Så kom båten äntligen upp på land.
När jag var ute och åkte med båten under min långa resa under våren och försommaren, så fick jag ju pumpa ur en del vatten ur båtens skrov med några dagars mellanrum, då det visade sig att det kom in lite vatten i båten. Så efter att båten stått ett antal veckor i Haparandatrakten så tänkte jag att det nog var bäst att åka och titta till båten och se så att det inte kommit in en massa vatten i båten så att den börjat på att sjunka eller rent av redan sjunkit, så det var med en viss nervositet som jag tog bussen ner från Kiruna till båten i utkanten av Haparanda efter att inte sett båten på länge. Men när jag väl kom fram till båten så visade det sig att det knappt fanns något vatten alls att pumpa ut från dess skrov, så antagligen verkar det framförallt vara när man kör båten, alternativt när motorn är igång som det kommer in lite vatten i skrovet. Så det var med en lättnad jag kunde konstatera att båten flöt fint där den låg i hamnen. Så när jag var vid båten övernattade jag en natt i båten (även om jag inte åkte något med den, utan bara startade upp den en stund) innan jag tog bussen hem till Kiruna igen under nästkommande morgon, då jag även passade på att ta hem ytterligare några prylar från båten.
Men sedan började det ju bli vinter och båten behövde ju komma upp på land för att inte frysa sönder, så jag tittade på ”Blocket.se” om jag skulle finna någon begagnad och lämplig båttrailer till båten och jag kollade även med några som sålde nya båttrailers om de skulle kunna ha någon lämplig trailer till min båt som ju är ens sorts kölbåt. Tillslut föll valet på att köpa en norsk nytillverkad båttrailer som skulle anpassas till båten för att den skulle fungera till båten. Så jag beställde en sådan, som dock visade sig komma lite senare än vad först återförsäljaren trodde. Att det blev en sprillans ny båttrailer och inte en begagnad båttrailer berodde till viss del på att jag tidigare haft en något äldre (men inte så värst gammal) båttrailer till en annan båt och den visade sig vålla en massa problem, då dess hjul stod snett, liksom såväl bromsar som hjullager krånglade.
Jag som inte ens har någon bil för tillfället gjorde så att jag istället åkte tåg söderut ner till mina föräldrar i Dalarna inför en ledigvecka i oktober. Där passade jag på att bland annat hälsa på mina föräldrar, och sedan var tanken att jag och mina föräldrar skulle ta deras bil norrut för att hämta upp den båttrailer som jag beställt och som skulle komma till Kramfors. Efter det planerade stoppet i Kramfors så var tanken att fortsätta upp till Haparanda för att där dra upp båten på land. Slutligen var tanken att jag skulle fortsätta med tåg eller buss till Kiruna och mina föräldrar skulle fortsätta hemåt Dalarna igen med bilen. Men medan jag var nere i Dalarna fick jag veta att båttrailern blivit lite försenad så jag skulle inte hinna med att dra upp båten innan min ledighet var slut. Så det blev till att boka flygbiljett för mig, så att jag tog mig hem till Kiruna och sedan när jag hade en ledig helg ett par veckor senare så fick det bli ett nytt försök att få upp båten på land.
Så efter att jag varit hemma i norr i någon vecka, så flög jag söderut igen och besökte mina föräldrar i Dalarna ännu en gång. Nu gjorde vi som vi tänkt att göra ett par veckor tidigare, nämligen att vi tog deras bil upp till Kramfors och hämtade båttrailern där, sedan fortsatte vi upp till Haparanda och drog upp båten på land och förberedde den inför vintern. Detta gjorde vi alltså under den sista helgen i oktober, så det var visst bara min båt och någon enstaka liten båt kvar i vattnet i hamnen där den låg. Lite förvånad blev jag dock, då vi upptäckte att det var is på havsvattnet i den lilla hamnviken när vi skulle dra upp båten, det hade jag liksom inte räknat med, och en man som vi träffade i hamnen sa dessutom att det varit ännu mera is i hamnen ett tag tidigare. Min pappa hade med sig en yxa och jag trodde då inte att vi skulle få nytta av den för att hugga i isen, men faktum var att det var så mycket is i vattnet att man kunde hugga i isen för att göra en ränna för båten på sina ställen. Men det var ju inte så värst tjock is, så det hade antagligen gått att gunga fram båten för att knäcka isen också, men nu när yxan var med så fick den i alla fall komma till användning.
