Så kom båten äntligen upp på land.
När jag var ute och åkte med båten under min långa resa under våren och försommaren, så fick jag ju pumpa ur en del vatten ur båtens skrov med några dagars mellanrum, då det visade sig att det kom in lite vatten i båten. Så efter att båten stått ett antal veckor i Haparandatrakten så tänkte jag att det nog var bäst att åka och titta till båten och se så att det inte kommit in en massa vatten i båten så att den börjat på att sjunka eller rent av redan sjunkit, så det var med en viss nervositet som jag tog bussen ner från Kiruna till båten i utkanten av Haparanda efter att inte sett båten på länge. Men när jag väl kom fram till båten så visade det sig att det knappt fanns något vatten alls att pumpa ut från dess skrov, så antagligen verkar det framförallt vara när man kör båten, alternativt när motorn är igång som det kommer in lite vatten i skrovet. Så det var med en lättnad jag kunde konstatera att båten flöt fint där den låg i hamnen. Så när jag var vid båten övernattade jag en natt i båten (även om jag inte åkte något med den, utan bara startade upp den en stund) innan jag tog bussen hem till Kiruna igen under nästkommande morgon, då jag även passade på att ta hem ytterligare några prylar från båten.
Men sedan började det ju bli vinter och båten behövde ju komma upp på land för att inte frysa sönder, så jag tittade på ”Blocket.se” om jag skulle finna någon begagnad och lämplig båttrailer till båten och jag kollade även med några som sålde nya båttrailers om de skulle kunna ha någon lämplig trailer till min båt som ju är ens sorts kölbåt. Tillslut föll valet på att köpa en norsk nytillverkad båttrailer som skulle anpassas till båten för att den skulle fungera till båten. Så jag beställde en sådan, som dock visade sig komma lite senare än vad först återförsäljaren trodde. Att det blev en sprillans ny båttrailer och inte en begagnad båttrailer berodde till viss del på att jag tidigare haft en något äldre (men inte så värst gammal) båttrailer till en annan båt och den visade sig vålla en massa problem, då dess hjul stod snett, liksom såväl bromsar som hjullager krånglade.
Jag som inte ens har någon bil för tillfället gjorde så att jag istället åkte tåg söderut ner till mina föräldrar i Dalarna inför en ledigvecka i oktober. Där passade jag på att bland annat hälsa på mina föräldrar, och sedan var tanken att jag och mina föräldrar skulle ta deras bil norrut för att hämta upp den båttrailer som jag beställt och som skulle komma till Kramfors. Efter det planerade stoppet i Kramfors så var tanken att fortsätta upp till Haparanda för att där dra upp båten på land. Slutligen var tanken att jag skulle fortsätta med tåg eller buss till Kiruna och mina föräldrar skulle fortsätta hemåt Dalarna igen med bilen. Men medan jag var nere i Dalarna fick jag veta att båttrailern blivit lite försenad så jag skulle inte hinna med att dra upp båten innan min ledighet var slut. Så det blev till att boka flygbiljett för mig, så att jag tog mig hem till Kiruna och sedan när jag hade en ledig helg ett par veckor senare så fick det bli ett nytt försök att få upp båten på land.
Så efter att jag varit hemma i norr i någon vecka, så flög jag söderut igen och besökte mina föräldrar i Dalarna ännu en gång. Nu gjorde vi som vi tänkt att göra ett par veckor tidigare, nämligen att vi tog deras bil upp till Kramfors och hämtade båttrailern där, sedan fortsatte vi upp till Haparanda och drog upp båten på land och förberedde den inför vintern. Detta gjorde vi alltså under den sista helgen i oktober, så det var visst bara min båt och någon enstaka liten båt kvar i vattnet i hamnen där den låg. Lite förvånad blev jag dock, då vi upptäckte att det var is på havsvattnet i den lilla hamnviken när vi skulle dra upp båten, det hade jag liksom inte räknat med, och en man som vi träffade i hamnen sa dessutom att det varit ännu mera is i hamnen ett tag tidigare. Min pappa hade med sig en yxa och jag trodde då inte att vi skulle få nytta av den för att hugga i isen, men faktum var att det var så mycket is i vattnet att man kunde hugga i isen för att göra en ränna för båten på sina ställen. Men det var ju inte så värst tjock is, så det hade antagligen gått att gunga fram båten för att knäcka isen också, men nu när yxan var med så fick den i alla fall komma till användning.
