Så kom båten äntligen upp på land.
När jag var ute och åkte med båten under min långa resa under våren och försommaren, så fick jag ju pumpa ur en del vatten ur båtens skrov med några dagars mellanrum, då det visade sig att det kom in lite vatten i båten. Så efter att båten stått ett antal veckor i Haparandatrakten så tänkte jag att det nog var bäst att åka och titta till båten och se så att det inte kommit in en massa vatten i båten så att den börjat på att sjunka eller rent av redan sjunkit, så det var med en viss nervositet som jag tog bussen ner från Kiruna till båten i utkanten av Haparanda efter att inte sett båten på länge. Men när jag väl kom fram till båten så visade det sig att det knappt fanns något vatten alls att pumpa ut från dess skrov, så antagligen verkar det framförallt vara när man kör båten, alternativt när motorn är igång som det kommer in lite vatten i skrovet. Så det var med en lättnad jag kunde konstatera att båten flöt fint där den låg i hamnen. Så när jag var vid båten övernattade jag en natt i båten (även om jag inte åkte något med den, utan bara startade upp den en stund) innan jag tog bussen hem till Kiruna igen under nästkommande morgon, då jag även passade på att ta hem ytterligare några prylar från båten.
Men sedan började det ju bli vinter och båten behövde ju komma upp på land för att inte frysa sönder, så jag tittade på ”Blocket.se” om jag skulle finna någon begagnad och lämplig båttrailer till båten och jag kollade även med några som sålde nya båttrailers om de skulle kunna ha någon lämplig trailer till min båt som ju är ens sorts kölbåt. Tillslut föll valet på att köpa en norsk nytillverkad båttrailer som skulle anpassas till båten för att den skulle fungera till båten. Så jag beställde en sådan, som dock visade sig komma lite senare än vad först återförsäljaren trodde. Att det blev en sprillans ny båttrailer och inte en begagnad båttrailer berodde till viss del på att jag tidigare haft en något äldre (men inte så värst gammal) båttrailer till en annan båt och den visade sig vålla en massa problem, då dess hjul stod snett, liksom såväl bromsar som hjullager krånglade.
Jag som inte ens har någon bil för tillfället gjorde så att jag istället åkte tåg söderut ner till mina föräldrar i Dalarna inför en ledigvecka i oktober. Där passade jag på att bland annat hälsa på mina föräldrar, och sedan var tanken att jag och mina föräldrar skulle ta deras bil norrut för att hämta upp den båttrailer som jag beställt och som skulle komma till Kramfors. Efter det planerade stoppet i Kramfors så var tanken att fortsätta upp till Haparanda för att där dra upp båten på land. Slutligen var tanken att jag skulle fortsätta med tåg eller buss till Kiruna och mina föräldrar skulle fortsätta hemåt Dalarna igen med bilen. Men medan jag var nere i Dalarna fick jag veta att båttrailern blivit lite försenad så jag skulle inte hinna med att dra upp båten innan min ledighet var slut. Så det blev till att boka flygbiljett för mig, så att jag tog mig hem till Kiruna och sedan när jag hade en ledig helg ett par veckor senare så fick det bli ett nytt försök att få upp båten på land.
Så efter att jag varit hemma i norr i någon vecka, så flög jag söderut igen och besökte mina föräldrar i Dalarna ännu en gång. Nu gjorde vi som vi tänkt att göra ett par veckor tidigare, nämligen att vi tog deras bil upp till Kramfors och hämtade båttrailern där, sedan fortsatte vi upp till Haparanda och drog upp båten på land och förberedde den inför vintern. Detta gjorde vi alltså under den sista helgen i oktober, så det var visst bara min båt och någon enstaka liten båt kvar i vattnet i hamnen där den låg. Lite förvånad blev jag dock, då vi upptäckte att det var is på havsvattnet i den lilla hamnviken när vi skulle dra upp båten, det hade jag liksom inte räknat med, och en man som vi träffade i hamnen sa dessutom att det varit ännu mera is i hamnen ett tag tidigare. Min pappa hade med sig en yxa och jag trodde då inte att vi skulle få nytta av den för att hugga i isen, men faktum var att det var så mycket is i vattnet att man kunde hugga i isen för att göra en ränna för båten på sina ställen. Men det var ju inte så värst tjock is, så det hade antagligen gått att gunga fram båten för att knäcka isen också, men nu när yxan var med så fick den i alla fall komma till användning.
