Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen den 16:e juli 2019. Båtresa vid Notodden och genom Herøyakanalen, via Herøyakanalens unika båttunnel.
Tisdagen inleddes med att vi tog en kort båttur vid Notodden på Heddalsvatnet, och åkte till några närbelägna bryggor i trakten av Notodden, i det fina sommarvädret. En av bryggorna som vi passade på att besöka under denna lilla båttur vid Notodden var bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden, där vi stannade till och köpte glass. Vid bryggan vid ”Bok og blueshuset” i Notodden kunde vi begrunda någon gammal pråm, som påminde om forna tiders industrier i Notodden.
Tyvärr så var Herøyakanalen och dess båttunnel inte något som jag var bekant med, då jag någon vecka tidigare körde in från havet mot Skien och Telemarkskanalen. Detta trots att jag såg en båt, som jag i efterhand har förstått att svängde in mot Herøyakanalen, eller dess närområde. Det var nämligen så att under min båtresa från havet in mot Skien, så passerade jag alldeles i närheten av Herøyakanalen, då jag passerade det stora industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark" invid Frierfjorden, utanför orten Porsgrunn. Så om jag hade känt till Herøyakanalen då, så hade jag självklart passat på att åka genom Herøyakanalen, då jag var så nära kanalen, inte minst med tanke på att kanalen dessutom har något så unikt som en båttunnel!
Så nu när jag ändå var relativt nära Herøyakanalen, så tänkte jag att vi i alla fall skulle passa på att åka genom Herøyakanalen och dess spektakulära båttunnel, vilken jag var besviken att jag råkat missa (eftersom att jag inte kände till kanalen), trots att jag varit så nära kanalen.
Dock tvekade jag ännu under tisdagen på hur vi skulle ta oss till Herøyakanalen. Antingen kunde vi dra upp båten på sin båttrailer och ta landsvägen ner till Herøyakanalen, eller så kunde jag och min mamma ta sjövägen med båten via sjön Norsjø, samt slussarna vid Løveid/Skotfoss och Skien, ner till Herøyakanalen (medan min pappa i så fall skulle få köra dit själv med bilen och båttrailern).
Vi hade ju ända köpt en ”tur och returbiljett” genom hela Telemarkskanalen (som även gällde som ett säsongskort), så alternativet via sjövägen skulle i alla fall inte innebära några fler slussavgifter för oss.
Valet föll i alla fall på att vi valde att dra upp båten på dess båttrailer vid ”Nesøya Marina” i Notodden, där det finns en fin upptagningsramp. Detta då vi bedömde att det borde gå snabbare att ta sig till Herøyakanalen längs landsvägen, än via sjövägen. Detta trots att landsvägsalternativet innebar både en upptagning av båten och en sjösättning, men med landsvägsalternativet så behövde vi ju inte heller anpassa oss efter några slusstider.
Så med båten på sin båttrailer bakom bilen, så fortsatte vi ner mot Herøyatrakten, även om vi knappast valde de lämpligaste vägvalen, då våra vägval även gick via en mindre grusväg. Väl nere i trakterna av Herøya så började vi leta efter en lämplig sjösätningsramp, som var lagom brant, och som inte var för trång eller för smal, för att det skulle vara smidigt att sjösätta båten.
Jag vill minnas att vi var ända ut till Langesundstrakten och tittade efter någon lämplig ramp, liksom vi även tittade vid Stathella. Det var dock svårt att finna en för allmänheten tillgänglig och bra ramp för sjösättning av min båt. Detta då jag även ville hitta en ramp, där det även fanns gott om plats i vattnet utanför rampen, så att jag inte skulle riskera att köra på någon annan båt, med tanke på att när man backar med min båt, så är min min båt ganska svår att svänga med. Således ville jag gärna finna en ramp med gott om utrymme utanför rampen i vattnet, och helst ville jag även finna en ramp med en brygga invid rampen, där man kunde förtöja båten en liten stund.
