Min Sverigesemester till havs och andra vatten 2017. Dag 27.

I Göteborg.
Natt i hamnen. Natt i hamnen.

Lördagen den 20:e maj blev min 27:e resdag, en dag som det i ärlighetens namn inte blev så mycket utav resa över huvud taget. Båten fick ligga still hela dagen i hamnen Lilla Bommen i Göteborg, denna dag som förövrigt Göteborgsvarvet avverkades av många andra. Själv så började jag dagen med att gå över Götaälvbron som ligger strax uppströms i Göta älv, sett ifrån den hamn där jag hade slagit läger. Men innan jag kom över bron så fick jag invänta broöppning, eftersom att en stor båt skulle passera i farleden som går under bron. Efter att bron som både är försedd med vägbanor och spårvagnsspår hade stängts så gick jag till en bilaffär, som jag hade sett att hade en Passat hemma av förra generationens modell, som jag tänkte att kanske skulle kunna vara något för mig. Även om jag var högst skeptisk till om jag ville köpa just den bilen, så tänkte jag att jag i alla fall kunde testa om jag tyckte att stolarna var sköna, då den hade de lite ovanligare så kallade ”klimatstolarna” med inbyggda fläktar (något jag också skulle vilja ha), så att man inte ska bli så svettig om ryggen om man sitter i den en varm sommardag. Men när jag väl traskat dit så visade det sig att bilen visst blivit såld några dagar tidigare, trots att den då ännu låg kvar ute på Blocket.se. Så jag fortsatte min promenad vidare och köpte mig en glass och sedan gick jag vidare till IKEA vid Bäckebol Köpcentrum, där jag passade på att äta i dess restaurang och sedan inhandlade jag några matvaror i dess butik vid kassorna, varor som jag kunde ha med mig på min fortsatta båtresa.

Sedan var min tanke at ta mig vidare till Biltema, för att inhandla lite saker att använda i båten. Min första tanke var att jag skulle promenera till Biltema, men det skulle bli en ganska lång promenad, samtidigt som klockan började bli mycket och butiken hade ju inte öppet hur länge som helst, så jag tänkte att jag kunde ju istället ta en av lokalbussarna ifrån IKEA till Biltema, men det stod tydligt att man inte kunde betala ombord på bussen, utan att man istället skulle förköpa en biljett i exempelvis Västtrafiks app. Något ombud i närheten som sålde biljetter till bussarna kände jag inte till, så jag lyckades i alla fall ladda ner Västtrafiks app, men tyvärr lyckades jag inte genomföra ett köp med den… Då fick det bli en ny plan, nämligen alternativet: ”taxi”, där jag tänkte att jag nog i alla fall skulle kunna betala för min resa, utan någon app som var mer komplicerad än vad den mobila utrustningen som jag hade med mig (och som hade batteriladdning kvar) klarade av. Så jag vill minnas att jag ringde till Taxi Göteborg, men utan att få något svar då det var upptagna med andra samtal/körningar, det var ju trots allt också Göteborgsvarvet i staden. Men då kom en taxi och släppte av en passagerare vid i IKEA, så jag frågade om föraren ville köra mig till Biltema, vilket gick bra då jag hade hittat på den adress där Biltema ligger. Det var nämligen så att taxin kom från Varberg, och det lär ha varit ifrån de trakterna som taxin hade hämtat upp kunden som skulle till IKEA-parkeringen. Så jag tog mig från IKEA till Biltema med taxi, så det är kanske inte alltid superekonomisk när man vill fynda i billiga lågprisvaruhus och inte nöjer sig med det som finns i närheten…

Efter att ha inhandlat fotogen till den kominerade båtvärmare/spisen, samt en flagggstång och lite andra saker på Biltema så tog jag en promend därfrån till båthamnen, men då hade jag ju inte någon tid att passa och inte var det heller speciellt långt. Men det kunde ha blivit långt om jag hade följt den väg som jag först började att gå efter, då jag kom ut från varuhuset. Det visade sig nämligen att jag följde en väg som ledde åt fel håll, men när jag väl hade vänt så var det i alla fall inte så långt att gå. Men innan jag kom fram till båten hann jag ändå skymta en buss på långt håll som hade drabbats utav någon brand/rökutveckling.

På kvällen var det återigen många båtar i hamnen där jag spenderade ännu en natt, även om det inte var så många att det var fullt på alla båtplatser i hamnen. Bredvid min båt så körde en båt fram och tillbaka i en sorts skytteltrafik över den breda älven under en stor del av kvällen och långt in på natten. Det verkade som att båten var chartrad för någon sort tillställning eller jippo.

Detta var alltså min 27:e resdag, vilket med facit i hand innebar att i dagar räknat, så hade jag då nått halvvägs under min båtresa, denna dag som hade spenderats i Göteborg under samma dag som Göteborgsvarvet genomfördes. Men jag hade ändå inte sett själva Göteborgsvarvet, utan istället hade jag bara sett hur man förberedde för arrangemanget på morgonen och hur man på kvällen plockade undan efter arrangemanget, under dagen hade jag istället varit ute på industriområden och köpcenter och däremellan vankat runt i olika bostadsområden. Men vad gjorde det? Jag hade ändå antagligen mestadels bara blivit avundsjuk på de som sprang Göteborgsvarvet om jag hade tittat på det. Det är nämligen något som jag någon gång vill ta mig runt, så att bara titta på Göteborgsvarvet hade jag nog ändå inte uppskattat. Istället får jag väl besöka Göteborg någon mer gång under helgen för Göteborgsvarvet och se om inte jag också kan ta mig runt ett sådant varv om jag låter det få ta sina timmar som kan krävas…