Så kom båten äntligen upp på land.
När jag var ute och åkte med båten under min långa resa under våren och försommaren, så fick jag ju pumpa ur en del vatten ur båtens skrov med några dagars mellanrum, då det visade sig att det kom in lite vatten i båten. Så efter att båten stått ett antal veckor i Haparandatrakten så tänkte jag att det nog var bäst att åka och titta till båten och se så att det inte kommit in en massa vatten i båten så att den börjat på att sjunka eller rent av redan sjunkit, så det var med en viss nervositet som jag tog bussen ner från Kiruna till båten i utkanten av Haparanda efter att inte sett båten på länge. Men när jag väl kom fram till båten så visade det sig att det knappt fanns något vatten alls att pumpa ut från dess skrov, så antagligen verkar det framförallt vara när man kör båten, alternativt när motorn är igång som det kommer in lite vatten i skrovet. Så det var med en lättnad jag kunde konstatera att båten flöt fint där den låg i hamnen. Så när jag var vid båten övernattade jag en natt i båten (även om jag inte åkte något med den, utan bara startade upp den en stund) innan jag tog bussen hem till Kiruna igen under nästkommande morgon, då jag även passade på att ta hem ytterligare några prylar från båten.
Men sedan började det ju bli vinter och båten behövde ju komma upp på land för att inte frysa sönder, så jag tittade på ”Blocket.se” om jag skulle finna någon begagnad och lämplig båttrailer till båten och jag kollade även med några som sålde nya båttrailers om de skulle kunna ha någon lämplig trailer till min båt som ju är ens sorts kölbåt. Tillslut föll valet på att köpa en norsk nytillverkad båttrailer som skulle anpassas till båten för att den skulle fungera till båten. Så jag beställde en sådan, som dock visade sig komma lite senare än vad först återförsäljaren trodde. Att det blev en sprillans ny båttrailer och inte en begagnad båttrailer berodde till viss del på att jag tidigare haft en något äldre (men inte så värst gammal) båttrailer till en annan båt och den visade sig vålla en massa problem, då dess hjul stod snett, liksom såväl bromsar som hjullager krånglade.
Jag som inte ens har någon bil för tillfället gjorde så att jag istället åkte tåg söderut ner till mina föräldrar i Dalarna inför en ledigvecka i oktober. Där passade jag på att bland annat hälsa på mina föräldrar, och sedan var tanken att jag och mina föräldrar skulle ta deras bil norrut för att hämta upp den båttrailer som jag beställt och som skulle komma till Kramfors. Efter det planerade stoppet i Kramfors så var tanken att fortsätta upp till Haparanda för att där dra upp båten på land. Slutligen var tanken att jag skulle fortsätta med tåg eller buss till Kiruna och mina föräldrar skulle fortsätta hemåt Dalarna igen med bilen. Men medan jag var nere i Dalarna fick jag veta att båttrailern blivit lite försenad så jag skulle inte hinna med att dra upp båten innan min ledighet var slut. Så det blev till att boka flygbiljett för mig, så att jag tog mig hem till Kiruna och sedan när jag hade en ledig helg ett par veckor senare så fick det bli ett nytt försök att få upp båten på land.
Så efter att jag varit hemma i norr i någon vecka, så flög jag söderut igen och besökte mina föräldrar i Dalarna ännu en gång. Nu gjorde vi som vi tänkt att göra ett par veckor tidigare, nämligen att vi tog deras bil upp till Kramfors och hämtade båttrailern där, sedan fortsatte vi upp till Haparanda och drog upp båten på land och förberedde den inför vintern. Detta gjorde vi alltså under den sista helgen i oktober, så det var visst bara min båt och någon enstaka liten båt kvar i vattnet i hamnen där den låg. Lite förvånad blev jag dock, då vi upptäckte att det var is på havsvattnet i den lilla hamnviken när vi skulle dra upp båten, det hade jag liksom inte räknat med, och en man som vi träffade i hamnen sa dessutom att det varit ännu mera is i hamnen ett tag tidigare. Min pappa hade med sig en yxa och jag trodde då inte att vi skulle få nytta av den för att hugga i isen, men faktum var att det var så mycket is i vattnet att man kunde hugga i isen för att göra en ränna för båten på sina ställen. Men det var ju inte så värst tjock is, så det hade antagligen gått att gunga fram båten för att knäcka isen också, men nu när yxan var med så fick den i alla fall komma till användning.
