Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 53.
Så nådde jag fram till mitten av den första sommarmånaden (som man borde kunna betrakta juni), då alltså kalendern sa torsdagen den 15:e juni och denna dag var jag framme på min sista resdag med båten, och den totaltsett näst sista resdagen under resan och kunde konstatera att det alltså var resdag nummer 53.
Denna dag började jag med att köra ut ur hamnområdet vid Vuono Fiskehamn, för att ännu en gång ta mig ut på det stora vida havet. Precis som under föregående dag blev det till att köra mellan björkruskorna som markerade vägen in och ut mellan det stora vida havet och den lilla småbåtshamnen, och även denna gång lyckades jag med manövern, utan att köra på grund.
Väl ute på havet så började jag med att köra ett varv runt de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari, samt att jag även samtidigt rundade en mindre ö som ligger strax söder om dessa sammanvuxna öar, då det verkade besvärligt att ta sig emellan den mindre ön och de större sammanvuxna öarna. På de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari (som en gång i tiden bestått av två separata öar), som har vuxit ihop på grund av landhöjningen finns Sveriges östligaste punkt. Min tanke var väl i ett första skeda gå iland på dessa sammanvuxna öar, men det struntade jag i, då det inte fanns så mycket till lämpliga ställen att gå i land på där, förutom någon brygga som verkade vara av privat karaktär. Något som jag konstaterat under resan är nämligen att det hade varit praktiskt att ha en liten jolle/roddbåt med sig, som man skulle kunna sjösätta för att ro in till öar som man vill besöka, men som inte är så lätta att lägga till vid med min båt. På de sammanvuxna öarna Kataja och Inakari finns gränsrösen som markerar gränsen mellan Sverige och Finland, en gräns som tidigare legat ute i vattnet mellan de båda öarna innan de växte ihop, och eventuellt har även gränsen ändrats något genom tiden. Det är alltså på dessa sammanväxta öar som Sveriges östligaste punkt är belägen, men även den östligaste punkten på det svenska fastlandet finns också belägen ganska nära denna plats, nämligen vid ”Sundholmen” som är belägen vid Torneälvens mynning ut i havet, strax söder om Haparanda, där ”Cape East” (som är en ett hotell i kombination med en campingplats, som även utnyttjats som asylboende) är beläget. Min tanke var också att besöka denna punkt, men inte heller denna punkt besökte jag vid detta tillfälle och faktum är att jag aldrig kan påminna mig om jag varit vid denna plats, som ju är synnerligen lättillgänglig då den ligger på fastlandet, så den platsen får jag allt se till att bocka av snart vid något lämpligt besök i Haparanda.
Efter att jag rundat öarna så styrde jag mot Finland och gick iland vid en brygga (som dock verkade vara privat) vid Puotikari gästhamn, som ligger vid Röyttä där Torneå hamn och ett av Outokumpus stålverk är beläget, strax utanför Torneå. Således hade jag kommit tillbaka till det land som jag började min resa i (även om jag nu var längre norrut i landet) nästan två månader tidigare och hade således följt i princip hela Norrlandskusten och kunde känna att jag snart var i mål med min resa. Sedan körde jag in i Torneälven, som visade sig vare rejält ström och trots att jag körde med fullt gaspådrag i min lilla plastnipa och pressade den stackars dieselmotorn till max efter dess långa resa, så gick det knappt framåt i den strömma älven, men det gick ändå framåt, men med väldigt låg hastighet. Jag körde under järnvägsbron som går mellan Sverige och Finland (som har både svensk och finsk spårvidd) och vidare under ytterligare några broar, varav E4:an går över en av dessa broar. Sedan körde jag en bit uppströms längs Torneälven och vände strax efter att jag passerat en mindre hamn/brygga i höjd med Kiviranta, utan att jag gick iland där. Det var lite vanskligt att köra i älven, då mitt digitala sjökort inte var så detaljerat där och samtidigt var det väldigt strömt, även om det var mer strömt på vissa ställen i älven, än på andra ställen i älven. Kanske var det rent av en räddning för mig att det var så mycket vatten i älven, som räddade mig från att köra på grund. En tanke var ju också att gå iland vid Haparanda vid älven, men det var framförallt väldigt strömt i älven, men även lite ont om lämpliga bryggplatser att lägga till vid, så jag struntade i att gå i land i centrala Haparanda.
