Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 2.

Sjöbjörn är mitt resesällskap.

När jag hade kommit in till hamnen i går kväll så tilltog vinden och det visade sig att jag inte hade funnit någon av de mest väderskyddade båtplatser som man kan hitta och framåt småtimmarna gungade det betänkligt i båten som vilade sin ena sida mot en brygga, sin babordssida som även var täckt med massor av fendrar. Men jag har inte ännu skaffat några fjädrar eller gummifjädrar till förtöjningen, så i blåsvädret blev det rejäla ryck i båten då någon av de fyra tamparna sträcktes till sina ändlägen så jag var rädd att någon av de små krokarna (som jag använt i bryggan) skulle släppa eller brista, alternativt att någon tamp skulle gå av, men tack och lov så gick det bra.

Vädret idag bjöd på en hel del blåst så jag vågade mig inte iväg förens en bra bit in på eftermiddagen, då vinden hade börjat lugna ner sig. Även lite hagel kom under dagen. Det fina med att jag inte kom i väg så tidigt var att jag fick en rejäl sovmorgon och sedan hann jag börja plocka in en del saker i lådor, skåp och andra stuvutrymmen i båten så att jag fick lite bättre ordning i båten. Redan då jag var och tittade på båten i mars och lämnade en handpenning på båten, så hade jag lämnade jag en del saker i båten som cykel och några kartonger med kläder, lakan, köksredskap och andra bra att ha saker, så igår fick jag åka kring med ett par flyttkartonger som tillsammans med andra saker fyllde båten ganska rejält, men nu är de i hopvikta och jag väntar nu på att finna någon stans att kasta dem på…

Idag så tog jag mig fram till norra delen av ön Kumlinge. Kumlinge är även namnet på den kommun som ön tillhör, en kommun som består av cirka 800 öar och enligt internet har 318 invånare (även om uppgiften inte är dagsaktuell).  Med sina 318 invånare så är den Finlands och även Ålands tredje minsta kommun till invånarantal, men en annan Åländsk kommun har bara 98 invånare (inte heller den uppgiften är dagsaktuell), nämligen Sottunga kommun. Även den kommun i Finland som har näst minst kommuninvånare återfinns inom Ålandsområdet, nämligen Kökar med sin 250 invånare (antalet grundar sig på lika gamla uppgifter som om de andra kommunerna).

Bryggan som jag ankom till denna kväll verkar vara vindskyddad, men istället var den hal av något snö, hagel eller isliknande…