Så kom båten äntligen upp på land.
När jag var ute och åkte med båten under min långa resa under våren och försommaren, så fick jag ju pumpa ur en del vatten ur båtens skrov med några dagars mellanrum, då det visade sig att det kom in lite vatten i båten. Så efter att båten stått ett antal veckor i Haparandatrakten så tänkte jag att det nog var bäst att åka och titta till båten och se så att det inte kommit in en massa vatten i båten så att den börjat på att sjunka eller rent av redan sjunkit, så det var med en viss nervositet som jag tog bussen ner från Kiruna till båten i utkanten av Haparanda efter att inte sett båten på länge. Men när jag väl kom fram till båten så visade det sig att det knappt fanns något vatten alls att pumpa ut från dess skrov, så antagligen verkar det framförallt vara när man kör båten, alternativt när motorn är igång som det kommer in lite vatten i skrovet. Så det var med en lättnad jag kunde konstatera att båten flöt fint där den låg i hamnen. Så när jag var vid båten övernattade jag en natt i båten (även om jag inte åkte något med den, utan bara startade upp den en stund) innan jag tog bussen hem till Kiruna igen under nästkommande morgon, då jag även passade på att ta hem ytterligare några prylar från båten.
Men sedan började det ju bli vinter och båten behövde ju komma upp på land för att inte frysa sönder, så jag tittade på ”Blocket.se” om jag skulle finna någon begagnad och lämplig båttrailer till båten och jag kollade även med några som sålde nya båttrailers om de skulle kunna ha någon lämplig trailer till min båt som ju är ens sorts kölbåt. Tillslut föll valet på att köpa en norsk nytillverkad båttrailer som skulle anpassas till båten för att den skulle fungera till båten. Så jag beställde en sådan, som dock visade sig komma lite senare än vad först återförsäljaren trodde. Att det blev en sprillans ny båttrailer och inte en begagnad båttrailer berodde till viss del på att jag tidigare haft en något äldre (men inte så värst gammal) båttrailer till en annan båt och den visade sig vålla en massa problem, då dess hjul stod snett, liksom såväl bromsar som hjullager krånglade.
Jag som inte ens har någon bil för tillfället gjorde så att jag istället åkte tåg söderut ner till mina föräldrar i Dalarna inför en ledigvecka i oktober. Där passade jag på att bland annat hälsa på mina föräldrar, och sedan var tanken att jag och mina föräldrar skulle ta deras bil norrut för att hämta upp den båttrailer som jag beställt och som skulle komma till Kramfors. Efter det planerade stoppet i Kramfors så var tanken att fortsätta upp till Haparanda för att där dra upp båten på land. Slutligen var tanken att jag skulle fortsätta med tåg eller buss till Kiruna och mina föräldrar skulle fortsätta hemåt Dalarna igen med bilen. Men medan jag var nere i Dalarna fick jag veta att båttrailern blivit lite försenad så jag skulle inte hinna med att dra upp båten innan min ledighet var slut. Så det blev till att boka flygbiljett för mig, så att jag tog mig hem till Kiruna och sedan när jag hade en ledig helg ett par veckor senare så fick det bli ett nytt försök att få upp båten på land.
Så efter att jag varit hemma i norr i någon vecka, så flög jag söderut igen och besökte mina föräldrar i Dalarna ännu en gång. Nu gjorde vi som vi tänkt att göra ett par veckor tidigare, nämligen att vi tog deras bil upp till Kramfors och hämtade båttrailern där, sedan fortsatte vi upp till Haparanda och drog upp båten på land och förberedde den inför vintern. Detta gjorde vi alltså under den sista helgen i oktober, så det var visst bara min båt och någon enstaka liten båt kvar i vattnet i hamnen där den låg. Lite förvånad blev jag dock, då vi upptäckte att det var is på havsvattnet i den lilla hamnviken när vi skulle dra upp båten, det hade jag liksom inte räknat med, och en man som vi träffade i hamnen sa dessutom att det varit ännu mera is i hamnen ett tag tidigare. Min pappa hade med sig en yxa och jag trodde då inte att vi skulle få nytta av den för att hugga i isen, men faktum var att det var så mycket is i vattnet att man kunde hugga i isen för att göra en ränna för båten på sina ställen. Men det var ju inte så värst tjock is, så det hade antagligen gått att gunga fram båten för att knäcka isen också, men nu när yxan var med så fick den i alla fall komma till användning.
