Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 48.
Lördagen den 10:e juni innebar min 48:e resdag. Denna dag vaknade jag upp i båten i gästhamnen vid Bjuröklubb. Då jag vaknade stod fortfarande den tyskflaggade segelbåten kvar i hamnen, som var i hamnen redan då jag anlände under natten. På förmiddagen så tog jag mig en promenad upp till fyrplatsen vid Bjuröklubb, och i dess närhet verkade det förberedas för att någon typ av servering skulle hålla öppet senare under dagen.
När jag kom tillbaka till båten efter den korta promenaden upp till fyrplatsen så flyttade jag båten till kajen, alldeles vid gästhamnens inlopp, där en sugtömningsanläggning för båtars toalettankar var placerad, eftersom att jag passade på att tömma båtens inbyggda toalettank där. Tyvärr låg nu vinden på rätt in mot gästhamnen och i synnerhet mot denna kaj där sugtömningsanläggningen var belägen, så det var inte lätt att förtöja båten där och försöka att placera den på ett lämpligt ställe, då jag var ensam och fick kämpa rejält mot vinden då jag slet och drog i båtens tampar, för att den inte skulle fara iväg. Det slutade med att mannen i den tyskaflaggade segelbåten såg att jag hade vissa problem vid kajen, då jag slet i båten och kämpade mot vinden, så innan jag var klar vid kajen kom han dit och hjälpte mig, inte minst med att hålla i min båt då det var dags för mig att fara iväg. Det var ju snällt, så det tackar jag för! Även om det ju inte heller är helt osannolikt att han kom just för att hålla i min båt så att den inte skulle slita sig och blåsa in i hans båt och skada den…
Efter lite hjälp av mannen från segelbåten, så kom jag då iväg ut på havet igen och styrde mot Skelleftehamn. Vid Skelleftehamn så styrde jag in i Skellefteälven som jag började följa in mot Skellefteå. Mellan Skelleftehamn och Skellefteå finns en sluss vid Bergsbyn, eftersom att man där dämt upp älven, med den så kallade ”Bergsbydammen” i samband med att man byggde Kvistforsens kraftstation, strax norr om Skellefteå på 1960-talet. Anledningen till att man byggde ”Bergsbydammen”, lär ha varit för att tillgodose att det alltid skulle finnas ett tillfredställande djup i Skellefteälven genom staden Skellefteå även efter Kvistforsens kraftstation, som är det sydligaste av flera kraftverk i Skellefteälven.
Således kom jag nu alltså fram till en sluss som skulle passeras innan jag var framme i Skellefteå. Jag skulle tro att detta är landets nordligaste sluss. Slussen är obemannad, så det är med andra ord självbetjäning som gäller i slussen, men det fina med det är ju att det är gratis att slussa sig igenom slussen. Så om vattnet i slussen är i fel nivå, i förhållande till den nivån som man kommer ifrån så får man alltså först klättra upp vid slussen och gå in i dess manöverkur, för att där ändra slussens vattennivå och se till att den slusslucka som man ska köra in i slussen genom är öppen. Men om slussens vattennivå är i den nivå som man kommer ifrån, så är det ju istället bara att köra in i slussen på en gång. Slussen visade sig vara konstruerad på ett sådant sätt att det skulle gå bra att slussa helt själv, även om det tog sin lilla tid för mig att förstå hur man skulle knyta fast båten och hur allt fungerade. På den nordöstra sidan i slussbassängen fanns det öglor som man kunde förtöja båten i, dessa öglor satt på en sorts ”flytblock” som löpte in en lodrät skena, så att de sjönk, respektive höjdes då vattennivån i slussen ändrades, så att således kunde man sätta fast båten i dessa och sedan skulle båten kunna glida uppåt eller sjunka nedåt längs slussväggen. Till en början upptäckte jag inte att dessa öglor skulle ändra sig tillsammans med vattennivån, så jag var lite onödigt snabb att börja knyta fast båten på andra sätt än i bara dessa öglor. Nu fanns det ett flertal av dessa öglor som kunde ändra höjd, längs ena slussväggen, men någon av dessa var dock trasig, då antagligen dess ”flyttblock” hade gått sönder. Men hur som helst så tog jag mig i alla fall upp genom slussen och satte mig i båten för att köra i väg och la i växeln framåt och kom en liten bit innan det tog tvärstopp. Då visade det sig att jag hade glömt att lossa en av alla tamparna som jag bundit fast båten med i slussen, så med en viss stress lämnade jag förarplatsen med motorn på, gick iland och lossade tampen, men då började båten vilja fara framåt med en stor kraft, då jag upptäckte att jag hade missat att lägga ur växeln i båten… Så till slut, när jag kämpat och hållit emot båten en stund, började min kraft att tryta, så jag blev tvungen att hoppa i båten, som nu for iväg på en gång, då växeln var ilagd och motorn ville föra båten framåt, även om jag nog strök mot slussväggen/slussporten med båten då den for iväg. Slussen verkade vara ganska välutnyttjad under denna lördag, då det bland annat var några vattenskotrar som tog sig igenom slussen, innan jag slussade mig igenom slussen.
