Så kom båten äntligen upp på land.
När jag var ute och åkte med båten under min långa resa under våren och försommaren, så fick jag ju pumpa ur en del vatten ur båtens skrov med några dagars mellanrum, då det visade sig att det kom in lite vatten i båten. Så efter att båten stått ett antal veckor i Haparandatrakten så tänkte jag att det nog var bäst att åka och titta till båten och se så att det inte kommit in en massa vatten i båten så att den börjat på att sjunka eller rent av redan sjunkit, så det var med en viss nervositet som jag tog bussen ner från Kiruna till båten i utkanten av Haparanda efter att inte sett båten på länge. Men när jag väl kom fram till båten så visade det sig att det knappt fanns något vatten alls att pumpa ut från dess skrov, så antagligen verkar det framförallt vara när man kör båten, alternativt när motorn är igång som det kommer in lite vatten i skrovet. Så det var med en lättnad jag kunde konstatera att båten flöt fint där den låg i hamnen. Så när jag var vid båten övernattade jag en natt i båten (även om jag inte åkte något med den, utan bara startade upp den en stund) innan jag tog bussen hem till Kiruna igen under nästkommande morgon, då jag även passade på att ta hem ytterligare några prylar från båten.
Men sedan började det ju bli vinter och båten behövde ju komma upp på land för att inte frysa sönder, så jag tittade på ”Blocket.se” om jag skulle finna någon begagnad och lämplig båttrailer till båten och jag kollade även med några som sålde nya båttrailers om de skulle kunna ha någon lämplig trailer till min båt som ju är ens sorts kölbåt. Tillslut föll valet på att köpa en norsk nytillverkad båttrailer som skulle anpassas till båten för att den skulle fungera till båten. Så jag beställde en sådan, som dock visade sig komma lite senare än vad först återförsäljaren trodde. Att det blev en sprillans ny båttrailer och inte en begagnad båttrailer berodde till viss del på att jag tidigare haft en något äldre (men inte så värst gammal) båttrailer till en annan båt och den visade sig vålla en massa problem, då dess hjul stod snett, liksom såväl bromsar som hjullager krånglade.
Jag som inte ens har någon bil för tillfället gjorde så att jag istället åkte tåg söderut ner till mina föräldrar i Dalarna inför en ledigvecka i oktober. Där passade jag på att bland annat hälsa på mina föräldrar, och sedan var tanken att jag och mina föräldrar skulle ta deras bil norrut för att hämta upp den båttrailer som jag beställt och som skulle komma till Kramfors. Efter det planerade stoppet i Kramfors så var tanken att fortsätta upp till Haparanda för att där dra upp båten på land. Slutligen var tanken att jag skulle fortsätta med tåg eller buss till Kiruna och mina föräldrar skulle fortsätta hemåt Dalarna igen med bilen. Men medan jag var nere i Dalarna fick jag veta att båttrailern blivit lite försenad så jag skulle inte hinna med att dra upp båten innan min ledighet var slut. Så det blev till att boka flygbiljett för mig, så att jag tog mig hem till Kiruna och sedan när jag hade en ledig helg ett par veckor senare så fick det bli ett nytt försök att få upp båten på land.
Så efter att jag varit hemma i norr i någon vecka, så flög jag söderut igen och besökte mina föräldrar i Dalarna ännu en gång. Nu gjorde vi som vi tänkt att göra ett par veckor tidigare, nämligen att vi tog deras bil upp till Kramfors och hämtade båttrailern där, sedan fortsatte vi upp till Haparanda och drog upp båten på land och förberedde den inför vintern. Detta gjorde vi alltså under den sista helgen i oktober, så det var visst bara min båt och någon enstaka liten båt kvar i vattnet i hamnen där den låg. Lite förvånad blev jag dock, då vi upptäckte att det var is på havsvattnet i den lilla hamnviken när vi skulle dra upp båten, det hade jag liksom inte räknat med, och en man som vi träffade i hamnen sa dessutom att det varit ännu mera is i hamnen ett tag tidigare. Min pappa hade med sig en yxa och jag trodde då inte att vi skulle få nytta av den för att hugga i isen, men faktum var att det var så mycket is i vattnet att man kunde hugga i isen för att göra en ränna för båten på sina ställen. Men det var ju inte så värst tjock is, så det hade antagligen gått att gunga fram båten för att knäcka isen också, men nu när yxan var med så fick den i alla fall komma till användning.