Så till slut fick vi ett tips om att det fanns en ramp i en gammal småbåtshamn (som numera inte längre är i bruk) alldeles vid Herøya invid Herøyakanalen, vid kanalens norra tunnelmynning. Så vi testade att åka dit. Mycket riktigt så fanns det en helt okej ramp (vid kanalens norra tunnelmynning), som inte heller var spärrad med någon bom.
Det var dock ingen brygga alldeles invid rampen, men det gick bra ändå, tack vare att det fanns gott om svängrum i hamnen. Detta då det inte längre fanns några båtar som låg förtöjda i hamnen, så man riskerade alltså inte att köra på några andra båtar, i samband med sjösättningen.
Så vi sjösatte båten och jag stannade ombord i båten, medan mina föräldrar åkte iväg med bilen för att köpa pizza. Tyvärr råkade bilen bli påkörd av en kundvagn utanför en matvarubutik, i samband med mina föräldrars biltur för pizzainköp. Detta då en kund råkade tappa en kundvagn, som oturligt nog rullade in i bilen, som då stod stilla. Så bilen blev lite lätt skadad (vilket naturligtvis gick att fixa till i efterhand, med hjälp av försäkringsbolag och en duktig bilverkstad).
Så efter en stund återkom mina föräldrar med nybakade pizzor till båten. Så vi körde ut en liten bit från land och släppte i ankaret i Gunnekleivfjorden, där vi passade på att äta pizzorna ombord i båten, denna fina julikväll.
Efter att vi sjösatt båten och ätit pizza, så körde vi i nordlig riktning över Gunnekleivfjorden.
Vid Gunnekleivfjordens norra inlopp så passerade vi under ett par broar, varav den första bron var en järnvägsbro, som tidigare används för järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya. Numera används inte järnvägen till industriområdet vid Herøya, som för övrigt kallas för "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten". Namnet "Havnebanen Porsgrunn–Roligheten"" åsyftar på att järnvägen går mellan Porsgrunn och ett ställe som heter "Roligheten", där i alla fall en del av industriområdet är beläget. Järnvägen går genom den cirka 2880 meter långa järnvägstunneln "Herøyatunnelen", och med lite tur så kan det mycket väl bli järnvägstransporter till industriområdet vid Herøya i framtiden igen.
Efter att vi passerat under järnvägsbron och någon ytterligare bro, så kom vi ut i Skienselva, men alldeles innan vi nådde fram till Skienselva så passade vi på att svänga höger, så att vi liksom var in och vände i en liten vik med båtbryggor.
Efter att vi kommit ut från den lilla viken med båtbryggorna, så fortsatte vi längs Skienselva ut i Frierfjorden.
Från Frierfjorden styrde vi in i Herøyakanalen söderifrån (där det finns en båthamn som är i bruk), och körde norrut genom Herøyakanalen, samt dess tillhörande mysiga och tillika spektakulära båttunnel, så att vi alltså sedan kom tillbaka till den före detta småbåtshamnen, där vi en stund tidigare hade sjösatt båten. Detta innebar att vi då hade kört som ett varv runt det stora fabriksområdet på industriområdet vid Herøya med "Herøya Industripark", som ligger invid orten Porsgrunn.
Det ansågs på 1950-talet att något behövde göras för att få till ett renare vatten i den då så pass förorenade Gunnekleivfjorden, med sitt relativt stilla vatten, invid det intilliggande industriområdet, där Norsk Hydro på den tiden dominerat industriområdet. Så därför byggdes Herøyakanalen och dess båttunnel 1954, så att vattnet i Gunnekleivfjorden skulle få mer rörelse. Båttunneln som har invändig belysning är cirka 2,2 meter djup, och den maximala höjden på båtar som kan ta sig igenom båttunneln är cirka 2,5 meter. Bredden på båttunneln lär vara cirka 3,3 meter och båttunnelns längd är gissningsvis knappt 135 meter.
Gunnekleivfjorden anses dock fortfarande som förorenad, så även nu i modern tid pågår det projekt för att rena Gunnekleivfjorden, även om jag tror att kanalen i all fall bidragit till att vattnet i Gunnekleivfjorden är renare, än vad det hade varit utan kanalen.