Ett av orosmomenten var huruvida det skulle gå att få upp båttrailern med båten lastad på båttrailern upp för den lilla sjösättningsrampen med grusunderlag, som tack och lov varken var klädd av snö eller is. Men det visade sig gå riktigt fint, och inte vara några problem alls. Däremot så stötte vi på ett annat problem, nämligen att båten inte passade så bra på båttrailern, trots att tillverkaren av båttrailern hade försökt att anpassa båttrailern efter båten, efter att jag skickat bilder på båtens skrov till båttrailertillverkaren. Tyvärr så gjorde detta att vi fick ta i med en del våld för att få upp båten på trailern, då den inte kunde rulla upp på trailern små hjul på det sätt som var tanken. Men jag har kontaktat återförsäljaren av båttrailern, så det ska nog bli en lösning på problemet framåt vårkanten, så att det ändras lite på båttrailern så att den ska kunna passa bra till båten. Det är ju så att under kommande år så vill jag ju kunna dra båten på vägen en del för att kunna lägga båten i några olika sjöar och kunna åka med båten i några fler kanaler i södra delarna av Sverige och Norge, också skulle jag även vilja kunna ha båten lite närmare min bostad för att kunna fixa med båten på min fritid, så därför är det ju viktigt att båten och båttrailern fungerar bra tillsammans så att jag kan använda ekipaget som min tanke var då jag beställde båttrailern.
Hur som helst är i alla fall båten på land nu, och efter att båten kommit upp på land så kunde mina föräldrar fortsätta hem med bilen och jag tog istället tåget hem till mig i Kiruna. Det hela resulterade ju i en helgutflykt med ett par hotellövernattningar för mig och mina föräldrar, så det blev lite nytta förenat med nöje.
Jag är ju ofta väldigt tidigt ute, alternativt väldigt sent ute, när det gäller olika sysslor som är lite säsongsberoende, som exempelvis brukar jag vara ute och åka skidor då precis den första snön har kommit, alternativt då det knappt finns någon snö kvar. Likaså blev det med mig och båtlivet i år, nämligen att jag var ute bland de första med båten i våras, då det knappt var några gästhamnar med tillhörande faschiliter som hade öppnat, och sedan var jag bland de sista att få upp båten ur vattnet, då det till och med hade hunnit komma en liten isskorpa på vattnet. Men under juli, augusti och september var jag liksom inte ute en enda gång med båten, vilket delvis berodde på att båten är cirka 35 mil ifrån min bostad och att jag inte har någon bil för tillfället, så det har ju varit lite besvärligt att ta sig till och från båten.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
bergsbana blå lagunen timsälven lossihytta jämtlandsfjällen båstnäs 1957 rimforsa kalixforsbron bmw lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri linköping kor viken oxelösund dals-ed ånimmen ms spitsbergen grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland trollfjorden möja mölle myr seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys järlasjön helsingör vaverön bruksvallarna nallostugan sandnessjøen hållplats stenungssund dälälven boden harrå krokfors rc6 sjisjka gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro hund pältsa lainioälven ms finnmarken bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga arboga blå jungfrun runn slott anaris dressin bergen mehamn lotshus borgholm göteborgsvarvet tjeckien vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg kristinehamn lunde europa holmsund hallstahammar banvall øksfjord kumlinge gotlandsruss bjurbäcken södertälje frantsebu inlandsbanan granhult finnsnes flygresa storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt muskö kanal halden karlskoga nyköping skedbrostugan unna allakasstugan svolvær ms nordstjernen strömma kanal höganäs singi seskarö abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 killingi smöghålet båttunnel söderköping vistasstugan äventyr lofoten örsundsbro bandaksli nedalshytta signebyn doft ädnamvaara saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren renar lannavaara historia strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet anarsisstugan ångtåg måløy båtsfjord blidö orsasjön kloster skellefteälven strömsholm luppio kjøllefjord fartyg otterbäcken prag storulvån bilskrot 1958 mariehamn kalixfors paurohytta igelkott blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk kreosot landsort kosteröarna filipstad nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge åkers kanal tällberg norrkrog ubåt lisas stuga dals långed nesna järnvägsstation smögen vrangfoss