När jag lämnat slussen så fortsatte jag in mot Skellefteå där jag passerade såväl under Viktoriabron som E4:an går över och under den drygt hundra år gamla Parkbron. Sedan var min tanke att försöka ta mig så långt upp i Skellefteälven som jag kunde, tanken var väl att ta sig uppåt till Kvistforsens kraftstation, även om mitt digitala sjökort inte hade så mycket till information av denna del av älven. Men jag såg att det var en del öar i älven, och jag märkte också att det var grunt på sina ställen och jag har för med att det skramlade det till under båten vid något tillfälle. Så efter en liten bit norr om Parkbron så bar det sig inte bättre än att jag märkte att det blev riktigt grunt (och om jag inte missminner mig så la jag ur växeln då) och sedan stod det inte på förrän båten fastnade på ett grund. Så jag började med att försöka putta lös båten med båtshaken, som böjde sig, så jag kom inte lös på det sättet. Så det bar sig inte bättre än att jag fick kliva ner i vattnet och putta och gunga på båten så att jag till slut kom lös från grundet (som båten fastnat ganska rejält på, eftersom att jag nog glidit in mot ett ännu grundare ställe i älven då jag stoppat propellern och således glidit lite nedströms med älvens lätt strömmande vatten) efter en stunds kämpande och sedan så vände jag om in mot Skellefteå, för då hade jag redan tröttnat och gett upp hoppet att kunna komma längre upp i älven för denna dag, och kanske hade jag även lyckats roa någon på land som sett hur jag fastnade på ett grund.
Så här i efterhand, då jag läst på lite om att köra i Skellefteälven, så tror jag att jag hade kunnat komma betydligt längre upp i älven om jag hade hållit mig på rätt ställe i älven. Det stora misstaget som jag gjorde var nog helt enkelt att jag höll för långt in mot mitten av älven, utan istället skulle jag nog ha satsat på att hålla mig närmare någon av älven kanter, för där hade det nog varit djupare.
Efter att jag kommit lös från grundet som jag fastnade på ungefär mittemellan Parkbron och Lejonströmsbron så fortsatte jag alltså tillbaka nedströms i älven igen. I de centrala delarna av Skellefteå så knöt jag fast båten vid en brygga, medan jag tog en promenad in i staden och åt. Sedan fortsatte jag under lördagskvällen nedströms genom Skellefteälven och genom slussen igen. Så småningom nådde jag fram till Skelleftehamn, där jag tänkte tanka båten. Men då visade det sig att sjömacken var stängd under nattetid, så då funderade jag först på om jag skulle övernatta vid bryggan vid sjömacken i väntan på att den skulle öppna. Men istället så bestämde jag mig för att åka in till en gästbrygga vid Kurjovikens båthamn, som låg i anslutning till sjömacken, så det var inte speciellt långt att köra från sjömacken till en riktig gästbrygga. Vid Kurjovikens båthamn hade jag tillgång till både, toalett, dusch och en fin byggnad med bland annat ett rejält kök då jag betalade för en natt i gästhamnen, så det var ett lämpligt ställe att övernatta på. Så när jag satt inne i hamnens byggnad och skrev i hamnens gästbok mitt i natten innan jag gick ut i båten för att sova, så var det efter en händelserik dag, som kanske inte riktigt hade levt upp till mina förväntningar på dagen.
/Fredrik
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.
- 2019-års båtresa längs kanaler från Örebro till norska Telemarkskanalen, samt Bergslagskanalen.
- Båtresa längs Bergslagskanalen: Filipstad-Prästbäcken-Lungsund-Storfors-Kväggen-Karlskoga.
- Båtresa: Vid Notodden, samt genom Herøyakanalen, inklusive Herøyakanalens unika båttunnel.
