Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen den 16:e juli 2019. Båtresa vid Notodden och genom Herøyakanalen, via Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen inleddes med att vi tog en kort båttur vid Notodden på Heddalsvatnet, och åkte till några närbelägna bryggor i trakten av Notodden, i det fina sommarvädret. En av bryggorna som vi passade på att besöka under denna lilla båttur vid Notodden var bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden, där vi stannade till och köpte glass. Vid bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden kunde vi begrunda någon gammal pråm, som påminde om forna tiders industrier i Notodden.
Tyvärr så var Herøyakanalen och dess båttunnel inte något som jag var bekant med, då jag någon vecka tidigare körde in från havet mot Skien och Telemarkskanalen. Detta trots att jag såg en båt, som jag i efterhand har förstått att svängde in mot Herøyakanalen, eller dess närområde. Det var nämligen så att under min båtresa från havet in mot Skien, så passerade jag alldeles i närheten av Herøyakanalen, då jag passerade det stora industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark" invid Frierfjorden, utanför orten Porsgrunn. Så om jag hade känt till Herøyakanalen då, så hade jag självklart passat på att åka genom Herøyakanalen, då jag var så nära kanalen, inte minst med tanke på att kanalen dessutom har något så unikt som en båttunnel!
Så nu när jag ändå var relativt nära Herøyakanalen, så tänkte jag att vi i alla fall skulle passa på att åka genom Herøyakanalen och dess spektakulära båttunnel, vilken jag var besviken att jag råkat missa (eftersom att jag inte kände till kanalen), trots att jag varit så nära kanalen.
Dock tvekade jag ännu under tisdagen på hur vi skulle ta oss till Herøyakanalen. Antingen kunde vi dra upp båten på sin båttrailer och ta landsvägen ner till Herøyakanalen, eller så kunde jag och min mamma ta sjövägen med båten via sjön Norsjø, samt slussarna vid Løveid/Skotfoss och Skien, ner till Herøyakanalen (medan min pappa i så fall skulle få köra dit själv med bilen och båttrailern).
Vi hade ju ända köpt en ”tur och returbiljett” genom hela Telemarkskanalen (som även gällde som ett säsongskort), så alternativet via sjövägen skulle i alla fall inte innebära några fler slussavgifter för oss.
Valet föll i alla fall på att vi valde att dra upp båten på dess båttrailer vid ”Nesøya Marina” i Notodden, där det finns en fin upptagningsramp. Detta då vi bedömde att det borde gå snabbare att ta sig till Herøyakanalen längs landsvägen, än via sjövägen. Detta trots att landsvägsalternativet innebar både en upptagning av båten och en sjösättning, men med landsvägsalternativet så behövde vi ju inte heller anpassa oss efter några slusstider.
Så med båten på sin båttrailer bakom bilen, så fortsatte vi ner mot Herøyatrakten, även om vi knappast valde de lämpligaste vägvalen, då våra vägval även gick via en mindre grusväg. Väl nere i trakterna av Herøya så började vi leta efter en lämplig sjösätningsramp, som var lagom brant, och som inte var för trång eller för smal, för att det skulle vara smidigt att sjösätta båten.
Jag vill minnas att vi var ända ut till Langesundstrakten och tittade efter någon lämplig ramp, liksom vi även tittade vid Stathella. Det var dock svårt att finna en för allmänheten tillgänglig och bra ramp för sjösättning av min båt. Detta då jag även ville hitta en ramp, där det även fanns gott om plats i vattnet utanför rampen, så att jag inte skulle riskera att köra på någon annan båt, med tanke på att när man backar med min båt, så är min min båt ganska svår att svänga med. Således ville jag gärna finna en ramp med gott om utrymme utanför rampen i vattnet, och helst ville jag även finna en ramp med en brygga invid rampen, där man kunde förtöja båten en liten stund.
