Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 23.

Öresundsbron.

Tisdagen den 16:e maj blev min 23:e resdag. Då jag lämnade hamnen i Skåre så hade jag inte långt att åka för att komma till Falsterbokanel. Kanalen gör att man inte behöver åka omvägen runt Falsterbonäset, utan att man i stället kan ta en genare färdväg genom kanalen som byggdes mitt under andra världskriget. Så när jag närmade mig Falsterbokanelen så styrde jag in mot den. Även om kanalen har havsvattennivå i sina båda ändar så finns det som en stor sluss med två portar i kanalen, för att minska vattenströmmarna genom kanalen om det råder olika nivåskillnader på havsvattnet på respektive sidor av kanalen. Så när jag kom in i kanalen så var den sydligaste ”slussporten” stängd och det stod att den skulle öppnas vid klockans nästa helslag, om man placerade båten så att det syntes tydligt att man ville genom slussportarna. Så jag surrade fast båten och inväntade klockans helslag som inte skulle vara långt borta. Men tiden passerades utan att porten öppnades, kanske stod jag skymt till... Det fanns dock en möjlighet att anropa slusspersonalen via en skyltad VHF-kanal, men eftersom att jag inte har någon VHF-radio, så kunde jag ju inte göra det och att ge sig på att söka upp någon slusspersonal vid kanalen är nog för det mesta lönlöst, då slussen fjärrstyrs från Trollhättan, där man även styr Trollhätte kanal. Men då det är sjöfartsverket som styr såväl Falsterbokanalen, som Trollhätte kanal så testade jag att ringa till deras växel och då blev jag snabbt kopplad till slusspersonalen som direkt öppnade slussen så att jag kunde köra förbi slussportarna. Slussportarna i Falsterbokanalen är av en sort som sänks ner under vattenytan, så för att vara säker på att de är helt nere och inte bara alldeles under vattenytan så får man följa signaler som reglerar trafiken i kanalen. När jag hade passerat den norra slussporten så kom jag fram till en stor hamn där jag passade på att tanka båten, men det ovanliga där var att det inte fanns någon kontoautomat, utan man kunde endast betala med sedlar, trots att sedelautomaten var uppdaterad för att klara av de nya sedlarna. Jag kan tycka att det var konstigt att man inte kostat på en kontokortsautomat där, utan bara en sedelautomat. Jag som är så dålig på att släpa på kontanter hade i alla fall tre hundra kronor i sedlar så jag passade på att tanka båten för de trehundra kronorna.  Vid gästhamnen passade jag även på att äta lunchbuffé i restaurangen som låg vid gästhamnen.

Sedan så fortsatte jag min resa norrut och kunde på ganska nära håll se en stor vindkraftspark ute i vattnet innan jag körde under Öresundsbron. Så nu har jag kört båt under Öresundsbron. Bil har jag både kört och åkt över bron. Tåg har jag i alla fall åkt över hela bron. Jag lär ju även vara en av de få som har kört ”halva”, alltså just ”bara halva” Öresundsbron med tåg. Det är nämligen så att man ska ha dansk kompetens för att få köra över bron, något som jag inte har. Men en gång när jag körde godståg för flera år sedan så skulle jag ta över ett tåg i Malmö, som kom från Öresundsbron och köra det upp genom Sverige, men det bar sig inte bättre än att det råkade köra fast på Öresundsbron (då bron lutar). Så då fick en förare som fick köra tåg i både Sverige och Danmark ta ett lok i Malmö och köra ut på bron för att hjälpa till att dra upp det tåg som hade kört fast på bron. Men eftersom att jag inte bara skulle behöva vänta i Malmö så fick jag följa med på loket och när vi kopplat ihop loket som vi kom med tillsammans med loket på det tåget som hade fastnat på bron så fick jag sitta bakom spakarna och köra tåget in i Sverige, men jag hade ju med mig lokförarna som var behöriga att köra över Öresundsbron. Således har jag alltså kört halva bron med tåg.

När jag kört under Öresundsbron med båten så åkte jag ganska nära den danska ön Saltholm som tydligt kan ses från Öresundsbron. Efter att ha passerat en livligt trafikerad farled, så nådde jag sedan framåt kvällskvisten fram till ön Ven som ligger strax utanför Landskrona. Mellan Ven och Landskrona går det flera gånger per dag en passagerarfärjeförbindelse, som även kan transportera bilar. Under högsäsong går det även båtförbindelse mellan Danmark och Ven, då ön är en populär ö för danskar att semestra på.

Eftersom att det kostar en del att ta med sig bilen på färjan mellan Landskrona och Ven så verkar ön vara populär att cykla på, något som de till flertalet ställen på ön där man kan hyra framförallt gula cyklar vittnar om.

När jag surrat fast båten i en hamn på Ven så tog jag en kvällspromenad på ön och hoppades att finna någonstans att äta eller handla något att tugga på i båten. Efter att jag gått runt en del på ön så hade jag nästan gett upp hoppet om att hitta något öppet matställe på ön under den aktuella kvällen, men då kom jag fram till en finare restaurang vid en spritfabrik, men den maten om de erbjöd tilltalade inte mig, men däremot kunde jag köpa lite godis där. Så jag fortsatte min promenad och kom senare fram till en camping med stugor och tältplatser, även om campingen inte hade några husbilsplatser eller husvagnsplatser. Jag tror inte att det var några andra gäster på campingen och campingens restaurang var helt folktom då jag anlände, så jag anade att restaurangen var stängd, men i receptionen satt en man som sa att restaurangen var öppen, så jag beställde mig en pizza och en god efterrätt. Det var lite speciellt att sitta i restaurangen med många levande ljus, men utan några andra gäster. Men han som arbetade där och antagligen även ägde campingen och dess restaurang berättade att det under den aktuella årstiden var många skolresor på ön, men att det under den årstiden annars framförallt var på helgerna som det vara många besökare i restaurangen. Han berättade också att i semestertider så var det betydligt mera gäster på campingen än denna majkväll som jag besökte restaurangen.

Efter mitt restaurangbesök så fortsatte jag till båten där jag övernattade i närheten av bilfärjan till Landskrona. En fördel med att stå nära bilfärjan var att det finns en fin vänthall med fina toaletter vid färjeterminalen.

/Fredrik

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

Allmänt
blogglista.se