Den gamla Kalixforsbron slapp rivning.

Kalixforsbron.

Cirka 15 kilometer söder om Kiruna i riktning mot Gällivare längs Malmbanan så finns en by som heter Kalixforsbron, som lär ha fått sitt namn från den bro som finns invid byn med samma namn. Byn ligger invid Kalixälven som delar byn i två delar, även om de flesta husen ligger på älvens södra sida. Älven är också gränsen mellan de båda kommunerna Gällivare och Kiruna, vilket innebär att större delen av byn ligger i Gällivare kommun, även om landvägen till Gällivares centrala delar är lång och går genom de mer centrala delarna av Kiruna, då landsvägen och järnvägen följer olika sträckningar. Förr i tiden lär även persontågen ha gjort uppehåll vid den lilla byn, men de uppehållen är slopade sedan många år tillbaka. Vid byn finns en gammal järnvägsbro som sedan 1980-talet är ersatt av en ny järnvägsbro vid sidan om den gamla bron. Den gamla bron som man låtit behålla används numera sedan en tid tillbaka som vägbro för de som ska till byn på södra sidan av älven, då det inte finns någon annan väg dit. Men i slutet av förra året hotades den gamla bron av rivning om ingen ville ta över ansvaret för bron från Trafikverket som inte ansåg att det var deras uppgift att förvalta bron. Det hela ledde till reportage i såväl lokala som i mer rikstäckande nyhetsmedier i form av både tidningsreportage, radioinslag och TV-inslag. Detta eftersom att flera hushåll i den södra delen av byn riskerade att bli av med sin vägförbindelse och isoleras på den södra sidan av älven om man inte skulle kunna lösa situationen på något sätt.

Har är exempelvis några äldre länkar om bron som då riskerade rivning:

SVT, om bron som riskerade rivning.
Sveriges Radio, om bron som riskerade rivning.
Diskussion om bron på forumet Postvagnen, som Svenska Järnvägsklubben driver.

Men lyckligtvis så kom man fram till en lösning där Kiruna och Gällivare kommuner tar över underhållsansvaret för bron. Men innan bron överlämnas till dem så håller man på med målning av bron, samt att man rivit bort den gamla körbanan på bron, som gissningsvis lär ha varit i behov av ett utbyte.

Det var för övrigt inte heller mer än bara ett par år sedan som man byggde en bevakad järnvägsövergång med bommar vid den väg som korsar järnvägen söder om älven och leder till ett antal hus. Tidigare hade det alltså bara varit en obevakad övergång vid denna väg, som alltså är den vägen som innan den når fram till järnvägsövergången alltså först korsar den gamla Kalixforsbron.

Se länken här, hos Trafikverket för mer information.

Det finns för övrigt även en Facebookgrupp sedan en tid tillbaka med syfte att rädda bron, så det visar på att bron lär ha varit hotad sedan en tid tillbaka, så hotet lär knappast ha kommit som en blixt från en klarblå himmel i höstas. Se denna länk.

Eftersom att den nya järnvägsbron ligger strax bredvid den gamla brons läge så innebar det naturligtvis en liten linjeomläggning av järnvägen på platsen då den nya järnvägsbron öppnades på 1980-talet. För att komma fram till den gamla bron med bil (om man kommer från Kiruna) så åker man först under den nya järnvägsbron innan man kommer upp på den gamla banvallen där man kan välja att svänga höger ut mot den gamla bron eller vänster, där man kan följa den gamla banvallen i ett par hundra meter fram till några gårdar.

För tillfället är bron till viss del inplastad och försedd med byggnadsställningar, så jag passade på att ta en cykeltur dit för att ta några bilder på den under natten mot den 10:e juli 2017.

Under min cykeltur till platsen så följde jag delvis den gamla banvallen som fram till 2012 var järnvägen mellan Råtsi och Kiruna, men som numera ersatts av en ny sträckning till följd av att marken under där järnvägen gick har blivit påverkad av gruvbrytningen i Kiruna. Längs den gamla banvallen som jag delvis följde bestod markytan numera av växelvis mycket sand och andra stunder grovt makadam, vilket inte var någon perfekt cykelväg. Att man dessutom rivit trummor/broar över små bäckar gjorde också att det var ett par små bäckar som man fick korsa. Men lite konstigt var det allt att tänka på att bara för fem år sedan har jag själv kört tåg på denna plats som numera bara bestod av sand och makadam.

/Fredrik

Kommentera gärna:

  • Jennie • 4 augusti 2017 19:09:39
    Vackra bilder, minns här stannade vi alltid , före vi gick till sirkajärvi . Älven var blandad av skräck samtidigt fachinerande.
  • Tackar!

    /Fredrik Tysk

    8 augusti 2017 14:11:13

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

Allmänt
blogglista.se