Ett av orosmomenten var huruvida det skulle gå att få upp båttrailern med båten lastad på båttrailern upp för den lilla sjösättningsrampen med grusunderlag, som tack och lov varken var klädd av snö eller is. Men det visade sig gå riktigt fint, och inte vara några problem alls. Däremot så stötte vi på ett annat problem, nämligen att båten inte passade så bra på båttrailern, trots att tillverkaren av båttrailern hade försökt att anpassa båttrailern efter båten, efter att jag skickat bilder på båtens skrov till båttrailertillverkaren. Tyvärr så gjorde detta att vi fick ta i med en del våld för att få upp båten på trailern, då den inte kunde rulla upp på trailern små hjul på det sätt som var tanken. Men jag har kontaktat återförsäljaren av båttrailern, så det ska nog bli en lösning på problemet framåt vårkanten, så att det ändras lite på båttrailern så att den ska kunna passa bra till båten. Det är ju så att under kommande år så vill jag ju kunna dra båten på vägen en del för att kunna lägga båten i några olika sjöar och kunna åka med båten i några fler kanaler i södra delarna av Sverige och Norge, också skulle jag även vilja kunna ha båten lite närmare min bostad för att kunna fixa med båten på min fritid, så därför är det ju viktigt att båten och båttrailern fungerar bra tillsammans så att jag kan använda ekipaget som min tanke var då jag beställde båttrailern.
Hur som helst är i alla fall båten på land nu, och efter att båten kommit upp på land så kunde mina föräldrar fortsätta hem med bilen och jag tog istället tåget hem till mig i Kiruna. Det hela resulterade ju i en helgutflykt med ett par hotellövernattningar för mig och mina föräldrar, så det blev lite nytta förenat med nöje.
Jag är ju ofta väldigt tidigt ute, alternativt väldigt sent ute, när det gäller olika sysslor som är lite säsongsberoende, som exempelvis brukar jag vara ute och åka skidor då precis den första snön har kommit, alternativt då det knappt finns någon snö kvar. Likaså blev det med mig och båtlivet i år, nämligen att jag var ute bland de första med båten i våras, då det knappt var några gästhamnar med tillhörande faschiliter som hade öppnat, och sedan var jag bland de sista att få upp båten ur vattnet, då det till och med hade hunnit komma en liten isskorpa på vattnet. Men under juli, augusti och september var jag liksom inte ute en enda gång med båten, vilket delvis berodde på att båten är cirka 35 mil ifrån min bostad och att jag inte har någon bil för tillfället, så det har ju varit lite besvärligt att ta sig till och från båten.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs 1957 bergsbana blå lagunen timsälven sitashytta västerås kainulasjärvi tromsø museum lojsta hed asphyttan gautelishytta hävlingen skaulo risøyhamn linköping kor viken arkö rogen upperud ms polarlys grotta prästbäcken myr seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys möja mölle vaverön bruksvallarna nallostugan sandnessjøen hållplats sotekanalen gunnekleivfjorden svartsundsrännan helags fjällstation vistasdalen trondheim ms kong harald kungsängen bandak ljungsbro hund pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa pitsundet dnt gustavsfors ålesund vardø bodskäret nordkalottleden slott anaris dressin bergen mehamn arboga blå jungfrun runn norddalen fagersta töcksfors hurtigruten as lotshus borgholm göteborgsvarvet tjeckien holmsund hallstahammar banvall øksfjord hamar bästeträsk bergslagen skoaddejávrehytta umeå strömsholms kanal ed fröskog ms vesterålen hycklinge regnbåge hukejaure kalix beisfjord mellerud sortland ms roald amundsen häst skog hemsön bjørnfjell håverud avgaser norrtåg klintehamn naturreservat gråda härnösand skarvruet långbron ørnes ms nordkapp strömma kanal höganäs söderköping vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen avesta vistas kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro bandaksli roxen blåhammaren renar lannavaara historia bålsta mariestad svappavaara bmw muséet anarsisstugan ångtåg måløy båtsfjord yxlan eidsfoss falun väddö kanal arådalen östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum blidö orsasjön fjellbu kolbäcksån hurtigruten havøysund kobba klintar farled paurohytta igelkott blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum forsvik sträcknäsholmen längdskidor stordalsstua rallarvägen nilivaara harstad horn knappforsen arkösund torneälv åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen blåbär grövelsjön väg lena philipsson scania vindkraftpark får kullen tällberg norrkrog ubåt lisas stuga dals långed nesna järnvägsstation