Så kom båten äntligen upp på land.
När jag var ute och åkte med båten under min långa resa under våren och försommaren, så fick jag ju pumpa ur en del vatten ur båtens skrov med några dagars mellanrum, då det visade sig att det kom in lite vatten i båten. Så efter att båten stått ett antal veckor i Haparandatrakten så tänkte jag att det nog var bäst att åka och titta till båten och se så att det inte kommit in en massa vatten i båten så att den börjat på att sjunka eller rent av redan sjunkit, så det var med en viss nervositet som jag tog bussen ner från Kiruna till båten i utkanten av Haparanda efter att inte sett båten på länge. Men när jag väl kom fram till båten så visade det sig att det knappt fanns något vatten alls att pumpa ut från dess skrov, så antagligen verkar det framförallt vara när man kör båten, alternativt när motorn är igång som det kommer in lite vatten i skrovet. Så det var med en lättnad jag kunde konstatera att båten flöt fint där den låg i hamnen. Så när jag var vid båten övernattade jag en natt i båten (även om jag inte åkte något med den, utan bara startade upp den en stund) innan jag tog bussen hem till Kiruna igen under nästkommande morgon, då jag även passade på att ta hem ytterligare några prylar från båten.
Men sedan började det ju bli vinter och båten behövde ju komma upp på land för att inte frysa sönder, så jag tittade på ”Blocket.se” om jag skulle finna någon begagnad och lämplig båttrailer till båten och jag kollade även med några som sålde nya båttrailers om de skulle kunna ha någon lämplig trailer till min båt som ju är ens sorts kölbåt. Tillslut föll valet på att köpa en norsk nytillverkad båttrailer som skulle anpassas till båten för att den skulle fungera till båten. Så jag beställde en sådan, som dock visade sig komma lite senare än vad först återförsäljaren trodde. Att det blev en sprillans ny båttrailer och inte en begagnad båttrailer berodde till viss del på att jag tidigare haft en något äldre (men inte så värst gammal) båttrailer till en annan båt och den visade sig vålla en massa problem, då dess hjul stod snett, liksom såväl bromsar som hjullager krånglade.
Jag som inte ens har någon bil för tillfället gjorde så att jag istället åkte tåg söderut ner till mina föräldrar i Dalarna inför en ledigvecka i oktober. Där passade jag på att bland annat hälsa på mina föräldrar, och sedan var tanken att jag och mina föräldrar skulle ta deras bil norrut för att hämta upp den båttrailer som jag beställt och som skulle komma till Kramfors. Efter det planerade stoppet i Kramfors så var tanken att fortsätta upp till Haparanda för att där dra upp båten på land. Slutligen var tanken att jag skulle fortsätta med tåg eller buss till Kiruna och mina föräldrar skulle fortsätta hemåt Dalarna igen med bilen. Men medan jag var nere i Dalarna fick jag veta att båttrailern blivit lite försenad så jag skulle inte hinna med att dra upp båten innan min ledighet var slut. Så det blev till att boka flygbiljett för mig, så att jag tog mig hem till Kiruna och sedan när jag hade en ledig helg ett par veckor senare så fick det bli ett nytt försök att få upp båten på land.
Så efter att jag varit hemma i norr i någon vecka, så flög jag söderut igen och besökte mina föräldrar i Dalarna ännu en gång. Nu gjorde vi som vi tänkt att göra ett par veckor tidigare, nämligen att vi tog deras bil upp till Kramfors och hämtade båttrailern där, sedan fortsatte vi upp till Haparanda och drog upp båten på land och förberedde den inför vintern. Detta gjorde vi alltså under den sista helgen i oktober, så det var visst bara min båt och någon enstaka liten båt kvar i vattnet i hamnen där den låg. Lite förvånad blev jag dock, då vi upptäckte att det var is på havsvattnet i den lilla hamnviken när vi skulle dra upp båten, det hade jag liksom inte räknat med, och en man som vi träffade i hamnen sa dessutom att det varit ännu mera is i hamnen ett tag tidigare. Min pappa hade med sig en yxa och jag trodde då inte att vi skulle få nytta av den för att hugga i isen, men faktum var att det var så mycket is i vattnet att man kunde hugga i isen för att göra en ränna för båten på sina ställen. Men det var ju inte så värst tjock is, så det hade antagligen gått att gunga fram båten för att knäcka isen också, men nu när yxan var med så fick den i alla fall komma till användning.