Så till slut fick vi ett tips om att det fanns en ramp i en gammal småbåtshamn (som numera inte längre är i bruk) alldeles vid Herøya invid Herøyakanalen, vid kanalens norra tunnelmynning. Så vi testade att åka dit. Mycket riktigt så fanns det en helt okej ramp (vid kanalens norra tunnelmynning), som inte heller var spärrad med någon bom.
Det var dock ingen brygga alldeles invid rampen, men det gick bra ändå, tack vare att det fanns gott om svängrum i hamnen. Detta då det inte längre fanns några båtar som låg förtöjda i hamnen, så man riskerade alltså inte att köra på några andra båtar, i samband med sjösättningen.
Så vi sjösatte båten och jag stannade ombord i båten, medan mina föräldrar åkte iväg med bilen för att köpa pizza. Tyvärr råkade bilen bli påkörd av en kundvagn utanför en matvarubutik, i samband med mina föräldrars biltur för pizzainköp. Detta då en kund råkade tappa en kundvagn, som oturligt nog rullade in i bilen, som då stod stilla. Så bilen blev lite lätt skadad (vilket naturligtvis gick att fixa till i efterhand, med hjälp av försäkringsbolag och en duktig bilverkstad).
Så efter en stund återkom mina föräldrar med nybakade pizzor till båten. Så vi körde ut en liten bit från land och släppte i ankaret i Gunnekleivfjorden, där vi passade på att äta pizzorna ombord i båten, denna fina julikväll.
Efter att vi sjösatt båten och ätit pizza, så körde vi i nordlig riktning över Gunnekleivfjorden.
Vid Gunnekleivfjordens norra inlopp så passerade vi under ett par broar, varav den första bron var en järnvägsbro, som tidigare används för järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya. Numera används inte järnvägen till industriområdet vid Herøya, som för övrigt kallas för "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten". Namnet "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten"" åsyftar på att järnvägen går mellan Porsgrunn och ett ställe som heter "Roligheten", där i alla fall en del av industriområdet är beläget. Järnvägen går genom den cirka 2880 meter långa järnvägstunneln "Herøyatunnelen", och med lite tur så kan det mycket väl bli järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya i framtiden igen.
Efter att vi passerat under järnvägsbron och någon ytterligare bro, så kom vi ut i Skienselva, men alldeles innan vi nådde fram till Skienselva så passade vi på att svänga höger, så att vi liksom var in och vände i en liten vik med båtbryggor.
Efter att vi kommit ut från den lilla viken med båtbryggorna, så fortsatte vi längs Skienselva ut i Frierfjorden.
Från Frierfjorden styrde vi in i Herøyakanalen söderifrån (där det finns en båthamn som är i bruk), och körde norrut genom Herøyakanalen, samt dess tillhörande mysiga och tillika spektakulära båttunnel, så att vi alltså sedan kom tillbaka till den före detta småbåtshamnen, där vi en stund tidigare hade sjösatt båten. Detta innebar att vi då hade kört som ett varv runt det stora fabriksområdet på industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark", som ligger invid orten Porsgrunn.
Det ansågs på 1950-talet att något behövde göras för att få till ett renare vatten i den då så pass förorenade Gunnekleivfjorden, med sitt relativt stilla vatten, invid det intilliggande industriområdet, där Norsk Hydro på den tiden dominerat industriområdet. Så därför byggdes Herøyakanalen och dess båttunnel 1954, så att vattnet i Gunnekleivfjorden skulle få mer rörelse. Båttunneln som har invändig belysning är cirka 2,2 meter djup, och den maximala höjden på båtar som kan ta sig igenom båttunneln är cirka 2,5 meter. Bredden på båttunneln lär vara cirka 3,3 meter och båttunnelns längd är gissningsvis knappt 135 meter.
Gunnekleivfjorden anses dock fortfarande som förorenad, så även nu i modern tid pågår det projekt för att rena Gunnekleivfjorden, även om jag tror att kanalen i all fall bidragit till att vattnet i Gunnekleivfjorden är renare, än vad det hade varit utan kanalen.
