En aprilresa till Prag och BMW-muséet i München.

BMW Welt och BMW-muséet i München.

Under påskhelgen i våras, så gjorde jag och mina föräldrar en resa ner till Tjeckiens huvudstad Prag och vidare till BMW-muséet i München, som ligger i södra Tyskland. Min pappa som sedan länge gillar BMW-bilar hade nämligen fyllt 60 år tidigare i år, så jag tänkte att vi kunde göra något trevligt tillsammans så jag föreslog (eller är det kanske mera rätt att säga: ”tjatade”) att vi kunde åka till BMW-muséet i Tyskland, då jag tänkte att det kunde vara roligt att se det både för mig och honom. Som ett extra inslag i resan så tog vi omvägen via Prag, då min mamma hade hört att Prag skulle vara en riktigt fin stad, faktiskt så fin att om man bara skulle se en huvudstad så var det just Prag man skulle välja, hade visst ryktet låtit. Något som jag i efterhand inte riktigt vill skriva under på, men nu har vi i alla fall varit dit och visst fanns det vissa fina saker även där.

Så för min del började jag resan med att flyga från Kiruna ner till Arlanda på måndagen den 10:e april. Därifrån fortsatte jag med tåg upp till Rättvik i Dalarna (efter att ha bokat nya tågbiljetter, då jag missade första tåget som jag bokat, eftersom att flyget från Kiruna var försenat och jag hade bokat en lite väl tajt anslutning). På eftermiddagen kom jag i alla fall fram till Dalarna och hann även passa på och hälsa på min mormor en vända, där det bjöds på våfflor.

På tisdagsmorgonen åkte jag och min mamma bil hem till min syster, där hon bor med sin familj utanför Borlänge och där spenderade vi förmiddagen, innan vi på eftermiddagen fortsatte in till Borlänges centralare delar där min pappa arbetar och då när han slutat arbetet för dagen och var med i bilen så fortsatte vi bilresan ner till Malmö, där vi övernattade på ett hotell.

På onsdagen så fortsatte vi sedan vår resa söderut. Vi åkte över Öresundsbron och hade efter några timmar nått ner till de sydligare delarna av Danmark, där vi hade bokat in oss på bilfärjan från Gedser till Rostock. Väl framme i Gedser så hade vi en stund på oss innan det var dags att köra ombord på tysklandsfärjan, så vi så såg oss om lite området och fann Danmarks sydligaste plats. Platsen som ligger vid havet kan antagligen vara ett populärt utflyktsmål under varma sommardagar, men denna aprildag blåste det rejält på platsen och vindarna som fläktade var allt annat än varma och sköna. Efter en titt vid den sydligaste platsen i Danmark så blev det dags att köra ombord på tysklandsfärjan och under överfarten till Rostock så passade vi på att äta lunch som vi hade förbokat ombord på båten. Sedan fortsatte vi ner genom Tyskland och strax innan vi nådde fram till Tjeckien så stannade vi till vid en bensinmack för att betala en avgift och få ett litet märke att fästa på bilens vindruta för att få köra på de Tjeckiska motorvägarna. Efter en stund med bilen genom Tjeckien så nådde vi fram till Prags utkanter. Där körde vi in på en hotellparkering, vid ett hotell som kanske kunde vara där vi skulle bo, men så visade det sig att inte fallet var, och att ta sig ut från den aktuella parkeringen visade sig inte vara helt lätt då man var tvungen att betala för att komma ut från parkeringsplatsen vid en bom och för att betala behövde man ju ha tjeckiska pengar, något som inte vi hade. Men inne i hotellobbyn hittade vi en växelautomat, så till slut kunde vi komma ut från parkeringen efter att vi hade fixat fram lite tjeckiska pengar och betalat ut oss. Så då kunde vi fortsätta några meter till fram till det hotellet som vi hade bokat in oss på, vilket visade sig vara ett hotell som inte såg lika flådigt ut som det första hotellet som vi hade stannat till invid. Parkeringen där vi parkerade gav väl inte heller de bästa vibbarna om man säger så, men med lite tur kanske bilen skulle stå kvar på parkeringen även morgonen efter. Även om man kunde se en och annan bil i området som saknade vissa attiraljer, som exempelvis hjul.

