Så kom båten äntligen upp på land.
När jag var ute och åkte med båten under min långa resa under våren och försommaren, så fick jag ju pumpa ur en del vatten ur båtens skrov med några dagars mellanrum, då det visade sig att det kom in lite vatten i båten. Så efter att båten stått ett antal veckor i Haparandatrakten så tänkte jag att det nog var bäst att åka och titta till båten och se så att det inte kommit in en massa vatten i båten så att den börjat på att sjunka eller rent av redan sjunkit, så det var med en viss nervositet som jag tog bussen ner från Kiruna till båten i utkanten av Haparanda efter att inte sett båten på länge. Men när jag väl kom fram till båten så visade det sig att det knappt fanns något vatten alls att pumpa ut från dess skrov, så antagligen verkar det framförallt vara när man kör båten, alternativt när motorn är igång som det kommer in lite vatten i skrovet. Så det var med en lättnad jag kunde konstatera att båten flöt fint där den låg i hamnen. Så när jag var vid båten övernattade jag en natt i båten (även om jag inte åkte något med den, utan bara startade upp den en stund) innan jag tog bussen hem till Kiruna igen under nästkommande morgon, då jag även passade på att ta hem ytterligare några prylar från båten.
Men sedan började det ju bli vinter och båten behövde ju komma upp på land för att inte frysa sönder, så jag tittade på ”Blocket.se” om jag skulle finna någon begagnad och lämplig båttrailer till båten och jag kollade även med några som sålde nya båttrailers om de skulle kunna ha någon lämplig trailer till min båt som ju är ens sorts kölbåt. Tillslut föll valet på att köpa en norsk nytillverkad båttrailer som skulle anpassas till båten för att den skulle fungera till båten. Så jag beställde en sådan, som dock visade sig komma lite senare än vad först återförsäljaren trodde. Att det blev en sprillans ny båttrailer och inte en begagnad båttrailer berodde till viss del på att jag tidigare haft en något äldre (men inte så värst gammal) båttrailer till en annan båt och den visade sig vålla en massa problem, då dess hjul stod snett, liksom såväl bromsar som hjullager krånglade.
Jag som inte ens har någon bil för tillfället gjorde så att jag istället åkte tåg söderut ner till mina föräldrar i Dalarna inför en ledigvecka i oktober. Där passade jag på att bland annat hälsa på mina föräldrar, och sedan var tanken att jag och mina föräldrar skulle ta deras bil norrut för att hämta upp den båttrailer som jag beställt och som skulle komma till Kramfors. Efter det planerade stoppet i Kramfors så var tanken att fortsätta upp till Haparanda för att där dra upp båten på land. Slutligen var tanken att jag skulle fortsätta med tåg eller buss till Kiruna och mina föräldrar skulle fortsätta hemåt Dalarna igen med bilen. Men medan jag var nere i Dalarna fick jag veta att båttrailern blivit lite försenad så jag skulle inte hinna med att dra upp båten innan min ledighet var slut. Så det blev till att boka flygbiljett för mig, så att jag tog mig hem till Kiruna och sedan när jag hade en ledig helg ett par veckor senare så fick det bli ett nytt försök att få upp båten på land.
Så efter att jag varit hemma i norr i någon vecka, så flög jag söderut igen och besökte mina föräldrar i Dalarna ännu en gång. Nu gjorde vi som vi tänkt att göra ett par veckor tidigare, nämligen att vi tog deras bil upp till Kramfors och hämtade båttrailern där, sedan fortsatte vi upp till Haparanda och drog upp båten på land och förberedde den inför vintern. Detta gjorde vi alltså under den sista helgen i oktober, så det var visst bara min båt och någon enstaka liten båt kvar i vattnet i hamnen där den låg. Lite förvånad blev jag dock, då vi upptäckte att det var is på havsvattnet i den lilla hamnviken när vi skulle dra upp båten, det hade jag liksom inte räknat med, och en man som vi träffade i hamnen sa dessutom att det varit ännu mera is i hamnen ett tag tidigare. Min pappa hade med sig en yxa och jag trodde då inte att vi skulle få nytta av den för att hugga i isen, men faktum var att det var så mycket is i vattnet att man kunde hugga i isen för att göra en ränna för båten på sina ställen. Men det var ju inte så värst tjock is, så det hade antagligen gått att gunga fram båten för att knäcka isen också, men nu när yxan var med så fick den i alla fall komma till användning.