grebbestad abiskojaure sylarnas fjällstation sørfjorden rørvik ms lofoten enköping öresundsbron lilla edet sandarne storerikvollen tarfala molde sigtuna nordön jukkasjärvi modelljärnväg storlien y1 nedre soppero vadsø vittangi rönnskärsverken torshälla holmerudsfors florø berlevåg løveid skellefteå surahammar hedenäset norrsken ekenäs siljan hammarbyslussen lilla bommen vålåstugan porsgrunn lkab järnäsklubb fåglar hunddalshytta akkajaure utö luleälven slada hamn skelleftehamn säffle kanal roslagen m/s storlule hammarby sjöstad omniaugn stensdalsstugan järnäshamn kinda kanal stegeborg löran sickla kanal berg luleå söderhamn borenshult glödkaka arvika säffle holmöarna dalen telemarkskanalen herøya riksgränsen jämtland ulvön karlsborg hallands väderö lörudden spår akvedukt stora luleälven bergs slussar låktatjåkko lurö hotell vikingaleden nordre älv motala örebro kallt tunnel bottenviken fårö trollhättan vägen västerut kalixälven laxforsen kraftverk abisko räls våfflor notodden björkliden gällivare mälaren båttrailer mem dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma fika kyrka blåsigt bilfärja svenska turistföreningen fjällvandring vandring tåg vänern skärgård göta kanal fjällstuga vinter gotland norge cykeltur sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland kanal hamn fjällen turskidor bro mat stuga kiruna sommar malmbanan buss stockholm höst ritsem finland kapell haparanda trollhätte kanal pappa danmark snö båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien laponia raukar järnväg göta älv borensberg öland mora skåne töre bergslagskanalen byar göteborg rønne nikkaluokta norsholm muddus nationalpark töreboda glesbygd kalmar m/s langas muséum sölvesborg hjälmare kanal öregrund uppsala sjösjuka skåre e45 friluftsliv gråsjälören herøyakanalen ofotbanen katterat åbo tornedalen varberg bil torneträsk kvikkjokk gräddö kebnats friluftsfrämjandet piteå svan natt hudiksvall tjäktja hus narvik vadstena övertorneå frierfjorden padjelantaleden fjällstugan lunndörren hjälmaren bjuröklubb hisingen östersund sulvik påsk ven alesjaure natur höga kusten katterjåkk slite storklubben åland holmön brasa münchen akkerhaugen stora sjöfallet havila holding as östen höglekardalen båtresa söderöra vaisaluokta risudden arvidsjaur kyrkkåta rättvik hogga torvik årjäng treriksröset pitsundsbron gagnef lårdal besök ms fram sillebotten kallblodig strömsundskanalen sälka vrangfoss smögen fjällåsen mormor bengtsfors tarfala fjällstuga glass österdalälven åkers kanal ms midnatsol lucia vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling filipstad kosteröarna landsort ms nordnorge stamsund hällristningar tjäktja fjällstuga nynäshamn karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure ljugarn ms trollfjord ärr nössemark hävlingsstugorna örnsköldsvik cáihnavággihytta kalixfors mariehamn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal prag otterbäcken fartyg 1958 bilskrot storulvån torn blåkulla köping kjøllefjord luppio strömsholm skellefteälven kloster padjelanta nationalpark simrishamn strängnäs änonjalme lennartsfors storsteinshytta vätö leksand norsjø saltsjöbaden kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic uddevalla ädnamvaara doft signebyn nedalshytta båttunnel smöghålet kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren västerdalälven strömstad killingi 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö singi karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen svolvær unna allakasstugan skedbrostugan nyköping storfors flygresa lukt vålådalen dalslands kanal fjällstugan storrödtjärn norrköping bjurbäcken gotlandsruss kumlinge finnsnes granhult inlandsbanan frantsebu södertälje europa lunde kristinehamn bergfors åmål otteid snurijåkkåtan baugebua farled dalarna kviteseid skoghall honningsvåg ställverk västerbotten vårvinter bmw welt skotfoss norröra dundret saltoluokta fjällstation bäckesta roddbåt väddö borlänge kjeldal mariefred akka fjällstuga övre soppero motorvagn gåsenstugorna boren e10 lidköping lasse åberg geiranger östra silen padda gävle lap dånalds stenungssund sjisjka rc6 krokfors harrå boden dälälven helsingör järlasjön nordnorge laxsjön frusen högakustenbron daglösen nord-koster vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen dragets kanal hjulångare svinesundsbron sandhamn trollfjorden dalsland torneå jokkmokk lungsund idefjorden ms spitsbergen ånimmen dals-ed oxelösund bmw kalixforsbron rimforsa nakeri snäcke kanal foxen lappjordhytta tyskland ulefoss karlstad hammerfest fjord torshälla kanal ängesön