Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 7.

Fint läge i skärgården.

Söndagens mål var att ta mig till Landsort där jag tänkte övernatta och tanka båten innan måndagens långtur, men när jag började undersöka saken närmare så visade det sig att det inte lär finnas någon sjömack vid Landsort, så istället siktade jag in mig på att ta mig till Utö, som är en fin ö i de sydligare delarna av Stockholm skärgård. Utö är en ö som har såväl värdshus, sjömack och några butiker. Resan mot Utö var vacker och även denna dag bjöds jag på utsikt mot många fina sjötomter i Stockholmsskärgården. Resan gick även genom Dalarö kanal vid Dalarö. I början av dagen var vattnen som jag färdades på lugna, men när jag väl passerat Dalarö så möttes jag av ganska stora vågor att guppa fram i.

När jag kom fram till Utö så visade det sig att det var många båtar där och att det inte var så många lediga båtplatser i gästhamnen, då det verkade vara ett populärt ställe att fira Valborg på. Därför tankade jag båten där och fortsatte sedan ut från dess gästhamn igen för att se om jag kunde finna någon annan lämplig plats i närheten att övernatta på, men det började bli mörkt och svårt att hitta något lämpligt ställe i närheten så jag fortsatte tillbaka in till en brygga som låg strax utanför de andra bryggorna (vid hamnen på Utö), nämligen till den brygga där man kan tömma sina avloppstankar med hjälp av en sugtömningsanläggning (som ändå inte var i drift just då). Så jag övernattade vid denna brygga som låg lite utanför de andra bryggorna och dessutom saknade landförbindelse. Innan jag gick och la mig hade jag även på håll kunnat bevittna valborgsmässofirande i form av majbrasan på platesen.