Mälaren och sedan fortsätta till Örebro i Hjälmaren via Hälmare kanal och sedan fortsättaa tillbaka till Mälaren via Hjälmare kanal igen och sedan åka upp mot Uppsala för att sedan lämna Mälaren och fortsätta ut i havet i Stockholm eller Södertälje och sedan sikta på Göta kanal och följa den till Kinda kanal och sedan följa Kinda kanal till dess ände. Vi får se om den resan blir av i år eller ett annat år och åt vilket håll som jag väljer att genomföra den, men något år är tanken att den turen ska bli av.
/Fredrik Tysk
19 januari 2018 20:16:31