Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 25.

Vid fyren på Hallands Väderö.

Torsdagen den 18:e maj blev resans 25:e resdag. Efter att jag övernattat längst in vid den stora bryggan vid ”Sandhamn” på Hallands Väderö så tog jag mig en promenad på ön. På ön såg jag en stor fyr i dess ena ände och i den andra änden av ön finns det ett antal hus. Där finns bland annat ett litet obemannat museum (som jag tror att vars dörr är utrustad med ett tidlås) om Hallands Väderö som jag besökte. På ön fick jag även se att det fanns ett antal kor, så de lär ha varit dem som jag hade hört kvällen innan jag gick och la mig för kvällen. Men djurlivet på ön dominerades framförallt av fåglar. Dagen då jag var där så var inte öns cafeteria öppen, eftersom att det inte var någon högsäsong då. Däremot såg jag redan på kvällen då jag anlände till ön att det låg två segelbåtar som hade förtöjt med ankare en bit ut i vattnet utanför öns stränder och när jag var ute på promenad så såg jag även en mindre motorbåt lägga till vid en klippa vid ön.

Jag kunde ana att man inte fick stå vid den brygga som jag hade lämnat min båt vid eftersom att ingen av de andra båtarna hade valt att stanna vid bryggan utan istället, antingen låg en bit ut från ön där de kastat ankare, eller vid någon berghäll. Mycket riktigt så fann jag också en liten skylt på den brygga där jag hade lämnat båten, men skylten satt väldigt långt ner och i en riktning som gjorde att den inte var så lätt att upptäcka, så jag upptäckte den inte förens jag hade varit ute och promenerat på ön. Anledningen till förbudet att man inte fick stå vid bryggan lär vara för att inte blockera plats åt både turbåten och för räddningstjänsten om de skulle behöva besöka ön. Nu hoppas jag att det inte var hela världen att jag nu hade lämnat båten inne vid denna bygga just den aktuella dagen, eftersom att jag ändå inte såg till någon turbåt under min vistelse på ön.

Efter att jag promenerat färdigt på ön så fortsatte jag med båten upp till Varberg där jag övernattade i en centralt belägen hamn. Men när jag nästan kommit fram till Varberg så ångrade jag att jag hade siktat mot Varberg, utan istället skulle jag ha siktat på att ta mig till ön Anholt (som ligger mellan Sverige och Danmark, även om ön hör till Danmark) och nästföljande dag hade jag kunnat sikta på att ta mig till ön Læsø (som också är en ö mellan Danmark och Sverige, och som också hör till Danmark, men som ligger lite en bit norr om Anholt). Men nu kom jag på att jag skulle ha gjort på detta vis lite väl sent, så det skulle bli en rejäl omväg om jag ville köra via dessa öar, så jag struntade i att besöka dem. Jag hade ju visserligen sett dem på kartan tidigare, men inte lagt ner så mycket tankar på dem, då min ursprungliga plan var att satsa på att ta mig upp mot den norra delen av den svenska Västkusten och upp till norska gränsen, men vid det här laget så hade jag insett att jag hade varit lite väl optimistisk med tiden, samtidigt som jag inte hade haft perfekt väder under de första dagarna på min båtresa, så nu hade jag beslutat mig för att inte besöka den norra delen av den svenska Västkusten under denna resa, vilken den ursprungliga planen var. Så nu hade jag ju istället några extra dagar till förfogande innan onsdagen den 24 maj då jag hade en tid att passa, nämligen uppe i Vänern vid den lilla orten Sjötorp då jag skulle in i Göta Kanal. Men hur som helst så kan jag ångra att jag siktade på Varberg denna dag och inte mot Anholt, som inte hade inneburit en så lång omväg om jag hade haft siktet inställt ditåt redan då jag lämnade Hallands Väderö