Skärtorsdagen började vi med att äta frukost i den skramliga frukostmatsalen som till viss del påminde om en skolbespisning i det kombinerade hotellet/vandrarhemmet som vi hade spenderat natten på. Sedan tog vi tunnelbanan in mot Prags stadskärna. Där kom vi först till de lite mera slitna områdena, men under dagen hann vi även se sevärdheter som det astronomiska uret i Prag, Karlsbron och John Lennonmuren. Vi passade på att äta mat på John Lennon Pub, där jag testade på att äta en sorts gulasch som serverades i en tallrik gjord av bröd, så att man liksom kunde äta upp hela tallriken. Det var en mättsam rätt som verkade serveras lite här och var i staden. I Prag testade vi även på att prova en betydligt sötare sak också, nämligen bakverket som lär kallas för ”Trdelník” och påminner lite om en lång munk, något som bakas runt om på olika ställen längs Prags gator. Jag fick intrycket av att det var en hel del hemlösa i Prag, men en fin sak var ju att det verkade som att i alla fall några hemlösa bjöds på mat på kvällskvisten. Under dagen tittade vi även till två järnvägsstationer i Prag. På kvällen så åkte vi upp i TV-tornet i Prag och tittade på utsikten över staden innan vi fortsatte till samma hotell som vi hade spenderat föregående natt på.

Efter ännu en skramlig frukost som inledde långfredagen, så fortsatte vi att utforska Prag genom att åka med ett par guidade bussturer, där man fick lyssna på förinspelade guidningar av staden (som bland annat fanns på svenska), medan bussarna for fram på Prags gator. Det var dock inte helt lätt att höra vad som sas på de förinspelade inspelningarna, men vi fick i alla fall ett par rundturer i staden. I Prag såg man en hel del poliser, poliser som verkade ha rejäla vapen som de släpade runt på. På flera ställen kunde man se hur poliserna stoppade bilar och sedan gick de runt bilen och tittade bland annat med en spegel under bilen och sedan skulle även motorhuven öppnas då poliserna ville titta in under motorhuven. En av de guidade bussturerna som vi åkte med skedde i en mindre buss/större minibuss och då vi åkte på den turen så blev vi stoppade i en sådan poliskontroll som jag nyligen beskrev. När det var dags för momentet att öppna motorhuven, så misslyckades föraren med den manövern, men hur som helst så fick vi ändå åka vidare trots att han aldrig kunde visa för poliserna vad som dolde sig under motorhuven. Utan att veta vad det egentligen var som poliserna letade efter eller ville undersöka att inte fanns gömt, så kan jag ju tycka att det var konstigt att de släppte igenom oss i sin kontroll då vår förare inte fick upp motorhuven, för om det nu var något de ville försäkra sig om att man inte hade under motorhuven, så kunde ju vi ha vad som helst där under… Efter bussturerna så åkte vi även med en guidad båt som ingick bland de guidade turer som vi hade köpt. Min tro var dock att även guidningen ombord på båten skulle vara på svenska, men så var dock inte fallet. I Prag hittade jag även av en slump på en järnvägsinspirerad restaurang, där drycken serverades till borden med hjälp av ett modelltåg. Restaurangen hör till restaurangkedjan "Výtopna Railway Restaurant", som lär ha tre stycken liknande järnvägsrestauranger i Tjeckien, varav två av dessa ligger i Prag.  Dock åt vi inte på restaurangen, då jag bara råkade se den av en slump. Efter ännu ett antal timmar i Prags centrala delar så testade vi oss på att åka lite tunnelbana i staden igen. Vi fick dock under dagen uppleva att det även i Prag är populärt att lägga stora banarbeten kring påskhelgen, precis som här hemma i Sverige, så vi fick även prova på dess ersättningstrafik som bestod av bussar, vilket i mina ögon tycktes fungera klanderfritt då vi blev hänvisade till ersättningstrafiken. Framåt kvällen fortsatte vi med bilen till München, som var resans huvudmål. Under resan gjorde vi ett försök att tanka i Tjeckien och när vi väl kommit in i Tyskland igen, så stannade vi till vid en bensinmack, där jag till min besvikelse kunde konstatera att de minsann ville ha betalt för att man besökte toaletten, och inte nog med det så skulle det betalas kontant, jag som brukar försöka klara mig utan några kontanter… Nåväl efter en mindre felkörning, så checkade vi in på ett stort och fint hotell som tycktes vara ganska nybyggt, och nu fick även bilen spendera natten på ett lugnare ställe, nu när även den fick bo inomhus i hotellets källargarage. En nackdel med hotellet var dock att det inte hade så värst tillslutande toalettdörrar i hotellrummen, utan dörrarna var någon sorts skjutdörrar gjorda i frostat glas.