Ett av orosmomenten var huruvida det skulle gå att få upp båttrailern med båten lastad på båttrailern upp för den lilla sjösättningsrampen med grusunderlag, som tack och lov varken var klädd av snö eller is. Men det visade sig gå riktigt fint, och inte vara några problem alls. Däremot så stötte vi på ett annat problem, nämligen att båten inte passade så bra på båttrailern, trots att tillverkaren av båttrailern hade försökt att anpassa båttrailern efter båten, efter att jag skickat bilder på båtens skrov till båttrailertillverkaren. Tyvärr så gjorde detta att vi fick ta i med en del våld för att få upp båten på trailern, då den inte kunde rulla upp på trailern små hjul på det sätt som var tanken. Men jag har kontaktat återförsäljaren av båttrailern, så det ska nog bli en lösning på problemet framåt vårkanten, så att det ändras lite på båttrailern så att den ska kunna passa bra till båten. Det är ju så att under kommande år så vill jag ju kunna dra båten på vägen en del för att kunna lägga båten i några olika sjöar och kunna åka med båten i några fler kanaler i södra delarna av Sverige och Norge, också skulle jag även vilja kunna ha båten lite närmare min bostad för att kunna fixa med båten på min fritid, så därför är det ju viktigt att båten och båttrailern fungerar bra tillsammans så att jag kan använda ekipaget som min tanke var då jag beställde båttrailern.
Hur som helst är i alla fall båten på land nu, och efter att båten kommit upp på land så kunde mina föräldrar fortsätta hem med bilen och jag tog istället tåget hem till mig i Kiruna. Det hela resulterade ju i en helgutflykt med ett par hotellövernattningar för mig och mina föräldrar, så det blev lite nytta förenat med nöje.
Jag är ju ofta väldigt tidigt ute, alternativt väldigt sent ute, när det gäller olika sysslor som är lite säsongsberoende, som exempelvis brukar jag vara ute och åka skidor då precis den första snön har kommit, alternativt då det knappt finns någon snö kvar. Likaså blev det med mig och båtlivet i år, nämligen att jag var ute bland de första med båten i våras, då det knappt var några gästhamnar med tillhörande faschiliter som hade öppnat, och sedan var jag bland de sista att få upp båten ur vattnet, då det till och med hade hunnit komma en liten isskorpa på vattnet. Men under juli, augusti och september var jag liksom inte ute en enda gång med båten, vilket delvis berodde på att båten är cirka 35 mil ifrån min bostad och att jag inte har någon bil för tillfället, så det har ju varit lite besvärligt att ta sig till och från båten.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
stokmarknes ms richard with hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk scania vindkraftpark får kullen blåbär grövelsjön väg lena philipsson ms midnatsol åkers kanal tällberg norrkrog ubåt lisas stuga dals långed rørvik ms lofoten enköping öresundsbron lilla edet abiskojaure sylarnas fjällstation sørfjorden molde sigtuna nordön jukkasjärvi sälka strömsundskanalen kallblodig sillebotten vadsø vittangi modelljärnväg storlien y1 nedre soppero vaisaluokta söderöra båtresa kyrkkåta arvidsjaur risudden norrsken ekenäs siljan skellefteå surahammar hedenäset hammerfest karlstad ulefoss tyskland ängesön torshälla kanal fjord nakeri rimforsa kalixforsbron bmw lappjordhytta foxen snäcke kanal ms spitsbergen idefjorden lungsund gautelishytta hävlingen skaulo trollfjorden sandhamn svinesundsbron hjulångare arkö rogen upperud saab vindkraftverk nord-koster daglösen dragets kanal tänndalen gränsleden robert gustafsson nordnorge järlasjön helsingör vaverön bruksvallarna nallostugan trondheim ms kong harald kungsängen bandak svartsundsrännan helags fjällstation vistasdalen geiranger lasse åberg lidköping e10 lap dånalds gävle padda östra silen ålesund vardø bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss bmw welt väddö roddbåt bäckesta honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna norddalen fagersta töcksfors øksfjord hamar bästeträsk bergslagen baugebua snurijåkkåtan otteid åmål ms vesterålen hycklinge regnbåge skoaddejávrehytta umeå strömsholms kanal ed fröskog lukt flygresa storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen avgaser norrtåg klintehamn naturreservat skog hemsön bjørnfjell håverud 142 killingi strömstad gråda härnösand skarvruet långbron brønnøysund kaitum smöghålet båttunnel söderköping vistasstugan äventyr doft ädnamvaara uddevalla avesta vistas hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren renar lannavaara änonjalme strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet anarsisstugan