En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.

En av broarna mellan Övertorneå och Karungi.

För drygt hundra år sedan, eller närmare bestämt år 1914 så öppnades den cirka 47 kilometer långa järnvägen längs Torneälven mellan Karungi och Övertorneå. Men 1984 tog en epok slut då persontrafiken lades ner på järnvägen mellan Övertorneå och Karungi och 1986 lades även godstrafiken ner på den aktuella järnvägen. Redan efter mindre än tio år efter nedläggningen av persontrafiken rev man upp spåret på sträckan, vilket skedde 1992.

Förra året så gjorde jag ju en dressintur längs den gamla Haparandabanan mellan Morjärv och Haparanda, en järnväg som också så småningom hade lagts ned, vilket dock skedde betydligt senare, närmare bestämt i december 2012. Men mellan Haparanda och Morjärv ligger spåren ännu kvar och anledningen till dess nedläggning var en så positiv sak som att man då hade byggt en ny järnväg till Haparanda som ersatte den gamla banan.

Även om tågtrafiken lades ner mellan Övertorneå och Karungi redan innan jag var föddes så tyckte jag att det vore intressant att se hur mycket järnvägsrelaterat som finns kvar efter banvallen fortfarande. Så fredagen den 7:e oktober i år så tog jag med mig cykeln i bilen till Övertorneåtrakten för att kunna ta en cykeltur längs den gamla banvallen en fin höstdag, eftersom att det inte gick att trampa dressin där då spåret ju sedan länge är borta.

Eftersom att jag parkerade och övernattat vid Luppioberget som ligger någon mil söder om Övertorneå så började min cykeltur där, genom att jag först tog mig ner till banvallen och sedan följde jag banvallen in till Övertorneå. Efter en stund i Övertorneå så följde jag sedan till största delen banvallen söderut till Karungi där jag i skymningsljuset tog en titt på såväl stationsområdet och den lilla orten Karungi. Cykelturen tillbaka till bilen vid Luppioberget skedde till största delen längs väg 99, som är den riksväg i Sverige med högst vägnummer och som går mellan Haparanda och Karesuando, via bland annat Övertorneå och Pajala.

Jag presenterar resan i form av två bildspel här nedan med tillhörande bildtexter, där bilderna följer järnvägens sträckning från Övertorneå i norr till Karungi i söder, även om inte bilderna är exakt i den geografiska ordningen då en del bilder är från ungefär samma plats och då jag istället har prioriterat en annan ordning på bilderna. Bilderna är även tagna i olika väderstreck om vartannat. Där det första bildspelet tar slut så tar istället det andra bildspelet vid.

Om någon är intresserad att även se min dressintur som jag gjorde sommaren 2015 mellan Morjärv och Haparanda så la jag upp den turen så väl på Facebook och på Svenska Järnvägsklubbens järnvägsforum ”Postvagnen”.
För att se den dressinturen på Facebook klicka här och för att istället se den på Svenska Järnvägsklubbens forum ”Postvagnen” klicka här.

/Fredrik

Bilder del 1 av 2.

loading...

Bilder del 2 av 2.

loading...

Kommentera gärna:

  • Lennart Elfgren • 14 augusti 2020 23:20:04
    Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad som hände när jag försökte sist.
    Bästa hälsningar
    Lennart Elfgren
  • Varsågod!
    Så bra att det nu fungerar att se alla bilder och bildtexter!

    /Fredrik Tysk

    16 augusti 2020 00:51:45

  • Lennart Elfgren • 9 augusti 2020 22:04:35
    Tjusiga bilder, men i del 2 verkar inte de stora bilderna komma fram, bara miniatyerna. Jag höll för några år sedan på och kollade på broarna på gamla Haparandabanan för att se om de kunde klara ökade laster. Synd att bananlades ner, men roligt att du dokumenterat allt så bra.
  • Tackar för de orden!
    För mig verkar det fungera bra att få fram bilderna i både del 1 och del 2. Testa gärna igen! Bilderna ligger liksom i två bildspel, så genom att klicka på "play-symbolen", så borde det gå att se bilderna. Då kan man ju antingen låta dem rulla på i sin egen takt. Eller så kan man ju stoppa bildspelet och istället växla mellan de olika bilderna genom att klicka på pilarna som pekar framåt och bakåt. Ett annat alternativ är ju det att man kan testa att klicka på de små nedre bilderna, så ska de presenteras som en stor bild upptill. Så om du inte redan testat att klicka på de små bilderna så kan du ju testa med det. Om du har möjlighet, så kan du ju även testa att öppna webbsidan och bildspelet i en annan webbläsare och se om det fungerar bättre då, för det tycks i alla fal fungera för mig när jag testar att titta på bilderna.

    Det är ju i alla fall roligt att det byggts en ny järnväg till Haparanda och att den sträckningen lär vara en av de nordligaste som tillåter 250 km/h (kanske rent av världens nordligaste sträckning som tillåter 250 km/h) är ju lite häftigt! Så vi får hoppas att det blir många resenärer på den nya sträckningen, när nu persontågen ska börja köra där framöver!

    Gamla Haparandabanan är ju fin och jag misstänker att du redan sett bilderna från gamla Haparandabanan, vilka jag tog då jag cyklade med dressin längs banan för snart fem år sedan.

    Mvh
    Fredrik Tysk

    11 augusti 2020 23:39:03

  • Torbjörn Lidberg Boden • 5 januari 2017 05:20:33
    Fint dokumenterat och fina bilder
  • Tackar! /Fredrik Tysk

    12 januari 2017 15:24:08

  • Fredrik Bärthel • 22 oktober 2016 11:13:58
    Är detta den gamla hållplatskuren i Norra Niemis - en hållplats som låg 1 km norr om Luppio
  • Tyvärr vet jag inte hur det ligger till med den saken. Men med tanke på skylten på byggnaden på 53:e bilden i andra bildspelet så verkar det ju inte vara omöjligt att det är hållplatskuren som flyttats söderut. /Fredrik Tysk

    22 oktober 2016 20:14:28

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

Allmänt
blogglista.se