Då vi skulle dra upp båten på sin båttrailer (vid samma ramp som vi sjösatt båten), efter vår tur genom Herøyakanalen, så råkade jag dock dra av båtens gasvajer (så att båtens motor endast gick att köra på tomgångsvarv), för andra gången under sommaren. Kanske berodde haveriet på att gasvajern eventuellt blivit felmonterad, då jag monterade den efter förra gasvajerhaveriet några veckor tidigare.
Jag hade ursprungligen tänkt att vi skulle fortsätta till Haldenkanalen och åka Haldenkanalen med båten direkt efter vår tur i Herøyakanalen, då man ändå inte kan komma in i Haldenkanalen via sjövägen, eftersom att Haldenkanalen saknar förbindelse med havet.
När ändå gasvajern gått av, så fick det dock bli lite ändrade planer för den resterande delen av veckan. Så vi valde att fortsätta längs landsvägen till en annan kanal, nämligen till Bergslagskanalen i Värmland, istället för till Haldenkanalen. Detta eftersom att vi då således inte behövde leta efter någon gasvajer redan i Oslotrakten, då vi inte fann någon bra övernattningsplats inför natten, när vi närmade oss Oslo. Så vi fortsatte genom Oslo och vidare mot Sverige, samtidigt som vi letade efter någon lämplig övernattningsplats.
Bergslagskanalen som inte heller går att nå via sjövägen från vare sig havet eller Vänern, hade jag visserligen tänkt att besöka vid ett senare tillfälle, men nu passade vi alltså på att ta den under resterande del av denna vecka. Det får istället bli en tur på Haldenkanalen vid något senare tillfälle. Min förhoppning är att kunna åka Haldenkanalen redan under sommaren 2020, men om inte det är genomförbart så får det bli en tur på Haldenkanalen något annat år.
Strax innan vi rullade över Haldenkanalen (som vi skulle komma att korsa längs Europaväg E18), så stannade vi till och övernattade i båten (som då var upplastad på sin båttrailer) på en lastbilsparkering, invid en norsk YX-bensinstation.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Etikettmoln
ängesön torshälla kanal fjord hammerfest karlstad ulefoss tyskland lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri rimforsa kalixforsbron bmw hävlingen skaulo risøyhamn linköping kor viken oxelösund rogen upperud ms polarlys grotta prästbäcken jokkmokk seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys möja mölle myr högakustenbron frusen laxsjön nordnorge järlasjön helsingör vaverön boden harrå krokfors rc6 sjisjka stenungssund dälälven hund pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga mariefred kjeldal borlänge anaris dressin bergen mehamn arboga blå jungfrun runn slott vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna norddalen snurijåkkåtan otteid åmål bergfors kristinehamn lunde europa umeå strömsholms kanal ed fröskog ms vesterålen hycklinge regnbåge skoaddejávrehytta kalix beisfjord mellerud sortland ms roald amundsen häst hukejaure hemsön bjørnfjell håverud avgaser norrtåg klintehamn naturreservat skog härnösand skarvruet långbron ørnes ms nordkapp strömma kanal höganäs singi vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen västerdalälven nedalshytta signebyn doft ädnamvaara uddevalla avesta blåhammaren renar lannavaara historia bålsta mariestad svappavaara fjällräven classic vätö storsteinshytta lennartsfors änonjalme strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet arådalen östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum blidö orsasjön kloster storulvån bilskrot 1958 fartyg otterbäcken prag igelkott blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum forsvik sträcknäsholmen södertälje kanal stordalsstua rallarvägen nilivaara harstad horn knappforsen längdskidor torneälv åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen sitasjaure grövelsjön väg lena philipsson scania vindkraftpark får kullen blåbär sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg norrkrog tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven glass strömsundskanalen kallblodig sillebotten ms fram besök lårdal gagnef pitsundsbron treriksröset årjäng torvik hogga rättvik rönnskärsverken torshälla holmerudsfors florø berlevåg løveid skellefteå surahammar hedenäset norrsken ekenäs siljan