Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 52.
Då blev det onsdagen den 14:e juni och min 52:a resdag var kommen. Denna dag vaknade jag upp i båten i hamnen i Töre, dit jag anlände under tisdagen.
Mitt mål för båtresan har ju bland annat varit att nå upp till Haparanda och Finland, men riktigt vad jag skulle ta och hitta på och göra med båten då jag väl nått dit, var något som jag inte hade lika klart för mig. När jag köpte båten så valde jag ju en modell av båt, som inte är större än att den skulle gå att ha på en trailer bakom en bil, då den väger cirka 1500 kg och inte heller är bredare än cirka 2,5-2,6 meter, för min tanke var att även skaffa mig en trailer till båten så att jag skulle kunna köra den på land till olika sjöar och andra vattendrag, för det går ju också mycket snabbare att dra den på land än att köra i cirka 5-6 knop ute på vattnet. Men nu när jag började närma mig Haparanda så hade jag ju ännu ingen trailer till båten och faktum är att jag varken då eller ens nu har någon bil heller. Så jag funderade lite på saken hur jag skulle göra med båten. Skulle jag försöka sälja den? Jag skickade faktiskt ett mail till en båtaffär i Luleå och undrade om de ville köpa in båten, men de visade sig inte vara intresserade av att köpa in båten, som jag förstod det. Men visst, om de hade fått köpa den riktigt billigt kanske de hade vilja köpa in den. Så jag insåg att innan jag hade fått tag i en trailer och en bil, så skulle det nog dröja ett tag och likaså om jag istället gick på det andra alternativet och istället skulle föröka mig på att sälja båten, så var det nog också något som skulle ta sin lilla tid. Så jag började kolla om jag kunde hyra någon båtplats i Haparandatrakten till båten och efter en del telefonsamtal, så stod det klart att jag kunde få hyra en säsongsplats i ”Vuono Fiskehamn”, som ligger strax väster om Haparanda, så denna dag blev målet för mig att ta mig dit.
I samband med att jag lämnade hamnen i Töre så passade jag först på att köra något varv runt den stora gula bojen som finns vid hamnen i Töre och som är en sorts markering på att man nått högst upp i Bottenviken. Sedan fortsatte jag min resa med siktet inställt österut för dagen. Jag höll mig innanför Rånön, då jag passerade den stora Rånön. Efter ytterligare en stunds körnings så körde jag under den stora Seskaröbron, som är en del i länken mellan Seskarö och fastlandet, som gjorde att Seskarö fick en landsvägsförbindelse med fastlandet 1978.
Efter ännu en stunds körning så körde jag in till Haparanda hamn med båten. Denna hamn ligger drygt en mil väster om Haparanda och är belägen i närheten av byn Nikkala. Här i hamnen var min tanke att göra ett kortare stopp och bland annat ta mig an en av de mindre glamorösa uppgifterna med båtlivet, nämligen att tömma båtens toalettank, vilket visade sig att det inte var så värst lätt då jag var ensam i båten. Precis som i många andra hamnar så finns det en sugtömningsanläggning för båttoaletter i denna hamn. Vanligtvis brukar dessa sugtömningsanläggningar vara elektriska så att man bara trycker på en knapp så att en elektrisk pump startar, så att man sedan kan suga ur båtens avfallstank med en slang som man håller mot båtens avfallstanks tömningshål och liksom suger ur tanken med slangen, liksom att ungefär suga ur den med en dammsugare. Även om jag fått erfara att det inte alltid är så värst fräschts och trevligt, då det exempelvis kan läcka i anslutningen mellan båten och sugtömningsanläggningen, så det har hänt att jag fått slänga jackan i tvätten efter denna syssla. Nu har det ju varit långt ifrån alla av dessa sugtömningsanläggningar som jag träffat på som har fungerat, utan det har varit många av de som inte varit i drift utav olika anledningar, speciellt i början av min båtresa som jag började redan i april var det svårt att träffa på sugtömningsanläggningar som fungerade, så det dröjde ett bra tag innan jag hittade på någon sådan som fungerade, då de första som jag träffade på verkade vara avstängda för vintern, utan att de då ännu hade startats upp inför båtsommaren. En positiv sak är att dessa anläggningar brukar vara gratis att använda, eftersom att det anses bättre att man använder dessa sugtömningsanläggningar, än att man släpper ut avfallet i havet eller andra vatten. Sugtömningsanläggningen som jag träffade på i Haparanda hamn, var av en ny sort för mig. Det var nämligen så att den var handdriven, så att en person skulle pumpa med en stor handpump och en annan person skulle hålla i slangen mot båten, vilket ju ställde till det för mig som var själv ombord på båten. Men nu hade jag en sådan tur att jag träffade på en person i hamnen som ställde upp och stod för pumpandet, så det löste sig i alla fall, då jag ju ville tömma båtens tank då jag inte hade så långt kvar till resans mål. Så jag får tacka honom som hjälpte mig med pumpandet!