Frukosten på påskaftonen, alltså på lördagen var kanske den bästa hotellfrukosten som jag har träffat på. Den bestod av ett stort urval av allt från goda bakverk till vin för den som ville dricka vin till frukosten, eller om det kanske till och med var champagne och inte vin som erbjöds… Efter frukosten tog vi en promenad genom ett mindre glamoröst bostadsområde, så att vi kom fram till BMW-området, där såväl BMW-muséet, BMW Welt (som bland annat är en utställningsanläggning), BMW-fabriken och BMW:s huvudkontor ligger invid Olympiaparken i München. Såväl BMW Welt, BMW:s huvudkontor och BMW-muséet är ju riktigt snygga byggnader enligt mig, bara designen på dessa byggnader skulle ju kunna vara själ nog för att ta en omväg förbi dem. BMW-muséet var visst för övrigt målat som ett BMW-märke sett uppifrån. När vi kom fram till BMW-området så gick vi först in en kort stund på BMW Welt, men strax därefter fortsatte vi till BMW-muséet, för det var ju trots allt det som lockade oss mest. När vi alla tre hade blivit insläppta i muséet, efter att mamma och pappa fått gått och lämna en väska (som vakterna inte gillade att man tog med in på muséet) i en förvaringsbox, så hade vi en hel del att titta på i ett antal timmar. Det fanns ett stort antal bilar och motorcyklar utav olika årsmodeller på muséet, även om det ju framförallt dominerades utav äldre fordon. Pappa saknade dock ett par bilar som han hoppades få se inne i muséet, men det fanns ändå trots allt en hel del saker att titta på där och även en hel del att läsa, men texten var ju av naturliga skäl inte skriven på svenska… Själv såg jag bland annat en gammal 518 som var av samma modell som mina föräldrar hade när jag föddes och under mina första levnadsår. Men det fanns betydligt fler bilar som man kunde känna igen på ett eller annat sätt, då jag ju är uppväxt med gamla BMW:ar inom familjen, även om jag trots det inte blivit riktigt BMW-frälst, utan jag säger väl som så att då kan jag tänka mig att ha en BMW, men jag kan lika gärna också tänka mig att ha något annat bilmärke. En av de mera minnesvärda bilarna från utställning var en BMW E1 från början av 1990-talet. Det var en elbil som aldrig lär ha kommit ut i någon serieproduktion, men det visar ju ändå på att BMW testade sig fram med elbilar redan då. Efter flera timmar inne i muséet (även om min mamma lämnat muséet lite tidigare och istället gått ut på promenad och mötts av en regnskur) så gick vi vidare till BMW Welt där det framförallt var nya bilar. Där inne var vi inte så länge, utan istället gick vi vidare ut till den närbelägna Olympiaparken där sommar-OS hölls 1972. Tyvärr är det väl få som minns de sportsliga prestationerna under det OS, utan istället är det nog tyvärr fler som förknippar München-OS med de dödsskjutningar som inträffade i OS-byn. För vår del så passade vi på att åka upp i Olympiatornet som bjöd på en storslagen utsikt över München med omnejd. Sedan tog vi en promenad i närområdet och tillbaka till hotellet där vi bodde för tillfället. En liten miss med planeringen inför vårt besök var ju det att om vi hade besökt BMW-området en annan dag, så hade man även kunnat följa med på en guidad tur inne i BMW-fabriken, men det förstod jag lite väl sent.