Ett av orosmomenten var huruvida det skulle gå att få upp båttrailern med båten lastad på båttrailern upp för den lilla sjösättningsrampen med grusunderlag, som tack och lov varken var klädd av snö eller is. Men det visade sig gå riktigt fint, och inte vara några problem alls. Däremot så stötte vi på ett annat problem, nämligen att båten inte passade så bra på båttrailern, trots att tillverkaren av båttrailern hade försökt att anpassa båttrailern efter båten, efter att jag skickat bilder på båtens skrov till båttrailertillverkaren. Tyvärr så gjorde detta att vi fick ta i med en del våld för att få upp båten på trailern, då den inte kunde rulla upp på trailern små hjul på det sätt som var tanken. Men jag har kontaktat återförsäljaren av båttrailern, så det ska nog bli en lösning på problemet framåt vårkanten, så att det ändras lite på båttrailern så att den ska kunna passa bra till båten. Det är ju så att under kommande år så vill jag ju kunna dra båten på vägen en del för att kunna lägga båten i några olika sjöar och kunna åka med båten i några fler kanaler i södra delarna av Sverige och Norge, också skulle jag även vilja kunna ha båten lite närmare min bostad för att kunna fixa med båten på min fritid, så därför är det ju viktigt att båten och båttrailern fungerar bra tillsammans så att jag kan använda ekipaget som min tanke var då jag beställde båttrailern.
Hur som helst är i alla fall båten på land nu, och efter att båten kommit upp på land så kunde mina föräldrar fortsätta hem med bilen och jag tog istället tåget hem till mig i Kiruna. Det hela resulterade ju i en helgutflykt med ett par hotellövernattningar för mig och mina föräldrar, så det blev lite nytta förenat med nöje.
Jag är ju ofta väldigt tidigt ute, alternativt väldigt sent ute, när det gäller olika sysslor som är lite säsongsberoende, som exempelvis brukar jag vara ute och åka skidor då precis den första snön har kommit, alternativt då det knappt finns någon snö kvar. Likaså blev det med mig och båtlivet i år, nämligen att jag var ute bland de första med båten i våras, då det knappt var några gästhamnar med tillhörande faschiliter som hade öppnat, och sedan var jag bland de sista att få upp båten ur vattnet, då det till och med hade hunnit komma en liten isskorpa på vattnet. Men under juli, augusti och september var jag liksom inte ute en enda gång med båten, vilket delvis berodde på att båten är cirka 35 mil ifrån min bostad och att jag inte har någon bil för tillfället, så det har ju varit lite besvärligt att ta sig till och från båten.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ängesön torshälla kanal fjord hammerfest karlstad ulefoss tyskland lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri rimforsa kalixforsbron bmw hävlingen skaulo risøyhamn linköping kor viken oxelösund rogen upperud ms polarlys grotta prästbäcken jokkmokk seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys möja mölle myr högakustenbron frusen laxsjön nordnorge järlasjön helsingör vaverön boden harrå krokfors rc6 sjisjka stenungssund dälälven hund pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga mariefred kjeldal borlänge anaris dressin bergen mehamn arboga blå jungfrun runn slott vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna norddalen snurijåkkåtan otteid åmål bergfors kristinehamn lunde europa umeå strömsholms kanal ed fröskog ms vesterålen hycklinge regnbåge skoaddejávrehytta kalix beisfjord mellerud sortland ms roald amundsen häst hukejaure hemsön bjørnfjell håverud avgaser norrtåg klintehamn naturreservat skog härnösand skarvruet långbron ørnes ms nordkapp strömma kanal höganäs singi vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen västerdalälven nedalshytta signebyn doft ädnamvaara uddevalla avesta blåhammaren renar lannavaara historia bålsta mariestad svappavaara fjällräven classic vätö storsteinshytta lennartsfors änonjalme strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet arådalen östervallskog kystruten bergen-kirkenes naturum blidö orsasjön kloster storulvån bilskrot 1958 fartyg otterbäcken prag igelkott blogg stora le köpmannebro järnvägsmuseum forsvik sträcknäsholmen södertälje kanal stordalsstua rallarvägen nilivaara harstad horn knappforsen längdskidor torneälv åsensbruk kreosot vaxholm larvik kväggen sitasjaure grövelsjön väg lena philipsson scania vindkraftpark får kullen blåbär sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg norrkrog tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven glass strömsundskanalen kallblodig sillebotten ms fram besök lårdal gagnef pitsundsbron treriksröset årjäng torvik hogga rättvik rönnskärsverken torshälla holmerudsfors florø berlevåg løveid skellefteå surahammar hedenäset norrsken ekenäs siljan brasa hammarbyslussen vålåstugan porsgrunn lkab järnäsklubb fåglar hunddalshytta natur ven luleälven sulvik skelleftehamn säffle kanal bjuröklubb hjälmaren fjällstugan lunndörren hammarby sjöstad stensdalsstugan järnäshamn kinda kanal narvik löran sickla kanal luleå tjäktja söderhamn piteå friluftsfrämjandet borenshult säffle kvikkjokk gräddö telemarkskanalen herøya riksgränsen jämtland ulvön karlsborg hallands väderö lörudden spår e45 skåre sjösjuka uppsala bergs slussar hjälmare kanal sölvesborg muséum m/s langas kalmar kallt tunnel bottenviken fårö norsholm vägen västerut kalixälven laxforsen kraftverk töre abisko våfflor notodden björkliden gällivare järnväg båttrailer mem dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm sjötorp fjällstation vuono fiskehamn mamma fika kyrka blåsigt bilfärja svenska turistföreningen fjällvandring vandring tåg vänern skärgård göta kanal fjällstuga vinter gotland norge cykeltur sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland kanal hamn fjällen turskidor bro mat stuga kiruna sommar malmbanan buss stockholm höst ritsem finland kapell haparanda trollhätte kanal pappa danmark snö båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien laponia raukar mälaren göta älv borensberg öland mora skåne räls bergslagskanalen byar göteborg rønne nikkaluokta trollhättan muddus nationalpark töreboda glesbygd motala örebro öregrund nordre älv vikingaleden hotell lurö låktatjåkko akvedukt stora luleälven friluftsliv gråsjälören herøyakanalen ofotbanen katterat åbo tornedalen varberg bil torneträsk dalen holmöarna kebnats arvika glödkaka svan berg natt hudiksvall hus stegeborg vadstena övertorneå frierfjorden padjelantaleden omniaugn roslagen m/s storlule hisingen östersund påsk slada hamn alesjaure utö akkajaure höga kusten katterjåkk slite storklubben åland holmön lilla bommen münchen akkerhaugen stora sjöfallet havila holding as östen höglekardalen båtresa söderöra vaisaluokta risudden arvidsjaur kyrkkåta modelljärnväg vittangi vadsø nedre soppero y1 storlien sälka jukkasjärvi nordön sigtuna molde tarfala storerikvollen sandarne abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga ubåt nynäshamn filipstad kosteröarna landsort ms nordnorge stamsund hällristningar tjäktja fjällstuga arkösund karlsborgs fästning sälar hoburgsgubben ms richard with stokmarknes rogenstugan ulvöhamn cáihnavággihytta ljugarn ms trollfjord ärr nössemark hävlingsstugorna örnsköldsvik paurohytta kalixfors mariehamn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan fjellbu farled kobba klintar havøysund hurtigruten kolbäcksån väddö kanal torn blåkulla köping kjøllefjord luppio strömsholm skellefteälven falun eidsfoss yxlan båtsfjord måløy ångtåg anarsisstugan roxen leksand norsjø saltsjöbaden kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad bandaksli örsundsbro ms fridtjof nansen kristiansund vistas söderköping båttunnel smöghålet kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren gråda strömstad killingi 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö nyköping karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen svolvær unna allakasstugan skedbrostugan norrköping storfors flygresa lukt vålådalen dalslands kanal fjällstugan storrödtjärn södertälje bjurbäcken gotlandsruss kumlinge finnsnes granhult inlandsbanan frantsebu baugebua bergslagen bästeträsk hamar øksfjord banvall hallstahammar holmsund tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta väddö bmw welt skotfoss norröra dundret saltoluokta fjällstation bäckesta roddbåt boren nordkalottleden bodskäret vardø ålesund gustavsfors dnt pitsundet lap dånalds e10 lidköping lasse åberg geiranger östra silen padda gävle bandak kungsängen ms kong harald trondheim vistasdalen helags fjällstation svartsundsrännan gunnekleivfjorden sotekanalen hållplats sandnessjøen nallostugan bruksvallarna dragets kanal daglösen nord-koster vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn trollfjorden dalsland torneå gautelishytta lungsund idefjorden ms spitsbergen ånimmen dals-ed sitashytta asphyttan lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi västerås lossihytta timsälven blå lagunen bergsbana 1957 båstnäs jämtlandsfjällen