Ett av orosmomenten var huruvida det skulle gå att få upp båttrailern med båten lastad på båttrailern upp för den lilla sjösättningsrampen med grusunderlag, som tack och lov varken var klädd av snö eller is. Men det visade sig gå riktigt fint, och inte vara några problem alls. Däremot så stötte vi på ett annat problem, nämligen att båten inte passade så bra på båttrailern, trots att tillverkaren av båttrailern hade försökt att anpassa båttrailern efter båten, efter att jag skickat bilder på båtens skrov till båttrailertillverkaren. Tyvärr så gjorde detta att vi fick ta i med en del våld för att få upp båten på trailern, då den inte kunde rulla upp på trailern små hjul på det sätt som var tanken. Men jag har kontaktat återförsäljaren av båttrailern, så det ska nog bli en lösning på problemet framåt vårkanten, så att det ändras lite på båttrailern så att den ska kunna passa bra till båten. Det är ju så att under kommande år så vill jag ju kunna dra båten på vägen en del för att kunna lägga båten i några olika sjöar och kunna åka med båten i några fler kanaler i södra delarna av Sverige och Norge, också skulle jag även vilja kunna ha båten lite närmare min bostad för att kunna fixa med båten på min fritid, så därför är det ju viktigt att båten och båttrailern fungerar bra tillsammans så att jag kan använda ekipaget som min tanke var då jag beställde båttrailern.
Hur som helst är i alla fall båten på land nu, och efter att båten kommit upp på land så kunde mina föräldrar fortsätta hem med bilen och jag tog istället tåget hem till mig i Kiruna. Det hela resulterade ju i en helgutflykt med ett par hotellövernattningar för mig och mina föräldrar, så det blev lite nytta förenat med nöje.
Jag är ju ofta väldigt tidigt ute, alternativt väldigt sent ute, när det gäller olika sysslor som är lite säsongsberoende, som exempelvis brukar jag vara ute och åka skidor då precis den första snön har kommit, alternativt då det knappt finns någon snö kvar. Likaså blev det med mig och båtlivet i år, nämligen att jag var ute bland de första med båten i våras, då det knappt var några gästhamnar med tillhörande faschiliter som hade öppnat, och sedan var jag bland de sista att få upp båten ur vattnet, då det till och med hade hunnit komma en liten isskorpa på vattnet. Men under juli, augusti och september var jag liksom inte ute en enda gång med båten, vilket delvis berodde på att båten är cirka 35 mil ifrån min bostad och att jag inte har någon bil för tillfället, så det har ju varit lite besvärligt att ta sig till och från båten.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen västerdalälven fjälllstugan fältjägaren signebyn doft ädnamvaara uddevalla avesta pältsa fjällstuga västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren ångtåg måløy båtsfjord yxlan eidsfoss falun vätö strömsholm luppio kjøllefjord köping blåkulla torn väddö kanal arådalen bilskrot 1958 fartyg otterbäcken prag storulvån stora le köpmannebro järnvägsmuseum forsvik sträcknäsholmen södertälje kanal pålnostugan hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen sitasjaure ulvöhamn rogenstugan väg lena philipsson scania vindkraftpark får kullen blåbär grövelsjön vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg norrkrog ubåt tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven glass tarfala molde sigtuna nordön jukkasjärvi sälka strömsundskanalen kallblodig y1 nedre soppero vadsø vittangi modelljärnväg storlien arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra båtresa kyrkkåta östen havila holding as stora sjöfallet akkerhaugen münchen höglekardalen båstnäs 1957 bergsbana blå lagunen timsälven lossihytta jämtlandsfjällen foxen snäcke kanal nakeri rimforsa kalixforsbron bmw lappjordhytta dals-ed ånimmen ms spitsbergen idefjorden lungsund gautelishytta dalsland trollfjorden sandhamn svinesundsbron hjulångare arkö rogen gränsleden robert gustafsson saab vindkraftverk nord-koster daglösen dragets kanal tänndalen laxsjön nordnorge järlasjön helsingör vaverön bruksvallarna vistasdalen trondheim ms kong harald kungsängen bandak svartsundsrännan helags fjällstation pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro hund dnt gustavsfors ålesund vardø bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna dressin bergen mehamn arboga blå jungfrun runn slott anaris västerbotten ställverk honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna norddalen hallstahammar banvall øksfjord hamar bästeträsk bergslagen baugebua snurijåkkåtan inlandsbanan granhult finnsnes kumlinge gotlandsruss bjurbäcken