österdalälven glass tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen besök lårdal gagnef sandarne storerikvollen tarfala molde hogga rättvik pitsundsbron treriksröset årjäng torvik söderöra båtresa kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta ekenäs siljan skellefteå surahammar hedenäset norrsken lilla bommen brasa porsgrunn vålåstugan storklubben fåglar katterjåkk hunddalshytta akkajaure ven luleälven påsk säffle kanal skelleftehamn hjälmaren bjuröklubb omniaugn fjällstugan lunndörren padjelantaleden kinda kanal övertorneå stegeborg sickla kanal hus berg luleå svan arvika piteå friluftsfrämjandet kebnats gräddö kvikkjokk bil herøya riksgränsen jämtland karlsborg katterat herøyakanalen lörudden spår skåre e45 uppsala bergs slussar låktatjåkko vikingaleden nordre älv öregrund örebro motala kallt tunnel fårö muddus nationalpark norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen bergslagskanalen abisko räls våfflor mora björkliden göta älv mälaren båttrailer mem dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa båttransport sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma fika kapell blåsigt bilfärja svenska turistföreningen fjällvandring vandring tåg sommar skärgård göta kanal fjällstuga vinter gotland norge cykeltur sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland kanal hamn fjällen turskidor bro mat stuga kiruna vänern malmbanan buss stockholm höst ritsem finland kyrka haparanda trollhätte kanal pappa danmark snö bornholm visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien laponia raukar järnväg gällivare borensberg öland notodden skåne töre kraftverk byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan bottenviken töreboda glesbygd m/s langas kalmar hotell muséum sölvesborg hjälmare kanal sjösjuka lurö stora luleälven akvedukt friluftsliv gråsjälören ofotbanen hallands väderö ulvön åbo tornedalen varberg torneträsk telemarkskanalen holmöarna dalen säffle glödkaka borenshult söderhamn natt hudiksvall tjäktja löran narvik vadstena järnäshamn stensdalsstugan frierfjorden hammarby sjöstad m/s storlule roslagen östersund hisingen slada hamn sulvik alesjaure utö natur höga kusten järnäsklubb lkab slite holmön åland hammarbyslussen stora sjöfallet havila holding as östen höglekardalen münchen akkerhaugen berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken løveid vadsø nedre soppero y1 storlien modelljärnväg vittangi ms fram sillebotten kallblodig strömsundskanalen sälka jukkasjärvi nordön sigtuna ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms midnatsol lucia vattenmagasin ramundberget sundsvall tävling grebbestad vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön blåbär kullen får ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen larvik vaxholm harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen horn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen forsvik havøysund hurtigruten kolbäcksån fjellbu farled kobba klintar naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen väddö kanal torn blåkulla köping änonjalme lennartsfors storsteinshytta vätö falun eidsfoss yxlan kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta ms fridtjof nansen kristiansund vistas avesta uddevalla kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren västerdalälven falsterbokanalen gotska sandön ms nordkapp ørnes långbron skarvruet härnösand gråda strömstad norrtåg avgaser håverud bjørnfjell hemsön skog naturreservat klintehamn ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord kalix hukejaure häst ms vesterålen fröskog ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge bergfors åmål otteid snurijåkkåtan baugebua bergslagen bästeträsk hamar hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen farled dalarna kviteseid skoghall dundret saltoluokta fjällstation bäckesta roddbåt väddö bmw welt skotfoss norröra vardø ålesund gustavsfors dnt pitsundet borlänge kjeldal mariefred geiranger östra silen padda gävle lap dånalds e10 lidköping lasse åberg ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan bandak kungsängen nordnorge laxsjön frusen högakustenbron gunnekleivfjorden sotekanalen vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen dragets kanal daglösen nord-koster ms polarlys upperud rogen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn risøyhamn skaulo hävlingen gautelishytta lungsund idefjorden museum tromsø kainulasjärvi västerås sitashytta asphyttan lojsta hed hammerfest fjord torshälla kanal ängesön tyskland ulefoss karlstad