Sedan fortsatte jag med båten genom den sena junikvällen vidare mot just ”Vuono Fiskehamn” som ligger långt in i Vuonoviken, som är belägen strax väster om Haparanda. Så mycket till farled in i viken var det väl inte att tala om, och jag såg på ekolodet hur det blev allt grundare och grundare och efter en stund visade ekolodet att djupet bara var knappa metern, och min båt går ungefär 60-80 centimeter djupt. Så jag blev orolig om jag verkligen skulle kunna ta mig in i hamnen, för trots att ekolodet sa att det var mindre än en meter djupt så hade jag fortfarande långt in till land och jag visste inte riktigt vad jag skulle sikte på för att hitta den djupaste vägen in mot hamnen, samtidigt var det mitt i natten, så jag tyckte inte heller att det var en lämplig tidpunkt att försöka ringa någon i hamnföreningen och be om råd huruvida man skulle köra in mot hamnen på bästa sätt. För övrigt visste jag ju inte ens helt säkert var själva hamnen var belägen, men jag tyckte mig ha funnit hamnen på ”Google Maps”, så jag trodde i alla fall att jag visste ungefär vart jag var på väg, även om jag inte alls var övertygad om att jag siktade mot rätt ställe. Men hur som helst så såg jag några björkriskor som liksom ”stod upp” ute i vattnet, men utan att veta om de markerade något grund eller om de kanske rent av var någon sorts markering för mig att följa, så bestämde jag mig för att köra lite sakta mot dem, för att ta reda på vad de eventuellt ville markera. Jag kunde konstatera att de satt som ”två och två”, liksom en allé. Så jag anade att det kanske var markeringar för att visa på vägen in mot hamnen, likt man vanligtvis brukar märka upp farleder med gröna och röda markeringar. Så jag styrde in emellan björkriskorna, som majoriteten av dem ännu bar blad på sig. Sedan följde jag dem, då jag anade mer och mer att de markerade en farled, även om jag till en början var lite skeptisk till om de verkligen ledde mig åt rätt håll. Men jag fortsatte att följa dem och efter en stund kom jag mycket riktigt fram till hamnen, som jag var på väg till. Anledningen till att björkriskorna (som jag upplevde det) inte gick rakaste vägen mot hamnen, var antagligen helt enkelt eftersom att björkriskorna istället följde en så pass djup sträcka som möjligt in mot hamnen. För min del så klarade jag att nå ända fram till hamnen utan att köra på grund, även om det inte kan ha varit några stora marginaler som jag hade ner till botten varken innan jag styrde in mellan björkriskorna, eller då jag väl följde dem, även om det inte var riktigt lika grunt då följde björkriskorna som vid den grundaste platsen jag var på innan jag styrde in emellan björkriskorna.