Ett av orosmomenten var huruvida det skulle gå att få upp båttrailern med båten lastad på båttrailern upp för den lilla sjösättningsrampen med grusunderlag, som tack och lov varken var klädd av snö eller is. Men det visade sig gå riktigt fint, och inte vara några problem alls. Däremot så stötte vi på ett annat problem, nämligen att båten inte passade så bra på båttrailern, trots att tillverkaren av båttrailern hade försökt att anpassa båttrailern efter båten, efter att jag skickat bilder på båtens skrov till båttrailertillverkaren. Tyvärr så gjorde detta att vi fick ta i med en del våld för att få upp båten på trailern, då den inte kunde rulla upp på trailern små hjul på det sätt som var tanken. Men jag har kontaktat återförsäljaren av båttrailern, så det ska nog bli en lösning på problemet framåt vårkanten, så att det ändras lite på båttrailern så att den ska kunna passa bra till båten. Det är ju så att under kommande år så vill jag ju kunna dra båten på vägen en del för att kunna lägga båten i några olika sjöar och kunna åka med båten i några fler kanaler i södra delarna av Sverige och Norge, också skulle jag även vilja kunna ha båten lite närmare min bostad för att kunna fixa med båten på min fritid, så därför är det ju viktigt att båten och båttrailern fungerar bra tillsammans så att jag kan använda ekipaget som min tanke var då jag beställde båttrailern.
Hur som helst är i alla fall båten på land nu, och efter att båten kommit upp på land så kunde mina föräldrar fortsätta hem med bilen och jag tog istället tåget hem till mig i Kiruna. Det hela resulterade ju i en helgutflykt med ett par hotellövernattningar för mig och mina föräldrar, så det blev lite nytta förenat med nöje.
Jag är ju ofta väldigt tidigt ute, alternativt väldigt sent ute, när det gäller olika sysslor som är lite säsongsberoende, som exempelvis brukar jag vara ute och åka skidor då precis den första snön har kommit, alternativt då det knappt finns någon snö kvar. Likaså blev det med mig och båtlivet i år, nämligen att jag var ute bland de första med båten i våras, då det knappt var några gästhamnar med tillhörande faschiliter som hade öppnat, och sedan var jag bland de sista att få upp båten ur vattnet, då det till och med hade hunnit komma en liten isskorpa på vattnet. Men under juli, augusti och september var jag liksom inte ute en enda gång med båten, vilket delvis berodde på att båten är cirka 35 mil ifrån min bostad och att jag inte har någon bil för tillfället, så det har ju varit lite besvärligt att ta sig till och från båten.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.
- Några sommarveckor med båt på Dalslands kanal.
- Då var samtliga av Svenska Turistföreningens bemannade fjällstugor besökta, och även Lisas stuga i …
- Mina senaste turer till Låktatjåkko fjällstation och ett besök i Storsteinshytta.
- Efter tredje försöket tog jag mig äntligen genom Strömsholms kanal, om än bara åt ett håll.
Senaste kommentarer
-
Marie Rydén » Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017.: ”Kul resa med verklig upptäckarglädje! Smart att ha med en cykel för ökad räckvid..”
-
Lina » En vandring från Narvik till Katterjåkk via Beisfjord, Hunddalshytta, Katterat och Bjørnfjell.: ”Hej! Tack för fin text! Vi funderar på att gå från Katterat till Narvik nu i jul..”
-
OVE NORDSTRÖM » Fjällräven Classic, Nikkaluokta-Abisko, 11 mil på under 38 timmar.: ”Tack för intressant läsning och otroligt snsbbt vandrat. En fundering, är det nå..”
-
Brian Smart » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Excellent photography but I need to ask my Swedish friends to translate”
-
Viktoria » 38 mil på skidor genom Jämtlandsfjällen med omnejd.: ”Kommer du i håg Nedalhyttan vad det fanns för värmekälla där då det är obemanna..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
strömsholms kanal ed fröskog ms vesterålen gotlandsruss skoaddejávrehytta umeå fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt flygresa hukejaure kalix bjørnfjell håverud avgaser norrtåg naturreservat nyköping skarvruet långbron ørnes ms nordkapp höganäs härnösand fjälllstugan fältjägaren billingsfors brønnøysund kaitum falsterbokanalen söderköping vistas kristiansund ms fridtjof nansen berg pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes svappavaara roxen anarsisstugan ångtåg måløy båtsfjord simrishamn bmw muséet vätö strömsholm luppio kjøllefjord blidö torn väddö kanal kolbäcksån hurtigruten havøysund kobba klintar fjellbu blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum kalixfors södertälje kanal pålnostugan rallarvägen nilivaara harstad ljugarn längdskidor stordalsstua värmland stokmarknes ms richard with sälar sitasjaure ulvöhamn grövelsjön väg