Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 31.
På Göta kanal råder ”högsäsong” under högsommaren och på vårkanten och på höstkanten råder istället någonting som kallas för ”bokningssäsong”. Under ”högsäsongen” öppnas broar och slussar kontinuerligt under dagen (på de flesta ställena) allt efter att båtar ankommer till platserna, men under ”bokningssäsongen” kan man bara starta sin resa under ett par dagar under veckan och sedan så måste man åka i kolonn med andra båtar längs Göta kanal, eftersom att slussvakterna åker bil mellan broarna och slussarna, för att öppna broarna och bemanna slussarna allt eftersom att kolonnen med båtar glider fram i kanalen. Just då det var tidsmässigt lämpligt att åka genom Göta kanal för mig så var det alltså en så kallad ”bokningssäsong”, så jag hade redan i förväg bokat in mig och båten på en kanalresa i kanalen, eftersom att man måste förboka sin kanalresa om man vill genomföra den under den så kallade ”bokningssäsongen”. Om man är flera båtar som vil ta sig genom kanalen snabbare än de fem dagar som det normalt tar under bokningssäsongen, så kan man även boka in sig på en snabbare variant av kanalresa som istället bara tar tre dagar, om man exempelvis gör resan med huvudsakliga syftet att förflytta sin båt mellan två olika platser.
Innan kanalresan började skulle man samlas och få lite information om kanalresan vid en byggnad invid kanalen i Sjötorp. Så jag och Daniel promenerade iväg i tid och inväntade samlingen vid en byggnad som jag gissade att var den plats som vi skulle samlas på, men det visade sig att vi skulle samlas vid en annan byggnad än vid den byggnad som jag gissade att vi skulle samlas vid. Så vi kom väl något sent till samlingen, men det var nog ingen större skada skedd trots det. Nu när vi skulle ge oss in i kanalen så stundade ju Kristihimmelsfärdshelgen, så intresset var ganska stort att åka genom kanalen så vi var från början åtta stycken båtar i Sjötorp som skulle ge sig av i kanalen, och eftersom att det bara fick plats fyra stycken båtar (i förekommande storlek) i varje slussbassäng, så blev vi indelade i två grupper som skulle följas åt under dagen, i vår grupp var vi tre motorbåtar och en segelbåt. En trevlig sak med att åka i kolonn var ju att man träffade besättningen på de olika båtarna ett flertal gånger under dagarna som kanalresan pågick.
Vår grupp av de två grupperna som skulle ge sig iväg, var den gruppen som fick åka från Sjötorp sist denna dag, så det dröjde ett tag innan vi kom iväg därifrån. I Sjötorp finns visserligen en sjömack (även om den ligger ovanför den första slussen som vi skulle slussa uppför), men jag bedömde att vi hade tillräckligt med bränsle med oss även efter att jag hällt i en av de båda reservdunkarna ner i tanken på båten, så vi behövde inte besöka sjömacken i Sjötorp.
Det var många slussar som vi slussade uppför under denna dag och även ett antal broar som skulle öppnas när vi skulle fram med kolonnen. På ett ställe råkade dock en bil köra sönder en vägbom vid en öppningsbar bro, och då vägbommen var trasig så kunde inte bron öppnas på normalt sätt, så vi fick invänta någon typ av tekniker en längre stund innan vi kunde fortsätta vår resa. Men så småningom hade vi nått fram till Töreboda framåt kvällen. Under dagen så hade vi inte kommit så långt geografiskt, men vi hade slussat uppför ett stort antal slussar, så det hade ju tagit sin tid. Men även om vi inte hade kommit så långt så hade vi ju ändå trots allt kommit så långt som planen var. I Töreboda så lagades mat i båten som vi åt på båtens akterdäck då vi låg förtöjda vid en brygga. En man på en grannbåt fick testa att sjösätta sin livbåt och ta en roddtur i den, då några barn hade råkat få sin boll ner i kanalen och bollen behövde hjälp upp till land igen…
Daniel passade för övrigt på att ta en simtur i kanalen i Töreboda.