Söndagen som alltså var påskdagen började vi med ännu en riktigt god hotellfrukost i München, innan vi gick till tunnelbanan i staden och åkte med den in till de mer centrala delarna av staden. Även här i München fick vi testa på hur det fungerar med ersättningstrafik då även denna tunnelbana var avstängd på en delsträcka för vad jag skulle tro var banarbeten, men även här fungerade ersättningstrafiken bra. Väl framme i de centralare delarna av staden så tittade vi runt lite i sanden och testade oss på att åka lite spårvagn. Även ett besök i den Engelska trädgården hann vi med, innan vi senare på dagen satte oss i pappas BMW och gav oss av norrut längs autobahn genom Tyskland. Längs vägen stannade vi till vid en vägkrog och åt. Precis som tidigare i Tyskland under resan så var maten vällagad och bra. Just på detta ställe som vi valde att äta på så fanns det som flera olika matleverantörer inne i samma restaurangbyggnad och även ett hotell låg i anslutning till platsen. Sedan så fortsatte vi vår bilresa till den tyska orten Walsrode, där vi övernattade på ett hotell.

Måndagen inleddes som brukligt med hotellfrukost innan vi fortsatte vår bilresa, en bilresa som först tog oss upp till Puttgarden, där vi även tittade in i en båt som de gjort om till en stor affär, alltså en så kallad ”bodershop”, som främst innehöll alkoholhaltiga drycker, men även en hel del andra saker som exempelvis godis. Sedan fortsatte vi med färjan från tyska Puttgardens till danska Rødby. Denna båtresa tog inte lika lång tid som båtresan mellan Gedser och Rostock som vi åkte åt andra hållet, men vi hann i alla fall med att fika ombord på båten. Sedan fortsatte vi med bilen upp till Helsingør, där vi nu återigen tog en färja över havet, nämligen båten från danska Helsingør till svenska orten Helsingborg. På så vis blev det till en viss del en annan väg upp genom Danmark än vad vi hade åkt söderut. Sedan fortsatte vi med bilen upp till en liten ort strax utanför Halmstad dit min morbror och hans fru har flyttat. Så vi passade på att hälsa på dem och övernatta hos dem. När vi hade kommit dit så bjöd de på en god middag, innan vi tog en promenad i närområdet och tittade på havet.

Efter frukosten på tisdagsorgen så fortsatte vi med bilen upp till Göteborg, där mina föräldrar släppte av mig vid flygplatsen, dit vi hann i tid, även om det inte var en självklarhet att vi skulle hinna dit i tid då det drog ihop sig till körer strax söder om Göteborg. Men vi svängde av stora E6:an en bra bit innan Göteborg och tog oss på så vis fram via mindre vägar fram till flygplatsen. Efter att vi vinkat adjö till varandra så fortsatte jag med flygplan upp till Arlanda, där jag bytte till ett annat flygplan som tog mig hem till Kiruna och en sista liten tur ut på vägarna, nämligen med flygbussen från Kirunas flygplats in mot de centralare delarna av Kiruna, och mina föräldrar fortsatte med sin bil hem till Dalarna, så även fast jag hade en längre sträcka att åka så kom jag nog hem innan dem, då jag ju reste på ett lite snabbare sätt.

Det var ju trevligt med en utflykt så man fick möta våren lite, även om det inte bjöds på så mycket till värme under turen, men jag fick i alla fall träffa mina föräldrar några dagar och vi fick se lite mera av världen, än vad vi sett tidigare! Sedan är det ju trevligt att se de påkostade muséerna som olika biltillverkare har, då de ofta är både fina och påkostade, och det är ju inte bara BMW som har ett muséum.

/Fredrik

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

Allmänt
blogglista.se