ångtåg kystruten bergen-kirkenes naturum blidö orsasjön kloster skellefteälven strömsholm luppio havøysund kobba klintar farled fjellbu kolbäcksån hurtigruten järnvägsmuseum forsvik sträcknäsholmen södertälje kanal pålnostugan smedjebacken karungi harstad horn knappforsen längdskidor stordalsstua rallarvägen nilivaara åbo tornedalen karlsborg katterat herøyakanalen lörudden spår stora luleälven akvedukt låktatjåkko lurö sjösjuka vikingaleden nordre älv öregrund m/s langas kalmar brasa hammarbyslussen åland holmön slite fåglar katterjåkk hunddalshytta akkajaure ven luleälven påsk säffle kanal skelleftehamn m/s storlule roslagen fjällstugan lunndörren hammarby sjöstad frierfjorden kinda kanal övertorneå stegeborg hus löran berg luleå svan friluftsfrämjandet borenshult glödkaka säffle gräddö kvikkjokk telemarkskanalen herøya borensberg gällivare tunnel töreboda bottenviken trollhättan vägen västerut rønne göteborg byar kraftverk töre skåne notodden öland värmland resa bornholm järnväg raukar laponia skien vättern fjäderholmarna tält lickershamn fika kapell sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma finland ritsem höst sommar kiruna buss malmbanan skärgård göta kanal fjällstuga vinter turskidor norge kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur hamn fjällen gotland bro mat stuga tåg vandring fjällvandring vänern svenska turistföreningen bilfärja blåsigt stockholm trollhätte kanal pappa danmark snö kyrka haparanda torneälven kiruna kommun vänersborg fyr dalarna mem båttrailer mälaren båttransport visby björkliden mora våfflor räls abisko bergslagskanalen laxforsen kalixälven nikkaluokta norsholm muddus nationalpark fårö glesbygd kallt göta älv varberg bil torneträsk holmöarna dalen kebnats piteå arvika söderhamn natt hudiksvall tjäktja sickla kanal narvik vadstena järnäshamn padjelantaleden stensdalsstugan omniaugn bjuröklubb hjälmaren östersund hisingen slada hamn sulvik alesjaure utö natur höga kusten järnäsklubb storklubben lkab porsgrunn vålåstugan lilla bommen motala örebro hotell muséum sölvesborg hjälmare kanal bergs slussar uppsala e45 skåre friluftsliv gråsjälören ofotbanen hallands väderö ulvön jämtland riksgränsen ärr nössemark hävlingsstugorna örnsköldsvik cáihnavággihytta ljugarn ms trollfjord köpmannebro stora le blogg igelkott paurohytta kalixfors mariehamn skjervøy bilskrot storulvån prag otterbäcken fartyg 1958 östervallskog arådalen väddö kanal torn blåkulla köping kjøllefjord lennartsfors storsteinshytta vätö falun eidsfoss yxlan båtsfjord måløy västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta historia signebyn nedalshytta bandaksli örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund billingsfors fjälllstugan fältjägaren västerdalälven falsterbokanalen gotska sandön lofoten henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö singi höganäs strömma kanal ms nordkapp ørnes unna allakasstugan skedbrostugan nyköping karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen svolvær mellerud beisfjord kalix hukejaure häst ms roald amundsen sortland granhult inlandsbanan frantsebu södertälje bjurbäcken gotlandsruss kumlinge finnsnes banvall hallstahammar holmsund europa lunde kristinehamn bergfors ställverk västerbotten vårvinter tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as dressin anaris slott runn blå jungfrun arboga mehamn bergen gustavsfors dnt pitsundet borlänge kjeldal mariefred akka fjällstuga lainioälven pältsa hund ljungsbro orsa flåvatn gustavsberg ms finnmarken krokfors harrå boden dälälven stenungssund sjisjka rc6 laxsjön frusen högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen hållplats sandnessjøen mustadfors goldahytta seskaröbron myr mölle möja ms nordlys bodø dalsland torneå jokkmokk prästbäcken grotta ms polarlys ånimmen dals-ed oxelösund viken kor linköping risøyhamn kainulasjärvi västerås sitashytta asphyttan lojsta hed museum tromsø båstnäs jämtlandsfjällen lossihytta timsälven blå lagunen bergsbana 1957 östen höglekardalen münchen akkerhaugen stora sjöfallet havila holding as holmerudsfors torshälla rönnskärsverken løveid berlevåg florø årjäng treriksröset pitsundsbron rättvik hogga torvik tarfala storerikvollen sandarne gagnef lårdal besök ms fram bengtsfors tarfala fjällstuga glass österdalälven vrangfoss smögen fjällåsen mormor lucia vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling grebbestad järnvägsstation nesna hällristningar tjäktja fjällstuga nynäshamn filipstad kosteröarna landsort ms nordnorge stamsund rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen larvik vaxholm kreosot