Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 37.

På väg in mot Hammarbyslussen.

Så var min 37:e resdag kommen, som inföll tisdagen den 30:e maj. Denna morgon så vaknade jag upp i båten vid Torö Varv, där jag styrt in till bryggan under föregående kväll. Så jag började dagen med att promenera in till båtvarvets butik för att se om de på sina hyllor hade någon ny vindrutetorkararm att erbjuda mig, då min ena sådana hade hamnat på havets botten strax utanför Bornholm, några veckor tidigare. Men tyvärr hade de ingen vindrutetorkararm hemma, men jag passade istället på att köpa med mig lite fika och en dunk motorolja till båten i alla fall. Sedan gav jag mig iväg med båten i riktning norrut, så jag liksom först passerade Oxnös östra sida och körde genom Svart-fjärden, och genom sundet mellan Ängsö och Oxnö och vidare under den öppningsbara bron under landsvägen vid Tottnäs. Här vid den öppningsbara bron vid Tottnäs hade jag riktig tur att jag lyckades komma under bron, för så tidigt på året som jag var vid platsen så hade de inte börjat öppna bron för fritidsbåtar ännu, och en enligt mitt digitala sjökort så anges höjden på bron till två meter i stängt läge och jag skulle uppskatta att min båt sträcker sig lite mera än två meter över vattenytan, men som tur var kom jag ändå under bron (så jag slapp vända om, vilket jag var lite förberedd på att tvingas få göra), även om det inte var mycket till marginal, men ibland kan man ju få ha lite tur! Efter bropassagen så fortsatte jag söderut en stund till jag passerat Grytnäs och Ekskär och således hade passerat en del land innan jag återigen kunde fortsätta norrut igen, då jag nu befann mig lite mer västerut och således kunde sikta in mot Södertälje

Efter ytterligare en stund så bar det av under Igelstabron, vilken jag kört över ett flertal gånger med tåg och sedan fortsatte jag in i Södertälje kanal, där jag efter en stunds väntan blev insläppt i Södertälje sluss, tillsammans med en annan båt. Slussen blev den första slussen som jag fick ta mig genom helt på egen hand, då jag inte hade någon med mig i båten för tillfället, men det var inga direkta problem, då slussbassängen var väl tilltagen i storlek, då ju även ganska stora fartyg ska kunna slussa sig genom denna sluss (då det lär vara Nordens största sluss), och dessutom är nivåskillnaden bara cirka sextio centimeter mellan havsnivån som jag kom ifrån och Mälarens vattennivå, vilken jag nu slussade mig upp till. Efter att jag tagit mig genom slussen och fortsatt ytterligare en bit in mot Mälaren, så band jag fast båten vid en kajkant och tog en promenad i Södertäljes centrala delar, där jag passade på att äta lunch och köpa mig någon kringla, för Södertälje kallas ju för ”Kringlornas stad”. Södertälje är faktiskt den staden som jag är född i, då mina föräldrar bodde där under några åt på 1980-talet, då jag föddes, men vi flyttade upp till Dalarna redan innan jag hunnit fylla två år, så jag har inte mycket till minnen från den tiden, även om jag varit dit några gånger på senare år.

Efter matpausen i Södertälje så fortsatte jag ut på Mälaren som inte bjöd på något super väder, det var visserligen inga vågor att tala om, men regnet droppade till en stor del från himlen. Då jag nådde Mälaren så kunde jag ju även bocka av ännu en kanal som avverkad under min båtresa, nämligen Södertälje kanal. Framåt kvällen så hade jag tagit mig in mot Stockholm, då jag tagit mig genom Bockholmssundet, tagit mig fram söder om Kanan, passerat utanför såväl Vårberg som Hägersten och under Essingeleden, Liljeholmsbron och de maffiga Årstabroarna, innan jag slutligen nådde fram till Hammarbyslussen. I Hammarbyslussen, blev det åter till att pröva på att slussa, då jag återigen tog mig ner till havsnivån. Men även här gick det problemfritt då jag var den enda båten i den stora slussbassängen och nivåskillnaden här var ju mer eller mindre identisk med den nivåskillnad som jag tagit mig upp från havet till Mälaren i Södertälje, även om jag nu istället fick ta mig neråt till havsnivån igen.

Efter slussandet så fortsatte jag förbi Hammarby sjöstad och ut under Danviksbron och fram till Fjäderholmarna, där jag stannade vid en brygga och övernattade.