Då vi skulle dra upp båten på sin båttrailer (vid samma ramp som vi sjösatt båten), efter vår tur genom Herøyakanalen, så råkade jag dock dra av båtens gasvajer (så att båtens motor endast gick att köra på tomgångsvarv), för andra gången under sommaren. Kanske berodde haveriet på att gasvajern eventuellt blivit felmonterad, då jag monterade den efter förra gasvajerhaveriet några veckor tidigare.
Jag hade ursprungligen tänkt att vi skulle fortsätta till Haldenkanalen och åka Haldenkanalen med båten direkt efter vår tur i Herøyakanalen, då man ändå inte kan komma in i Haldenkanalen via sjövägen, eftersom att Haldenkanalen saknar förbindelse med havet.
När ändå gasvajern gått av, så fick det dock bli lite ändrade planer för den resterande delen av veckan. Så vi valde att fortsätta längs landsvägen till en annan kanal, nämligen till Bergslagskanalen i Värmland, istället för till Haldenkanalen. Detta eftersom att vi då således inte behövde leta efter någon gasvajer redan i Oslotrakten, då vi inte fann någon bra övernattningsplats inför natten, när vi närmade oss Oslo. Så vi fortsatte genom Oslo och vidare mot Sverige, samtidigt som vi letade efter någon lämplig övernattningsplats.
Bergslagskanalen som inte heller går att nå via sjövägen från vare sig havet eller Vänern, hade jag visserligen tänkt att besöka vid ett senare tillfälle, men nu passade vi alltså på att ta den under resterande del av denna vecka. Det får istället bli en tur på Haldenkanalen vid något senare tillfälle. Min förhoppning är att kunna åka Haldenkanalen redan under sommaren 2020, men om inte det är genomförbart så får det bli en tur på Haldenkanalen något annat år.
Strax innan vi rullade över Haldenkanalen (som vi skulle komma att korsa längs Europaväg E18), så stannade vi till och övernattade i båten (som då var upplastad på sin båttrailer) på en lastbilsparkering, invid en norsk YX-bensinstation.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Etikettmoln
blå lagunen timsälven lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs 1957 bergsbana kalixforsbron bmw lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri rimforsa idefjorden lungsund gautelishytta hävlingen skaulo risøyhamn linköping prästbäcken jokkmokk torneå dalsland trollfjorden sandhamn nord-koster daglösen dragets kanal tänndalen gränsleden robert gustafsson saab vindkraftverk sotekanalen gunnekleivfjorden högakustenbron frusen laxsjön nordnorge järlasjön bandak svartsundsrännan helags fjällstation vistasdalen trondheim ms kong harald kungsängen flåvatn orsa ljungsbro hund pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga mariefred blå jungfrun runn slott anaris dressin bergen mehamn arboga borgholm göteborgsvarvet tjeckien vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg skoghall bergslagen baugebua snurijåkkåtan otteid åmål bergfors kristinehamn regnbåge skoaddejávrehytta umeå strömsholms kanal ed fröskog ms vesterålen hycklinge storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt flygresa halden karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan svolvær ms nordstjernen muskö kanal strömstad gråda härnösand skarvruet långbron ørnes ms nordkapp strömma kanal falsterbokanalen västerdalälven fjälllstugan fältjägaren billingsfors brønnøysund kaitum uddevalla avesta vistas kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro norsjø leksand roxen blåhammaren renar lannavaara historia bålsta simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet anarsisstugan ångtåg måløy båtsfjord yxlan orsasjön kloster skellefteälven strömsholm luppio kjøllefjord köping farled fjellbu kolbäcksån hurtigruten havøysund kobba klintar kalixfors paurohytta igelkott blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum forsvik cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord ljugarn sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk kreosot vaxholm kosteröarna filipstad nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge landsort grebbestad tävling sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal öresundsbron lilla edet abiskojaure sylarnas fjällstation sørfjorden rørvik ms lofoten enköping lårdal gagnef sandarne storerikvollen tarfala molde sigtuna hogga rättvik pitsundsbron treriksröset årjäng torvik løveid