Väl framme i hamnen hade jag ett par olika lediga bryggplatser att välja emellan, så jag hittade en plats som var ledig och som jag utan större problem fick in båten på, även om jag måste erkänna att det var lite småtrångt och grunt i hamnområdet, men tack och lov var den platsen som jag valde belägen vid första bryggan inne i hamnområdet och dessutom ganska långt ut vid den aktuella bryggan. Men jag kunde konstatera att jag i denna hamn hade en av de större båtarna. Under min resa har jag kunnat konstatera att i de hamnarna där min båt har tillhört de största båtarna, så har det oftast inneburit att det inte varit så lätt att komma in i de hamnarna, då det exempelvis inte alltid varit så värst djupt på de platserna och det har ju liksom oftast funnits någon anledning till att det är ont om stora båtar i de hamnarna, så det har visat sig att det vanligtvis varit smidigare att lägga till i de hamnarna där det istället funnits en del större båtar. Jag vill i alla fall minnas att jag nämnde hur stor min båt var, då jag frågade de i den aktuella hamnen om de hade någon ledig båtplats som jag kunde få hyra. De i hamnen gissade att jag med min båt i alla fall skulle kunna ta mig in i hamnen och det visade sig att det stämde att det gick bra att komma in i hamnen, och det var ju faktiskt ytterligare någon enstaka båt i hamnen i ungefär samma storlek som min båt, även om hamnen framförallt dominerades utav små öppna båtar. Räddningen för mig denna dag lär dock ha varit att det inte vågade och att det inte var ännu lägre vattenstånd än vad det faktiskt var i havet, för det är ju en del tidvatten på platsen och vattenståndet kan ju variera en del beroende på väder och vind. Nu vet jag dock inte om detta var en dag med högt eller lågt vattenstånd i havet för den aktuella platsen, men jag kan i alla fall konstatera att om det hade varit ett betydligt lägre vattenstånd så hade jag antagligen kört på grund om jag hade försökt mig på att köra in till hamnen då!
Så till slut hade jag kommit in till bryggan i hamnen och kunde alltså lägga mig i båten för att sova, men min båtresa tog inte slut redan då, utan jag hade mera kvar att upptäcka från båten, då jag sovit några timmar.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
karlstad ulefoss tyskland ängesön torshälla kanal fjord hammerfest rimforsa kalixforsbron bmw lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri linköping kor viken oxelösund dals-ed ånimmen ms spitsbergen grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland trollfjorden möja mölle myr seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys järlasjön helsingör vaverön bruksvallarna nallostugan sandnessjøen hållplats stenungssund dälälven boden harrå krokfors rc6 sjisjka gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro hund pältsa lainioälven ms finnmarken bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga norröra skotfoss bmw welt väddö roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret lotshus borgholm göteborgsvarvet tjeckien vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg bästeträsk bergslagen baugebua snurijåkkåtan otteid åmål bergfors hycklinge regnbåge skoaddejávrehytta umeå strömsholms kanal ed fröskog ms vesterålen häst hukejaure kalix beisfjord mellerud sortland ms roald amundsen muskö kanal halden karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan svolvær ms nordstjernen strömma kanal höganäs singi seskarö abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 killingi smöghålet båttunnel söderköping vistasstugan äventyr lofoten örsundsbro bandaksli nedalshytta signebyn doft ädnamvaara saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren renar lannavaara historia yxlan eidsfoss falun vätö storsteinshytta lennartsfors änonjalme strängnäs blåkulla torn väddö kanal arådalen östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum otterbäcken prag storulvån bilskrot 1958 fartyg forsvik sträcknäsholmen södertälje kanal pålnostugan smedjebacken karungi skjervøy mariehamn ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk kreosot landsort kosteröarna filipstad nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge åkers kanal tällberg norrkrog ubåt lisas stuga dals långed nesna järnvägsstation smögen vrangfoss österdalälven glass tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen besök lårdal gagnef