Ett av orosmomenten var huruvida det skulle gå att få upp båttrailern med båten lastad på båttrailern upp för den lilla sjösättningsrampen med grusunderlag, som tack och lov varken var klädd av snö eller is. Men det visade sig gå riktigt fint, och inte vara några problem alls. Däremot så stötte vi på ett annat problem, nämligen att båten inte passade så bra på båttrailern, trots att tillverkaren av båttrailern hade försökt att anpassa båttrailern efter båten, efter att jag skickat bilder på båtens skrov till båttrailertillverkaren. Tyvärr så gjorde detta att vi fick ta i med en del våld för att få upp båten på trailern, då den inte kunde rulla upp på trailern små hjul på det sätt som var tanken. Men jag har kontaktat återförsäljaren av båttrailern, så det ska nog bli en lösning på problemet framåt vårkanten, så att det ändras lite på båttrailern så att den ska kunna passa bra till båten. Det är ju så att under kommande år så vill jag ju kunna dra båten på vägen en del för att kunna lägga båten i några olika sjöar och kunna åka med båten i några fler kanaler i södra delarna av Sverige och Norge, också skulle jag även vilja kunna ha båten lite närmare min bostad för att kunna fixa med båten på min fritid, så därför är det ju viktigt att båten och båttrailern fungerar bra tillsammans så att jag kan använda ekipaget som min tanke var då jag beställde båttrailern.
Hur som helst är i alla fall båten på land nu, och efter att båten kommit upp på land så kunde mina föräldrar fortsätta hem med bilen och jag tog istället tåget hem till mig i Kiruna. Det hela resulterade ju i en helgutflykt med ett par hotellövernattningar för mig och mina föräldrar, så det blev lite nytta förenat med nöje.
Jag är ju ofta väldigt tidigt ute, alternativt väldigt sent ute, när det gäller olika sysslor som är lite säsongsberoende, som exempelvis brukar jag vara ute och åka skidor då precis den första snön har kommit, alternativt då det knappt finns någon snö kvar. Likaså blev det med mig och båtlivet i år, nämligen att jag var ute bland de första med båten i våras, då det knappt var några gästhamnar med tillhörande faschiliter som hade öppnat, och sedan var jag bland de sista att få upp båten ur vattnet, då det till och med hade hunnit komma en liten isskorpa på vattnet. Men under juli, augusti och september var jag liksom inte ute en enda gång med båten, vilket delvis berodde på att båten är cirka 35 mil ifrån min bostad och att jag inte har någon bil för tillfället, så det har ju varit lite besvärligt att ta sig till och från båten.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
sitasjaure ulvöhamn rogenstugan stokmarknes ms richard with hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge landsort kosteröarna filipstad sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg glass tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven sandarne storerikvollen tarfala molde sigtuna nordön jukkasjärvi sälka storlien y1 nedre soppero vadsø vittangi modelljärnväg kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra båtresa höglekardalen östen havila holding as stora sjöfallet akkerhaugen münchen ängesön torshälla kanal fjord hammerfest karlstad ulefoss tyskland lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri rimforsa kalixforsbron bmw oxelösund dals-ed ånimmen ms spitsbergen idefjorden lungsund jokkmokk torneå dalsland trollfjorden sandhamn svinesundsbron hjulångare dragets kanal tänndalen gränsleden robert gustafsson saab vindkraftverk nord-koster daglösen bruksvallarna nallostugan sandnessjøen hållplats sotekanalen gunnekleivfjorden svartsundsrännan helags fjällstation vistasdalen trondheim ms kong harald kungsängen bandak ljungsbro hund pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga mariefred kjeldal borlänge väddö roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss bmw welt vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna baugebua snurijåkkåtan otteid åmål bergfors kristinehamn lunde europa södertälje frantsebu inlandsbanan granhult finnsnes kumlinge gotlandsruss bjurbäcken norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt flygresa storfors nyköping skedbrostugan unna allakasstugan svolvær ms nordstjernen muskö kanal halden karlskoga seskarö abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 killingi strömstad gråda söderköping vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen västerdalälven vistas kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro bandaksli