Så kom båten äntligen upp på land.
När jag var ute och åkte med båten under min långa resa under våren och försommaren, så fick jag ju pumpa ur en del vatten ur båtens skrov med några dagars mellanrum, då det visade sig att det kom in lite vatten i båten. Så efter att båten stått ett antal veckor i Haparandatrakten så tänkte jag att det nog var bäst att åka och titta till båten och se så att det inte kommit in en massa vatten i båten så att den börjat på att sjunka eller rent av redan sjunkit, så det var med en viss nervositet som jag tog bussen ner från Kiruna till båten i utkanten av Haparanda efter att inte sett båten på länge. Men när jag väl kom fram till båten så visade det sig att det knappt fanns något vatten alls att pumpa ut från dess skrov, så antagligen verkar det framförallt vara när man kör båten, alternativt när motorn är igång som det kommer in lite vatten i skrovet. Så det var med en lättnad jag kunde konstatera att båten flöt fint där den låg i hamnen. Så när jag var vid båten övernattade jag en natt i båten (även om jag inte åkte något med den, utan bara startade upp den en stund) innan jag tog bussen hem till Kiruna igen under nästkommande morgon, då jag även passade på att ta hem ytterligare några prylar från båten.
Men sedan började det ju bli vinter och båten behövde ju komma upp på land för att inte frysa sönder, så jag tittade på ”Blocket.se” om jag skulle finna någon begagnad och lämplig båttrailer till båten och jag kollade även med några som sålde nya båttrailers om de skulle kunna ha någon lämplig trailer till min båt som ju är ens sorts kölbåt. Tillslut föll valet på att köpa en norsk nytillverkad båttrailer som skulle anpassas till båten för att den skulle fungera till båten. Så jag beställde en sådan, som dock visade sig komma lite senare än vad först återförsäljaren trodde. Att det blev en sprillans ny båttrailer och inte en begagnad båttrailer berodde till viss del på att jag tidigare haft en något äldre (men inte så värst gammal) båttrailer till en annan båt och den visade sig vålla en massa problem, då dess hjul stod snett, liksom såväl bromsar som hjullager krånglade.
Jag som inte ens har någon bil för tillfället gjorde så att jag istället åkte tåg söderut ner till mina föräldrar i Dalarna inför en ledigvecka i oktober. Där passade jag på att bland annat hälsa på mina föräldrar, och sedan var tanken att jag och mina föräldrar skulle ta deras bil norrut för att hämta upp den båttrailer som jag beställt och som skulle komma till Kramfors. Efter det planerade stoppet i Kramfors så var tanken att fortsätta upp till Haparanda för att där dra upp båten på land. Slutligen var tanken att jag skulle fortsätta med tåg eller buss till Kiruna och mina föräldrar skulle fortsätta hemåt Dalarna igen med bilen. Men medan jag var nere i Dalarna fick jag veta att båttrailern blivit lite försenad så jag skulle inte hinna med att dra upp båten innan min ledighet var slut. Så det blev till att boka flygbiljett för mig, så att jag tog mig hem till Kiruna och sedan när jag hade en ledig helg ett par veckor senare så fick det bli ett nytt försök att få upp båten på land.
Så efter att jag varit hemma i norr i någon vecka, så flög jag söderut igen och besökte mina föräldrar i Dalarna ännu en gång. Nu gjorde vi som vi tänkt att göra ett par veckor tidigare, nämligen att vi tog deras bil upp till Kramfors och hämtade båttrailern där, sedan fortsatte vi upp till Haparanda och drog upp båten på land och förberedde den inför vintern. Detta gjorde vi alltså under den sista helgen i oktober, så det var visst bara min båt och någon enstaka liten båt kvar i vattnet i hamnen där den låg. Lite förvånad blev jag dock, då vi upptäckte att det var is på havsvattnet i den lilla hamnviken när vi skulle dra upp båten, det hade jag liksom inte räknat med, och en man som vi träffade i hamnen sa dessutom att det varit ännu mera is i hamnen ett tag tidigare. Min pappa hade med sig en yxa och jag trodde då inte att vi skulle få nytta av den för att hugga i isen, men faktum var att det var så mycket is i vattnet att man kunde hugga i isen för att göra en ränna för båten på sina ställen. Men det var ju inte så värst tjock is, så det hade antagligen gått att gunga fram båten för att knäcka isen också, men nu när yxan var med så fick den i alla fall komma till användning.
