Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 31.
På Göta kanal råder ”högsäsong” under högsommaren och på vårkanten och på höstkanten råder istället någonting som kallas för ”bokningssäsong”. Under ”högsäsongen” öppnas broar och slussar kontinuerligt under dagen (på de flesta ställena) allt efter att båtar ankommer till platserna, men under ”bokningssäsongen” kan man bara starta sin resa under ett par dagar under veckan och sedan så måste man åka i kolonn med andra båtar längs Göta kanal, eftersom att slussvakterna åker bil mellan broarna och slussarna, för att öppna broarna och bemanna slussarna allt eftersom att kolonnen med båtar glider fram i kanalen. Just då det var tidsmässigt lämpligt att åka genom Göta kanal för mig så var det alltså en så kallad ”bokningssäsong”, så jag hade redan i förväg bokat in mig och båten på en kanalresa i kanalen, eftersom att man måste förboka sin kanalresa om man vill genomföra den under den så kallade ”bokningssäsongen”. Om man är flera båtar som vil ta sig genom kanalen snabbare än de fem dagar som det normalt tar under bokningssäsongen, så kan man även boka in sig på en snabbare variant av kanalresa som istället bara tar tre dagar, om man exempelvis gör resan med huvudsakliga syftet att förflytta sin båt mellan två olika platser.
Innan kanalresan började skulle man samlas och få lite information om kanalresan vid en byggnad invid kanalen i Sjötorp. Så jag och Daniel promenerade iväg i tid och inväntade samlingen vid en byggnad som jag gissade att var den plats som vi skulle samlas på, men det visade sig att vi skulle samlas vid en annan byggnad än vid den byggnad som jag gissade att vi skulle samlas vid. Så vi kom väl något sent till samlingen, men det var nog ingen större skada skedd trots det. Nu när vi skulle ge oss in i kanalen så stundade ju Kristihimmelsfärdshelgen, så intresset var ganska stort att åka genom kanalen så vi var från början åtta stycken båtar i Sjötorp som skulle ge sig av i kanalen, och eftersom att det bara fick plats fyra stycken båtar (i förekommande storlek) i varje slussbassäng, så blev vi indelade i två grupper som skulle följas åt under dagen, i vår grupp var vi tre motorbåtar och en segelbåt. En trevlig sak med att åka i kolonn var ju att man träffade besättningen på de olika båtarna ett flertal gånger under dagarna som kanalresan pågick.
Vår grupp av de två grupperna som skulle ge sig iväg, var den gruppen som fick åka från Sjötorp sist denna dag, så det dröjde ett tag innan vi kom iväg därifrån. I Sjötorp finns visserligen en sjömack (även om den ligger ovanför den första slussen som vi skulle slussa uppför), men jag bedömde att vi hade tillräckligt med bränsle med oss även efter att jag hällt i en av de båda reservdunkarna ner i tanken på båten, så vi behövde inte besöka sjömacken i Sjötorp.
Det var många slussar som vi slussade uppför under denna dag och även ett antal broar som skulle öppnas när vi skulle fram med kolonnen. På ett ställe råkade dock en bil köra sönder en vägbom vid en öppningsbar bro, och då vägbommen var trasig så kunde inte bron öppnas på normalt sätt, så vi fick invänta någon typ av tekniker en längre stund innan vi kunde fortsätta vår resa. Men så småningom hade vi nått fram till Töreboda framåt kvällen. Under dagen så hade vi inte kommit så långt geografiskt, men vi hade slussat uppför ett stort antal slussar, så det hade ju tagit sin tid. Men även om vi inte hade kommit så långt så hade vi ju ändå trots allt kommit så långt som planen var. I Töreboda så lagades mat i båten som vi åt på båtens akterdäck då vi låg förtöjda vid en brygga. En man på en grannbåt fick testa att sjösätta sin livbåt och ta en roddtur i den, då några barn hade råkat få sin boll ner i kanalen och bollen behövde hjälp upp till land igen…
Daniel passade för övrigt på att ta en simtur i kanalen i Töreboda.