När jag lämnat älven, efter att ha vänt om och kört nedströms (något som gick betydligt mycket snabbare än uppströms), så körde jag in till en marina på den finska sidan av gränsen, nämligen till ”Toranda Marina” vid Hellälä. Detta visade sig vara en riktigt fin och relativt nybyggd marina, som dock inte verkade vara öppen för dagen, för då jag gick iland där så hamnade jag innanför stängda grindar som spärrade av området ut mot vägnätet och övriga Finland. Men jag passade ändå på att tömma båtens avfallstank ännu en gång, då det här fanns en fin och välfungerade elektrisk sugtömningsanläggning, så om jag vetat om denna marina och dess faciliteter, så hade jag ju inte behövt kämpa med den handpumpade sugtömningsanläggningen vid Haparanda hamn, som jag besökte under föregående kväll. Vid marinan så passade även på att kasta lite skräp, som jag hade samlat på mig under min långa båtresa, även om det inte var helt lätt att hitta någonstans att kasta det, så jag hoppas att det inte var allt för privata soptunnor som jag lyckades hitta och som jag använde mig utav.
Från marinan så kunde man även följa en mindre kanalaktig farled (som bland annat gick under någon bro) in mot Puotikari gästhamn, där jag varit tidigare under dagen. Så jag började först följa denna sträckning ditåt, men efter en stund vände jag om, då jag blev orolig huruvida jag verkligen skulle kunna ta mig fram längs denna sträcka med min båt i dess storlek, och fortsatte istället mera på öppet vatten (ungefär längs samma sträcka som jag tidigare kört i motsatt riktning) in mot Puotikari gästhamn ännu en gång. Sedan fortsatte jag tillbaka till den plats där jag började dagens båtresa, nämligen till Vuono Fiskehamn. Där jag för en sista gång under resan körde mellan björkriskorna in till den lilla hamnen och när jag väl var framme vid bryggan, så kunde jag konstatera att jag inte varit på något grund under denna dag, även om det kanske varit lite väl nära att ske under dagen. Så när jag styrt in till bryggan så var min båtresa avslutad, så jag knöt fast båten ordentligt och städade ur båten lite lätt och packade iordning för att kommande dag kunna bege mig hemåt mot Kiruna med buss, medan min båt nu skulle få ta igen sig ett tag. Men innan bussresan hemåt så övernattade jag en sista natt i båten (vilket alltså skedde i samma hamn, som under föregående natt), innan det var dags för mig att bege mig hemåt
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga mariefred kjeldal borlänge väddö roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation dundret norröra skotfoss bmw welt vårvinter västerbotten ställverk honningsvåg skoghall kviteseid farled dalarna baugebua snurijåkkåtan otteid åmål bergfors kristinehamn lunde europa södertälje frantsebu inlandsbanan granhult finnsnes kumlinge gotlandsruss bjurbäcken norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt flygresa storfors nyköping skedbrostugan unna allakasstugan svolvær ms nordstjernen muskö kanal halden karlskoga seskarö abiskojåkka fjällstuga henrik dorsin 142 killingi strömstad gråda söderköping vistasstugan äventyr lofoten gotska sandön falsterbokanalen västerdalälven vistas kristiansund ms fridtjof nansen örsundsbro bandaksli roxen blåhammaren renar lannavaara historia bålsta mariestad svappavaara fjällräven classic anarsisstugan ångtåg måløy båtsfjord yxlan eidsfoss falun kloster skellefteälven strömsholm luppio kjøllefjord köping blåkulla torn storulvån bilskrot 1958 fartyg otterbäcken prag södertälje kanal pålnostugan smedjebacken karungi skjervøy mariehamn kalixfors cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms trollfjord ljugarn sitasjaure ulvöhamn rogenstugan stokmarknes ms richard with hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning nynäshamn tjäktja fjällstuga hällristningar stamsund ms nordnorge landsort kosteröarna filipstad sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia ms midnatsol åkers kanal tällberg glass tarfala fjällstuga bengtsfors mormor fjällåsen smögen vrangfoss österdalälven sandarne storerikvollen tarfala molde sigtuna nordön jukkasjärvi sälka storlien y1 nedre soppero vadsø vittangi modelljärnväg kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta söderöra båtresa höglekardalen östen havila holding as stora sjöfallet akkerhaugen münchen ängesön torshälla kanal fjord hammerfest karlstad ulefoss tyskland lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri rimforsa kalixforsbron bmw oxelösund dals-ed ånimmen ms spitsbergen idefjorden lungsund jokkmokk torneå dalsland trollfjorden sandhamn svinesundsbron hjulångare seskaröbron goldahytta mustadfors bodø ms nordlys möja mölle myr bruksvallarna nallostugan sandnessjøen hållplats sotekanalen gunnekleivfjorden svartsundsrännan helags fjällstation vistasdalen trondheim ms kong harald kungsängen bandak ljungsbro hund pältsa lainioälven ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa slada hamn påsk östersund hisingen bjuröklubb hjälmaren fjällstugan lunndörren padjelantaleden frierfjorden övertorneå vadstena narvik hus berg luleå tjäktja svan piteå friluftsfrämjandet kebnats gräddö kvikkjokk torneträsk bil varberg tornedalen åbo katterat ofotbanen herøyakanalen gråsjälören friluftsliv e45 skåre sjösjuka uppsala öregrund hjälmare kanal sölvesborg muséum m/s langas kalmar brasa holmön åland storklubben slite katterjåkk höga kusten akkajaure utö alesjaure rønne göteborg byar bergslagskanalen räls skåne mora öland borensberg göta älv glesbygd töreboda muddus nationalpark norsholm nikkaluokta dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa bornholm järnväg raukar laponia pappa trollhätte kanal haparanda kapell snö danmark bilfärja svenska turistföreningen finland buss malmbanan sommar kiruna göta kanal skärgård fjällstuga vinter gotland fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn turskidor bro stuga mat fjällvandring vänern tåg vandring blåsigt stockholm höst ritsem sjötorp kyrka fika mamma vuono fiskehamn fjällstation mem båttrailer mälaren båttransport visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien vägen västerut trollhättan fårö bottenviken tunnel kallt gällivare björkliden notodden våfflor abisko töre kraftverk laxforsen kalixälven luleälven ven natur hunddalshytta fåglar järnäsklubb lkab porsgrunn vålåstugan lilla bommen hammarbyslussen örebro motala nordre älv vikingaleden hotell lurö låktatjåkko bergs slussar stora luleälven akvedukt spår lörudden hallands väderö karlsborg ulvön jämtland riksgränsen herøya telemarkskanalen dalen holmöarna säffle arvika glödkaka borenshult söderhamn natt hudiksvall sickla kanal löran stegeborg kinda kanal järnäshamn stensdalsstugan omniaugn hammarby sjöstad m/s storlule roslagen säffle kanal skelleftehamn sulvik lap dånalds e10 lidköping lasse åberg geiranger östra silen padda gävle dälälven stenungssund sjisjka rc6 krokfors harrå boden vaverön helsingör järlasjön nordnorge laxsjön frusen högakustenbron daglösen nord-koster vindkraftverk saab robert gustafsson gränsleden tänndalen dragets kanal prästbäcken grotta ms polarlys upperud rogen arkö viken kor linköping risøyhamn skaulo hävlingen gautelishytta asphyttan lojsta hed museum tromsø kainulasjärvi västerås sitashytta timsälven blå lagunen bergsbana 1957 båstnäs jämtlandsfjällen lossihytta siljan ekenäs norrsken hedenäset surahammar skellefteå løveid berlevåg florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken rättvik hogga torvik årjäng treriksröset pitsundsbron gagnef lårdal besök ms fram sillebotten kallblodig strömsundskanalen abiskojaure lilla edet öresundsbron enköping ms lofoten rørvik sørfjorden sylarnas fjällstation tävling grebbestad järnvägsstation nesna dals långed lisas stuga ubåt norrkrog kullen får vindkraftpark scania lena philipsson väg grövelsjön blåbär kväggen larvik vaxholm kreosot åsensbruk torneälv arkösund knappforsen horn harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor sträcknäsholmen forsvik järnvägsmuseum köpmannebro stora le blogg igelkott paurohytta farled kobba klintar havøysund hurtigruten kolbäcksån fjellbu orsasjön blidö naturum kystruten bergen-kirkenes östervallskog arådalen väddö kanal bmw muséet padjelanta nationalpark simrishamn strängnäs änonjalme lennartsfors storsteinshytta vätö leksand norsjø saltsjöbaden kirkenes hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad avesta uddevalla ädnamvaara doft signebyn nedalshytta båttunnel smöghålet kaitum brønnøysund billingsfors fjälllstugan fältjägaren singi höganäs strömma kanal ms nordkapp ørnes långbron skarvruet härnösand naturreservat klintehamn norrtåg avgaser håverud bjørnfjell hemsön skog häst ms roald amundsen sortland mellerud beisfjord kalix hukejaure regnbåge hycklinge ms vesterålen fröskog ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta bergslagen bästeträsk hamar øksfjord banvall hallstahammar holmsund tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus hurtigruten as töcksfors fagersta norddalen runn blå jungfrun arboga mehamn bergen dressin anaris slott nordkalottleden bodskäret vardø ålesund gustavsfors dnt pitsundet
Jo det är fint att se Sommarsverige ifrån en båt! I Mälaren har jag inte åkt så mycket ännu, men det ska bli mera av det då jag tänkte åka Strömsholms kanal ut till Mälaren och sedan fortsätta till Örebro i Hjälmaren via Hälmare kanal och sedan fortsättaa tillbaka till Mälaren via Hjälmare kanal igen och sedan åka upp mot Uppsala för att sedan lämna Mälaren och fortsätta ut i havet i Stockholm eller Södertälje och sedan sikta på Göta kanal och följa den till Kinda kanal och sedan följa Kinda kanal till dess ände. Vi får se om den resan blir av i år eller ett annat år och åt vilket håll som jag väljer att genomföra den, men något år är tanken att den turen ska bli av.
/Fredrik Tysk
19 januari 2018 20:16:31