rönnskärsverken torshälla holmerudsfors florø berlevåg akkerhaugen münchen höglekardalen östen havila holding as stora sjöfallet lilla bommen brasa holmön åland lkab fåglar katterjåkk hunddalshytta akkajaure alesjaure luleälven påsk hisingen östersund roslagen m/s storlule hammarby sjöstad omniaugn padjelantaleden järnäshamn kinda kanal stegeborg löran sickla kanal berg luleå svan arvika piteå friluftsfrämjandet säffle gräddö kvikkjokk bil herøya riksgränsen jämtland karlsborg katterat herøyakanalen lörudden spår skåre e45 lurö sjösjuka uppsala nordre älv öregrund hjälmare kanal kalmar m/s langas kallt tunnel bottenviken fårö norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen bergslagskanalen abisko räls våfflor mora björkliden göta älv mälaren båttrailer mem dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa båttransport sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma fika kyrka blåsigt bilfärja svenska turistföreningen fjällvandring vandring tåg sommar skärgård göta kanal fjällstuga vinter gotland norge cykeltur sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland kanal hamn fjällen turskidor bro mat stuga kiruna vänern malmbanan buss stockholm höst ritsem finland kapell haparanda trollhätte kanal pappa danmark snö bornholm visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien laponia raukar järnväg gällivare borensberg öland notodden skåne töre kraftverk byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan muddus nationalpark töreboda glesbygd örebro motala vikingaleden hotell muséum sölvesborg låktatjåkko bergs slussar stora luleälven akvedukt friluftsliv gråsjälören ofotbanen hallands väderö ulvön åbo tornedalen varberg torneträsk telemarkskanalen holmöarna dalen kebnats glödkaka borenshult söderhamn natt hudiksvall tjäktja hus narvik vadstena övertorneå stensdalsstugan frierfjorden fjällstugan lunndörren hjälmaren bjuröklubb säffle kanal skelleftehamn slada hamn sulvik utö ven natur höga kusten järnäsklubb slite storklubben vålåstugan porsgrunn hammarbyslussen ekenäs norrsken hedenäset surahammar skellefteå siljan söderöra vaisaluokta risudden arvidsjaur kyrkkåta båtresa vadsø nedre soppero y1 storlien modelljärnväg vittangi besök ms fram sillebotten kallblodig strömsundskanalen sälka jukkasjärvi nordön fjällåsen mormor bengtsfors tarfala fjällstuga glass österdalälven vrangfoss smögen järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga ubåt norrkrog tällberg får vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön blåbär kullen hoburgsgubben ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen larvik horn harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen mariehamn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen otterbäcken fartyg 1958 bilskrot storulvån prag blidö naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen väddö kanal torn blåkulla strängnäs änonjalme lennartsfors storsteinshytta vätö falun eidsfoss saltsjöbaden kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad ädnamvaara doft signebyn nedalshytta bandaksli gotska sandön lofoten äventyr vistasstugan söderköping båttunnel smöghålet killingi 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö singi höganäs klintehamn norrtåg avgaser håverud bjørnfjell hemsön skog naturreservat häst ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord kalix hukejaure gotlandsruss kumlinge finnsnes granhult inlandsbanan frantsebu södertälje bjurbäcken bästeträsk hamar øksfjord banvall hallstahammar holmsund europa lunde lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen farled dalarna kviteseid norröra dundret saltoluokta fjällstation bäckesta roddbåt väddö bmw welt skotfoss bodskäret vardø ålesund gustavsfors dnt pitsundet borlänge kjeldal lasse åberg geiranger östra silen padda gävle lap dånalds e10 lidköping sjisjka rc6 krokfors harrå boden dälälven stenungssund hållplats sandnessjøen nallostugan bruksvallarna vaverön helsingör möja ms nordlys bodø mustadfors goldahytta seskaröbron myr mölle grotta ms polarlys upperud rogen arkö hjulångare svinesundsbron ms spitsbergen ånimmen dals-ed oxelösund viken kor lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi västerås sitashytta asphyttan karlstad hammerfest fjord torshälla kanal ängesön tyskland ulefoss