Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 6.

Lördagsmorgon vid Käppala båthamn.

Lördagen inleddes med en promenad till Brevik för att kunna ta ut en hundralapp till hamnavgiften i den hamn som jag övernattat i, då man skulle lägga en slant i ett kuvert då man övernattade i hamnen. Samtidigt som jag var i Brevik så passade jag på att handla en del grejer på Hemköp där, eftersom att jag denna dag skulle få besök i båten. Så strax efter klockan tio gled jag ut från hamnen och styrde mot Danviksbron i Stockholm, där min vän (från framförallt gymnasietiden) Ambjörn och hans fru Garnet stod och mötte upp mig vid elvatiden och klev ombord i min båt.

Vi åkte under Danviksbron och in till området vid Hammarbysjöstad. Sedan vände vi om och fortsatte till Fjäderholmarna där vi åt en enkel picknik på ön innan vi fortsatte vår gemensamma båtresa. Vi åkte till Gustavsberg där vi ombord på båten åt en nylagad Flygande Jakob, som vi gemensamt fått iordning i båten och som vi gräddade på en platta i den så kallade ”Omniaugnen”, som är som en liten ugn i en kastrull som man ställer på spisen. Efter maten så fortsatte vi båtresan tillbaka till Saltsjöbaden, där vi invid sjömacken kunde sitta och äta en nygräddad kladdkaka, efter att vi åter fått fart på de något trilskande fotogenplattorna i båten. Sedan åkte Ambjörn och Garnet hem med tåget längs Saltsjöbanan och jag tillbringade natten i båten vid en boj en bit ut i vattnet invid båthamnen vid Saltsjöbaden. Dagens resa var en fin tur längs en sträcka med många fina hus och det visade sig att det var en populär dag för att sjösätta båtar vid olika båtklubbar.