På kvällen i Töreboda så passade jag på att fylla i den sista reservdunken med diesel ner i båtens tank, och när jag lutade mig framåt med reservdunken för att hälla i dieseln ner i båtens tank så hörde jag ett plums i vattnet och tänkte: ”nej”, då jag trodde att jag råkade tappa i båtens tanklock ner i vattnet. Men jag blev också lite förvånad, för jag brukar ju ändå försöka lägga tanklocket på ett säkert ställe så att det inte ska kunna åka ner i vattnet, för om jag tappar ner det i vattnet och inte skulle få upp det (då det antagligen sjunker, eftersom att det är tungt och gjort i metall) skulle jag få problem. Delvis så skulle det ju riskera att rinna ner vatten ner i dieseltanken, men det skulle nog också vara ganska dyrt att köpa ett nytt tanklock, om jag nu ens skulle lyckas få tag i ett sådant. Men så fann jag till min glädje att tanklocket minsann låg kvar på en säker plats som jag lagt det på och kunde konstatera att det ”bara” var min telefon som glidit ur min ficka. Nämligen den telefon som jag ändå hade lessnat på, då dess batteri var dåligt, dess internminne var fullt och den fungerade allmänt dåligt, så då fick jag ju ännu en anledning att skaffa en ny telefon i alla fall. Daniel erbjöd sig visserligen att försöka sig på att dyka efter telefonen i det mörka och grumliga vattnet, men vi båda anade att det kunde bli svårt att hitta den och jag ville ju ändå ha en ny telefon, så han slapp gå ner i det mörka vattnet. Daniel berättade också att han under sin simtur även hade fått i uppdrag att titta på en annan båts propeller utan att kunna se den i det grumliga vattnet, och då var det ju ändå ljust ute och nu hade det dessutom hunnit bli mörkt, så det hade nog inte varit en lätt uppgift att dyka efter telefonen. Telefonen har visserligen en gång i tiden varit skapligt vattentät, så vi gjorde ett tappert försök att ringa till den för att se om den skulle kunna lysa, då kanske det skulle finnas en större chans att hitta den men då vi ringde till den kom vi bara till mobilsvar, så dess tid var nog redan förbi och inte så mycket att bry sig om. Turligt nog hade jag även med en äldre gammal hederlig knapptelefon, så det var bara att söka upp en Teliabutik för att få ett nytt SIM-kort till den, så ännu använder jag den gamla knapptelefonen i väntan på att jag ska bestämma mig för vad jag ska skaffa för någon ny telefon.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
pitsundet dnt gustavsfors ålesund vardø bodskäret nordkalottleden boren roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss bmw welt väddö fagersta töcksfors hurtigruten as lotshus borgholm göteborgsvarvet tjeckien holmsund hallstahammar banvall øksfjord hamar bästeträsk bergslagen baugebua frantsebu inlandsbanan granhult finnsnes kumlinge gotlandsruss bjurbäcken södertälje fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt flygresa storfors norrköping bjørnfjell håverud avgaser norrtåg klintehamn naturreservat skog hemsön skarvruet långbron ørnes ms nordkapp strömma kanal höganäs singi fjälllstugan fältjägaren billingsfors brønnøysund kaitum smöghålet båttunnel söderköping vistas kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro bandaksli pite havsbad pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden norsjø leksand roxen storsteinshytta lennartsfors änonjalme strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet skellefteälven strömsholm luppio kjøllefjord köping blåkulla torn väddö kanal kolbäcksån hurtigruten havøysund kobba klintar farled fjellbu pålnostugan smedjebacken karungi skjervøy mariehamn kalixfors paurohytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord ljugarn cáihnavággihytta torneälv åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen sitasjaure ulvöhamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge landsort kosteröarna filipstad nynäshamn ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg norrkrog sylarnas fjällstation sørfjorden rørvik ms lofoten enköping öresundsbron lilla edet abiskojaure strömsundskanalen kallblodig sillebotten ms fram besök lårdal gagnef sandarne storlien y1 nedre soppero vadsø vittangi modelljärnväg kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra båtresa höglekardalen östen havila holding as stora sjöfallet akkerhaugen münchen jämtlandsfjällen båstnäs 1957 bergsbana blå lagunen timsälven lossihytta västerås kainulasjärvi tromsø museum lojsta hed asphyttan sitashytta dals-ed ånimmen ms spitsbergen