Ett av orosmomenten var huruvida det skulle gå att få upp båttrailern med båten lastad på båttrailern upp för den lilla sjösättningsrampen med grusunderlag, som tack och lov varken var klädd av snö eller is. Men det visade sig gå riktigt fint, och inte vara några problem alls. Däremot så stötte vi på ett annat problem, nämligen att båten inte passade så bra på båttrailern, trots att tillverkaren av båttrailern hade försökt att anpassa båttrailern efter båten, efter att jag skickat bilder på båtens skrov till båttrailertillverkaren. Tyvärr så gjorde detta att vi fick ta i med en del våld för att få upp båten på trailern, då den inte kunde rulla upp på trailern små hjul på det sätt som var tanken. Men jag har kontaktat återförsäljaren av båttrailern, så det ska nog bli en lösning på problemet framåt vårkanten, så att det ändras lite på båttrailern så att den ska kunna passa bra till båten. Det är ju så att under kommande år så vill jag ju kunna dra båten på vägen en del för att kunna lägga båten i några olika sjöar och kunna åka med båten i några fler kanaler i södra delarna av Sverige och Norge, också skulle jag även vilja kunna ha båten lite närmare min bostad för att kunna fixa med båten på min fritid, så därför är det ju viktigt att båten och båttrailern fungerar bra tillsammans så att jag kan använda ekipaget som min tanke var då jag beställde båttrailern.
Hur som helst är i alla fall båten på land nu, och efter att båten kommit upp på land så kunde mina föräldrar fortsätta hem med bilen och jag tog istället tåget hem till mig i Kiruna. Det hela resulterade ju i en helgutflykt med ett par hotellövernattningar för mig och mina föräldrar, så det blev lite nytta förenat med nöje.
Jag är ju ofta väldigt tidigt ute, alternativt väldigt sent ute, när det gäller olika sysslor som är lite säsongsberoende, som exempelvis brukar jag vara ute och åka skidor då precis den första snön har kommit, alternativt då det knappt finns någon snö kvar. Likaså blev det med mig och båtlivet i år, nämligen att jag var ute bland de första med båten i våras, då det knappt var några gästhamnar med tillhörande faschiliter som hade öppnat, och sedan var jag bland de sista att få upp båten ur vattnet, då det till och med hade hunnit komma en liten isskorpa på vattnet. Men under juli, augusti och september var jag liksom inte ute en enda gång med båten, vilket delvis berodde på att båten är cirka 35 mil ifrån min bostad och att jag inte har någon bil för tillfället, så det har ju varit lite besvärligt att ta sig till och från båten.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
billingsfors brønnøysund kaitum smöghålet båttunnel söderköping vistasstugan kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro bandaksli nedalshytta västra silen hjørundfjorden kirkenes saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren renar måløy båtsfjord yxlan eidsfoss falun vätö storsteinshytta östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum blidö orsasjön kloster skellefteälven strömsholm hurtigruten havøysund kobba klintar farled fjellbu kolbäcksån köpmannebro järnvägsmuseum forsvik sträcknäsholmen södertälje kanal pålnostugan smedjebacken nilivaara harstad horn knappforsen längdskidor stordalsstua rallarvägen åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen sitasjaure ulvöhamn rogenstugan lena philipsson scania vindkraftpark får kullen blåbär grövelsjön väg lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg norrkrog ubåt lisas stuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven glass tarfala fjällstuga sillebotten ms fram besök lårdal gagnef sandarne storerikvollen tarfala nedre soppero vadsø vittangi modelljärnväg storlien y1 risudden vaisaluokta söderöra båtresa kyrkkåta arvidsjaur hedenäset norrsken ekenäs siljan skellefteå surahammar fjord hammerfest karlstad ulefoss tyskland ängesön torshälla kanal snäcke kanal nakeri rimforsa kalixforsbron bmw lappjordhytta foxen ånimmen ms spitsbergen idefjorden lungsund gautelishytta hävlingen upperud ms polarlys grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland robert gustafsson saab vindkraftverk nord-koster daglösen dragets kanal tänndalen gränsleden sandnessjøen hållplats sotekanalen gunnekleivfjorden högakustenbron frusen krokfors rc6 sjisjka stenungssund dälälven boden harrå östra silen geiranger lasse åberg lidköping e10 lap dånalds gävle padda gustavsfors ålesund vardø bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss bmw welt väddö roddbåt ställverk honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna norddalen fagersta