lena philipsson scania vindkraftpark kullen blåbär ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol tävling sundsvall sylarnas fjällstation sørfjorden rørvik ms lofoten öresundsbron abiskojaure storerikvollen tarfala sillebotten ms fram jukkasjärvi sandarne storlien y1 nedre soppero vadsø modelljärnväg pitsundsbron kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra rönnskärsverken surahammar hedenäset norrsken münchen skellefteå båstnäs 1957 bergsbana tyskland hammarbyslussen jämtlandsfjällen foxen snäcke kanal nakeri lojsta hed bmw lappjordhytta dals-ed ånimmen ms spitsbergen viken oxelösund dalsland trollfjorden ms polarlys hjulångare arkö tänndalen gränsleden robert gustafsson saab vindkraftverk myr seskaröbron frusen laxsjön nordnorge helsingör högakustenbron harrå krokfors rc6 sjisjka boden padda östra silen geiranger gustavsberg lap dånalds gävle dnt gustavsfors ålesund vardø nordkalottleden pitsundet roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret blå jungfrun bmw welt väddö västerbotten ställverk honningsvåg borgholm tjeckien vårvinter otteid åmål bergfors bästeträsk baugebua holmsund padjelantaleden övertorneå järnäshamn narvik stegeborg löran tjäktja luleå söderhamn friluftsfrämjandet mora kvikkjokk holmöarna bil riksgränsen jämtland katterat ofotbanen spår lörudden e45 skåre båttransport sjösjuka muséum öregrund kalmar lilla bommen åland holmön slite båttrailer fåglar hunddalshytta höga kusten sjötorp utö trollhättan norsholm påsk östersund m/s storlule bjuröklubb omniaugn fyr räls töre skåne öland vänern göta älv glesbygd fårö nikkaluokta rønne dalarna kiruna kommun trollhätte kanal lickershamn bornholm järnväg laponia vuono fiskehamn haparanda stockholm kapell snö fjällstation höst finland ritsem vandring tåg fjällvandring skärgård stuga bro norge turskidor gotland cykeltur vår norrland båt semester havet norrbotten lappland fjällen hamn sluss vinter fjällstuga mat buss kiruna malmbanan göta kanal blåsigt svenska turistföreningen bilfärja danmark kanal fika sommar mamma pappa raukar kyrka visby torneälven tält göteborg kalixälven vägen västerut bottenviken muddus nationalpark kallt gällivare björkliden våfflor fjäderholmarna abisko byar laxforsen fjällstugan lunndörren roslagen skelleftehamn slada hamn luleälven alesjaure ven natur akkajaure töreboda järnäsklubb katterjåkk storklubben lkab mälaren vålåstugan brasa m/s langas borensberg sölvesborg låktatjåkko akvedukt stora luleälven gråsjälören friluftsliv hallands väderö ulvön åbo tornedalen varberg torneträsk gräddö kebnats piteå glödkaka svan hudiksvall natt hus kraftverk vadstena vättern stensdalsstugan snurijåkkåtan hammarby sjöstad europa hamar øksfjord banvall hallstahammar norddalen göteborgsvarvet lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta slott hisingen norröra mehamn bergen dressin anaris boren bodskäret akka fjällstuga övre soppero motorvagn gåsenstugorna ljungsbro e10 ms finnmarken lainioälven pältsa hund svartsundsrännan ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation mem hållplats sandnessjøen nallostugan bruksvallarna dragets kanal mölle ms nordlys bodø mustadfors goldahytta torneå jokkmokk grotta tunnel upperud rogen gautelishytta kor risøyhamn skaulo hävlingen sitashytta kalixforsbron museum tromsø kainulasjärvi västerås ängesön lossihytta blå lagunen hammerfest fjord torshälla kanal motala stora sjöfallet havila holding as östen höglekardalen nordre älv berlevåg florø holmerudsfors torshälla hotell bergs slussar vittangi torvik årjäng treriksröset strömsundskanalen sälka besök molde resa kallblodig glass lilla edet fjällåsen mormor bengtsfors tarfala fjällstuga ubåt norrkrog järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga nynäshamn karlsborg får ms nordnorge stamsund hällristningar tjäktja fjällstuga torneälv arkösund karlsborgs fästning hoburgsgubben kreosot åsensbruk rogenstugan örnsköldsvik cáihnavággihytta ms trollfjord ärr nössemark hävlingsstugorna igelkott paurohytta mariehamn skjervøy karungi smedjebacken storulvån prag fartyg 1958 bilskrot skellefteälven kloster blåkulla naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen borenshult padjelanta nationalpark yxlan änonjalme lennartsfors storsteinshytta pite havsbad fjällräven classic saltsjöbaden historia lannavaara renar blåhammaren ädnamvaara doft signebyn nedalshytta vänersborg gotska sandön lofoten äventyr vistasstugan seskarö singi killingi 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga hemsön skog klintehamn ms nordstjernen svolvær unna allakasstugan skedbrostugan norrköping häst ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord frantsebu södertälje regnbåge kumlinge finnsnes granhult inlandsbanan