Ett av orosmomenten var huruvida det skulle gå att få upp båttrailern med båten lastad på båttrailern upp för den lilla sjösättningsrampen med grusunderlag, som tack och lov varken var klädd av snö eller is. Men det visade sig gå riktigt fint, och inte vara några problem alls. Däremot så stötte vi på ett annat problem, nämligen att båten inte passade så bra på båttrailern, trots att tillverkaren av båttrailern hade försökt att anpassa båttrailern efter båten, efter att jag skickat bilder på båtens skrov till båttrailertillverkaren. Tyvärr så gjorde detta att vi fick ta i med en del våld för att få upp båten på trailern, då den inte kunde rulla upp på trailern små hjul på det sätt som var tanken. Men jag har kontaktat återförsäljaren av båttrailern, så det ska nog bli en lösning på problemet framåt vårkanten, så att det ändras lite på båttrailern så att den ska kunna passa bra till båten. Det är ju så att under kommande år så vill jag ju kunna dra båten på vägen en del för att kunna lägga båten i några olika sjöar och kunna åka med båten i några fler kanaler i södra delarna av Sverige och Norge, också skulle jag även vilja kunna ha båten lite närmare min bostad för att kunna fixa med båten på min fritid, så därför är det ju viktigt att båten och båttrailern fungerar bra tillsammans så att jag kan använda ekipaget som min tanke var då jag beställde båttrailern.
Hur som helst är i alla fall båten på land nu, och efter att båten kommit upp på land så kunde mina föräldrar fortsätta hem med bilen och jag tog istället tåget hem till mig i Kiruna. Det hela resulterade ju i en helgutflykt med ett par hotellövernattningar för mig och mina föräldrar, så det blev lite nytta förenat med nöje.
Jag är ju ofta väldigt tidigt ute, alternativt väldigt sent ute, när det gäller olika sysslor som är lite säsongsberoende, som exempelvis brukar jag vara ute och åka skidor då precis den första snön har kommit, alternativt då det knappt finns någon snö kvar. Likaså blev det med mig och båtlivet i år, nämligen att jag var ute bland de första med båten i våras, då det knappt var några gästhamnar med tillhörande faschiliter som hade öppnat, och sedan var jag bland de sista att få upp båten ur vattnet, då det till och med hade hunnit komma en liten isskorpa på vattnet. Men under juli, augusti och september var jag liksom inte ute en enda gång med båten, vilket delvis berodde på att båten är cirka 35 mil ifrån min bostad och att jag inte har någon bil för tillfället, så det har ju varit lite besvärligt att ta sig till och från båten.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
borlänge pitsundet dnt gustavsfors ålesund vardø bodskäret nordkalottleden bmw welt väddö roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss tjeckien vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg skoghall kviteseid bergslagen baugebua snurijåkkåtan otteid åmål bergfors kristinehamn lunde skoaddejávrehytta umeå strömsholms kanal ed fröskog ms vesterålen hycklinge regnbåge hukejaure kalix beisfjord mellerud sortland ms roald amundsen häst skog hemsön bjørnfjell håverud avgaser norrtåg klintehamn naturreservat singi seskarö abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 killingi strömstad båttunnel söderköping vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen nedalshytta signebyn doft ädnamvaara uddevalla svappavaara fjällräven classic pite havsbad pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden norsjø bmw muséet anarsisstugan ångtåg måløy båtsfjord yxlan eidsfoss orsasjön kloster skellefteälven strömsholm luppio kjøllefjord köping blåkulla prag storulvån bilskrot 1958 fartyg otterbäcken paurohytta igelkott blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum forsvik knappforsen längdskidor stordalsstua rallarvägen nilivaara harstad horn kväggen sitasjaure ulvöhamn rogenstugan stokmarknes ms richard with hoburgsgubben sälar blåbär grövelsjön väg lena philipsson scania vindkraftpark får kullen tävling sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal lilla edet abiskojaure sylarnas fjällstation sørfjorden rørvik ms lofoten enköping öresundsbron jukkasjärvi sälka strömsundskanalen kallblodig sillebotten ms fram besök lårdal modelljärnväg storlien y1 nedre soppero vadsø vittangi rönnskärsverken torshälla holmerudsfors florø berlevåg løveid münchen höglekardalen östen havila holding as stora sjöfallet akkerhaugen tyskland ängesön torshälla kanal fjord hammerfest karlstad ulefoss bmw lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri rimforsa kalixforsbron viken oxelösund dals-ed ånimmen ms spitsbergen idefjorden