banvall øksfjord hamar bästeträsk bergslagen baugebua snurijåkkåtan otteid fröskog ms vesterålen hycklinge regnbåge skoaddejávrehytta umeå strömsholms kanal ed vålådalen lukt flygresa storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal svolvær ms nordstjernen muskö kanal halden karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan henrik dorsin 142 killingi strömstad gråda härnösand skarvruet hus löran berg luleå svan friluftsfrämjandet borenshult glödkaka säffle gräddö kvikkjokk telemarkskanalen herøya jämtland riksgränsen karlsborg katterat herøyakanalen friluftsliv gråsjälören e45 skåre låktatjåkko lurö sjösjuka vikingaleden nordre älv öregrund m/s langas kalmar brasa hammarbyslussen åland holmön slite fåglar katterjåkk hunddalshytta akkajaure ven luleälven påsk säffle kanal skelleftehamn m/s storlule roslagen fjällstugan lunndörren hammarby sjöstad frierfjorden kinda kanal övertorneå stegeborg abisko räls våfflor mora björkliden göta älv kallt glesbygd muddus nationalpark bottenviken norsholm nikkaluokta kalixälven laxforsen bergslagskanalen vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm järnväg raukar laponia skien vättern mamma fika kapell sjötorp fjällstation vuono fiskehamn svenska turistföreningen finland ritsem vandring tåg vänern fjällvandring mat stuga fjällstuga vinter turskidor fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn gotland bro göta kanal skärgård buss kiruna sommar malmbanan bilfärja blåsigt stockholm höst pappa danmark snö kyrka haparanda trollhätte kanal fyr dalarna mem båttrailer mälaren båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna kraftverk byar göteborg rønne vägen västerut trollhättan fårö töreboda tunnel gällivare borensberg öland notodden skåne töre narvik vadstena järnäshamn padjelantaleden stensdalsstugan omniaugn bjuröklubb hjälmaren östersund hisingen slada hamn sulvik alesjaure utö natur höga kusten järnäsklubb storklubben lkab porsgrunn vålåstugan lilla bommen motala örebro hotell muséum sölvesborg hjälmare kanal bergs slussar uppsala akvedukt stora luleälven spår lörudden ofotbanen hallands väderö ulvön tornedalen åbo varberg bil torneträsk holmöarna dalen kebnats piteå arvika söderhamn natt hudiksvall tjäktja sickla kanal abiskojåkka fjällstuga seskarö singi höganäs strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron bjørnfjell hemsön skog naturreservat klintehamn norrtåg avgaser håverud beisfjord kalix hukejaure häst ms roald amundsen sortland mellerud inlandsbanan frantsebu södertälje bjurbäcken gotlandsruss kumlinge finnsnes granhult hallstahammar holmsund europa lunde kristinehamn bergfors åmål västerbotten vårvinter tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors anaris slott runn blå jungfrun arboga mehamn bergen dressin dnt pitsundet borlänge kjeldal mariefred akka fjällstuga övre soppero pältsa hund ljungsbro orsa flåvatn gustavsberg ms finnmarken lainioälven vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan bandak kungsängen ms kong harald trondheim nallostugan bruksvallarna vaverön helsingör järlasjön nordnorge laxsjön goldahytta seskaröbron myr mölle möja ms nordlys bodø mustadfors rogen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn trollfjorden dals-ed oxelösund viken kor linköping risøyhamn skaulo västerås sitashytta asphyttan lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi jämtlandsfjällen lossihytta timsälven blå lagunen bergsbana 1957 båstnäs höglekardalen münchen akkerhaugen stora sjöfallet havila holding as östen torshälla rönnskärsverken løveid berlevåg florø holmerudsfors treriksröset pitsundsbron rättvik hogga torvik årjäng kallblodig strömsundskanalen sälka jukkasjärvi nordön sigtuna molde sørfjorden sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms lofoten rørvik vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed tjäktja fjällstuga nynäshamn filipstad kosteröarna landsort ms nordnorge stamsund hällristningar torneälv arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes nössemark hävlingsstugorna örnsköldsvik cáihnavággihytta ljugarn ms trollfjord ärr stora le blogg igelkott paurohytta kalixfors mariehamn skjervøy karungi storulvån prag otterbäcken fartyg 1958 bilskrot arådalen väddö kanal torn blåkulla köping kjøllefjord luppio ångtåg anarsisstugan bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn strängnäs änonjalme lennartsfors pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta historia lannavaara vistas avesta uddevalla ädnamvaara doft signebyn fjälllstugan fältjägaren västerdalälven falsterbokanalen gotska sandön lofoten äventyr