- Båtresa längs Telemarkskanalen: Skien-Ulefoss-Lunde-Dalen-Kviteseid-Akkerhaugen-Notodden.
Senaste kommentarer
-
Claes Andersson » En decembertur med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen.: ”Hej! Tack för din berättelse om Hurtigrutten. Planerar att åka Kirkenäs-Bergen s..”
-
Marcus Ottosson » Båtresa: Örebro-Hjälmare kanal-Arboga-Köping-Strängnäs-Mariefred-Enköping-Uppsala-Kungsängen.: ”Tack för detta inlägg, väldigt intressant att läsa Bor själv i Uppsala och plan..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Patrik Ekman » På höstpromenad genom Muddus nationalpark och till slut lyckades jag ta mig till Arvidssonstugan.: ”Trevligt att träffas efter leden. Vi såg först din ryggsäck och sen dig. Tack fö..”
-
Lennart Elfgren » En cykeltur längs banvallen mellan Övertorneå och Karungi.: ”Tack för ditt utförliga svar. Ja, nu funderar allt även för mig. Vet inte vad so..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
vardø bodskäret nordkalottleden boren gåsenstugorna motorvagn övre soppero akka fjällstuga dundret norröra skotfoss bmw welt väddö roddbåt bäckesta saltoluokta fjällstation skoghall kviteseid farled dalarna norddalen fagersta töcksfors hurtigruten as bergfors kristinehamn lunde europa holmsund hallstahammar banvall øksfjord kumlinge gotlandsruss bjurbäcken södertälje frantsebu inlandsbanan granhult finnsnes flygresa storfors norrköping fjällstugan storrödtjärn dalslands kanal vålådalen lukt norrtåg klintehamn naturreservat skog hemsön bjørnfjell håverud avgaser killingi strömstad gråda härnösand skarvruet långbron ørnes lofoten gotska sandön falsterbokanalen västerdalälven fjälllstugan fältjägaren billingsfors brønnøysund ädnamvaara uddevalla avesta vistas kristiansund kirkenes saltsjöbaden norsjø leksand roxen blåhammaren renar lannavaara historia strängnäs simrishamn padjelanta nationalpark bmw muséet anarsisstugan ångtåg måløy kjøllefjord köping blåkulla torn väddö kanal arådalen östervallskog kystruten bergen-kirkenes kobba klintar farled fjellbu kolbäcksån hurtigruten havøysund mariehamn kalixfors paurohytta igelkott blogg stora le köpmannebro ms trollfjord ljugarn cáihnavággihytta örnsköldsvik hävlingsstugorna nössemark ärr ms richard with hoburgsgubben sälar karlsborgs fästning arkösund torneälv åsensbruk kreosot vindkraftpark får kullen blåbär grövelsjön väg lena philipsson scania järnvägsstation grebbestad tävling sundsvall ramundberget vattenmagasin lucia ms lofoten enköping öresundsbron lilla edet abiskojaure sylarnas fjällstation sørfjorden rørvik ms fram besök lårdal gagnef sandarne storerikvollen tarfala molde hogga rättvik pitsundsbron treriksröset årjäng torvik söderöra båtresa kyrkkåta arvidsjaur risudden vaisaluokta ekenäs siljan skellefteå surahammar hedenäset norrsken karlstad ulefoss tyskland ängesön torshälla kanal fjord hammerfest rimforsa kalixforsbron bmw lappjordhytta foxen snäcke kanal nakeri linköping kor viken oxelösund dals-ed ånimmen ms polarlys grotta prästbäcken jokkmokk torneå dalsland trollfjorden vindkraftverk nord-koster daglösen dragets kanal tänndalen gränsleden robert gustafsson saab hållplats sotekanalen gunnekleivfjorden högakustenbron frusen laxsjön ms kong harald kungsängen bandak svartsundsrännan helags fjällstation vistasdalen trondheim ms finnmarken gustavsberg flåvatn orsa ljungsbro hund pältsa lainioälven sulvik slada hamn hisingen östersund roslagen m/s storlule hammarby sjöstad frierfjorden stensdalsstugan järnäshamn vadstena narvik löran tjäktja hudiksvall natt söderhamn arvika piteå säffle dalen holmöarna torneträsk bil varberg riksgränsen jämtland ulvön hallands väderö ofotbanen gråsjälören friluftsliv akvedukt stora luleälven uppsala bergs slussar hjälmare kanal sölvesborg muséum hotell kalmar m/s langas lilla