idefjorden lungsund gautelishytta torneå dalsland trollfjorden sandhamn svinesundsbron hjulångare arkö tänndalen gränsleden robert gustafsson saab vindkraftverk nord-koster daglösen dragets kanal frusen laxsjön nordnorge järlasjön helsingör vaverön boden harrå krokfors rc6 sjisjka stenungssund dälälven hund pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro sulvik slada hamn östersund hisingen m/s storlule roslagen omniaugn padjelantaleden frierfjorden övertorneå vadstena stegeborg sickla kanal luleå tjäktja hudiksvall söderhamn glödkaka arvika kebnats holmöarna dalen torneträsk bil varberg tornedalen åbo karlsborg ofotbanen herøyakanalen spår lörudden stora luleälven akvedukt uppsala bergs slussar hotell vikingaleden nordre älv öregrund örebro motala lilla bommen holmön åland storklubben slite fåglar hunddalshytta akkajaure utö alesjaure rønne göteborg byar bergslagskanalen räls skåne mora öland borensberg göta älv glesbygd töreboda muddus nationalpark trollhättan nikkaluokta dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm mälaren raukar laponia pappa trollhätte kanal haparanda kapell snö danmark bilfärja svenska turistföreningen finland buss malmbanan sommar kiruna göta kanal skärgård fjällstuga vinter gotland fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn turskidor bro stuga mat fjällvandring vänern tåg vandring blåsigt stockholm höst ritsem sjötorp kyrka fika mamma vuono fiskehamn fjällstation mem båttrailer järnväg båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien vägen västerut norsholm fårö bottenviken tunnel kallt gällivare björkliden notodden våfflor abisko töre kraftverk laxforsen kalixälven luleälven ven natur höga kusten järnäsklubb katterjåkk lkab porsgrunn vålåstugan hammarbyslussen brasa kalmar m/s langas muséum sölvesborg hjälmare kanal sjösjuka lurö låktatjåkko skåre e45 friluftsliv gråsjälören hallands väderö ulvön katterat jämtland riksgränsen herøya telemarkskanalen gräddö kvikkjokk säffle borenshult friluftsfrämjandet piteå svan berg natt löran hus narvik kinda kanal järnäshamn stensdalsstugan hammarby sjöstad fjällstugan lunndörren hjälmaren bjuröklubb säffle kanal skelleftehamn påsk gävle lap dånalds e10 lidköping lasse åberg geiranger östra silen padda svartsundsrännan bandak kungsängen ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen hållplats sandnessjøen nallostugan bruksvallarna myr mölle möja ms nordlys bodø mustadfors goldahytta seskaröbron jokkmokk prästbäcken grotta ms polarlys upperud rogen oxelösund viken kor linköping risøyhamn skaulo hävlingen bmw kalixforsbron rimforsa nakeri snäcke kanal foxen lappjordhytta tyskland ulefoss karlstad hammerfest fjord torshälla kanal ängesön siljan ekenäs norrsken hedenäset surahammar skellefteå løveid berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken rättvik hogga torvik årjäng treriksröset pitsundsbron sälka jukkasjärvi nordön sigtuna molde tarfala storerikvollen glass österdalälven vrangfoss smögen fjällåsen mormor bengtsfors tarfala fjällstuga sundsvall tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga ubåt blåbär kullen får vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes rogenstugan längdskidor knappforsen horn harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua södertälje kanal sträcknäsholmen forsvik järnvägsmuseum köpmannebro stora le blogg igelkott prag otterbäcken fartyg 1958 bilskrot storulvån kloster orsasjön blidö naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen vätö falun eidsfoss yxlan båtsfjord måløy ångtåg anarsisstugan fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta historia lannavaara renar blåhammaren avesta uddevalla ädnamvaara doft signebyn nedalshytta västerdalälven falsterbokanalen gotska sandön lofoten äventyr vistasstugan härnösand gråda strömstad killingi 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö nyköping karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen svolvær unna allakasstugan skedbrostugan hukejaure häst ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord kalix skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge ms vesterålen fröskog ed strömsholms kanal umeå europa lunde kristinehamn bergfors åmål otteid snurijåkkåtan norddalen farled dalarna kviteseid skoghall honningsvåg ställverk västerbotten vårvinter slott runn blå jungfrun arboga mehamn bergen dressin anaris borlänge kjeldal mariefred akka fjällstuga övre soppero motorvagn gåsenstugorna