sandarne storerikvollen tarfala molde hogga rättvik pitsundsbron treriksröset årjäng torvik söderöra båtresa kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta ekenäs siljan skellefteå surahammar hedenäset norrsken lilla bommen brasa holmön åland storklubben fåglar katterjåkk hunddalshytta akkajaure ven luleälven påsk säffle kanal skelleftehamn roslagen m/s storlule hammarby sjöstad omniaugn padjelantaleden kinda kanal övertorneå stegeborg sickla kanal hus berg luleå svan arvika piteå friluftsfrämjandet kebnats gräddö kvikkjokk bil herøya riksgränsen jämtland karlsborg katterat herøyakanalen lörudden spår skåre e45 uppsala bergs slussar låktatjåkko sölvesborg muséum hotell kalmar m/s langas kallt tunnel fårö muddus nationalpark norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen bergslagskanalen abisko räls våfflor mora björkliden göta älv mälaren båttrailer mem dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa båttransport sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma fika kapell blåsigt bilfärja svenska turistföreningen fjällvandring vandring tåg sommar skärgård göta kanal fjällstuga vinter gotland norge cykeltur sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland kanal hamn fjällen turskidor bro mat stuga kiruna vänern malmbanan buss stockholm höst ritsem finland kyrka haparanda trollhätte kanal pappa danmark snö bornholm visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien laponia raukar järnväg gällivare borensberg öland notodden skåne töre kraftverk byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan bottenviken töreboda glesbygd örebro motala hjälmare kanal öregrund nordre älv vikingaleden sjösjuka lurö stora luleälven akvedukt friluftsliv gråsjälören ofotbanen hallands väderö ulvön åbo tornedalen varberg torneträsk telemarkskanalen holmöarna dalen säffle glödkaka borenshult söderhamn natt hudiksvall tjäktja löran narvik vadstena järnäshamn stensdalsstugan frierfjorden fjällstugan lunndörren hjälmaren bjuröklubb östersund hisingen slada hamn sulvik alesjaure utö natur höga kusten järnäsklubb lkab slite vålåstugan porsgrunn hammarbyslussen stora sjöfallet havila holding as östen höglekardalen münchen akkerhaugen berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken løveid vadsø nedre soppero y1 storlien modelljärnväg vittangi ms fram sillebotten kallblodig strömsundskanalen sälka jukkasjärvi nordön sigtuna ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms midnatsol lucia vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling grebbestad vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön blåbär kullen får ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen larvik vaxholm harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen horn järnvägsmuseum köpmannebro stora le blogg igelkott paurohytta kalixfors kobba klintar havøysund hurtigruten kolbäcksån fjellbu farled köping kjøllefjord luppio strömsholm skellefteälven kloster orsasjön blidö båtsfjord måløy ångtåg anarsisstugan bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta ms fridtjof nansen kristiansund vistas avesta uddevalla kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren västerdalälven falsterbokanalen gotska sandön ms nordkapp ørnes långbron skarvruet härnösand gråda strömstad norrtåg avgaser håverud bjørnfjell hemsön skog naturreservat klintehamn flygresa lukt vålådalen dalslands kanal fjällstugan storrödtjärn norrköping storfors kumlinge finnsnes granhult inlandsbanan frantsebu södertälje bjurbäcken gotlandsruss hamar øksfjord banvall hallstahammar holmsund europa lunde kristinehamn hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen farled dalarna kviteseid skoghall arboga mehamn bergen dressin anaris slott runn blå jungfrun vardø ålesund gustavsfors dnt pitsundet borlänge kjeldal mariefred geiranger östra silen padda gävle lap dånalds e10 lidköping lasse åberg ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan bandak kungsängen nordnorge laxsjön frusen högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen dragets kanal daglösen nord-koster ms polarlys upperud rogen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn risøyhamn skaulo hävlingen gautelishytta lungsund idefjorden museum tromsø kainulasjärvi västerås sitashytta asphyttan lojsta hed bergsbana 1957 båstnäs jämtlandsfjällen lossihytta timsälven blå lagunen