prästbäcken jokkmokk torneå dalsland trollfjorden sandhamn svinesundsbron myr seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys möja mölle vaverön bruksvallarna nallostugan sandnessjøen hållplats sotekanalen dälälven boden harrå krokfors rc6 sjisjka stenungssund e10 lap dånalds gävle padda östra silen geiranger lasse åberg lidköping påsk sulvik östersund hisingen bjuröklubb hjälmaren fjällstugan lunndörren padjelantaleden frierfjorden övertorneå vadstena narvik hus tjäktja hudiksvall natt svan piteå friluftsfrämjandet kebnats gräddö kvikkjokk bil telemarkskanalen varberg tornedalen åbo ulvön herøyakanalen hallands väderö gråsjälören friluftsliv e45 skåre sjösjuka uppsala muséum hotell vikingaleden nordre älv m/s langas kalmar brasa holmön åland storklubben slite katterjåkk höga kusten natur alesjaure ven rønne göteborg byar kraftverk töre skåne mora öland borensberg göta älv glesbygd töreboda muddus nationalpark trollhättan nikkaluokta dalarna skien vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm järnväg raukar laponia pappa trollhätte kanal haparanda kapell snö danmark bilfärja svenska turistföreningen finland buss malmbanan vänern kiruna göta kanal skärgård fjällstuga vinter gotland fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn turskidor bro stuga mat fjällvandring sommar tåg vandring blåsigt stockholm höst ritsem sjötorp kyrka fika mamma vuono fiskehamn fjällstation mem båttrailer mälaren båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna fyr vättern vägen västerut norsholm fårö bottenviken tunnel kallt gällivare björkliden notodden våfflor räls abisko bergslagskanalen laxforsen kalixälven luleälven utö akkajaure hunddalshytta fåglar järnäsklubb lkab porsgrunn vålåstugan lilla bommen hammarbyslussen örebro motala sölvesborg hjälmare kanal öregrund lurö låktatjåkko bergs slussar stora luleälven akvedukt spår lörudden ofotbanen katterat karlsborg jämtland riksgränsen herøya torneträsk dalen holmöarna säffle arvika glödkaka borenshult söderhamn luleå berg sickla kanal löran stegeborg kinda kanal järnäshamn stensdalsstugan omniaugn hammarby sjöstad m/s storlule roslagen säffle kanal skelleftehamn slada hamn flåvatn gustavsberg ms finnmarken lainioälven pältsa hund ljungsbro orsa bandak kungsängen ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan helsingör järlasjön nordnorge laxsjön frusen högakustenbron gunnekleivfjorden nord-koster vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen dragets kanal daglösen grotta ms polarlys upperud rogen arkö hjulångare kor linköping risøyhamn skaulo hävlingen gautelishytta lungsund lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi västerås sitashytta asphyttan blå lagunen bergsbana 1957 båstnäs jämtlandsfjällen lossihytta timsälven ekenäs norrsken hedenäset surahammar skellefteå siljan söderöra vaisaluokta risudden arvidsjaur kyrkkåta båtresa hogga torvik årjäng treriksröset pitsundsbron rättvik nordön sigtuna molde tarfala storerikvollen sandarne gagnef vrangfoss smögen fjällåsen mormor bengtsfors tarfala fjällstuga glass österdalälven grebbestad järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga ubåt norrkrog tällberg kosteröarna landsort ms nordnorge stamsund hällristningar tjäktja fjällstuga nynäshamn filipstad larvik vaxholm kreosot åsensbruk torneälv arkösund karlsborgs fästning ljugarn ms trollfjord ärr nössemark hävlingsstugorna örnsköldsvik cáihnavággihytta kalixfors mariehamn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen kobba klintar havøysund hurtigruten kolbäcksån fjellbu farled blidö naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen väddö kanal torn padjelanta nationalpark simrishamn strängnäs änonjalme lennartsfors storsteinshytta vätö falun mariestad bålsta historia lannavaara renar blåhammaren roxen leksand bandaksli örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund vistas avesta smöghålet kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren västerdalälven höganäs strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron skarvruet härnösand gråda halden muskö kanal ms nordstjernen svolvær unna allakasstugan skedbrostugan nyköping karlskoga flygresa lukt vålådalen dalslands kanal fjällstugan storrödtjärn norrköping storfors gotlandsruss kumlinge finnsnes granhult inlandsbanan frantsebu södertälje bjurbäcken bästeträsk hamar øksfjord banvall hallstahammar holmsund europa göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen farled dalarna blå jungfrun arboga mehamn bergen dressin anaris slott runn kjeldal mariefred akka fjällstuga övre soppero motorvagn gåsenstugorna boren