Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 11.

Lummelundagrottan.

Torsdagen den 4:e maj blev resans elfte dag. Dagen började jag med att åka med båten från den hamn på Fårö, där båten hade legat i flera dagar. Dagen var inte helt vågfri så det blev till att guppa en del i vågorna. Färden styrdes till Lickershamn som ligger ungefär 25 km norr om Visby. Där lämnade jag båten i gästhamnen för att ge mig ut och cykla Gotlandsleden på Gotland i några dagar. Då jag lämnade båten i Lickershamn visste jag inte hur länge den skulle få stå där, då jag inte visste hur länge min tilltänka cykeltur skulle ta på Gotland.

När båten var fastknuten, så trampade jag iväg med cykeln mot Lummelundagrottan som ligger ungefär 15 km norr om Visby. Eftersom att jag visste att grottan stängde vid 15-tiden, så var jag osäker på om jag skulle hinna dit till någon guidad tur, just denna dag eller om jag skulle få lov att vänta med ett besök i grottan tills efter min cykeltur runt Gotland, men då jag kom dit vid 14-tiden, så fick jag mig en visning i grottan. Det märktes tydligt att det inte var tal om någon högsäsong där, då jag fick en egen visning tillsmans med guiden. Vad jag förstod så hade de då nyligen öppnat för i år och öppettiderna var ganska blygsamma eftersom att det inte var något högt tryck av besökare dit ännu. Likaså var inte deras lite mera exklusiva visning som de kallar för ett ”grottäventyr”, något som genomfördes dagligen så här års, så jag fick nöja mig med ett besök i den så kallade ”visningsgrottan”, vilket ju också var trevligt. Lummelundagrottan är en grotta som skapats naturligt av naturen genom åren som har gått.

Jag har bara varit på Gotland en enda gång tidigare, nämligen sommaren 2000, då jag och mina föräldrar och min syster var där och cyklade runt i trakterna av Visby med omnejd, då vi den gången åkte färja till Gotland från Nynäshamn och väl på Gotland så hyrde vi cyklar, cykelkärror och tält. Med andra ord så hade jag tidigare bara sett en liten del av Gotland och det var ju ett antal år sedan, så nu ville jag se mera av ön. Den gången tänkte vi också gå in i Lummelundagrottan, men då var det översvämning i grottan så då krävdes det att man var en viss längd för att få gå in i grottan, eftersom att det var så mycket vatten i den. Tyvärr var min syster för kort för att gå in i grottan då, så det blev inte något besök i grottan den gången, men som sagt så blev det ett besök i grottan nu i alla fall.

Jag har ju tidigare skrivit att jag tänkte följa Gotlandsleden med cykeln. Men för att ta mig till Lummelundagrottan struntade jag i att följa Gotlandsleden ifrån båthamnen eftersom att jag ville hinna dit innan grottan skulle stänga, så jag tänkte att jag senare kunde ta den etapp som jag missat av Gotlandsleden mellan båthamnen och Lummelundagrottan, i samband med att jag kommit ett varv runt ön, som en avslutning på cykelturen. Men när jag kom till Visby efter att ha varit vid Lummelundagrottan så råkade jag tappa bort Gotlandsleden (som jag redan sedan tidigare visste att var bristfälligt skyltad), då ändrade jag min planer och bestämde att jag inte slaviskt skulle följa Gotlandsleden, utan att jag skulle följa den till en del och ta mig någotsånär runt hela Gotland, på egen hand och på så sätt kunde jag ju även avverka min cykeltur lite snabbare än om jag skulle följa hela Gotlandsleden. Så det blev att cykla runt på Gotland utan att följa någon led till punkt och pricka.

Jag cyklade som sagt efter att jag varit i Lummelundagrottan vidare till Visby, där jag passade på att äta. Sedan fortsatte jag förbi Kneipbyn, där det finns en stor camping med ett sommarland där Pippi Långstrumps hus ”Villa Villekulla” finns, så jag såg det huset på håll, då jag befann mig utanför sommarlandets stängsel, då de inte då ännu hade öppnat för säsongen. Det var för övrigt på campingen i Kneipbyn som vi bodde då jag var på Gotland i några dagar under sommaren 2000.

Sedan fortsatte jag ner till Klintehamn, dit det visade sig att det var cykelbana nästan hela vägen ifrån Visby. Sedan fortsatte jag till Frjöjel Resort som är en relativt nybyggd spa och semesteranläggning, där jag övernattade. Även där syntes det att det inte var någon högsäsong då jag tror att det bara var ett till rum som var uthyrt där till övernattande gäster när jag var där, så det var ingen trängsel i frukostmatsalen kan man säga.