roxen blåhammaren renar lannavaara historia bålsta mariestad svappavaara fjällräven classic anarsisstugan ångtåg måløy båtsfjord yxlan eidsfoss falun kloster skellefteälven strömsholm luppio kjøllefjord köping blåkulla torn storulvån bilskrot 1958 fartyg otterbäcken prag södertälje kanal pålnostugan smedjebacken karungi skjervøy mariehamn kalixfors cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord ljugarn riksgränsen jämtland ulvön karlsborg hallands väderö lörudden spår akvedukt stora luleälven bergs slussar låktatjåkko lurö hotell vikingaleden nordre älv motala örebro hammarbyslussen lilla bommen vålåstugan porsgrunn lkab järnäsklubb fåglar hunddalshytta natur ven luleälven sulvik skelleftehamn säffle kanal roslagen m/s storlule hammarby sjöstad omniaugn stensdalsstugan järnäshamn kinda kanal stegeborg löran sickla kanal hudiksvall natt söderhamn borenshult glödkaka arvika säffle holmöarna dalen telemarkskanalen herøya borensberg göta älv glesbygd töreboda muddus nationalpark norsholm nikkaluokta rønne göteborg byar bergslagskanalen räls skåne mora öland värmland resa bornholm järnväg raukar laponia skien vättern fjäderholmarna tält lickershamn fika kyrka sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma finland ritsem höst sommar kiruna buss malmbanan skärgård göta kanal fjällstuga vinter turskidor norge kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur hamn fjällen gotland bro mat stuga tåg vandring fjällvandring vänern svenska turistföreningen bilfärja blåsigt stockholm trollhätte kanal pappa danmark snö kapell haparanda torneälven kiruna kommun vänersborg fyr dalarna mem båttrailer mälaren båttransport visby björkliden notodden våfflor abisko töre kraftverk laxforsen kalixälven vägen västerut trollhättan fårö bottenviken tunnel kallt gällivare varberg bil torneträsk kvikkjokk gräddö kebnats friluftsfrämjandet piteå svan tjäktja luleå berg hus narvik vadstena övertorneå frierfjorden padjelantaleden fjällstugan lunndörren hjälmaren bjuröklubb hisingen östersund påsk slada hamn alesjaure utö akkajaure höga kusten katterjåkk slite storklubben åland holmön brasa kalmar m/s langas muséum sölvesborg hjälmare kanal öregrund uppsala sjösjuka skåre e45 friluftsliv gråsjälören herøyakanalen ofotbanen katterat åbo tornedalen knappforsen horn harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor sträcknäsholmen forsvik järnvägsmuseum köpmannebro stora le blogg igelkott paurohytta farled kobba klintar havøysund hurtigruten kolbäcksån fjellbu orsasjön blidö naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen väddö kanal bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn strängnäs änonjalme lennartsfors storsteinshytta vätö leksand norsjø saltsjöbaden kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad avesta uddevalla ädnamvaara doft signebyn nedalshytta båttunnel smöghålet kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren singi höganäs strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron skarvruet härnösand naturreservat klintehamn norrtåg avgaser håverud bjørnfjell hemsön skog häst ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord kalix hukejaure regnbåge hycklinge ms vesterålen fröskog ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta bergslagen bästeträsk hamar øksfjord banvall hallstahammar holmsund tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen runn blå jungfrun arboga mehamn bergen dressin anaris slott nordkalottleden bodskäret vardø ålesund gustavsfors dnt pitsundet lap dånalds e10 lidköping lasse åberg geiranger östra silen padda gävle dälälven stenungssund sjisjka rc6 krokfors harrå boden vaverön helsingör järlasjön nordnorge laxsjön frusen högakustenbron mölle möja ms nordlys bodø mustadfors goldahytta seskaröbron myr prästbäcken grotta ms polarlys upperud rogen arkö viken kor linköping risøyhamn skaulo hävlingen gautelishytta asphyttan lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi västerås sitashytta timsälven blå lagunen bergsbana 1957 båstnäs jämtlandsfjällen lossihytta siljan ekenäs norrsken hedenäset surahammar skellefteå løveid berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken rättvik hogga torvik årjäng treriksröset pitsundsbron gagnef lårdal besök ms fram sillebotten kallblodig strömsundskanalen abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga ubåt norrkrog kullen får vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön blåbär kväggen larvik vaxholm kreosot åsensbruk torneälv arkösund