södertälje frantsebu dalslands kanal vålådalen lukt flygresa storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn unna allakasstugan svolvær ms nordstjernen muskö kanal halden karlskoga nyköping skedbrostugan långbron ørnes ms nordkapp strömma kanal höganäs singi seskarö hus löran berg luleå svan friluftsfrämjandet borenshult glödkaka säffle gräddö kvikkjokk telemarkskanalen herøya riksgränsen jämtland katterat ulvön herøyakanalen friluftsliv gråsjälören e45 skåre låktatjåkko lurö sjösjuka vikingaleden nordre älv öregrund m/s langas kalmar brasa hammarbyslussen åland holmön slite katterjåkk järnäsklubb höga kusten natur ven luleälven påsk östersund hisingen m/s storlule roslagen fjällstugan lunndörren hammarby sjöstad frierfjorden övertorneå järnäshamn stegeborg abisko räls våfflor notodden björkliden gällivare kallt tunnel muddus nationalpark bottenviken norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen kraftverk vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm mälaren raukar laponia skien vättern mamma fika kapell sjötorp fjällstation vuono fiskehamn svenska turistföreningen finland ritsem vandring tåg vänern fjällvandring mat stuga fjällstuga vinter turskidor fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn gotland bro göta kanal skärgård buss kiruna sommar malmbanan bilfärja blåsigt stockholm höst pappa danmark snö kyrka haparanda trollhätte kanal fyr dalarna mem båttrailer järnväg båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna bergslagskanalen byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan fårö töreboda glesbygd göta älv borensberg öland mora skåne töre narvik vadstena kinda kanal padjelantaleden stensdalsstugan omniaugn bjuröklubb hjälmaren skelleftehamn säffle kanal slada hamn sulvik alesjaure utö akkajaure hunddalshytta fåglar storklubben lkab porsgrunn vålåstugan lilla bommen motala örebro hotell muséum sölvesborg hjälmare kanal bergs slussar uppsala akvedukt stora luleälven spår lörudden ofotbanen hallands väderö karlsborg åbo tornedalen varberg bil torneträsk holmöarna dalen kebnats piteå arvika söderhamn natt hudiksvall tjäktja sickla kanal skarvruet härnösand gråda strömstad killingi 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga hemsön skog naturreservat klintehamn norrtåg avgaser håverud bjørnfjell kalix hukejaure häst ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord umeå skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge ms vesterålen fröskog ed strömsholms kanal holmsund europa lunde kristinehamn bergfors åmål otteid vårvinter tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta väddö bmw welt skotfoss norröra dundret saltoluokta fjällstation bäckesta roddbåt pitsundet borlänge kjeldal mariefred akka fjällstuga övre soppero motorvagn padda gävle lap dånalds e10 lidköping lasse åberg geiranger östra silen harrå boden dälälven stenungssund sjisjka rc6 krokfors frusen högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen hållplats sandnessjøen nallostugan seskaröbron myr mölle möja ms nordlys bodø mustadfors goldahytta torneå jokkmokk prästbäcken grotta ms polarlys upperud oxelösund viken kor linköping risøyhamn skaulo hävlingen sitashytta asphyttan lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi västerås ängesön tyskland ulefoss karlstad hammerfest fjord torshälla kanal skellefteå siljan ekenäs norrsken hedenäset surahammar rönnskärsverken løveid berlevåg florø holmerudsfors torshälla pitsundsbron rättvik hogga torvik årjäng treriksröset storerikvollen sandarne gagnef lårdal besök ms fram sillebotten sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms lofoten rørvik sørfjorden ramundberget sundsvall tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga nynäshamn filipstad kosteröarna landsort ms nordnorge stamsund hällristningar tjäktja fjällstuga torneälv arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes stordalsstua längdskidor knappforsen horn harstad nilivaara rallarvägen blogg igelkott paurohytta kalixfors mariehamn skjervøy karungi smedjebacken fjellbu farled kobba klintar havøysund hurtigruten kolbäcksån skellefteälven kloster orsasjön blidö naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog anarsisstugan bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn strängnäs änonjalme lennartsfors storsteinshytta pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta historia lannavaara renar nedalshytta bandaksli örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund vistas söderköping båttunnel smöghålet kaitum brønnøysund billingsfors