bommen åland holmön slite lkab järnäsklubb höga kusten natur utö alesjaure rønne göteborg byar kraftverk töre skåne notodden öland borensberg gällivare glesbygd töreboda bottenviken trollhättan nikkaluokta dalarna fyr vänersborg kiruna kommun torneälven värmland resa båttransport järnväg raukar laponia pappa trollhätte kanal haparanda kyrka snö danmark bilfärja svenska turistföreningen finland buss malmbanan vänern kiruna göta kanal skärgård fjällstuga vinter gotland fjällen kanal sluss vår norrland semester båt havet norrbotten lappland cykeltur norge hamn turskidor bro stuga mat fjällvandring sommar tåg vandring blåsigt stockholm höst ritsem sjötorp kapell fika mamma vuono fiskehamn fjällstation mem båttrailer mälaren bornholm visby lickershamn tält fjäderholmarna vättern skien vägen västerut norsholm muddus nationalpark fårö tunnel kallt göta älv björkliden mora våfflor räls abisko bergslagskanalen laxforsen kalixälven luleälven ven akkajaure hunddalshytta katterjåkk fåglar storklubben vålåstugan porsgrunn hammarbyslussen brasa motala örebro öregrund nordre älv vikingaleden sjösjuka lurö låktatjåkko e45 skåre spår lörudden herøyakanalen katterat karlsborg tornedalen åbo herøya telemarkskanalen kvikkjokk gräddö kebnats glödkaka borenshult friluftsfrämjandet svan luleå berg hus sickla kanal stegeborg övertorneå kinda kanal padjelantaleden fjällstugan lunndörren omniaugn bjuröklubb hjälmaren skelleftehamn säffle kanal påsk geiranger östra silen padda gävle lap dånalds e10 lidköping lasse åberg rc6 krokfors harrå boden dälälven stenungssund sjisjka sandnessjøen nallostugan bruksvallarna vaverön helsingör järlasjön nordnorge bodø mustadfors goldahytta seskaröbron myr mölle möja ms nordlys upperud rogen arkö hjulångare svinesundsbron sandhamn risøyhamn skaulo hävlingen gautelishytta lungsund idefjorden ms spitsbergen tromsø kainulasjärvi västerås sitashytta asphyttan lojsta hed museum 1957 båstnäs jämtlandsfjällen lossihytta timsälven blå lagunen bergsbana havila holding as östen höglekardalen münchen akkerhaugen stora sjöfallet florø holmerudsfors torshälla rönnskärsverken løveid berlevåg nedre soppero y1 storlien modelljärnväg vittangi vadsø sillebotten kallblodig strömsundskanalen sälka jukkasjärvi nordön sigtuna mormor bengtsfors tarfala fjällstuga glass österdalälven vrangfoss smögen fjällåsen nesna dals långed lisas stuga ubåt norrkrog tällberg åkers kanal ms midnatsol stamsund hällristningar tjäktja fjällstuga nynäshamn filipstad kosteröarna landsort ms nordnorge stokmarknes rogenstugan ulvöhamn sitasjaure kväggen larvik vaxholm harstad nilivaara rallarvägen stordalsstua längdskidor knappforsen horn skjervøy karungi smedjebacken pålnostugan södertälje kanal sträcknäsholmen forsvik järnvägsmuseum 1958 bilskrot storulvån prag otterbäcken fartyg luppio strömsholm skellefteälven kloster orsasjön blidö naturum änonjalme lennartsfors storsteinshytta vätö falun eidsfoss yxlan båtsfjord hjørundfjorden västra silen pältsa fjällstuga pite havsbad fjällräven classic svappavaara mariestad bålsta doft signebyn nedalshytta bandaksli örsundsbro ms fridtjof nansen äventyr vistasstugan söderköping båttunnel smöghålet kaitum 142 henrik dorsin abiskojåkka fjällstuga seskarö singi höganäs strömma kanal ms nordkapp svolvær unna allakasstugan skedbrostugan nyköping karlskoga halden muskö kanal ms nordstjernen sortland mellerud beisfjord kalix hukejaure häst ms roald amundsen fröskog ed strömsholms kanal umeå skoaddejávrehytta regnbåge hycklinge ms vesterålen åmål otteid snurijåkkåtan baugebua bergslagen bästeträsk hamar honningsvåg ställverk västerbotten vårvinter tjeckien göteborgsvarvet borgholm lotshus bergen dressin anaris slott runn blå jungfrun arboga mehamn ålesund gustavsfors dnt pitsundet borlänge kjeldal mariefred