brasa hammarbyslussen vålåstugan porsgrunn lkab järnäsklubb fåglar hunddalshytta natur ven luleälven sulvik skelleftehamn säffle kanal bjuröklubb hjälmaren fjällstugan lunndörren hammarby sjöstad stensdalsstugan järnäshamn kinda kanal narvik löran sickla kanal luleå tjäktja söderhamn piteå friluftsfrämjandet borenshult säffle kvikkjokk gräddö telemarkskanalen herøya riksgränsen jämtland ulvön karlsborg hallands väderö lörudden spår e45 skåre sjösjuka uppsala bergs slussar hjälmare kanal sölvesborg muséum m/s langas kalmar kallt tunnel bottenviken fårö norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen kraftverk töre abisko våfflor notodden björkliden gällivare järnväg båttrailer mem dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma fika kyrka blåsigt bilfärja svenska turistföreningen fjällvandring vandring tåg vänern skärgård göta kanal fjällstuga vinter gotland norge cykeltur sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland kanal hamn fjällen turskidor bro mat stuga kiruna sommar malmbanan buss stockholm höst ritsem finland kapell haparanda trollhätte kanal pappa danmark snö båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien laponia raukar mälaren göta älv borensberg öland mora skåne räls bergslagskanalen byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan muddus nationalpark töreboda glesbygd motala örebro öregrund nordre älv vikingaleden hotell lurö låktatjåkko akvedukt stora luleälven friluftsliv gråsjälören herøyakanalen ofotbanen katterat åbo tornedalen varberg bil torneträsk dalen holmöarna kebnats arvika glödkaka svan berg natt hudiksvall hus stegeborg vadstena övertorneå frierfjorden padjelantaleden omniaugn roslagen m/s storlule hisingen östersund påsk slada hamn alesjaure utö akkajaure höga kusten katterjåkk slite storklubben åland holmön lilla bommen münchen akkerhaugen stora sjöfallet havila holding as östen höglekardalen båtresa söderöra vaisaluokta risudden arvidsjaur kyrkkåta modelljärnväg vittangi vadsø nedre soppero y1 storlien sälka jukkasjärvi nordön sigtuna molde tarfala storerikvollen sandarne abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga ubåt nynäshamn filipstad kosteröarna landsort ms nordnorge stamsund hällristningar tjäktja fjällstuga arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn cáihnavággihytta ljugarn ms trollfjord ärr nössemark hävlingsstugorna örnsköldsvik paurohytta kalixfors mariehamn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan fjellbu farled kobba klintar havøysund hurtigruten kolbäcksån väddö kanal torn blåkulla köping kjøllefjord luppio strömsholm skellefteälven falun eidsfoss yxlan båtsfjord måløy ångtåg anarsisstugan roxen leksand norsjø saltsjöbaden kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad bandaksli örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund vistas söderköping båttunnel smöghålet kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren gråda strömstad killingi 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö nyköping karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen svolvær unna allakasstugan skedbrostugan norrköping storfors flygresa lukt vålådalen dalslands kanal fjällstugan storrödtjärn södertälje bjurbäcken gotlandsruss kumlinge finnsnes granhult inlandsbanan frantsebu baugebua bergslagen bästeträsk hamar øksfjord banvall hallstahammar holmsund tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta väddö bmw welt skotfoss norröra dundret saltoluokta fjällstation bäckesta roddbåt boren nordkalottleden bodskäret vardø ålesund gustavsfors dnt pitsundet lap dånalds e10 lidköping lasse åberg geiranger östra silen padda gävle bandak kungsängen ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan gunnekleivfjorden sotekanalen hållplats sandnessjøen nallostugan bruksvallarna dragets kanal daglösen nord-koster vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn trollfjorden dalsland torneå gautelishytta lungsund idefjorden ms spitsbergen ånimmen dals-ed sitashytta asphyttan lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi västerås lossihytta timsälven blå lagunen bergsbana 1957 båstnäs jämtlandsfjällen