På kvällen i Töreboda så passade jag på att fylla i den sista reservdunken med diesel ner i båtens tank, och när jag lutade mig framåt med reservdunken för att hälla i dieseln ner i båtens tank så hörde jag ett plums i vattnet och tänkte: ”nej”, då jag trodde att jag råkade tappa i båtens tanklock ner i vattnet. Men jag blev också lite förvånad, för jag brukar ju ändå försöka lägga tanklocket på ett säkert ställe så att det inte ska kunna åka ner i vattnet, för om jag tappar ner det i vattnet och inte skulle få upp det (då det antagligen sjunker, eftersom att det är tungt och gjort i metall) skulle jag få problem. Delvis så skulle det ju riskera att rinna ner vatten ner i dieseltanken, men det skulle nog också vara ganska dyrt att köpa ett nytt tanklock, om jag nu ens skulle lyckas få tag i ett sådant. Men så fann jag till min glädje att tanklocket minsann låg kvar på en säker plats som jag lagt det på och kunde konstatera att det ”bara” var min telefon som glidit ur min ficka. Nämligen den telefon som jag ändå hade lessnat på, då dess batteri var dåligt, dess internminne var fullt och den fungerade allmänt dåligt, så då fick jag ju ännu en anledning att skaffa en ny telefon i alla fall. Daniel erbjöd sig visserligen att försöka sig på att dyka efter telefonen i det mörka och grumliga vattnet, men vi båda anade att det kunde bli svårt att hitta den och jag ville ju ändå ha en ny telefon, så han slapp gå ner i det mörka vattnet. Daniel berättade också att han under sin simtur även hade fått i uppdrag att titta på en annan båts propeller utan att kunna se den i det grumliga vattnet, och då var det ju ändå ljust ute och nu hade det dessutom hunnit bli mörkt, så det hade nog inte varit en lätt uppgift att dyka efter telefonen. Telefonen har visserligen en gång i tiden varit skapligt vattentät, så vi gjorde ett tappert försök att ringa till den för att se om den skulle kunna lysa, då kanske det skulle finnas en större chans att hitta den men då vi ringde till den kom vi bara till mobilsvar, så dess tid var nog redan förbi och inte så mycket att bry sig om. Turligt nog hade jag även med en äldre gammal hederlig knapptelefon, så det var bara att söka upp en Teliabutik för att få ett nytt SIM-kort till den, så ännu använder jag den gamla knapptelefonen i väntan på att jag ska bestämma mig för vad jag ska skaffa för någon ny telefon.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
mariefred kjeldal borlänge pitsundet dnt gustavsfors ålesund vardø norröra skotfoss bmw welt väddö roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret skoghall kviteseid farled dalarna norddalen fagersta töcksfors hurtigruten as hamar bästeträsk bergslagen baugebua snurijåkkåtan otteid åmål bergfors kumlinge gotlandsruss bjurbäcken södertälje frantsebu inlandsbanan granhult finnsnes flygresa storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt norrtåg klintehamn naturreservat skog hemsön bjørnfjell håverud avgaser killingi strömstad gråda härnösand skarvruet långbron ørnes kaitum smöghålet båttunnel söderköping vistasstugan äventyr lofoten örsundsbro bandaksli nedalshytta signebyn doft bålsta mariestad svappavaara fjällräven classic pite havsbad pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes yxlan eidsfoss falun vätö storsteinshytta lennartsfors änonjalme köping blåkulla torn väddö kanal arådalen östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum kobba klintar farled fjellbu kolbäcksån hurtigruten havøysund mariehamn kalixfors paurohytta igelkott blogg stora le köpmannebro ms trollfjord ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms richard with hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk kreosot vindkraftpark får kullen blåbär grövelsjön väg lena philipsson scania järnvägsstation grebbestad tävling sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven glass tarfala fjällstuga bengtsfors mormor sigtuna nordön jukkasjärvi sälka strömsundskanalen kallblodig sillebotten ms fram vittangi modelljärnväg storlien y1 nedre soppero vadsø løveid rönnskärsverken torshälla holmerudsfors florø berlevåg akkerhaugen münchen höglekardalen östen havila holding as stora sjöfallet karlstad ulefoss tyskland ängesön torshälla kanal fjord hammerfest rimforsa kalixforsbron bmw lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri linköping kor viken oxelösund dals-ed ånimmen ms polarlys grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland trollfjorden vindkraftverk nord-koster daglösen dragets kanal tänndalen gränsleden robert gustafsson saab järlasjön helsingör vaverön bruksvallarna nallostugan sandnessjøen sjisjka stenungssund dälälven boden harrå krokfors rc6 lasse åberg lidköping e10 lap dånalds gävle padda östra silen geiranger sulvik slada hamn hisingen östersund roslagen m/s storlule hammarby sjöstad frierfjorden stensdalsstugan järnäshamn vadstena narvik löran tjäktja hudiksvall natt söderhamn borenshult glödkaka säffle dalen holmöarna telemarkskanalen torneträsk varberg riksgränsen jämtland ulvön hallands väderö ofotbanen gråsjälören friluftsliv akvedukt stora luleälven lurö sjösjuka hjälmare kanal sölvesborg muséum hotell kalmar m/s langas hammarbyslussen åland holmön slite lkab järnäsklubb höga kusten natur utö alesjaure rønne göteborg byar kraftverk töre skåne notodden öland borensberg gällivare glesbygd töreboda bottenviken trollhättan nikkaluokta dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa båttransport järnväg raukar laponia pappa trollhätte kanal haparanda kyrka snö danmark bilfärja svenska turistföreningen finland buss malmbanan vänern kiruna göta kanal skärgård fjällstuga vinter gotland fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn turskidor bro stuga mat fjällvandring sommar tåg vandring blåsigt stockholm höst ritsem sjötorp kapell fika mamma vuono fiskehamn fjällstation mem båttrailer mälaren bornholm visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien vägen västerut norsholm muddus nationalpark fårö tunnel kallt göta älv björkliden mora våfflor räls abisko bergslagskanalen laxforsen kalixälven luleälven ven akkajaure hunddalshytta katterjåkk fåglar storklubben vålåstugan porsgrunn brasa lilla bommen motala örebro öregrund nordre älv vikingaleden låktatjåkko bergs slussar uppsala e45 skåre spår lörudden herøyakanalen katterat karlsborg tornedalen åbo herøya bil kvikkjokk gräddö kebnats friluftsfrämjandet piteå arvika svan luleå berg hus sickla kanal stegeborg övertorneå kinda kanal padjelantaleden fjällstugan lunndörren omniaugn bjuröklubb hjälmaren skelleftehamn säffle kanal påsk ms finnmarken lainioälven pältsa hund ljungsbro orsa flåvatn gustavsberg ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan bandak kungsängen nordnorge laxsjön frusen högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen hållplats bodø mustadfors goldahytta seskaröbron myr mölle möja ms nordlys upperud rogen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn risøyhamn skaulo hävlingen gautelishytta lungsund idefjorden ms spitsbergen tromsø kainulasjärvi västerås sitashytta asphyttan lojsta hed museum 1957 båstnäs jämtlandsfjällen lossihytta timsälven blå lagunen bergsbana norrsken hedenäset surahammar skellefteå siljan ekenäs vaisaluokta risudden arvidsjaur kyrkkåta båtresa söderöra torvik årjäng treriksröset pitsundsbron rättvik hogga molde tarfala storerikvollen sandarne gagnef lårdal besök ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping nesna dals långed lisas stuga ubåt norrkrog tällberg åkers kanal ms midnatsol stamsund hällristningar tjäktja fjällstuga nynäshamn filipstad kosteröarna landsort ms nordnorge stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen larvik vaxholm harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen horn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen forsvik järnvägsmuseum 1958 bilskrot storulvån prag otterbäcken fartyg kjøllefjord luppio strömsholm skellefteälven kloster orsasjön blidö båtsfjord måløy ångtåg anarsisstugan bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn strängnäs historia lannavaara renar blåhammaren roxen leksand norsjø saltsjöbaden ms fridtjof nansen kristiansund vistas avesta uddevalla ädnamvaara brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren västerdalälven falsterbokanalen gotska sandön 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö singi höganäs strömma kanal ms nordkapp svolvær unna allakasstugan skedbrostugan nyköping karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen sortland mellerud beisfjord kalix hukejaure häst ms roald amundsen fröskog ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge ms vesterålen øksfjord banvall hallstahammar holmsund europa lunde kristinehamn honningsvåg ställverk västerbotten vårvinter tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus mehamn bergen dressin anaris slott runn blå jungfrun arboga akka fjällstuga övre soppero motorvagn gåsenstugorna boren nordkalottleden bodskäret